استاپ لاس یعنی چی؟ چه زمانی باید از حدضرر استفاده کنیم؟

حدضرر چیست و معنی استاپ لاس در ارزهای دیجیتال چیست؟ | همتاپی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بعد از چند ضرر کوچک و بزرگ، واژه حد ضرر را جسته و گریخته از زبان دیگران شنیده‌اید و اکنون به دنبال معنای آن هستید و فکر می‌کنید قرار است مانند اکسیر جوانی برایتان معجزه کند! تبریک می‌گویم شما تنها نیستید.

ما و بسیاری از افراد دیگر، در اولین تجربیات خود در بازارهای مالی (که با سعی و خطا همراه بوده است) مانند شما طعم تلخ از دست دادن سرمایه خود را چشیده‌ایم.

شاید حدضرر گذاشتن در معاملات برای شما معجزه نکند اما نداشتن آن می‌تواند برای شما پشیمان کننده باشد.

با ما همراه باشید تا در 6 بخش به صورت مفصل درباره این سوال صحبت کنیم که حد ضرر چیست؟ و معنی استاپ لاس در ارز دیجیتال چیست؟ آیا حد ضرر در ارزهای دیجیتال با بازارهای دیگر متفاوت است؟ ما در این مطلب برای شما یک ساختار قوی ارائه خواهیم کرد که بتوانید مناسبت‌ترین حد ضررها را برای خود انتخاب کنید.

بخش اول: حد ضرر چیست؟

به زبان ساده حد ضرر یا به قول اهالی بازار، استاپ لاس (Stop loss) به قیمتی گفته می‌شود که در آن معامله‌گر یا سرمایه گذار اقدام به بستن معامله یا فروش سرمایه می‌کند تا از ضرر یا کم شدن سود خود جلو‌گیری کند.

اگر از افراد فعال در بازارهای مالی بپرسید حتماً این نکته را تصدیق خواهند کرد که داشتن حدضرر برای هر معامله، یکی از مهمترین شروط مدیریت سرمایه است و مهمترین اصل فعالیت در بازارهای مالی پایبندی به مدیریت سرمایه است.

همانطور که یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار باید برای ورود خود استدلال و برنامه داشته باشد، برای خروج از معامله نیز باید برنامه داشته باشد و بداند که در چه نقطه‌ای دیگر نمی‌خواهد در آن معامله باشد، آن نقطه همان حد ضرر است.

یک مثال ساده از حد ضرر

حال بیایید با یک مثال به صورت واضح حد ضرر را برایتان شرح دهیم: چارت زیر مربوط به قیمت بیت کوین به دلار در 6 ام ژوئن 2022 است.

تصور کنید شما با تحلیل زیر (یعنی کشیدن دو خط ساده) در قیمت 31,881 دلار اقدام به خرید بیت کوین می‌کنید.

یک مثال ساده درباره شرح حدضرر چیست؟ | صرافی همتاپی

شما این معامله را به این امید باز کردید که از بالا رفتن بیت کوین تا 71 هزار دلار، نزدیک به 130 درصد، سود کنید. اما از سمتی هم نمی‌خواهید در قیمتی کمتر از 26 هزار دلار، یعنی نزدیک به 15 درصد پایین‌تر از نقطه ورود، در این معامله بمانید و ضرر کنید. ( دربخش‌های بعد خواهیم گفت که چگونه این عددها را مشخص کنید.)

به شما تبریک می‌گوییم، در این معامله شما برای خود یک حد سود و یک حد ضرر معین کردید! (تفاوت حد سود و حد ضرر را در ادامه شرح خواهیم داد)

تنها کاری که در این لحظه باید بکنید این است که این حد ضرر را (چیزی که فقط برای خودتان تعیین کرده‌اید) به صرافی خود ابلاغ کنید تا آن‌ها برای شما در مبلغ 26 هزار دلار اقدام به فروش بیت‌کوین‌تان کنند و شما را در مقابل ضرر بیشتر بیمه کنند.

به همین راحتی شما خود را در مقابل ضرری بیشتر از 5,800 دلار در این معامله بیمه کردید. یعنی شما کاری کردید که اگر قیمت کمتر از 26 هزار دلار شود معامله به صورت اتوماتیک بسته شود و مابقی سرمایه شما حفظ شود.

تا به اینجا ما در این باره خواندیم که حد ضرر چیست و یک مثال از حدضرر در ارزهای دیجیتال برای شما آوردیم، اما قرار است در ادامه، ابتدا کمی بیشتر در مورد اهمیت حدضرر بخوانیم و بعد از آن به سراغ انواع روش‌های مرسوم برای تعیین حد ضرر برویم، پس با ما همراه باشید.

بخش دوم : اهمیت حد ضرر

از اهمیت حد ضرر همان قدر بس که افراد زیادی با بی‌توجهی به آن همه سرمایه خود را به باد دادند، اگر به این حقیقت ایمان داشته باشید که در بازارهای مالی هر چیزی ممکن است، هیچ وقت معامله‌ای را بدون حد ضرر باز نمی‌کنید.

در این بخش، ما قرار است اهمیت حد ضرر را از دو زاویه متفاوت بررسی کنیم، اگر تعریف حد ضرر در بخش اول را دقیق خوانده باشید به دو نکته مهم پی خواهید برد:

  1. فرقی نمی‌کند شما دید کوتاه مدت به بازار داشته باشید یا بلند مدت، حد ضرر می‌تواند به شما کمک کند.
  2. حد ضرر فقط برای جلوگیری از ضرر بیشتر نیست بلکه در بعضی از مواقع به عنوان نقطه خروج برای حفظ سود استفاده می‌شود!
  • اهمیت حد ضرر برای معامله گران

معامله‌گر یا نوسان‌گیر به شخصی گفته می‌شود که فارغ از ارزش یک دارائی و بدون توجه به آینده آن (در بلند مدت) صرفاً با خرید و فروش آن دارائی اقدام به کسب سود از نوسان قیمت می‌کند. 

یک نوسان‌گیر ممکن است در ماه بین 1 الی 1000 معامله باز و بسته کند. پر واضح است با توجه به نوسان شدیدی که در بعضی از بازارهای مالی بخصوص بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، وارد شدن به هر معامله بدون حد ضرر ممکن است به قیمت از بین رفتن کل سرمایه فرد تمام شود.

  • اهمیت حد ضرر برای سرمایه گذاران

فرقی نمی‌کند شما چه فردی را سرمایه گذار خطاب کنید، منظور ما در این مقاله از واژه سرمایه گذار فردی است که فارغ از نوسان‌های قیمت و بر اساس ارزش آن دارائی اقدام به خرید یا فروش یک دارائی می‌کند.

سرمایه گذار در واقع یک واژه عمومی است اما منظور ما در این مقاله سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی هستند.

هدف اصلی سرمایه گذاران در بلند مدت، بهره بردن از مزایایی اقتصادی یک دارایی است که تنها شامل کسب سود از نوسان قیمت نمی‌شود، به همین خاطر حدضرر قرار دادن برای یک سرمایه گذار ممکن است با پیچیدگی‌های بسیاری همراه باشد.

کمی فکر کنید، نهنگی که 1000 بیت کوین در کیف پول ارز دیجیتال خود دارد به یک دلیل محکم‌تر از شکستن خط روند برای فروش بیت کوین‌های خود نیاز دارد. یا فردی که سالهاست یک سهام را خریداری می‌کند به راحتی نمی‌تواند آن را بفروشد. اما نکته این است که اگر آن فرد یا آن نهنگ، نخواهد کل سرمایه خود را ببازد، باید بتواند در زمان مناسب بیت کوین‌ها یا سهام خود را بفروشد.

محاسبه حد ضرر در ارز دیجیتال به خصوص برای سرمایه‌گذاران (یا هلدرها) از اهمیت بالاتری برخورد است. تصور کنید شما مقدار زیادی از دارائی‌های خود را در قیمت 290 دلار به ICP تبدیل کرده بودید و از لحظه لیست شدن آن جزو هلدرهایش بودید، اکنون چه احساسی داشتید؟!

  • حد ضرر نگه‌دار، چه در ضرر چه در سود!

خب تا به این‌جا بررسی کردیم که حد ضرر هم بدرد سرمایه‌گذاران می‌خورد و هم به‌درد معامله‌گران، در این بخش قرار است این نکته را شرح دهیم که حد ضرر فقط برای ضرر کردن نیست!

خوب به تصویر زیر نگاه کنید، این یک معامله خرید فرضی است که شما در آن در نقطه A وارد معامله می‌شوید، سپس معامله تا نقطه B حرکت می‌کند اما از بستن آن و گرفتن سود خود اجتناب می‌کنید.

حد ضرر چیست و چگونه می‌توان حد ضرر گذاشت؟ | صرافی همتاپی

در این معامله قیمت بعد از دیدن قله B به سمت نقطه ورود شما یعنی قیمت C باز می‌گردد. در نقطه C شما در حالت تصمیم‌گیری قرار دارید.

شما در این قیمت حد ضرر خود را پشت کفی که قبل از نقطه ورود شما بوده است قرار می‌دهید و امیدوار می‌مانید که قیمت قبل از رسیدن به آن به سود برگردد، اتفاقی که رخ نمی‌دهد و قیمت تا نقطه D پایین می‌رود، حد ضرر شما فعال می‌شود و شما با ضرری کم از این معامله خارج می‌شوید.

 حال به تصویر پایین نگاه کنید:

آموزش فری ریسک کردن | صرافی همتاپی

در این سناریو همان معامله را به همان صورت قبل باز کردید اما این بار بعد از در سود رفتن معامله، حد ضرر خود را در نقطه ورود قرار دادید. شما در این حالت با فعال شدن حد ضرر از لحاظ دلاری ضرر نکردید و بدون سود و ضرر و به لطف حد ضرر  در حالت سر به سر از معامله خارج شدید.( ضرر شما در این معامله از دست رفتن وقتتان بوده است)

به این روش استاپ گذاری ریسک فیری (Risk free) کردن گویند.

اما حالت سومی نیز وجود دارد و آن هم این است که شما با حدضرر سود کنید! به تصویر زیر نگاه کنید:

آموزش سود کردن با حدضرر | صرافی همتاپی

در نقطه A شما وارد معامله شدید و در نقطه C بعد از برگشتن قیمت از سطح ترسیم شده، شما حد ضرر را به پشت قیمت C (یعنی کف قیمتی) منتقل می‌کنید، این نقطه‌ای که حد ضرر شما در آن قرار دارد جایی بالاتر از نقطه ورود شماست و شما با فعال شدن این حد ضرر در نقطه D نه تنها ضرر نمی‌کنید بلکه سود هم می‌کنید. به این روش استاپ گذاری تریلینگ استاپ (trailing stop) گویند.

بخش سوم: استاپ لاس در بازارهای مالی مختلف چگونه است؟

در این بخش قصد داریم حد ضرر را در بازارهای مالی مختلف و برای قراردادهای متفاوت بررسی کنیم.

1. حد ضرر در بورس چگونه است؟

شما در بازار بورس می‌توانید به صورت سیستمی به کارگزاری خود تقاضای نقد کردن سهامتان را در بازه قیمتی و زمانی خاص بدهید، اما این روش دقیق نیست و ممکن است شامل نوسان قیمت زیادی بشود و اجرای آن از شانس کمی برخوردار است. اما به صورت معمول در بورس چگونه حد ضرر قرار می‌دهند؟

حدضرر با قرارداد اختیار فروش 

راهکار مناسب برای سرمایه‌گذاران و فعالین حرفه‌ای بازار بورس استفاده از قرارداد اختیار فروش به عنوان حد ضرر است. شما با خرید اختیار فروش یک سهم در یک قیمت مشخص برای خودتان این آرامش خیال را به ارمغان خواهید آورد که سهامتان در هر صورت نقد خواهد شد، این که ساز و کار اختیار فروش در سهام چگونه است خود یک مطلب جدا می‌خواهد اما ما در ادامه به صورت خلاصه‌ای برای شما در این باره توضیح داده‌ایم:

به عنوان مثال شما یک میلیون برگه سهام از پتروشیمی نوری در قیمتِ 12 هزار تومان خریداری می‌کنید و می‌خواهید از این که می‌توانید این سهام را در روزهای منفی بازار در قیمت 10 هزار تومان نقد کنید خیالتان راحت باشد.

کاری که باید انجام دهید این است که یک میلیون برگه اختیار فروش برای نوری در قیمت 10 هزار تومان بخرید و خیال خود را راحت کنید. 

اما نکته مهم درباره قرارداد اختیار فروش این است که این قرارداد برای تعداد معدودی سهام در بورس ایران ارائه می‌شود!

2. معنی استاپ لاس در ارز دیجیتال چیست؟

اما در بازار ارزهای دیجیتال قرار دادن حد ضرر بسیار راحت‌تر است، شما با دقت بسیار مناسب‌تری می‌توانید به صرافی خود بگویید که در چه قیمت یا محدوده قیمتی حد ضررتان را فعال کند. همچنین لازم نیست مانند خرید اختیار فروش در بورس بخواهید برای آن پولی پرداخت کنید.

حد ضرر در ارزهای دیجیتال به این وابسته نیست که شما اسپات (SPOT) معامله می‌کنید یا فیوچر (Future)، در هر دو حالت شما می‌توانید با شانس مناسبی در قیمت مدنظرتان از معامله خارج شوید.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که هنگامی که در پنل صرافیتان معامله باز می‌کنید حدضرر را نیز وارد کنید.

3. حد ضرر در فارکس چگونه است؟

حد ضرر در فارکس نسبت به بازارهای دیگر حقیقی‌تر است! یعنی شما می‌توانید با شانس بسیار بالایی از فعال شدن حد ضرر خود در این بازار اطمینان حاصل کنید. تنها کافی است برای معامله‌ای که باز می‌کنید حد ضرر قرار دهید و به فعال شدن آن در صورت لزوم اطمینان داشته باشید.

به  واژه شانس در پاراگراف‌های بالا دقت کردید؟ شانس کم، شانس مناسب، شانس بسیار بالا، اگر این کلمات چشمتان را نگرفت دوباره به متن نگاه کنید.

در بازارهای مالی احتمال فعال شدن حد ضرر یا حد سودتان رابطه مستقیمی با عمق بازاری دارد که در آن معامله می‌کنید. پی دو توصیه را توجه کنید:

  1. دربازارهای با عمق کم به اردرهای اتوماتیک اکتفاء نکنید و حتماً به صورت فعال حواستان به معامله‌تان باشد.
  2. اگر در بازار کریپتوکارنسی قصد فعالیت دارید از صرافی‌های معتبر استفاده کنید و حتماً قبل از معامله قوانین مربوط به حد ضرر آنان را مطالعه کنید.

این که بدانید عمق بازار چیست؟ خیلی به روشن‌تر شدن جواب سوال حدضرر چیست؟ کمکی نمی‌کند. اما قطعاً بخش بعدی به شما در این باره کمک خواهد کرد.

بخش چهارم: رابطه حد ضرر و مدیریت سرمایه

فلسفه وجودی مدیریت سرمایه در بازارهای مالی را می‌توان از جمله  معروف وارن بافت به خوبی برداشت کرد.

قانون 1: هرگز نباید سرمایه‌ات را از دست بدهی

قانون 2: هرگز قانون اول را فراموش نکن.

در حقیقت جریان درآمدی در بازارهای مالی به وسیله گردش پول به وجود می‌آید، پس بسیار واضح است که اگر سرمایه یا پولی نداشته باشید درآمدی نیز نخواهید داشت، به همین خاطر مدیریت سرمایه از نان شب نیز برای افراد فعال در بازارهای مالی واجب‌تر است. 

ما در مقاله‌ای با عنوان راهنمای مدیریت سرمایه به صورت مناسبی درباره مدیریت سرمایه و انواع روش‌های مدیریت ریسک سخن گفته‌ایم، به همین خاطر در این بخش چند روش مرسوم مدیریت سرمایه را با هم مرور خواهیم کرد که بر روی تعیین استاپ لاس برای شما تاثیر گذار است.

  • درصد ثابت

در این روش شما با استفاده از مقداری مشخص از ریسک بر روی حسابتان وارد معامله می‌شوید. یعنی برای خود مشخص می‌کنید که به عنوان مثال برای هر معامله می‌توانید نهایت یک درصد از سرمایه خود را در ریسک قرار دهید. 

این مقدار ریسک به صورت معمول برای نوسان‌گیرها چیزی بین 0.1 الی 2 درصد ضرر برای هر معامله، و برای سرمایه‌گذاران چیزی بین 1 الی 10 درصد از سرمایه است.

  • حجم ثابت

حجم ثابت نیز یک روش دیگر مدیریت سرمایه است، معمولاً در این روش حجم پول ثابتی هر بار در معامله قرار می‌گیرد.

مثلاً یک سرمایه گذار بورس ممکن است سرمایه‌اش را به قطعات 10 میلیون تومانی تقسیم کند و با آن وارد معامله شود.

توجه کنید روش‌هایی که در این بخش ذکر شد روش‌های مدیریت سرمایه هستند نه روش تعیین حد ضرر اما این که از چه روشی، برای مدیریت سرمایه استفاده می‌کنید تاثیر مستقیمی بر روی گزینه‌های روی میز شما در تعیین حد ضرر خواهد داشت.

 

بخش پنج: تفاوت حد ضرر و حد سود چیست؟

در حقیقت حد ضرر و حد سود یک چیز هستند، آن‌ها درِ خروج از معامله هستند. اما یکی از این درها از جنس درِ طلاکاری شده و باشکوهی‌ است که عبور از آن به شما احساس غرور و شادی می‌دهد و دیگری مثل در خروج اضطراری است که خروج از آن با دل‌نگرانی و حسی بد همراه است.

تفاوت حد ضرر و حد سود چیست؟ | همتاپی

 

این که حد ضرر و حد سود را چگونه بگذارید یا با چه روشی مدیریت سرمایه کنید، کاملاً به شما و استراتژی مورد استفاده‌تان باز می‌گردد و خوب و بد در این موارد معنا ندارد.

در واقع استراتژی معامله‌گری (که همه باید حداقل یکی داشته باشند) نقشه راه و دستور العمل هر معامله‌گر و سرمایه‌گذاری است که به او می‌گوید کی و با چه حجمی به یک معامله وارد شود و تحت چه شرایطی از آن خارج شود؟!

بخش ششم: چگونه حد ضرر تعیین کنیم؟

در بخش قبل گفتیم، این که چگونه حد ضرر قرار دهید کاملاً به استراتژی شما مربوط است اما ما در این بخش به بررسی روش‌های رایجی که برای تعیین حد ضرر مورد استفاده قرار می‌گیرد خواهیم پرداخت:

  • استفاده از تحلیل بنیادی برای انتخاب حد ضرر

در بین بازارهای بورس، فارکس و بازار ارزهای دیجیتال معامله‌گران بورس و فارکس بیشتر از تحلیل‌های بنیادین برای خروج از معامله استفاده می‌کنند، به گونه‌ای که حتی در بورس بسیاری از معامله‌گران با استفاده از ارزش ذاتی یک سهم تصمیم به خروج از آن می‌گیرند و التبه که ارزش ذاتی با قیمت متفاوت است و به سرعت مانند آن تغییر نمی‌کند. یا مثلاً در فارکس ممکن است تاثیر تحریم‌ها بر یک کشور و یا رابطه اقتصادی آن با کشوری دیگر بر روی قدرت پول فیاتش تاثیر بگذارد.

اما مصداق قرار دادن حد ضرر بنیادی برای بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان در مواردی مانند زیر جستجو کرد:

  • با گزارش یک تغییر مهم برای یک توکن اقدام به خرید آن می‌کنید و عملی نشدن آن برای شما حکم حد ضرر را دارد. مثلاً با اعتماد به راه‌اندازی اثبات سهام (Proof Of Stake) و خبر اتریوم 2.0، اتریوم می‌خرید و در زمانی که احساس کردید که قرار نیست این اتفاق بیفتد آن را می‌فروشید.
  • گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های قبل از جلسات فدرال رزرو ممکن است در ذهن شما این باور را به وجود آورد که بیت کوین صعودی خواهد شد اما گزارش‌های نهایی و قطعی خلاف انتظارتان باشد و حد ضررتان فعال شود.
  • استفاده از تحلیل تکنیکال برای انتخاب حد ضرر

محبوب‌ترین روش تعیین حد ضرر استفاده از تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال است. هر روش تحلیل تکنیکال می‌تواند به شما نقاط ورود و خروج مختلفی بدهد. ما در زیر چند مثال از هزاران روش حد ضرر گذاری برای تحلیل تکنیکال را آورده‌ایم:

  • تحلیل تکنیکال با اندیکاتورها

در زیر ما چند مثال مختلف برای شما آورده‌ایم که ذهنیت کلیی برای استاپ‌گذاری به شما بدهیم:

حد ضرر با ایچیموکو 

در تصویر زیر بیت کوین را در قیمت 54,000 دلار می‌خریم و در زیر ابر کومو و با قطع کردن تنکنسن توسط کیجونسن اقدام به بستن معامله می‌کنیم (حدضررمان فعال می‌شود).

استفاده از ایچیموکو برای قراردادن استاپ لاس | صرافی همتاپی

حدضرر با مووینگ اوریج

در این حالت ما با استفاده از میانگین متحرک نمایی 20 روزه (EMA20) معامله خود را باز می‌کنیم و حد ضرر خود را در زیر این میانگین متحرک قرار می‌دهیم (خط آبی) و با شکستن آن از معامله خارج می‌شویم.

استاپ لاس با مووینگ در ارزدیجیتال | صرافی همتاپی

  • تحلیل تکنیکال اسیلاتورها

در این قسمت با دو اسیلاتور محبوب مکدی (MACD) و  شاخص قدرت نسبی (RSI) به بررسی دو نقطه خروج یا حد ضرر می‌پردازیم:

حدضرر با RSI

RSI یکی از محبوب‌ترین اسیلاتورهاست، تقریباً هر فردی که شروع به یادگیری تحلیل تکنیکال می‌کند در همان اوایل، کار با RSI را یاد می‌گیرد.

استاپ لاس در ارزهای دیجیتال با RSI | صرافی همتاپی

یکی از راه‌هایی که می‌توایند با شاخص قدرت نسبی (RSI) سیگنال خروج بگیرید و استاپ لاس فعال کنید، استفاده از ناحیه اشباع خرید و فروش است. ما در این حالت (که در تصویر آمده) در قیمت لحظه‌ای وارد می‌شویم و با رسیدن شاخص RSI به ناحیه قرمز (اشباع خرید) از آن خارج می‌شویم.

حد ضرر با MACD

مکدی (MACD) یا میانگین متحرک همگرایی واگرایی یکی از ساده ترین اوسیلاتورهاست که روند و قدرت روند را نشان می‌دهد، شما می‌توانید با تنظیمات پیشفرض مکدی ( میانگین متحرک کند 26 و سریع 12) اقدام به گذاشتن حد ضرر بکنید.

به عنوان مثال در معامله‌ محبوبمان، با قطع شدن خط سیگنال (خط قرمز) توسط خط مکدی (خط آبی) حدضرر فعال می‌شود و ما از معامله خارج می‌شویم.

استفاده از مکدی به عنوان حد ضرر | همتاپی

  • حدضرر با پرایس اکشن

در این قسمت برای برای حد ضرر گذاشتن از تحلیل پرایس اکشن و کلاسیک استفاده کرده‌ایم:

حدضرر با کانال

در تصویر زیر ما مانند مثال‌های قبل در قیمت لحظه‌ای وارد شدیم اما حد ضرر خود را این بار پشت کانال افقی ( ناحیه قرمز) قرار می‌دهیم.

حدضرر گذاری با پرایس اکشن | صرافی همتاپی

 

حد ضرر با کف و سقف قبلی قیمت

در تصویر زیر شما می‌توانید مشاهده کنید که ما برای این معامله از کف قیمتی قبلی برای خارج شدن (فعال شدن حدضرر) استفاده کرده‌ایم.

حد ضرر با کف و سقف قبلی قیمت | صرافی همتاپی

 

خب همانطور که دیدید به عدد انسان‌های روی زمین، می‌توان روش‌های متفاوتی برای قرار دادن حدضرر انتخاب کرد. حتی در بازارهای مالی شما می‌توانید افرادی را پیدا کنید که با استفاده از ستاره‌ها معامله می‌کنند!

چیزی که باید بدانید این است که اکثر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از هیچ روشی به تنهایی استفاده نمی‌کنند و حدضررشان را به صورت ترکیبی از روش‌های مختلف تعیین می‌کنند، اما یک چیز مشترک بین تمام افراد حرفه‌ای در بازارهای مالی وجود دارد و آن هم داشتن حدضرر است.

با تتر کمر تورم رو بشکن

کلام آخر: بازار بدخواه ماست، با آن مهربان نباشید

یادتان باشد هیچ معامله‌گری در دنیا وجود ندارد که با نرخ موفقیت 100 درصد معاملات خود را انجام دهد، پس معامله‌گران حرفه‌ای هم مانند ما ممکن است تمامی تحلیل‌ها و تصمیماتشان درست نباشد. پس فرق یک فرد حرفه‌ای با یک فرد تازه‌کار در بازارهای مالی چیست؟ فرق بین یک معامله‌گر حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای در تمامی بازارهای مالی پایبندی به حدضرر و بهینه کردن آن‌هاست.

معامله‌گران حرفه‌ای در طول سالیان یادگرفته‌اند که بهینه‌ترین حدضررها را انتخاب کنند و به آن پایبند بمانند.

به واژه پایبندی در پاراگراف قبل دقت کردید؟ پایبند بودن به حد ضرر با گذاشتن حدضرر دو موضوع کاملاً متفاوت است. پایبند به حدضرر کسی است که ایمان دارد حد ضرر خود را در جای مناسبی قرار داده و آن را تغییر نمی‌دهد، (اصطلاحاً دست بی‌قرار ندارد)

اما می‌خواهید بدانید اگر حدضرر نگذارید چه اتفاقی می‌افتد؟

به سراغ معامله بخش قبل می‌رویم، اگر معامله مثال را بدون حد ضرر می‌گذاشتید چه بر سرتان می‌آمد؟! خوب به تصویر زیر نگاه کنید:

 

نمودار بیتکوین هفتگی | صرافی همتاپی

 

با این فرض که شما در معامله ما یک عدد بیت کوین در قیمت مذکور می‌خریدید، امروز شما فردی بودید که بیش 238 روز یک معامله را باز داشتید و بیش از 55 درصد در ضرر بودید (ضرری که ممکن بود تنها 5 درصد باشد)  و تازه هنوز هم در این فکر بودید که آیا ممکن است بیت کوین به قیمت خرید‌تان برگردد که فقط سر به سر خارج شوید!

ممکن است تصویر بالا شما را خیلی اذیت نکند، اما اگر به‌جای بیت کوین یک ارز دیگر را در سال 2021 بدون گذاشتن حد ضرر خریده بودید قضیه فرق می‌کرد. تصور کنید اگر لونا خریده بودید و حد ضرر فعال نمی‌کردید چه اتفاقی می‌افتاد؟

ازگام‌های زیر پیروی کنید تا رستگار شوید.

اما چگونه می‌توانیم بهترین حدضرر را برای خود تعیین کنیم؟

  1. آموزش ببینید
  2. برای خود استراتژی بنویسید و نقاط خروج از معامله را در آن مشخص کنید
  3. با تمرین و تکرار سعی کنید به سود برسید

مراح سه‌گانه بالا اگر چه بر روی کاغذ ساده می‌آید اما برای بعضی از افراد تا سالها طول خواهد کشید.

در نهایت اگر کل مقاله حدضرر چیست؟ بخواهد برای شما یک توصیه جمله طلایی داشته باشد آن جمله چنین است: هرگز معاملاتتان را بدون حدضرر نگذارید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. واضح و ساده حد ضرر رو توضیح دادید البته من کامل نخوندم چون خسته کننده بود ولی همون اول متوجه استاپ لاس شدم.

  2. حتی من که تازه میخام شروع کنم هم باید حد ضرر رو رعایت کنم؟

  3. خیلی از صرافی ها از حد ضرر استفاده میکنند کاش شما هم هرچه زودتر اضافه کنید .

  4. سلام روزتون بخیر ، ایا در صرافی شما یعنی صرافی همتاپی میتوان حد ضرر یا استاپ لاس گذاشت ؟

  5. مممممنننن کههههه هییییچووووووووقققققت استاپ لاس و حد ضرر رو نفهمیییییییییییییدمممممممم، من فقط بیت کوین میخرم