تاریخچه پول و ارزهای دیجیتال

تاریخچه پول و ارز دیجیتال

اجازه بدهید حرف آخر را اول بزنیم. آینده پول متعلق به ارزهای دیجیتال است. زمان زیادی از پیدایش ارزهای دیجیتال نمی‌گذرد اما شاهد این هستیم که اقبال عمومی به این ارزها روز به روز افزایش پیدا کرده است. 

امروزه می‌توانید بسیاری از خرید‌های خود را با استفاده از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین انجام دهید. قطعا در آینده کاربرد ارزهای دیجیتال در جهان بسیار بیشتر خواهد شد. پس اگر امروز بدانیم ارز دیجیتال چیست و چه کارایی دارد از بسیاری از مردم جهان جلوتر هستیم. در واقع امروزه کمتر از 10 درصد مردم جهان درباره ارزهای دیجیتال می‌دانند و کمتر از 5 درصد مردم از نحوه کار و استفاده از آن اطلاع دارند.

اگر شما هم جزء اکثریت افرادی هستید که از این ارزهای دیجیتال اطلاعی ندارید و یا دچار بمباران اطلاعات غلط شده‌اید باید بگوییم جای هیچ نگرانی نیست. ما اینجا هستیم تا یک راهنمای کامل به شما ارائه دهیم تا بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت ارزهای دیجیتال باشید.


 تاریخچه پول 


چیزی که ما امروزه آن را با نام پول می‌شناسیم در واقع چیزی بیشتر از اعداد و ارقام نیست که در سیستم‌های بانکی وجود دارد. اما پول همیشه اینگونه نبوده است. هزاران سال پیش مردم صرفا به مبادله کالا با کالا به عنوان تنها روش تامین نیازهای خود نگاه می‌کردند. این مبادله‌ی پایاپا در ابتدا مشکل خاصی نداشت چرا که اغلب افراد پس از تغییر زندگی، از کوچ‌نشینی به زندگی کشاورزی و یک‌جانشینی روی آوردند. در واقع در آن دوران یک زمین کشاورزی و چند راس دام می‌توانست تمام نیاز‌های یک یا چند خانواده را برطرف کند. اما کم کم نیازهای افراد افزایش یافت و برای رفع این نیازها به کالا‌های بیشتری احتیاج داشتند. این مسئله باعث شد هر کس کالایی را که بیش از نیاز خود تولید می‌کند، اضافه آن را برای تهیه کالای مورد نیاز خود به شخصی بدهد که آن کالا را داشته و در ضمن به کالای این شخص نیز نیاز داشته باشد. 

این سبک از معامله در ابتدا تا حدودی جوابگو رفع نیازهای افراد بود ولی با گذشت زمان نارسایی‌های خود را نشان داد. پیدا کردن کسی که کالا مورد نیاز فرد را در اختیار داشته باشد و از طرفی به کالای شخص مقابل نیاز داشته باشد بعضا سخت بود. این مسئله زمانی بیشتر خود را نمایان می‌کرد که فرد کالایی را در اختیار داشت که تقسیم پذیر نبود. به این معنی که اگر او آهن می‌خواست و خودش گوسفند داشت، نمی‌توانست قسمتی از گوسفند را به شخصی دیگر بدهد. مشکلاتی از این دست باعث شد که مردم به سمت معامله با کالای واسطه سوق داده شوند. مردم دریافتند که بهتر است از یک کالا که مورد قبول اکثریت مردم و در عین حال مورد نیاز همه می‌باشد برای مبادله استفاده کنند. کالای واسطه‌ای، باید کالایی می‌بود که علاوه بر ارزشمند بودن، مورد نیاز اکثریت مردم باشد، به راحتی قابل تقسیم باشد و در آن سرزمین موجود باشد و…

 

این کالا در هر سرزمینی متفاوت بود. در برخی سرزمین‌ها از شکر به عنوان کالای واسطه‌ای استفاده می‌شد که هم به راحتی قابل تقسیم کردن بود و هم بسیاری از مردم به آن نیاز داشتند. از جمله سرزمین‌هایی که از شکر استفاده می‌کردند، سرزمین‌های حاصلخیز میان رودها و همینطور دلتای نیل بودند. در برخی سرزمین‌های دیگر نیز از محصولاتی مانند گندم استفاده می‌کردند. اما استفاده از شکر، گندم و امثالهم نیز مشکلات خاص خود را داشت. در آن زمان به دلیل نبود وسایل نگهداری ممکن بود چنانچه کالای مبادله‌ای یک محصول کشاورزی باشد، فاسد شده و از بین برود. به همین دلیل بود که مردم به سمت استفاده از کالا‌های دیگری برای مبادله رفتند که مشکلات کالاهای مبادله‌ای پییشن را نداشته باشد.


 استفاده از طلا و نقره برای مبادله


پس از مشکلاتی که در استفاده از کالاهای مبادله‌ای از نوع محصولات کشاورزی به وجود آمد، مردم به سمت کالاهایی رفتند که مزایای محصولات کشاورزی را داشته باشد اما معایب آنها همچون فاسد شدن را نداشته باشد به همین دلیل بود که اغلب سرزمین‌ها به استفاده از اشیاء گرانبها مانند فلزات کمیاب و زیبا همچون طلا و نقره روی آوردند. هر چند در برخی سرزمین‌ها از کالاهایی مانند برنز نیز استفاده می‌شد. استفاده از فلزات گرانبها همچون طلا و نقره باعث پیشرفت قابل توجهی در تمدن‌ها شد. طلا و نقره کمیاب بودند، زیبا و درخشان بودند و با گذر زمان آسیبی متوجه آنها نبود. همین ویژگی‌ها باعث شد طلا و نقره جای خود را در سیستم پولی جهان باز کنند.

سپس کشورها به ساخت قطعاتی از طلا و نقره پرداختند تا بتوانند از آنها در مبالغ کم تا بسیار زیاد هنگام مبادله استفاده کنند. اینگونه بود که سکه‌ها ایجاد شدند. سکه‌ها در کشورهای مختلف معمولا با تصویری از فرمانروای آن کشور بر روی آن ضرب می‌شدند. ورود سکه‌ها به جهان اقتصاد باعث دگرگونی‌های بسیاری شد. سکه‌های طلا و نقره به نمادی از قدرت و ثروت هر کشور تبدیل شد.

پیدایش پول و ارز دیجیتال

طلا و نقره در واقع نخستین کالاهای مبادله‌ای هستند که در ذهن تداعی کننده پول می‌باشند. حتی امروزه که دیگر از طلا و نقره به عنوان کالای مبادله‌ای استفاده نمی‌شود افراد زیادی سکه طلا را نمایانگر پول و ثروت می‌دانند. سه نظام پولی بر پایه طلا و نقره در جهان به وجود آمد:

  1. نظام پولی مبتنی بر طلا
  2. نظام پولی مبتنی بر نقره
  3. نظام پولی مبتنی بر طلا و نقره

در نظام پولی مبتنی بر طلا، صرفا از طلا برای مبادلات استفاده می‌شد. در نظام مالی مبتنی بر نقره صرفا از نقره استفاده می‌شد. اما در نظام‌های مبتنی بر هر دو فلز گرانبها، سیستمی برای تبدیل این دو فلز به یکدیگر ابداع شد. برای مثال هر یک سکه طلا برابر با ده سکه نقره بود یا برعکس. این نظام پولی در کشورهایی که از منابع هر دو فلز به وفور بهره‌مند بودند رواج بیشتری پیدا کرد.


 ارزهای دیجیتال، چگونگی بوجود آمدن اسکناس


در سال‌های بعد نوعی از مبادله به وجود آمد که بر پایه اعتماد دو طرف بنا شده بود. در گذشته بسیاری از افراد نگران دزدیده شدن دارایی‌هایشان در طول سفر توسط دزدان بودند. برای حل این مشکل موسساتی با وظیفه امانت داری ایجاد شد. این موسسات به محض دریافت پول از فرد در عوض یک سند به او می‌دادند. این رسید نشان دهنده مقدار طلا و دارایی شخص بود که به امانت سپرده بود. بدین ترتیب انتقال این رسید‌ها می‌توانست به منزله انتقال خود طلا و دارایی شخص باشد. کم کم همان اسناد دارای ارزش شدند و مردم این اسناد را به جای سکه‌ها مبادله می‌کردند. استفاده از اسکناس به معنی اعتماد به موسسه‌ای بود که شخص پول خود را به آن تحویل داده بود. درستکاری این موسسات، باعث پیشرفت آنها شد.

در نهایت بانک‌ها جایگزین این موسسات امانت‌داری شدند. وظایف بانک‌ها در گذشته نیز تفاوت زیادی با امروز نداشت. بانک‌ها از پول مردم نگهداری می‌کردند و در عوض سندی مبنی بر وجود پول شخص در بانک به او می‌دادند. پس از آن شخص می‌توانست این سند را به شخص دیگری واگذار کرده و در عوض کالا یا خدمات دریافت کند اما رفته رفته این اسناد تغییراتی را تجربه کردند. زیرا یکی از مهم‌ترین مشکلات اسکناس‌ها امکان جعل و تقلب در آنها بود. به همین دلیل بانک‌ها در طول زمان همواره تلاش کرده‌اند اسکناس‌هایی چاپ کنند که در مقابل جعل در امان باشند. بانک‌ها به این منظور سیستم‌های شناسایی امنیتی خاصی را برای اسکناس‌های خود ایجاد کردند تا بیش از پیش از عدم جعل اسکناس اطمینان یابند. امروزه با توجه به استفاده از کارت بانکی برای نقل و انتقال پول، امکان جعل اسکناس‌ها بسیار کمتر شده است اما این موضوع باعث ایجاد مشکل دیگری شد که مهم‌ترین آن دزدیده شدن اطلاعات بانکی از جمله رمز حساب بانکی توسط سارقان بود.


 پول اعتباری


این موضوع که اسکناس نماینده مقدار معینی طلا است تا سال‌های سال ادامه داشت. اما موضوع مهم این است که منابع طلا محدود بوده و در عین حال اقتصاد جهانی با چنان شتابی در حال پیشرفت بود که این مقدار طلا جوابگو نبود. پس اگر طلا نباشد، اسکناس هم نیست. این وضعیت نیازمند تغییراتی بود.

با این توضیح که روند اقتصاد همواره درگیر تورم بوده است و تورم یک جزء جدا نشدنی اقتصاد است، همواره به پول بیشتری نیاز است. تمام این موضوعات دست به دست هم دادند تا در سال 1971 دیگر طلا به عنوان پشتوانه پول مطرح نباشد و صرفا پول به اعتبار پول بودن خود ارزش داشته باشد. و برخلاف تصور غالب، امروزه پولی که در دست ما است هیچ گونه پشتوانه فلزی اعم از طلا و نقره نداشته است، بانک‌ها و دولت‌ها می‌توانند تا هر اندازه که نیاز باشد به چاپ اسکناس بپردازند.

  • معایب پول اعتباری

عدم وجود پشتوانه فلزی مانند طلا برای پول با وجود مزایایی که داشت، معایبی نیز دارد. در حقیقت ارزش هر محصول با میزان در دسترس بودن و عرضه محصول ارتباط مستقیم دارد. این موضوع برای همه چیز صدق می‌کند. اگر طلا فلزی ارزشمند محسوب می‌شود به دلیل منابع محدود این فلز در کنار ویژگی‌های منحصر به فرد آن مانند زیبایی و دوام می‌باشد. پول نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود. بنابراین در صورتی که دولتی مقدار قابل توجهی پول تولید و توزیع کند و اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشور جوابگوی این حجم پول نباشد، ارزش پول کشور کاهش می‌یابد. در طول زمان همواره تلاش شده است که برای عرضه و تولید پول محدودیت‌هایی اعمال شود اما در نهایت این دولت‌ها بودند که با توجه به سیاست‌های خود، هر اندازه که نیاز داشته‌اند پول توزیع کرده‌اند. 

با وجود این مشکلات بار دیگر این سوالات مطرح شد که آیا می‌توان پولی ایجاد کرد که علاوه بر بهره‌مندی از مزایای نداشتن پشتوانه فلزی، معایب پول اعتباری را هم نداشته باشد. این پول در ابتدا باید مقدار محدودی داشته باشد به این معنی که هیچ دولت و دستگاهی توانایی تولید نامحدود آن را نداشته باشد. از طرفی باید استفاده از این پول به راحتی ممکن باشد، باید فراگیر و قابل اعتماد باشد. در واقع ایجاد پولی که به خودی خود و بدون پشتوانه هیچ بانک و دولتی قابل اعتماد باشد کار سختی است. اما ناشدنی نیست.

ارز دیجیتال متولد می‌شود

هم اکنون اینترنت به صورت وسیعی در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و تمام جهان از این طریق با یکدیگر در ارتباط هستند. پس پول آینده باید بر پایه اینترنت بنا می‌شد. همه این تفکرات و ایده‌ها دست به دست هم دادند تا نهایتا ارز دیجیتال به عنوان شکل جدیدی از پول به جهان معرفی شد.
ایده شکل‌گیری پول دیجیتال به دهه 1990 و شرکت دیجی کش بازمی‌گردد. در واقع اگرچه بسیاری دیجی کش را پدر ارزهای دیجیتال می‌دانند اما در حقیقت چیزی که دیوید چاو آن را به عنوان ارز دیجیتال ایجاد کرد با چیزی که امروزه با نام ارز دیجیتال معروف شده است تفاوت زیادی دارد. در واقع هدف اصلی دیجی کش فراهم کردن بستری برای استفاده بانک‌ها از علم رمزنگاری در انتقال پول بود.

بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال

بیت کوین با ارزش‌ترین و شناخته شده‌ترین ارز دیجیتال جهان است. این ارز دیجیتال در سال 2008 و توسط شخص یا اشخاص ناشناسی به نام ساتوشی ناکاموتو و با انتشار یک مقاله تحت عنوان (بیت کوین یک سیستم پولی همتابه همتا) به جهان معرفی شد. از زمان معرفی بیت کوین در سال 2008 هویت ساتوشی ناکاموتو همواره مورد تردید بوده است.
هر از چند گاهی فردی خود را ساتوشی ناکاموتو معرفی می‌کند اما توانایی اثبات ادعای خود را ندارد. در واقع به دلیل اینکه بسیاری خود را با نام ساتوشی ناکاموتو معرفی کرده‌اند این تصوّر به وجود آمده که ساتوشی ناکاموتو اسم یک شخص نیست بلکه نام یک گروه بزرگ برنامه‌نویسی است که رمز ارز بیت کوین را ساخته‌اند.
هم اکنون بیت کوین توانسته است به پادشاه ارزهای دیجیتال تبدیل شود. بنابراین اگر بخواهیم با ارزهای دیجیتال آشنا شویم بهترین کار این است که ابتدا با بیت کوین آشنا شویم. 

همانطور که گفتیم یکی از اصلی‌ترین مشکلات پول‌های اعتباری آسیب‌پذیری در مقابل تورم بود و یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد ارز دیجیتال مقابله با تورم و کمتر شدن ارزش پول بوده است. 

بیت کوین از سیستم رمزنگاری بلاکچین استفاده می‌کند. بلاکچین یک سیستم رمزنگاری است که اطلاعات در آن به صورت جدا جدا رمزنگاری می‌شود. بلاکچین در واقع از زنجیره‌ای از بلاک‌ها تشکیل شده است. هر بلاک دارای اطلاعات خاصی است که با رمزنگاری‌های بسیار قدرتمندی محافظت می‌شود و هیچ کس تاکنون نتوانسته رمزهای بلاکچین را شکسته و سیستم آن را هک کند. در واقع این سیستم چنان قدرتمند طراحی شده است که پیشنهاد شده در کارهای دیگری به جز ارزهای دیجیتال نیز مورد استفاده قرار گیرد.

استخراج بیت کوین به این صورت است که یک شخص با استفاده از سخت افزار کامپیوتر خود به حفظ امنیت این شبکه کمک می‌کند و در عوض به عنوان پاداش مشارکت بیت کوین دریافت می‌کند. برای استخراج بیت کوین نیاز به ثبت نام و تایید هویت نبوده و کاربران می‌توانند به صورت نیمه ناشناس به ماینینگ بیت کوین بپردازند. البته به دست آوردن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال راه‌های دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به خرید بیت کوین و دیگر رمزارزها از صرافی‌های فعال در این حوزه اشاره کرد. بیت کوین در مقادیر مختلف عرضه می‌شود. کوچک ترین جزء بیت کوین با نام ساتوشی شناخته می‌شود که مقدار آن یک صد میلیونم بیت کوین است. پس از آن میکرو بیت کوین قرار دارد که یک میلیونم بیت کوین است. میلی بیت کوین مقدار بالاتری است که یک هزارم بیت کوین می‌باشد.

ویژگی‌های ارز دیجیتال

علاوه بر قابل اعتماد بودن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، مزایای بسیار زیادی برای آنها وجود دارد. برای مثال ارز دیجیتال قابل جعل نیست اما تمامی پول های دیگر و حتی فلزات با ارزش قابل جعل هستند. از جمله دیگر مزایای بیت کوین می‌توان به قابلیت تقسیم بسیار زیاد آن اشاره کرد همانطور که گفتیم یک بیت کوین می‌تواند به صد میلیون ساتوشی تقسیم شود. در حالی که قابلیت تقسیم کردن پول‌ها و فلزات گرانبها بسیار کمتر است. 

این موارد تنها گوشه‌ای از مزایای ارز دیجیتال نسبت به ارزهای دیگر بود. همانطور که در ابتدا گفته شد آینده متعلق به ارزهای دیجیتال است. مدتها است که دیگر افراد پول کاغذی را به چشم نمی‌بینند و بیشتر مبادلات از طریق کارت‌های بانکی و اینترنت انجام می‌شوند. بنابراین در چنین فضایی ارز دیجیتال می‌تواند بیش از پیش به کار آمده و با مزایایی همچون ضد تورمی بودن خود، جایگاه ویژه‌ای در مبادلات روزمره داشته باشد. 

مطالب مرتبط:  والت ارزهای دیجیتال چیست ؟

سوالات متداول

مزایای ارزهای دیجیتال چیست؟

علاوه بر قابل اعتماد بودن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، مزایای بسیار زیادی برای آنها وجود دارد. برای مثال ارز دیجیتال قابل جعل نیست اما تمامی پول های دیگر و حتی فلزات با ارزش قابل جعل هستند. از جمله دیگر مزایای بیت کوین می‌توان به قابلیت تقسیم بسیار زیاد آن اشاره کرد.

تاریخچه پیدایش پول چیست؟

  • مبادله کالا به کالا
  • استفاده از کالای واسطه
  • استفاده از فلزات گرانبها مانند طلا و نقره
  • سکه
  • اسکناس
  • پول اعتباری

 ارز دیجیتال چگونه متولد شد؟

ایده شکل‌گیری پول دیجیتال به دهه 1990 و شرکت دیجی کش بازمی‌گردد. در واقع اگرچه بسیاری دیجی کش را پدر ارزهای دیجیتال می‌دانند اما در حقیقت چیزی که دیوید چاو آن را به عنوان ارز دیجیتال ایجاد کرد با چیزی که امروزه با نام ارز دیجیتال معروف شده است تفاوت زیادی دارد. در واقع هدف اصلی دیجی کش فراهم کردن بستری برای استفاده بانک‌ها از علم رمزنگاری در انتقال پول بود.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارن یعنی مثل پول های کاغذی و طلا نیستن که بشه اون ها رو در جیب گذاشت. مزیتشون هم اینه هیچکس نمیتونه ارزدیجیتال شما رو سرقت کنه مگر اینکه به کلید خصوصی شما دسترسی داشته باشه

  1. از توضیحات جالب شما بی نهایت سپاسگزارم ، امیدوارم دنیا روز به روز به سمت دیجیتالی شدن و بروز شدن باشد .
    با ارزوی موفقیت روز افزون برای شما و تیم عالیتون که همیشه در حال گذاشتن اموزش های متنوع برای کاربران هستید .

  2. شما ویدئو اموزش ارز های دیجیتال رو دارید ؟ از کجا میتونم تکمیل تر ببینم