توضیحاتی جامع درباره‌ی مفهوم ارزش بازار رمز ارزها (Market Cap)

توضیحاتی جامع درباره‌ی ارزش بازار رمز ارزها | همتاپی

همانطور که از عبارت ارزش بازار (Market capitalization) در بازارهای سهام بسیار زیاد استفاده می‌کنیم، در بازار رمز ارزها و پروژه­‌های بلاک چین، نیز این عبارت را زیاد بکار می‌بریم. ارزش بازار رمز ارزها یا مارکت کپ، میزان سرمایه فعلی یک رمز ارز یا شبکه بلاکچین را در بازار رمز ارزها به ما می‌گوید.

همچنین، ارزش کل بازار صنعت ارزهای دیجیتال، یک معیار مشابه و مهم می‌­باشد. به عبارتی، می‌­توان از آن به عنوان برآورد ارزش تجمعی صنعت بلاک چین‌ و رمزارزها استفاده کرد.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

محاسبه ارزش بازار یک پروژه رمزارزی، نسبتاً ساده است. علاوه بر اینکه بیشتر علاقه­‌مندان، ارزش بازار پروژه‌­های منفرد را با یکدیگر مقایسه می‌­کنند، اما این معیار نیز می‌­تواند در یک چشم‌انداز بزرگتر نیز بسیار مفید باشد. با اینکه بیت ­کوین و اتریوم، هر کدام به تنهایی از بزرگترین پروژه­‌های صنعت رمزارزها می‌­باشند، اما ارزش کل همه دارایی­‌های رمزارزی، بسیار بزرگتر از این دو رمز ارز است.

با جمع‌آوری داده‌­های رمز ارزها می‌توان ارزش بازار رمز ارزها را گزارش کرد و استفاده از این معیار نسبتاً آسان می‌باشد. در ادامه به تعریف دقیقی از ارزش بازار و اینکه این معیار چه چیزهایی را در مورد بازار به ما بگوید، می‌پردازیم.


ارزش بازار یا مارکت کپ چیست؟


ارزش بازار که اغلب با عنوان مارکت کپ (market cap) استفاده می‌شود، میزان سرمایه بازار فعلی یک شبکه رمزارز را نشان می‌دهد. این میزان از ضرب کوین‌های عرضه شده یک دارایی رمزارزی در قیمت هر واحد محاسبه می‌­گردد.

به عنوان مثال، دو شبکه آلیس کوین و باب کوین را در نظر بگیرید. آلیس کوین در کل 1000 کوین عرضه کرده است و همه آن­ها در گردش هستند و باب کوین زنجیره‌ای بر اساس الگوریتم اثبات کار (Pow) می‌باشد، که در حال حاضر 60,000 کوین از حداکثر 100,000 کوین، در حال گردش دارد. اگر قیمت فعلی آلیس کوین در بازار 100 دلار و قیمت باب کوین 2 دلار باشد. کدام کوین از ارزش بازار بیشتری برخوردار است؟

 ارزش بازار = کوین‌های عرضه در گردش × قیمت هر کوین

ارزش بازار آلیس کوین برابر است با:  1,000 × 100 = 100,000 دلار

ارزش بازار  باب کوین برابر است با: 60,000 × 2 = 120,000 دلار

حتی اگر ارزش هر باب کوین 50 برابر ارزان­تر از آلیس کوین باشد، ارزش بازار شبکه باب کوین باز هم از ارزش بازار آلیس کوین بالاتر است. به همین دلیل است که مقایسه ارزش بازار، ارزیابی بهتری را نسبت به مقایسه قیمت کوین‌ها با یکدیگر ارائه می‌دهد.


ارزش کل بازار رمز ارزها چیست؟


ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال، به میزان ارزش کل تمامی رمزارزها از جمله بیت­ کوین، آلت کوین‌­ها، استیبل­ کوین‌­ها، توکن‌­ها و سایر دارایی‌­های رمزارزی موجود در بازار تلقی می‌شود. از نظر بسیاری از افراد این معیار بسیار مهم است، زیرا نشان‌­دهنده اندازه صنعت به طور کلی می‌باشد.

به دلیل نوسانات نسبتاً زیاد بازار رمز ارزها، مقادیر ارزش بازار کاملاً تغییر می‌کند. در طول شش سال و نیم اول پیدایش رمزارزها، ارزش کل بازار آن هرگز از 20 میلیارد دلار فراتر نرفت. ولی از سال 2018 به بعد ارزش کل بازار رمزارزها صدها میلیارد نوسان داشته است و اکنون حدود یک تریلیون دلار است.

نمودار ارزش کل بازار رمزارزها از ابتدا تا سال 2021 | همتاپی

نمودار ارزش کل بازار رمزارزها از ابتدا تا سال 2021


چرا ارزش کل بازار رمز ارزها مهم است؟


ارزش کل بازار رمز ارزها اغلب به عنوان مبنایی برای مقایسه با سایر بخش­‌های گستره اقتصاد­ استفاده می‌­شود. به عنوان مثال، بسیاری از تحلیلگران اغلب، ارزش کل بازار رمز ارزها را با ارزش بازار فلزات گران­بها یا سهام مقایسه می‌­کنند.

چرا آن­ها این کار را انجام می‌­دهند؟ خب، این امر می‌­تواند تخمینی تقریبی از رشد کل بازار رمزارزها را در طی سال­‌ها و دهه‌­های آینده به آن­ها ارائه دهد.

با این حال، هنوز هیچ کس بهترین روش برای برآورد ارزیابی رمز ارزها و پروژه­‌های مبتنی بر بلاکچین را نمی‌­داند. شاید این گونه مقایسه‌­ها بتوانند تا حدی مفید باشند اما به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند.

مقایسه بازارهای مالی مختلف اغلب تلاشی بیهوده است. صنایع مختلف، سرمایه‌­گذاران مختلفی را به خود جلب می‌­کنند. اصولا رمز ارزها مورد توجه معامله‌­گران سهام، معامله‌­گران ارز یا دلالان فلزات گران­بها قرار نخواهند گرفت. رمز ارزها یک کلاس دارایی جدید و نوپا هستند و با همین دید هم باید با آن­ها رفتار کرد.


چرا کوین مارکت کپ ارزهای دیجیتال می‌­تواند گمراه‌کننده باشد؟


تصمیم­‌گیری مالی براساس ارزش کل بازار رمزارزها می‌­تواند به دلایل مختلفی گمراه­‌کننده باشد.

اولین توصیه در کسب و کار رمز ارزی، بررسی و ارزیابی صحیح بازار هر پروژه به صورت جداگانه می‌باشد. همانطور که در بالا گفته شد این ارزیابی با در نظر گرفتن مقدار عرضه و ضرب آن در قیمت هر سهم بدست می‌آید. اما، تعیین اطلاعات صحیح عرضه، ممکن است دشوار باشد. اگر این داده‌­ها نادرست باشند، محاسبات بعدی نیز به طور خودکار فاقد اعتبار خواهند بود.

ثانیا، می‌­توان ارزش بازار برخی از پروژه­‌ها را دستکاری کرد. برخی از پروژه­‌ها این کار را برای ایجاد احساس امنیت و ارزش کاذب انجام می‌­دهند. صرفا در نظر گرفتن ارزش کل بازار بدون زیر سوال بردن معنای واقعی آن منجر به تصمیمات مالی بالقوه مضر خواهد شد.

و در نهایت، ارزش کل بازار صرفاً یک عدد است که بیانگر زمان خاصی از بازار است. شاید این عدد امروز نه رقم، هفته آینده ده رقم و شش ماه بعد هشت رقم باشد. این رقم فقط نمایانگر تصویری از صنعت بازار رمزارزها در آن زمان خاص است.


ارزش بازار رقیق شده رمز ارزها


روش‌­های مختلفی برای محاسبه ارزش بازار وجود دارد. یکی از راه­‌های برآورد ارزش آینده یک شبکه، ارزش بازار رقیق شده می‌باشد. در ادامه به مفهوم این اصطلاح می‌پردازیم.

اصطلاح ارزش بازار رقیق شده از بازار بورس گرفته شده است. در آن بخش، اگر تمام گزینه‌­های سهام استفاده شود و همه اوراق بهادار به سهام تبدیل شوند، این رقم، ارزش‌گذاری یک شرکت را نشان می‌­دهد. همچنین مهم است که عرضه فعلی و آینده دارایی رمزارز را در ذهن داشته باشید. در حال حاضر همه رمزارزها، توکن‌­ها و دارایی­‌ها کل عرضه موجود خود را شامل نمی‌شوند.

برای مثال، ما می‌­دانیم که حداکثر 21 میلیون بیت کوین وجود دارد. ولی امروزه 18.614 میلیون بیت کوین در گردش است. ارزش بازار بیت کوین با قیمت فعلی هر بیت کوین (33,700 دلار) حدودا برابر با 627 میلیارد دلار است.

از طرف دیگر، برای محاسبه ارزش بازار رقیق شده این رمز ارز می‌بایست حداکثر عرضه بیت ­کوین را در نظر ب­گیرید. به این ترتیب، با ضرب 21 میلیون بیت کوین در قیمت فعلی هر بیت کوین، ارزش بازار رقیق شده این رمزارز برابر با 707.7 میلیارد دلار است.

همین مفهوم را می‌­توان برای سایر دارایی‌­های رمزارزی موجود در بازار نیز به کار برد. برای محاسبه ارزش بازار رقیق شده می‌بایست قیمت فعلی دارایی را در حداکثر عرضه در گردش آن رمز ارز ضرب ­کنید. با توجه به نوسان قیمت این نوع دارایی‌­ها، این معیار به هیچ وجه دقیق نیست. این معیار تنها تعیین می‌کند که یک دارایی کمتر یا بیش از حد ارزش‌گذاری شده است.


توکن‌­های ضد تورم


بسیاری از رمز ارزها با گذشت سال­‌ها شاهد افزایش عرضه در گردش خود خواهند بود. در این موارد، ارزش بازار رمز ارز رقیق شده بالاتر از امروز می‌باشد، حتی اگر قیمت آنها ثابت بماند. 

در عین حال، توکن­‌های ضد تورمی وجود دارند که سعی دارند به طور فعال عرضه خود را کاهش دهند. این کار را می‌­توان به روش‌­های مختلفی انجام داد. یکی از این روش‌ها، معروف به سوزاندن کوین می‌باشد. این فرایند به کاهش دارایی عرضه شده در آینده کمک می‌­کند.

اگر ارزش دارایی با گذشت زمان افزایش پیدا نکند، و میزان عرضه آن هم مدام در حال کاهش باشد، ارزش بازار رقیق شده آن در آینده می‌­تواند کمتر از امروز باشد.

به عنوان مثال: برن کوین در حال حاضر حداکثر 20 میلیون توکن با قیمت هر کوین 1 دلار عرضه کرده است. اما، تیم آن تصمیم می‌­گیرد تعدادی توکن‌­ از بازار خریداری کرده و آن­ها را بسوزاند و حداکثر میزان عرضه را به 18 میلیون برن کوین کاهش دهد.

پس از اعلام سوزاندن کوین‌ها، قیمت برن کوین در 1 دلار باقی می‌ماند. با دانستن اینکه سوزاندن کوین در آینده نیز رخ می‌­دهد، ما می‌­توانیم ارزش بازار رقیق شده را به صورت زیر محاسبه کنیم:

 18 میلیون برن کوین × 1 دلار = 18 میلیون دلار

با این حال، هنگامی که سوزاندن کوین‌ها اعلام می‌­شود، ارزش بازار برابر است با

20 میلیون برن کوین × 1 دلار = 20 میلیون دلار

در این حالت، ارزش بازار رقیق شده در واقع کمتر از ارزش بازار فعلی است. با در نظر گرفتن مثال فوق، در فاصله زمانی اعلام تا سوزاندن واقعی کوین‌ها اتفاقات زیادی می‌تواند رخ دهد.

حتی پس از سوزاندن کوین‌ها، همچنان قیمت می‌­تواند بالا یا پایین رود. ارزش بازار رقیق شده برای توکن­‌های ضد تورمی با سوزاندن کوین‌های فعال، معیار دقیقی نیست. شما می‌­توانید این معیار را (همانند ارزش بازار فعلی برای کوین‌های دیگر) به عنوان یک عکس فوری تصور کنید. اما این عکس فوری برای کوین‌های دیگر ارزش آینده را تخمین می‌زند.


نتیجه‌گیری: ارزش بازار رمز ارزها


ارزش بازار رمزارزها، یکی از معیارهای اساسی برای نظارت است. این معیار، روند افت و خیز ارزیابی کل صنعت رمز ارزها را نشان می‌­دهد. همچنین برای تشخیص تفاوت بین آنچه در حال حاضر گزارش می‌­شود و ارزش بازار رقیق شده‌­ که ممکن است در آینده کمتر باشد، به کار می‌آید.

در عین حال، در نظر گرفتن سایر معیارها نیز مهم است. ارزش بازار فقط یک قطعه از پازل است. جنبه‌­های دیگری از صنعت نیز وجود دارد که باید قبل از هرگونه تعهد مالی در مورد آن­ها تحقیق شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزش بازار هر کدام از رمزارزهای بازار مثل بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم و غیره می توانید به قسمت ابزارهای تحلیلی در حساب کاربری خود مراجعه کنید و همچنین می‌­توانید در بخش نظرات سوالات خود را مطرح نمایید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش ارزهای دیجیتال صرافی ارز دیجیتال همتا پی

منبع: academy.binance.com
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. Coin Market یکی از وبسایت های کسب اطلاعات در مورد ارزهای دیجیتال هست.