ذخیره ارزش بیت کوین چگونه ممکن است؟

ذخیره ارزش بیت کوین چگونه ممکن است؟ | همتاپی

آیا بیت کوین می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش­‌های سرمایه‌­گذاری سنتی باشد؟ آیا ذخیره ارزش بیت کوین امکان‌­پذیر است؟

زمانی که به دارایی‌های مطمئن برای سرمایه‌گذاری فکر می‌­کنید، احتمالاً فلزاتی مانند طلا و نقره به ذهنتان خواهد رسید. تبدیل سرمایه به طلا و نقره یک روش امن است که ارزش دارایی شما نیز به این وسیله حفظ خواهد شد. اما آیا بیت کوین می‌تواند همانند این دارایی‌ها عمل کند؟ این یکی از سوالی‌هایی است که همواره درباره ارزش بیت کوین وجود داشته است. در این مقاله از همتاپی به استدلال‌های موافق و مخالف ارزش بیت کوین می‌پردازیم.

ذخیره ارزش چیست؟

ذخیره ارزش یک روش سرمایه­‌ گذاری مطمئن است که طی آن در گذر زمان نه تنها از ارزش سرمایه اولیه شما کاسته نخواهد شد، بلکه به مرور زمان ارزش آن افزایش نیز خواهد یافت. شما در این روش با خرید یک کالا مطمئن خواهید بود که در آینده سرمایه شما ارزش خود را حفظ خواهد کرد.

درست است که تبدیل کردن سرمایه به طلا و نقره برای حفظ ارزش آنها یک روش مطمئن است، اما این روش سنتی معایبی نیز دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

یک ذخیره ارزش خوب مانند ذخیره ارزش بیت کوین چه ویژگی­‌هایی دارد؟

برای تعریف یک روش ذخیره ارزش خوب مانند ذخیره ارزش بیت کوین، ابتدا باید یک روش ذخیره ارزش نامناسب و ضعیف را بشناسیم. در صورتی که قصد داریم سرمایه خود را با حفظ ارزش برای یک مدت طولانی ذخیره کنیم، روش سرمایه ­‌گذاری ما باید با­دوام باشد، یعنی در گذر زمان دچار آسیب نشود و مسائل جانبی بر ارزش آن تأثیر زیادی نگذارند.

به عنوان مثال، غذا یا میوه را در نظر بگیرید. همه ما می‌دانیم که میوه­‌هایی مانند سیب و موز ارزش غذایی بالایی دارند، و هنگام قحطی بسیار ارزشمند خواهند بود. ولی نمی‌توانند ارزش را ذخیره کنند، چرا که فساد­پذیر هستند و امکان ذخیره بلند مدت آنها وجود ندارد. و برای نگهداری میان مدت نیز از ارزش غذایی آنها کاسته خواهد شد.

حال موارد دیگر را در نظر بگیرید که بادوام‌تر هستند. آیا آنها می‌توانند ارزشمندتر باشند؟ مثلاً پاستا خشک را در نظر بگیرید. این مورد از مثال­‌های قبلی نمونه بهتری برای ذخیره ارزش خواهد بود، زیرا ماندگاری بیشتری دارد و فسادپذیر نیست. با این حال همچنان روش مطمئنی برای ذخیره سرمایه نخواهد بود. پاستا یک ماده غذایی ارزان قیمت است که از منابع در دسترس ساخته می­‌شود. به این ترتیب هر کسی که قادر باشد پاستا بیشتری تولید کند می‌تواند بازار را در دست بگیرد. بنابراین، یک روش ذخیره سرمایه باید علاوه بر با دوام بودن، کمیاب نیز باشد.

برخی از افراد ارزهای فیات (مانند دلار، یورو و ین) را منابع قابل اتکایی برای ذخیره سرمایه می‌­دانند، چرا که می‌توانند ارزش را برای مدت طولانی حفظ کنند. اما این منابع باز هم در ذخیره ارزش ضعیف هستند. زیرا، قدرت خرید با آنها کاهش چشمگیری یافته است و دلیل این امر افزایش چاپ پول توسط دولت‌ها می‌باشد. قبلا افراد پس‌انداز خود را 20 سال در تشک‌شان ذخیره می‌کردند و هر زمان که نیاز داشتند از آنجا برداشت می‌کردند. اما در زمان استفاده، قدرت خرید با آن پول در تمام زمان‌ها یکسان نبود. 

به عنوان مثال، در سال 2000 شما با داشتن 100 هزار دلار، توانایی خرید بیشتری نسبت به امروز داشتید. در بسیاری از موارد، چاپ حجم عظیمی از پول توسط دولت‌ها باعث دامن زدن به تورم شده است. 

برای روشن‌­تر شدن مسئله لازم است از مثال‌­های بیشتری استفاده کنیم. تصور کنید شما 25 درصد از کل سرمایه کشور را در دست دارید. اگر کل سرمایه کشور 100 میلیارد باشد، شما با دارا بودن 25 درصد از آن 25 میلیارد خواهید داشت. با گذشت زمان دولت تصمیم می‌­گیرد که پول بیشتری چاپ کند. در صورتی که دولت اقدام به چاپ 800 میلیارد پول کند، به این ترتیب دارایی شما نیز به یک هشتم (3 درصد از دارایی کل) کاهش خواهد یافت. همین امر باعث می‌شود تا پول بیشتری در جریان قرار گیرد. با بیشتر شدن پول، ارزش دارایی شما نیز کم خواهد شد و به همان نسبت قدرت خرید شما نیز نسبت به گذشته کاهش می­‌یابد.

مانند مثال پاستا که قبلاً به آن پرداختیم، هزینه تولید دلار نیز برای دولت زیاد نخواهد بود. خواه ‌ناخواه این اتفاق با گذشت زمان خواهد افتاد. بنابراین تبدیل سرمایه به ارز نیز روش قابل اتکایی برای ذخیره سرمایه نخواهد بود. در یک روش سرمایه‌­ گذاری خوب و مطمئن، با افزایش واحدهای سرمایه­ ‌گذاری، از ارزش هر واحد کاسته نخواهد شد.

بگذارید به مثال طلا باز­گردیم. طلا به عنوان یک فلز گرانبها منابع محدودی دارد. همه ما می‌­دانیم که روش استخراج آن نیز دشوار است. بنابراین، در صورتی که تقاضا برای خرید طلا به طور ناگهانی افزایش پیدا کند، نمی‌توان تولید طلا را مانند چاپ پول افزایش داد و می‌بایست حتما آن را از دل زمین استخراج کرد. به این ترتیب، اگر میزان تقاضا برای خرید آن بیش از اندازه زیاد شود، منابع موجود برای فراهم کردن آن کافی نخواهند بود.

ذخیره ارزش در بیت کوین چگونه است؟

از زمانی که برای اولین بار بیت کوین ایجاد و معرفی شد، به عنوان طلای دیجیتال لقب گرفت. دلیل این نامگذاری، تفاوت بیت کوین با دیگر پول‌های دیجیتال بود. در سال‌های اخیر، بسیاری از علاقمندان به بیت کوین نیز با این عنوان کاملا موافق هستند.

امروزه، ذخیره ارزش بیت کوین به عنوان یکی از قابل اتکا­ترین و مطمئن‌­ترین روش­‌های ذخیره سرمایه شناخته می‌­شود، چرا که نقص­‌های دیگر روش‌­ها را ندارد و با گذر زمان از ارزش آن کاسته نمی‌شود.

البته لازم به ذکر است که قیمت بیت کوین نوسانات زیادی را تا به امروز تجربه کرده است. شاید قابل درک نباشد که در یک روز یک دارایی بتواند 20 درصد از ارزش خود را از دست دهد. اما با این حال، همچنان به عنوان مطمئن­‌ترین روش سرمایه ­‌گذاری شناخته می‌­شود. در ادامه مطلب به دلیل این موضوع خواهیم پرداخت.

ارزش بیت کوین چگونه ذخیره می‌شود؟

  • منابع محدود بیت کوین

احتمالاً یکی از مواردی که خرید بیت کوین را به عنوان یک روش سرمایه‌­ گذاری محبوب کرده است، محدود بودن آن است. حتماً پیش از این نیز در دیگر مقالات خوانده‌اید که تنها 21 میلیون واحد از بیت کوین وجود خواهد داشت و بیش از آن نیز تولید نخواهد شد. یکی از پروتکل­‌هایی که برای حمایت از این ایده ایجاد شده است، کدگذاری‌­های پیچیده دیجیتالی است. 

به این ترتیب، تنها راه تولید بیت کوین‌­های جدید از طریق فرآیند ماینینگ یا استخراج بیت کوین صورت می­‌گیرد. این فرآیند چیزی مشابه با استخراج طلا است، اما در این روش به جای شکافتن زمین، ماینرها یا استخراج‌کنندگان باید معماهای رمزگذاری شده را با استفاده از محاسبات قوی حل کنند. با طی کردن این فرآیند دشوار، دستیابی به بیت کوین‌­های جدید امکان‌­پذیر خواهد بود.

با گذشت زمان، پاداش استخراج این رمز ارزها بر اثر پدیده‌­ای به نام هاوینگ (Halving)، به نصف کاهش خواهد یافت. اگر فکر می‌­کنید که پاداش­‌ها در هر استخراج نصف خواهند شد، درست حدس زده‌­اید. در اوایل معرفی و ایجاد بیت کوین، در ازای تولید هر بلاک معتبر، 50 بیت کوین به آن ماینر تعلق می‌­گرفت. در اولین رویداد هاوینگ، این مبلغ به 25 بیت کوین کاهش یافت. این پروسه نصف شدن پاداش‌­ها همچنان ادامه دارد و تا صد سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

اما مزیت ذخیره ارزش بیت کوین نسبت به دیگر منابع سرمایه­‌ گذاری در این است که اگر شما 25 درصد از کل بیت کوین را خریداری کرده باشید، تا ابد سهم شما همین 25 درصد باقی خواهد ماند و کاهش نخواهد یافت. زیرا بیت کوین جدید تولید نشده و دولتی وجود ندارد که در صورت نیاز بیت کوین چاپ کند. به این ترتیب، ارزش سرمایه شما با گذر زمان حفظ خواهد شد، یعنی اتفاقی که با خرید ارزهایی مانند دلار یا یورو رخ می‌دهد، برای بیت کوین نمی‌­افتد.

  • عدم تمرکز در بیت کوین

شاید با خوتان فکر کنید که عدم تمرکز تنها توسط یک نرم­‌افزار متن-باز انجام می‌شود. یعنی می‌­توانید کدهای آن را کپی کنید و صد میلیون بیت کوین جدید بسازید. بله می‌­توانید این کار را انجام دهید. می‌­توانید نرم‌­افزار را تا بی‌­نهایت کپی کرده و تغییراتی را در آن ایجاد کرده و یک نود (node) راه‌اندازی کنید. همه چیز به نظر عالی پیش می‌­رود، اما یک مشکل بزرگ وجود دارد: نود دیگری وجود ندارد تا به شما متصل شود. به محض این که پارامترهای نرم­‌افزار را برای خود تغییر دهید، اعضای شبکه بیت کوین شما را نخواهند شناخت. در واقع شما فورکی (fork) از بیت کوین را ایجاد کرده‌اید. به این ترتیب، ارزهای دیجیتالی که ایجاد کرده‌اید به عنوان بیت کوین در دنیای دیجیتال شناخته نخواهند شد.

کاری که شما با این روش انجام می‌­دهید مانند این است که از تابلوی مونالیزا عکس بگیرید و ادعا کنید حالا دو تابلوی مونالیزا وجود دارد. شاید فکر کنید این روش حتماً جواب می­‌دهد، اگر این طور است حتماً آن را امتحان کنید تا نتیجه را با چشمان خود ببینید.

چیزی مشابه با یک دولت بر قوانین بیت کوین حاکم است. این دولت متشکل از تک تک افرادی است که این نرم افزار را اجرا می­‌کنند. بنابراین، تنها راه تغییر پروتکل این است که اکثریت اعضای این دولت آن را به رسمیت بشناسند.

تشویق دیگر اعضا به ایجاد کوین‌­های جدید کار ساده­‌ای نیست. به علاوه شما باید از آنها بخواهید که اساس دارایی که تا الان داشته‌اند، تغییر دهید و کوین‌های خود دیگر استفاده نکنند. اگر از امروز این کار را آغاز کنید، چندین سال طول خواهد کشید که دیگر اتصالات شبکه را پیدا کرده و آنها را متقاعد کنید. هرچه این شبکه گسترده‌­تر می‌­شود، ایجاد تغییر در آن نیز دشوارتر خواهد شد. به این ترتیب این کار عملاً غیر ممکن است. دارندگان بیت کوین کاملا مطمئن خواهند بود این رمزارز دچار تورم نخواهد شد. با اینکه این نرم­‌افزار ساخته دست بشر است، عدم تمرکز این شبکه باعث شده است که این ارز دیجیتال شباهت زیادی به منابع طبیعی داشته باشد و دست‌خوش تغییر نشود.

ویژگی‌­های یک ذخیره ارزش ایده­‌آل

ذخیره ارزش بیت کوین از دیدگاه بسیاری از افراد یک منبع سرمایه­ گذاری مطمئن است. این ارز دیجیتال ممکن است تنها یک منبع سرمایه­ گذاری معمولی به نظر برسد، اما در واقع تغییرات زیادی در ارزهای دیجیتال قبل از خود ایجاد کرده و در اصل به روزترین آنهاست.

طلا نیز پس از تمدن انسان برای قرن‌­ها به عنوان پول مورد استفاده قرار می‌­گرفت، اما به دلیل محدودیت منابع، افزایش جمعیت و به دنبال آن افزایش تقاضا، استفاده از آن منسوخ شد. بنابراین برای یک ارز دیجیتال نیز تنها دارا بودن ویژگی­‌هایی نظیر دوام و کمیاب بودن آن کافی نیست. غیر قابل تغییر بودن، قابل حمل بودن و بخش‌­پذیری از دیگر ویژگی‌­های مهمی است که یک ارز دیجیتال باید از آنها برخوردار باشد.

  • عدم تغییر

عدم تغییر در منابع سرمایه‌­گذاری مانند ذخیره ارزش بیت کوین، به معنای غیر قابل تشخیص بودن آن است. در منابعی مانند طلا، شما می­توانید دو اونس از آن را داشته باشید و میزان ارزش هر دوی آنها یکسان خواهد بود. این مسئله در مورد پول و سهام نیز صدق می­کند. به بیان واضح‌تر، ارزش هر واحد از مثال­‌های ذکر شده با یکدیگر یکسان است.

این مسئله در مورد بیت کوین کمی گیج کننده است. در بیشتر موارد یک بیت کوین = یک بیت کوین است. مسئله از جایی پیچیده م‌ی­شود که تراکنش‌­های قبلی در ارزش واحد­ها تأثیر می‌­گذارند. در مواردی که سرمایه بیزینس‌­ها به دلیل فعالیت‌­های غیرمجاز مسدود می‍‌شود، این مسئله ملموس‌­تر خواهد بود.

آیا این موضوع مهم است؟ درک این موضوع اندکی سخت است. زمانی که شما به دلار یک کالا را خریداری می‌­کنید، حتی بدون اینکه شما و خریدار اطلاع داشته باشید، سه تراکنش قبل از آن انجام گرفته است. در اصل هر قبضی که در ازای هر پرداخت دریافت می‌­کنید، تنها برای یک بار قابل استفاده است. اما این مسئله در مورد بیت کوین صدق نمی‌­کند. به این ترتیب این مورد از مهم­ت‌رین تهدیداتی است که در این سرمایه­ گذاری‌­ها لازم است به آن توجه شود. با این حال بیت کوین یکی از مهم­‌ترین ارزهای دیجیتال قابل اتکا است که سرمایه شما را بدون تغییر برای قرن‌­ها حفظ خواهد کرد و فروش بیت کوین در هر زمانی با حفظ ارزش سرمایه شما امکان‌­پذیر خواهد بود.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. صرافی های ارز دیجیتال خارجی و ایرانی زیادی هستن که می تونی ازشون خرید کنی. اما باید در نظر داشته باشی که اگر پاسپورت خارجی نداشته باشی نمی تونی توی صرافی های خارجی احراز هویت کنی اگه کسی رو داری که می تونی برات انجام بده صرافی های خارجی ارزهای زیادی رو پشتیبانی می کنن ولی صرافی های ارز دیجیتال ایرانی ارزهای کمتری رو دارن در عین حال برای احراز هویت توی صرافی های ایرانی به مشکل نمی خوری و موجودیت بلوکه نمیشه