بررسی مدل انباشت به جریان بیت کوین (S2F)

بررسی مدل انباشت به جریان بیت کوین (S2F) | همتاپی

مدل انباشت به جریان بیت کوین (S2F) بدون شک یکی از محبوب‌ترین مباحث برای جامعه ارز دیجیتال به شمار می‌آید. در این راهنما آنچه را که باید در مورد آن بدانید، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مدل انباشت به جریان (Stock-to-Flow S2F) به یک مدل محبوب در صنعت ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و معمولاً برای تخمین قیمت خرید بیتکوین در آینده استفاده می‌شود. در این راهنما، به تفصیل توضیح خواهیم داد که S2F چیست، چه کسی آن را ایجاد کرده است، چگونه برای انواع مختلف دارایی‌ها به کار می‌رود، و مزایا و معایب آن چیست.

مدل انباشت به جریان (S2F) چیست؟

مدل انباشت به جریان (S2F)، مدلی است که قیمت احتمالی یک دارایی را در آینده با بررسی کمیابی آن پیش بینی می‌کند.

این مدل در ابتدا برای فلزات گرانبها مانند طلا و نقره به کار می‌رفت، اما اصول آن توسط معامله‌گر محبوب، پلن بی (PlanB)، برای پیچیدگی‌های بیت کوین اعمال شد. وی از آن زمان به عنوان خالق مدل انباشت به جریان بیت کوین شناخته می‌شود.

پلن بی (PlanB) ظاهراً یک معامله‌گر نهادی هلندی با بیش از 20 سال تجربه در زمینه امور مالی است.

  • آشنایی با مدل انباشت به جریان بیت کوین

برای درک نحوه عملکرد مدل انباشت به جریان بیت کوین، ابتدا باید نگاهی اجمالی به مفهوم کمیابی و ارزش بیندازیم؛ برای این کار از ارز فیات (fiat currency) شروع می‌کنیم.

بانک‌های محلی مرکزی، مانند فدرال رزرو ایالات متحده، کنترل صدور و توزیع ارز فیات یک کشور را در دست دارند. ایده چاپ پول باید بر جایگزینی اسکناس‌های آسیب دیده و اطمینان از وجود نقدینگی کافی (پول در گردش) تمرکز کند تا بازرگانان و مشاغل بتوانند به تراکنش‌های اقتصادی بپردازند.

با این حال، چاپ بیش از حد پول برای دوره‌های طولانی می‌تواند منجر به افزایش تورم شود؛ زیرا پول کاغذی ارزش خود را از دست می‌دهد و نابسامانی در قیمت‌گذاری کالاها و خدمات را در پی دارد. قبلاً نمونه‌هایی از این دست را در کشورهایی مانند ونزوئلا، زیمبابوه و کشورهای دیگر مشاهده کرده‌ایم.

برخلاف ارز فیات، تولید طلا، نقره، بیت کوین و سایر دارایی‌های کمیاب بسیار دشوار است، نمی‌توان آن‌ها را به راحتی جعل کرد و عرضه ثابتی دارند.

پلن بی به مفهوم جالب ارزش جعل نشدنی استناد می‌کند؛ این اصطلاح توسط دانشمند کامپیوتر نیک سابو (Nick Szabo) در مقاله ریشه‌های پول (Origins of Money) ارائه شده است و همانطور که از نام آن پیداست، به دشواری تولید یک دارایی خاص، مانند فلزات گرانبها و کلکسیون‌ها اشاره دارد.

به گفته پلن بی، اکثر کالاهای مصرفی (مانند دیسک‌های کامپیوتری، نوشیدنی‌ها و غیره) راحت‌تر تولید می‌شوند و میزان تولید آن‌ها را می‌توان دو برابر کرد.

بعنوان مثال، بیت کوین و طلا ارزش جعل نشدنی دارند، زیرا تولید آن‌ها بسیار دشوار است: استخراج بیت کوین به قدرت پردازش زیادی نیاز دارد که برق زیادی مصرف می‌کند (استخراج طلا نیز سخت و گران است) زمانی که ذخایر معدنی کم می‌شود، تنها مواد با درجه کیفی پایین برای جمع‌آوری و پردازش باقی می‌مانند.

بیت کوین به لحاظ طراحی، یک دارایی تورمی نیست. تنها 21 میلیون بیت کوین وجود خواهد داشت و آنچه بیت کوین را برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران خرده‌فروشی ارزشمند کرده است، کمیاب بودن آن در مقایسه با پول فیات است، زیرا پول فیات می‌تواند بیش از حد و به دلخواه توسط بانک‌های مرکزی چاپ شود. اگرچه بیت کوین مانند پول کاغذی یک وسیله مبادله کاربردی نیست، اما برای سرمایه‌گذارانی که به دنبال محافظت از ثروت خود در برابر تورم بالا هستند، به یک ذخیره ارزش ارزشمند تبدیل شده است؛ درست مانند فلزات گرانبها از جمله طلا.

اکنون که با مفهوم مدل انباشت به جریان آشنا شدیم، نحوه به کارگیری آن برای بیت کوین و سایر دارایی‌ها را بررسی می‌کنیم.

نحوه اِعمال مدل انباشت به جریان در بیت کوین (BTC)

انباشت، مقدار ذخایر موجود است و جریان، به میزان تولید سالانه اشاره دارد.

برای محاسبه مدل انباشت به جریان بیت کوین، تعداد بیت‌کوین‌های موجود (Stock یا انباشت) را محاسبه و آن را بر جریان سالانه تولید (Flow یا جریان) تقسیم می‌کنید.

بر اساس اندازه فعلی پاداش بلاک، عرضه کنونی بیت کوین تقریباً 19 میلیون (تقریباً 90 درصد بیت کوینی که تا به حال عرضه شده است) و جریان سالانه تولید آن، 328,500 بیت کوین است. اگر این مقادیر را در فرمول S2F اعمال کنیم، نسبت SF، مقدار 57.712 به دست می‌‌آید. این بدان معناست که صرف نظر از حداکثر عرضه و هاوینگ‌ها، استخراج کل بیت کوین‌ها 57 سال طول می‌کشد.

از سوی دیگر، نسبت S2F طلا، عدد 62 است. پیشرفت‌های فنی در زمینه استخراج طلا باعث افزایش و کاهش نرخ تولید در طول زمان شده است.

بیت کوین یک برنامه اصولی دارد. بلاک‌های بیت کوین به طور متوسط ​​هر 10 دقیقه ایجاد می‌شوند. هر بار که یک بلاک استخراج می‌شود، ماینرها مقداری بیت کوین به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. این پاداش، بیت کوین جدید است.

[مطالب مرتبط: توصیه می‌کنیم سری هم به مقاله هاوینگ بیت کوین چه تاثیری بر قیمت آن می‌گذارد؟ ]

اما برای حفظ ماهیت کمیابی بیت کوین، هنگامی که بلاکچین آن به 210,000 بلاک استخراج شده می‌رسد، یک هاوینگ (halving) اتفاق می‌افتد. هاوینگ (نصف شدن) زمانی است که نرخ بیت کوین‌های جدید وارد شده در گردش، به نصف کاهش یابد؛ که این امر کمیاب بودن این ارز دیجیتال را افزایش می‌دهد. هاوینگ بعدی برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده است، بنابراین در آن زمان نسبت انباشت به جریان بیت کوین به 124 افزایش می‌یابد.

بررسی نظر منتقدان مدل S2F

برخی افراد از مدل S2F حمایت می‌کنند، اما برخی از افراد مخالف آن هستند و برخی دیگر موضع سختی علیه آن اتخاذ کرده‌اند. این مدل مخالفان زیادی دارد که یکی از آن‌ها ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیان‌گذار اتریوم است. اگرچه وی با این مدل مخالف است، اما اظهار داشت:

نبود همبستگی منسجم میان اوج‌های قیمت و هاوینگ‌ها، برای رد کردن S2F کافی نیست.

برخی دیگر انتقادات تندتری داشته‌اند. نیکو کوردیرو (Nico Cordeiro)، مدیر ارشد سرمایه‌ گذاری در صندوق پوشش ریسک کمّی ارز دیجیتال استریکس لویاتان (Strix Leviathan)، مدل S2F را بی‌ثبات خواند. این اصطلاح توسط پل پلیفدرر (Paul Pleifderer)، استاد دانشگاه استنفورد، برای توصیف مدل‌های ساخته شده بر اساس فرضیه‌های نامفهوم ابداع شد.

کوردیرو اظهار داشت:

S2F ادعا می‌کند که ارزش بازار دلاری یک کالای پولی (مانند طلا و نقره) مستقیماً از نرخ عرضه جدید آن ناشی می‌شود. هیچ مدرکی برای حمایت از این مدل وجود ندارد.

معایب مدل انباشت به جریان بیت کوین

در حالی که مدل انباشت به جریان (S2F) به طور گسترده در جامعه ارزهای دیجیتال پذیرفته شده و در سایر بازارها به کار گرفته شده است، اما روش آن محدود به پیش‌ بینی قیمت یک دارایی است. نسبت SF عوامل مهم دیگری مانند تقاضا یا نوسانات بازار را در نظر نمی‌گیرد؛ این موارد می‌تواند به طور قابل توجهی قیمت دارایی را تحت تأثیر قرار دهد.

بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال همچنان در معرض نوسانات شدید قیمت هستند. علت این موضوع، سرکوب‌های نظارتی دولت‌هایی است که به دنبال توقف تجارت ارزهای دیجیتال هستند. نهنگ‌ها (آدرس‌های کیف پول با سرمایه‌های هنگفت) نیز موقعیت خود را در صرافی‌های ارز دیجیتال نقد/ لیکوئید می‌کنند.

  • مدل کف

نوع دیگری از مدل S2F به نام مدل کف (Floor Model) وجود دارد که مبتنی بر ابزارهای فنی مختلفی نظیر میانگین متحرک 200 روزه (200-day moving average) است. پلن بی از این مدل برای پیش‌بینی قیمت‌های بسته شدن در سال 2021 استفاده کرد و تنها قیمت ماه آگوست، 47 هزار دلار، و ماه سپتامبر، 43 هزار دلار، را تعیین کرد.

پلن بی پیش‌ بینی کرد که قیمت بسته شدن در ماه نوامبر نزدیک به 100 هزار دلار باشد، اما این آینده قیمت بیت کوین درست نبود، زیرا قیمت پایانی بسیار کمتر از 60 هزار دلار بود. وی اعتراف کرد که این اولین اشتباه مدل کف بود، اما اعتقاد داشت که S2F هنوز معتبر است.

پیش بینی قیمت بیت کوین با توجه به مدل انباشت به جریان (S2F)

پلن بی اخیراً اظهار داشته است که S2F به تخمین 100 هزار دلار به ازای هر بیت کوین تا سال 2023 اشاره دارد.

پیش‌بینی جدید وی غوغایی را در جامعه رمزارز توییتر به راه انداخت. علی رغم شکست‌های اخیر این مدل، حامیان آن ادعا می‌کنند که هاوینگ بعدی (که برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده است) از نظر تئوری، قیمت بیت کوین را به دلیل کاهش عرضه افزایش خواهد داد، بنابراین S2F هنوز زمان کافی در اختیار دارد تا درست عمل کند. این مدل عوامل مهم دیگری، مانند تقاضا را که می‌تواند بر قیمت بیت‌کوین تأثیر بگذارد، در نظر نمی‌گیرد.

به گفته پلن بی، هدف برای سال‌های 2021، 100 هزار دلار بوده است و برای سال‌های 2022 و 2023 نیز همین طور خواهد بود. با این حال، داده‌های قیمت بیتکوین از آخرین هاوینگ آن در سال 2020 زیر خط الگو بوده است. به عقیده وی، بایستی داده‌های پایین‌تر جدیدی برای مدل جایگزین شود و یا باید تا پایان چرخه فعلی منتظر بمانیم.

سخن پایانی

فرمول S2F و مدل کف، از زمانی که توسط جامعه ارزهای دیجیتال پذیرفته شد، مدت‌ها مورد بحث قرار گرفت. برخی از پیش‌ بینی‌های پلن بی برای بیت کوین در سراسر سال 2021 درست بودند و برخی نه.

همان طور که می‌بینید، نظرات متفاوتی در مورد این که آیا نسبت انباشت به جریان بیت کوین معیار قابل اعتمادی برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین است یا خیر، وجود دارد. برخی مدل انباشت به جریان را تایید می‌کنند، تنها به این دلیل که جریان تولید فعلی و عرضه در گردش فعلی را اندازه‌گیری می‌کند؛ و به لحاظ تئوری، هرچه S2F یک ارز دیجیتال بیشتر افزایش یابد، ارزش آن نیز افزایش می یابد.

با توجه به موارد فوق، استفاده از فرمول S2F برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین صرفاً به این دلیل که کمیابی بیشتر، افزایش قیمت را در پی خواهد داشت، توصیه نمی‌شود. ملاحظات دیگری مانند تقاضا، قوانین نظارتی سختگیرانه، محیط کلی ژئوپلیتیک و غیره نیز باید در نظر گرفته شوند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بنظرم شاخص انباشت به جریان بیت کوین میتونه به تحلیل قیمت کمکمون کنه