تقاطع طلایی و تقاطع مرگ در تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟

تقاطع طلایی و تقاطع مرگ در تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال چیست؟ | همتاپی

وقتی صحبت تحلیل تکنیکال به میان می‌آید با الگوهای فراوانی روبرو می‌شویم. الگوهای زیادی وجود دارد که می‌تواند برای معامله گران روزانه (Day Traders)، تریدرهای اسکالپر (Scalpers) و سرمایه گذاران بلند مدت (Long Term Investors) مفید باشد؛ تقاطع طلایی و تقاطع مرگ دو نمونه پرکاربرد از آنها هستند.

قبل از اینکه بدانیم تقاطع طلایی (Golden Cross) و تقاطع مرگ (Death Cross) چیست، باید میانگین متحرک (MA) را بشناسیم. به طور خلاصه، این اندیکاتور خطی است که روی نمودار قیمت ترسیم می‌شود و متوسط ​​قیمت دارایی را برای یک بازه زمانی مشخص اندازه گیری می‌کند. به عنوان مثال، میانگین متحرک 200 روزه متوسط قیمت آن ​​دارایی را در 200 روز گذشته اندازه گیری می‌کند.

تقاطع طلایی و تقاطع مرگ چیست و تریدرها چگونه می‌توانند از آنها در استراتژی معاملاتی خود استفاده کنند؟

تقاطع طلایی (Golden Cross) چیست؟

تقاطع طلایی یک الگوی نموداری است که شامل یک میانگین متحرک کوتاه مدت و یک میانگین متحرک بلند مدت است. به طور معمول، میانگین متحرک 50 روزه به عنوان میانگین کوتاه مدت و میانگین متحرک 200 روزه به عنوان میانگین بلند مدت استفاده می‌شود. اما در کل، این‌ها تنها بازه‌های تعریف شده برای تقاطع طلایی نیستند. این تقاطع می‌تواند در هر بازه زمانی و با هر عددی رخ دهد و ایده اصلی این است که میانگین کوتاه مدت، میانگین بلند مدت را به سمت بالا بشکند.

به طور معمول، یک تقاطع طلایی در سه مرحله اتفاق می‌افتد:

  1. میانگین کوتاه مدت در طول روند نزولی زیر میانگین بلند مدت قرار می‌گیرد.
  2. با تغییر روند، میانگین کوتاه مدت، میانگین بلند مدت را به سمت بالا قطع می‌کند.
  3. روند صعودی وقتی شروع می‌شود که میانگین کوتاه مدت بالای میانگین بلندمدت قرار بگیرد و تثبیت شود.

تقاطع طلایی | همتاپی

تقاطع طلایی. منبع: بایننس

در بسیاری از موارد، یک تقاطع طلایی، سیگنال صعودی تلقی می‌شود. چطور؟ بسیار ساده است. تا اینجا فهمیدیم که یک میانگین متحرک، متوسط قیمت ​​دارایی را برای مدت زمان مشخص اندازه گیری می‌کند. از این نظر، وقتی میانگین کوتاه مدت زیر میانگین بلند مدت است، به این معنی است که عملکرد قیمت کوتاه مدت در مقایسه با عملکرد قیمت بلند مدت نزولی است.

حالا، وقتی میانگین کوتاه مدت، میانگین بلند مدت را بشکند، چه اتفاقی می‌افتد؟ میانگین کوتاه مدت قیمت بالاتر از میانگین بلندمدت قیمت قرار می‌گیرد که نشان دهنده یک تغییر احتمالی در جهت روند بازار است و به همین دلیل است که تقاطع طلایی، یک سیگنال صعودی تلقی می‌شود.

در واقع، یک تقاطع طلایی شامل شکست روبه بالای میانگین 200 روزه توسط میانگین 50 روزه است. با این حال، ایده کلی یک تقاطع طلایی این است که میانگین متحرک کوتاه مدت، میانگین متحرک بلند مدت را رو به بالا بشکند. ما همچنین می‌توانیم تقاطع‌های طلایی را در سایر بازه‌های زمانی (15 دقیقه، 1 ساعت، 4 ساعت و…) تنظیم کنیم. با این وجود، سیگنال‌های بلندمدت‌تر نسبت به سیگنال‌های کوتاه مدت‌تر، قابل اطمینان‌تر هستند.

یک تقاطع طلایی با میانگین متحرک ساده (SMA) در نظر گرفته می‌شود. با این حال، روش دیگری برای محاسبه میانگین متحرک به نام میانگین متحرک نمایی (EMA) وجود دارد که از فرمول متفاوتی استفاده می‌کند و تأکید بیشتری بر عملکرد قیمت کندل‌های آخر دارد.

میانگین متحرک نمایی همچنین برای پیدا کردن تقاطع طلایی صعودی و نزولی، استفاده می‌شود. بخاطر واکنش سریع به تغییرات اخیر قیمت، سیگنال‌های این اندیکاتور ممکن است کمتر قابل اعتماد بوده و سیگنال‌های کاذب بیشتری ارائه دهد. با این وجود، کراس‌های این میانگین متحرک در بین معامله‌گران محبوب است.

 تقاطع مرگ چیست؟

تقاطع مرگ اساساً نقطه مقابل تقاطع طلایی است که یک الگوی نمودار است که در آن میانگین کوتاه مدت، میانگین بلند مدت را رو به پایین قطع می‌کند. به عنوان مثال، میانگین متحرک 50 روزه از میانگین متحرک 200 روزه به سمت پایین عبور کند. به این ترتیب، تقاطع مرگ معمولاً یک سیگنال نزولی تلقی می‌شود.

به طور معمول، تقاطع مرگ در سه مرحله اتفاق می‌افتد:

  1. میانگین متحرک کوتاه مدت در طول یک روند صعودی بالاتر از میانگین متحرک بلند مدت قرار می‌گیرد.
  2. اگر روند صعودی معکوس شود، میانگین متحرک کوتاه مدت، میانگین متحرک بلند مدت را به سمت پایین می‌شکند.
  3. روند نزولی زمانی آغاز می‌شود که میانگین کوتاه مدت زیر میانگین بلند مدت تثبیت شود.

تقاطع مرگ | همتاپی

تقاطع مرگ. منبع: بایننس

اکنون که فهمیدیم تقاطع طلایی چیست، به راحتی می‌توان فهمید که چرا تقاطع مرگ سیگنال نزولی است. میانگین متحرک کوتاه مدت از میانگین متحرک بلند مدت رو به پایین عبور می‌کند، که این نشان دهنده حالت نزولی در بازار است.

تقاطع مرگ سیگنال نزولی را قبل از رکودهای بزرگ اقتصادی در طول تاریخ، مانند سال 1929 یا 2008 ارائه کرده است. با این حال، ممکن است سیگنال هایی کاذب، مثل سال 2016 نیز ارائه کند.

تقاطع کاذب مرگ شاخص سهام آمریکا در ۲۰۱۶ | همتاپی

تقاطع کاذب مرگ شاخص سهام آمریکا در ۲۰۱۶. منبع: بایننس

همانطور که در مثال مشاهده می‌کنید، بازار پس از اینکه یک تقاطع مرگ ساخت و نزول کرد دوباره روند صعودی خود را از سر گرفت.


تفاوت بین تقاطع مرگ و تقاطع طلایی چیست؟


تا اینجا در مورد هر دو صحبت کردیم، بنابراین درک تفاوت بین این دو دشوار نیست. این دو اساساً مخالف یکدیگرند. تقاطع طلایی یک سیگنال صعودی تلقی می‌شود، در حالیکه تقاطع مرگ یک سیگنال نزولی است.

در صورت بالا بودن حجم معاملات، هر دوی این سیگنال‌ها تایید می‌شود. برخی تریدرهای تکنیکالی در کنار این سیگنال‌ها از اندیکاتورهای دیگری مثل مک‌‌دی (MACD) و شاخص قدرت نسبی (RSI) برای تایید بیشتر استفاده می‌کنند.

آنچه باید به خاطر بسپارید این است که میانگین‌های متحرک شاخص‌های تاخیری هستند و قدرت پیش بینی ندارند. یعنی هر دو نوع شکست به طور معمول تأییدی قوی از روندیست که در حال حاضر برگشته است نه روندی که قرار است برگردد. در واقع، به گذشته مربوط می‌شوند نه به آینده.


چگونه می‌توان با استفاده از تقاطع مرگ و تقاطع طلایی ارز دیجیتال خرید و فروش کرد؟


ایده اصلی پشت این دو الگو کاملاً ساده است. اگر می‌دانید که معامله‌گران چگونه از مک‌دی استفاده می‌کنند، پس به راحتی خواهید دانست که چگونه این دو سیگنال را نیز ترید کنید.

معمولاً هنگام بررسی تقاطع طلایی و تقاطع مرگ نمودار روزانه را بررسی می‌کنیم. یک استراتژی ساده این است که هنگام وقوع تقاطع طلایی خرید کرده و هنگام وقوع تقاطع مرگ بفروشید. در حقیقت، این یک استراتژی نسبتاً موفق برای بیت کوین (BTC) در چند سال گذشته بوده است (اگرچه سیگنال‌های غلط زیادی نیز وجود داشته است). به این ترتیب، پیروی کورکورانه از یک سیگنال معمولاً منطقی نیست. بنابراین هنگام استفاده از این سیگنال‌ها از دیگر ابزارهای تکنیکالی نیز استفاده کنید.

استراتژی ذکر شده در بالا بر اساس میانگین متحرک ساده روزانه است. اما دوره‌های زمانی دیگر چطور؟ بله. می‌توان در قالب‌های زمانی دیگر نیز از تقاطع طلایی و تقاطع مرگ استفاده کرد.

با این حال، مانند اکثر ترفندهای تحلیل بازار، سیگنال‌ها در بازه‌های زمانی بالاتر قوی‌تر از سیگنال‌های بازه‌های زمانی پایین‌تر هستند. ممکن است یک تقاطع طلایی در چارچوب زمانی هفتگی اتفاق بیفتد در حالی که شما در حال مشاهده یک تقاطع مرگ در چارچوب زمانی ساعتی هستید. به همین دلیل است که نگاه کردن به قالب زمانی بزرگتر روی نمودار، با در نظر گرفتن چندین تحلیل مختلف، همیشه مفید خواهد بود.

چیزی که بسیاری از معامله‌گران هنگام استفاده از تقاطع طلایی و تقاطع مرگ به دنبالش هستند، حجم معاملات است. مانند سایر الگوهای نمودار، حجم زیاد می‌تواند یک ابزار قوی برای تأیید باشد. به این ترتیب، هنگامی که افزایش حجم با اینگونه سیگنال‌ها همراه می‌شود، بسیاری از معامله‌گران از اعتبار سیگنال اطمینان بیشتری خواهند داشت.

هنگامی که یک تقاطع طلایی اتفاق می‌افتد، میانگین متحرک بلند مدت ممکن است به عنوان یک حمایت بالقوه در نظر گرفته شود. و برعکس، هنگامی که یک تقاطع مرگ اتفاق می‌افتد، میانگین متحرک بلندمدت ممکن است به عنوان یک مقاومت بالقوه در نظر گرفته شود.

سیگنال‌های کراس همچنین ممکن است با سیگنال‌های سایر اندیکاتور‌های تکنیکال در تلاقی باشد. معامله‌ گران، سیگنال‌های مختلف را با یکدیگر تلفیق می‌کنند تا در صورت تلاقی، معاملات قابل اعتماد‌تری داشته باشند‌.


نتیجه گیری نهایی


تا اینجا در مورد دو سیگنال خیلی محبوب یعنی تقاطع مرگ و تقاطع طلایی صحبت کردیم. 

تقاطع طلایی یعنی میانگین متحرک کوتاه مدت، میانگین متحرک بلند مدت را به بالا بشکند و تقاطع مرگ یعنی میانگین متحرک کوتاه مدت، میانگین متحرک بلند مدت را به پایین بشکند.

این دو سیگنال می‌توانند به عنوان استراتژی قابل اعتماد برای تشخیص بازگشت روند در همه بازارها از جمله سهام، ارزهای دیجیتال و بازار فارکس استفاده شود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام ممنون از مقاله خوبتون شما آموزش تحلیل بازار هم دارین در سایتتون؟

    1. سلام دوست عزیز

      وب سایت همتاپی صرفا در جهت خرید و فروش ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند. اما شما می‌توانید در صفحه اخبار و بلاگ آخرین اخبار تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوینف اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال را دنبال نمایید.

      لازم به ذکر است این اخبار تنها جنبه اطلاع رسانی داشته و به هیج عنوان پیشنهاد خرید یا فروش بیت کوی، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال نمی‌باشد.