چگونگی پیش‌بینی افزایش قیمت بیت کوین توسط معیارهای سود و زیان عرضه

چگونگی پیش‌بینی افزایش قیمت بیت کوین توسط معیارهای سود و زیان عرضه | همتاپی

همانطور که افزایش اخیر قیمت بیت کوین نشان می‌دهد، ارزیابی داده‌های زنجیره‌ای نظیر معیارهای سود/ زیان عرضه بیت کوین می‌تواند برای معامله‌گران مفید باشد.

در 10 نوامبر 2021، مطابق نرخ صرافی بیت استمپ (Bitstamp)، قیمت بیت کوین به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی 69,000 دلار رسید.

بر اساس داده‌های سایت کوین گکو (CoinGecko)، این افزایش قیمت بیت کوین یک رویداد واقعاً باورنکردنی بود؛ به طوری که ارزش کل بازار بیت کوین را به 3 تریلیون دلار افزایش داد. اما چندی پیش، در ماه‌های ژوئن و جولای سال جاری، وضعیت چندان هم رضایت بخش به نظر نمی‌رسید. عملکرد بیتکوین به عقیده بسیاری از افراد نسبتاً ضعیف بود و حتی در برخی مواقع به نظر می‌رسید که این ارز دیجیتال سطوح پایین 12,000 تا 16,000 دلار را تست خواهد کرد.

احتمالاً برخی تحولات دیگر نیز سرمایه‌ گذاران را نگران کرده بود که از جمله آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: ادعاهای قانون‌گذاران چین، توجه دقیق قانون‌گذاران ایالات متحده، تمایل سرمایه‌ گذاران خرد به ادامه فروش عجولانه و از روی ترس (panic selling) و غیره.

اما بیتکوین به ما آموخت که پیش‌ بینی قیمت دشوار است. بنابراین، از چه چیزی باید کمک بگیریم؟ اگرچه استراتژی‌های معاملاتی بسیار خوبی وجود دارد، اما در حال حاضر بهتر است که بیت کوین را با استفاده از معیارهای عرضه زنجیره ای تجزیه و تحلیل کنیم.

به نظر می‌رسد معیارهای عرضه در رالی فعلی بیتکوین عملکرد خوبی داشته‌اند و همچنان سیگنال‌های ارزشمندی که برای تحلیل مناسب هستند را ارائه خواهند داد.

در این جا، دو رویکرد برای تجزیه و تحلیل قیمت بیت کوین با استفاده از عرضه در معیارهای سود/زیان بررسی می‌گردد. اما ابتدا معنی اصطلاحات مربوطه یادآوری می‌شوند.

  • درصد عرضه بیت کوین که در وضعیت سوددهی است

 درصد عرضه در گردش بیتکوین که در وضعیت سوددهی قرار دارد؛ یا به عبارت دیگر درصدی از بیت کوین موجود است که قیمت آن از زمان آخرین تحرکات آن‌ها، کمتر از قیمت فعلی بیتکوین بوده است. معمولاً هنگامی که درصد قابل توجهی از کل عرضه بیت کوین سودآور باشد، نشان‌دهنده این است که بازار در حال تجربه یک چرخه صعودی یا در شرف افزایش قیمت است. دوره‌ای که طی آن کوین‌ها می‌توانند سود کنند، می‌تواند از چند هفته تا چند ماه، پیش از هرگونه اصلاح نزولی قابل‌توجه در بازار، متغیر باشد. این شاخص براساس مقدار UTXO (خروجی خرج نشده تراکنش) است.

  • درصد عرضه بیت کوین که در وضعیت ضرردهی است

این درصد، مقدار کل بیت کوین در یک شبکه معین، که اخیراً در وضعیت ضرردهی بوده، را نشان می‌دهد؛ (برای مثال، آخرین قیمت آن، بالاتر از قیمت فعلی بیتکوین بوده است). این معیار با نشان دادن زمان ورود مجدد سرمایه‌ گذاران به بازار، به برجسته کردن کف‌های بازار کمک می‌کند. درصد عرضه بیت کوین که در وضعیت ضرردهی قرار دارد، مقدار ضرر را محاسبه نمی‌کند. همچنین این معیار بر اساس مقدار UTXO است.

تجزیه و تحلیل عرضه بیتکوین در وضعیت سود/زیان 

در این جا، درصدِ خالصِ عرضه بیت کوین در معیارهای سود/ زیان را به عنوان مبنایی برای این روش، در نظر گرفتیم. برای جلوگیری از اثر دندان اره‌ای بر روی نمایشگر (sawtooth effect) و تجزیه و تحلیل راحت‌تر داده‌ها، تنظیمات اضافه‌ای را به شکل میانگین متحرک ساده 21 روزه اِعمال کردم. همه افراد می‌توانند تنظیمات داده مشابهی را در یک حساب ارائه‌دهنده داده‌های بلاکچینی نظیر گلس نود (Glassnode)، کریپتوکوانت (CryptoQuant) و غیره انجام دهند.

پس از پیکربندی شاخص، به کارگیری روش تحلیل تکنیکال، به خصوص، خطوط روند (trend lines) ضروری است. به هر حال، به ندرت معامله‌گران از خطوط روند در داده‌های زنجیره‌ای استفاده می‌کنند. به عقیده من، این یک نظارت مهم است، زیرا با این کار می‌توانیم سیگنال‌های بسیار موثری دریافت کنیم.

  • تفسیر عرضه بیت کوین در وضعیت سوددهی

هنگامی که عرضه سودآور به طور مداوم در محدوده بین 90 درصد و 99 درصد باشد، به این معنی است که بیت کوین تمایل به رشد سهمی‌ وار (parabolic growth) دارد. هنگامی که یک منحنی عرضه سودآور، خطوط روند خود را می‌شکند (که با دایره‌های خاکستری روشن مشخص شده‌اند)، درمی‌یابیم که قیمت بیتکوین رشد جهانی یا محلی خود را تکمیل کرده است و به زودی به سمت کاهش قیمت حرکت می‌کند.

اغلب اوقات، بالاترین قیمت بیتکوین و لحظه عبور منحنی عرضه از سطح حمایت آن، چندین روز اختلاف دارند. همچنین، در برخی مواقع منحنیِ عرضه سودآور به سطوح نزدیک به 90 تا 99 درصد می‌رسد و برای مدت طولانی در آنجا باقی نمی‌ماند، پس از آن خط روند شکسته می‌شود و قیمت بیتکوین شروع به کاهش می‌کند.

تفسیر عرضه بیت کوین در وضعیت سوددهی | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

  • تفسیر عرضه بیت کوین در وضعیت ضرر

در مثال عرضه بی‌سود، مشاهده می‌کنیم که سطحِ قابل توجهِ زیان 50 درصد است. منحنی عرضه عملاً بالاتر نیست و دوره‌های تثبیت روشنی ندارد.

معیار عرضه در ضرر (در میانگین متحرک 21 روزه) به ما امکان می‌دهد تا مناطق تسلیم (surrender zones)، که سیگنال‌های خرید بیت کوین در آن ها تولید می‌شود (دایره‌های خاکستری روشن)، را شناسایی کنیم. روش استفاده از خطوط روند (trend lines)، مشابه مثال بالا با عرضه سودآور است. به مثال مربوط به تاریخ 29 جولای 2021 توجه کنید که مقدار/ اندازه کمّی (metric’s value) آن به سطحِ مورد نیازِ حدودِ 50 درصد نرسید. در آن جا، «تقاطع» منحنی‌های عرضه سودآور و زیان‌آور رخ داد که سیگنال خرید را به دلیل کاپیتولاسیون (تسلیم) معامله‌گران ارائه کرد.

تفسیر عرضه بیت کوین در وضعیت ضرر | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

ظاهراً استفاده از این روش نه تنها برای تحلیل بلندمدت، بلکه برای تحلیل کوتاه مدت و میان مدت نیز عالی است.

ارزیابی درصد خالص عرضه بیتکوین در وضعیت سود/زیان

در جامعه بزرگ ارزهای دیجیتال برخی بر این باورند که بیش از 90 درصد عرضه بیت کوین که در وضعیت سوددهی قرار دارد، یک عامل نزولی به حساب می‌آید. چنین عقایدی از سوی برخی از افراد قابل درک است، اما کاملاً صحت ندارد.

برای این که بدانیم یک عرضه‌ سودآور، صعودی است یا خیر، بایستی آن را با ذخایر بیتکوین صرافی‌ها و جریان ورودی/خروجی (NetFlow) مقایسه کنیم. این روش برای درک میان مدت تا بلندمدت عملکرد قیمت بیت کوین مناسب تر است.

شرایط الگوی صعودی به شرح زیر است:

  1. خروج قابل توجه بیت کوین از صرافی‌های ارز دیجیتال
  2. کاهش ذخایر بیتکوین
  3.   عرضه سودآور بالای 80 تا 90 درصد به طور متوسط

نمودار زیر چند نمونه از این موارد (مساحت مستطیل‌های سفید) را نشان می‌دهد که در آن همه شرایط برای یک بازار صعودی فراهم است.

ارزیابی درصد خالص عرضه بیتکوین در وضعیت سود/زیان | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

در سایر موارد، زمانی که جریان قابل توجهی از بیتکوین وجود ندارد، هر چند مقادیر مختلف ورودی موجود باشد و ذخایر رو به رشد بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال شاهد افزایش همزمان عرضه بی سود (unprofitable supply) باشند، نشان‌دهنده عدم تمایل معامله‌گران برای مشارکت در بازار است. پس از آن، کاپیتولاسیون یا تسلیم معامله‌گر (trader capitulation) اغلب اتفاق می‌افتد (با دایره‌های زرد روشن در زیر نشان داده شده است)، که رسیدن به سطوح پایین محلی یا جهانی را نشان می‌دهد.

ارزیابی درصد خالص عرضه بیت کوین در وضعیت سود/زیان | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

تاکنون بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای و تازه‌کار در دنیای ارزهای دیجیتال، ارزش داده‌های (زنجیره‌ای) بلاکچین را نادیده گرفته‌اند. ظاهراً داده‌های زنجیره‌ای (که عمدتاً مربوط به معیارهای عرضه هستند) به توجه بیشتر و مطالعه عمیق‌تری نیاز دارند، زیرا این داده‌ها در روند صعودی فعلی عملکرد خوبی داشته‌اند. به عقیده من، این معیارها از این طریق ارزش خود را نشان خواهند داد.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. برای شروع خرید حتما باید یک بیت کوین را به صورت کامل رو خرید؟ محدودیت خرید در بیتت کوین وجود داره یا نه ؟

    1. سلام دوست عزیز

      یکی از مهم ترین ویژگی‌های بیت کوین امکان تقسیم کردن آن به مقادیر کوچک می‌باشد. در حال حاضر حداقل مقدار خرید بیت کوین در همتاپی معادل ۱۲ تتر می‌باشد. بنابراین شما امکان خرید بیت کوین به مقدار کم را دارید.