شبکه لایتنینگ چیست و چه دردی از شبکه بیت کوین حل می‌کند؟

شبکه لایتنینگ چیست |همتاپی

پیش از هر حرفی درباره‌ی شبکه لایتنینگ بیت کوین، می‌خواهیم از شما بپرسیم تجربه‌تان در انتقال و کار با این ارز دیجیتال چگونه بوده‌است؟ مثلا چقدر طول می‌کشد تا تراکنش‌هایی که در بلاکچین بیت کوین انجام می‌دهید به سرانجام برسند و تایید شوند؟ یا اینکه به جز سرمایه‌گذاری‌های کلان در این رمزارزِ محبوب جهان، برای انجام مبادلات خرد مالی خود چه میزان کارمزد پرداخت می‌کنید؟

جوابتان را از پیش می‌دانیم؛ و باید بگوییم متاسفیم از اینکه پاسخ، چندان جذاب و دوست‌ داشتنی نیست.

همگی با کندی نسبی شبکه بلاکچین بیت کوین و کارمزدهای گاها زیاد و غیرمنطقی آن آشنا هستیم. اما دقیقا به همین خاطر است که می‌خواهیم درباره شبکه لایتنینگ بیت کوین، دوای درد تراکنش‌های کند و پرهزینه، صحبت کنیم.

در ادامه با ما در همتاپی همراه باشید تا به بیانی ساده، ببینیم اصل حرف لایتنینگ چیست. پیش از اینکه به معرفی شبکه لایتنینگ بپردازیم، بهتر است مشکل شبکه بلاکچین را بررسی کنیم.

فهرست مطالب

 

چرا بیت کوین به شبکه لایتنینگ احتیاج دارد؟

چرا بیت کوین به شبکه لایتنینگ احتیاج دارد؟ | همتاپی

بیشتر از یک دهه است که بیت کوین، اولین ارز دیجیتال جهان، مشغول به خدمت‌رسانی در بازار مبادلات مالی و سرمایه‌گذاری‌های خرد و کلان است. از حق نگذریم در این مدت عملکرد بسیار خوبی هم از خود نشان داده‌است! اگر تجربه مبادله ارز و یا سرمایه‌گذاری در بیت کوین را داشته باشید، قطعا 2 ویژگی بسیار مهم این رمزارز، بر شما آشکار است:

1) امنیت شبکه

2) تمرکززدایی

اما متاسفانه از همان ابتدای کار، یک چالش قابل توجه هم در مورد بیت کوین وجود داشته است؛ چالش مقیاس پذیری.

مطالب مرتبط: اهمیت مقیاس پذیری در بلاکچین ها را مطالعه کنید.

مقیاس پذیری در شبکه بیت کوین را به این ترتیب در نظر می‌گیریم که شبکه بیت کوین توانایی مدیریت کردن تراکنش‌هایی که در شبکه‌اش انجام می‌شود را داشته باشد؛ و همانطور که گفتیم بیت کوین در همین زمینه کمی مشکل دارد.

اجازه دهید با ذکر عدد و رقم حرفمان را بزنیم. در حال حاضر تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین با سرعتی برابر با 7 تراکنش در ثانیه صورت می‌گیرند. این در حالی است که سرعت انجام تراکنش برخی از رمزارزهای دیگر بسیار بیشتر از بیت کوین است. اتریوم سرعتی برابر با 25 تراکنش در ثانیه دارد و بیت کوین کش تا 300 تراکنش را در یک ثانیه انجام می‌دهد.

مطالب مرتبط: برای آشنایی بیشتر، بیت کوین کش چیست را مطالعه کنید.

اما کندی فرآیند انجام تراکنش‌ها، تنها مشکل شبکه بلاکچین بیت کوین نیست. یکی دیگر از دلایلی که شبکه لایتنینگ بیت کوین راه اندازی شده، از مشکل هزینه‌ی بالای تراکنش های بیت کوین بر روی شبکه اصلی بلاکچین‌اش نشات می‌گیرد. این مشکل سبب می‌شود تا در بسیاری از مبادلات کوچک مالی، هزینه‌ی تراکنش، بیشتر از خود مبلغ واریزی باشد!

اجازه دهید با یک مثال منظور خودمان را بهتر به شما منتقل کنیم.

مثال سختی کار با بیت کوین (در مبادلات کوچک)

مثال سختی کار با شبکه بیت کوین | همتاپی

فرض کنید شما هر روز صبح بعد از پیاده روی، به نانوایی سنگک نزدیک محل زندگی‌تان می‌روید و قصد خرید نان از آن را دارید. برای اینکه در زمان ورزش، وسیله‌ی اضافی با خود حمل نکنید، فقط تلفن همراه خود را در دست دارید. در این زمان یکی از بهترین راه‌های مبادله پول، استفاده از کیف پول های امن ارز دیجیتالی است که بر روی موبایل کار کنند. اما در این میان 2 مشکل وجود دارد:

اول اینکه زمان انتقال بیت کوین شما از چند دقیقه تا گاهی چند روز ممکن است طول بکشد، در اینصورت در بهترین حالت، نان سنگک شما به سنگ تغییر شکل پیدا می‌کند!

دوم اینکه برای خرید 1 ،2 یا اصلا 10 نان سنگک، باید پول خرید چیزی حدود 100 نان سنگک را به عنوان کارمزد بپردازید!

 با شرایط بالا، آیا شما حاضر به استفاده از بیت کوین در چنین مواردی خواهید بود؟ قطعا خیر.

اینجاست که شبکه لایتنینگ بیت کوین وارد عمل می‌شود.

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

شبکه لایتنینگ بیت کوین چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ | همتاپی

در سال 2016 دو توسعه‌دهنده به نام های جوزف پون Joseph poon)  (و  تادئوس درایا ( Thaddeus Dryja) در پروپوزال خود از شبکه لایتنینگ نام بردند و از آن زمان تا کنون، به توسعه‌ی آن مشغول هستند.

در یک تعریف تکنیکی، شبکه لایتنینگ بیت کوین (Bitcoin Lightning Network) یک راهکار لایه دوم (second layer) و برون زنجیره‌ای (off-chain) بر روی شبکه اصلی بیت کوین است.

این شبکه که برگردان فارسی‌اش شبکه صاعقه نام دارد، کمک می کند تا مبادلات مالی خرد بیت کوین با سرعت بیشتر و کارمزد کمتری نسبت به شبکه اصلی بیت کوین انجام شود.(احتمالا نام صاعقه را به دلیل سرعت زیادش بر روی این شبکه گذاشته‌اند.)

برای اینکه مفهوم بهتر این شبکه را متوجه شوید، بهتر است ابتدا با تاریخچه آن آشنا شوید. سپس ما طرز کار آن را برای شما توضیح دهیم.

تاریخچه لایتنینگ بیت کوین 

اولین بار در سال 2015 در یک مقاله تحقیقاتی به مفهوم لایتنینگ بیت کوین پرداخته شد. این مقاله حول محور استفاده از کانال‌های پرداختی در بیت کوین نوشته شده بود. 

بر اساس پروپوزال ارائه شده توسط پون و درایا، افراد می‌توانستند در خارج از بلاک اصلی بیت کوین پرداخت‌های خود را در وجه طرف مقابل‌شان انجام دهند. آنچه که سبب می‌شد تا لایتنینگ بیت کوین ارزش توسعه داشته باشد، کم کردن تراکم شبکه اصلی بیت کوین بود.

توسعه‌دهندگان لایتنینگ اثبات کردند که با استفاده از لایتنینگ بر روی بیت کوین می‌توان به قدرت پردازش 8 گیگا بایت تراکنش در هر بلاک رسید. به این ترتیب، رقابت بیت کوین با سیستم‌های سنتی دیگر یک رویا نبود. 

البته برای رسیدن به این امر مسیر طولانی در پیش داریم. ویزا در حال حاضر با انجام 24000 تراکنش در ثانیه کار مشتریان خود را راه می‌اندازد. اما باید بدانیم که این سرعت بالا پس از سال‌های بسیاری به دست آمده‌است. 

همانطور که قبلا هم توضیح داده‌ بودیم، در بلاکچین بیت کوین، در حال حاضر 7 تراکنش در ثانیه انجام می‌گیرد. این تعداد از تراکنش‌ها، به قدرت پردازشی حدود 1 مگا بایت در هر بلاک نیاز دارد. 

با مقایسه مقدار تخمینی پون و درایا در پروپوزال‌شان و سرعت فعلی تراکنش ها، می‌توان نتیجه گرفت استفاده از شبکه لایتنینگ بیت کوین سبب افزایش سرعت تراکنش‌ها به میزان 8000 برابر نسبت به حال حاضر و برابر با حدود 56000 تراکنش بر ثانیه می‌شود. 

البته حتما در نظر دارید که معمولا بین مقدار عملی و تئوری یک پروژه اختلاف‌هایی هر چند جزئی پدیدار می‌شود!

مقاله پون و درایا مورد قبول جامعه تحقیقاتی ارزهای دیجیتال واقع شد و در سال 2016 شرکت لایتنینگ لبز تاسیس شد. افراد زیادی از جمله جک دورسی، مدیر پیشین توئیتر، در برهه‌های مختلف زمانی در پروژه این شرکت مشارکت کردند. 

همچنین ایجاد فورک سگویت در سال 2017 خبر خوشی برای تحقق پروژه لایتنینگ بیت کوین بود. 

مطالب مرتبط: سگویت چیست را مطالعه کنید. 

شبکه لایتنینگ بیت کوین چگونه کار می کند؟

شبکه لایتنینگ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟ | همتاپی

شبکه لایتنینگ بیت کوین، با ایجاد کانال‌های پرداختی مختص 2 یا چند نفر، این امکان را فراهم می‌کند که مبادلات را بدون احتیاج به ثبت در بلاکچین بیت کوین، انجام دهند.

البته اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، صرفا 2 تراکنش از تراکنش‌های لایتنینگ در بلاکچین بیت کوین ثبت می‌شوند:

1) اولین تراکنشی که در بلاکچین بیت کوین ثبت می‌شود، مربوط به زمانی است که شما و فرد یا افراد دیگری قصد دارید یک کانال پرداختی بین خودتان ایجاد کنید. در این مرحله ابتدا باید یک آدرس چند امضایی بسازید؛ آدرس چند امضایی آدرسی است که هم فرستنده و هم گیرنده بیت کوین باید آن را تایید و امضا کرده باشند. بعد از اینکه این آدرس را ساختید و تراکنش اولیه را انجام دادید، همه‌ی مراحل قبل باید توسط ماینرها تایید شوند. در این صورت کانال پرداختی شما ساخته می‌شود.

2) دومین تراکنش، درواقع زمانی صورت می‌گیرد که شما قصد بستن کانال پرداختی خود را داشته باشید، یعنی بعد از اینکه پرداخت‌های مورد نظر را در شبکه لایتنینگ انجام دادید و دیگر قصد انجام تراکنش نداشتید، کانال خود را می‌بندید. در این هنگام بلاکچین بیت کوین، دومین تراکنش را که برآیند همه‌ی تراکنش‌های قبلی است را در زنجیره‌ی اصلی خود ثبت می‌کند.

اما باید بگوییم اصل ماجرا در میان این 2 تراکنش رخ می دهد:

شرح طرز کار افراد در شبکه لایتنینگ

گفتیم که شبکه لایتنینگ بیت کوین کمک می‌کند تا افراد، در خارج از بلاک اصلی بیت کوین تراکنش‌های خرد خود را انجام دهند. اما این تراکنش‌ها به چه صورتی انجام می‌شود؟

برای انجام شدن تراکنش‌ها، فردی که شروع کننده‌ی تراکنش است (درواقع همان فرستنده بیت کوین را می‌گوییم) باید مقدار مشخصی بیت کوین را در کانال پرداخت به عنوان وثیقه قرار دهد. از طرفی، نفر دوم یا همان گیرنده بیت کوین‌ها، باید صورت حساب مبالغی را که نیاز دارد، وارد کانال کند. به این ترتیب، مادامی که فرد اول بیت کوین وثیقه داشته باشد، فرد دوم می‌تواند با صدور صورت حساب، از او بیت کوین بگیرد.

در صورتی که معاملات خرد بین طرفین ادامه داشته باشد، بیت کوین‌های بیشتری توسط فرد فرستنده به عنوان وثیقه در کانال گرو گذاشته می‌شود. 

حالا اگر معاملات بین دو طرف به نحوی باشد که هر دو نفر به صورت نوبتی بخواهند به حساب هم بیت کوین واریز کنند، باید طرف دوم هم مقداری بیت کوین را به عنوان وثیقه در کانال ارتباطی‌شان قرار دهد. 

در مورد طرز کار lightning network چند نکته دیگر هم وجود دارد که کمک می‌کند بیشتر با آن آشنا شوید و با خیال راحت‌تری به آن اعتماد کنید:

نگاهی میکروسکوپی به ساز و کار شبکه لایتنینگ

شاید همچنان ابهاماتی در مورد شیوه‌ی کار لایتنینگ بیت کوین داشته باشید.  

  • ایمنی لایتنینگ بیت کوین

وقتی در مورد ارزهای دیجیتال صحبت می‌کنیم، یکی از مهم‌ترین مسائل، ایمنی کار با این ارزها است. توسعه‌دهندگان شبکه لایتنینگ برای اینکه ایمنی شبکه لایتنینگ را فراهم کنند، کارهای متعددی کرده‌اند. ایجاد قراردادهای هوشمند، یکی از راه‌های ایمن سازی شبکه لایتنینگ بیت کوین است. وقتی قرارداد هوشمندی بین شما و طرف دیگر کانال وجود داشته باشد، می‌توانید قوانین و مقررات کلی و جزئی که فکر می‌کنید باید در میان شما وجود داشته باشد را در این قراردادها ذکر کنید. 

به این ترتیب، دیگر نگران سوء استفاده احتمالی طرف دیگر معامله‌ی خرد خود نخواهید بود. این مورد به خصوص وقتی اهمیت پیدا می‌کند که شما به طرف مقابلتان اعتماد کامل نداشته باشید. 

به جز این مورد، ایجاد قراردادهای هوشمند، به خودکار سازی فرآیند انجام تراکنش‌ها کمک می‌کنند و این ویژگی، به صرفه‌جویی در وقت شما می‌انجامد. 

  • اصل ناشناس ماندن تراکنش‌ها

ناشناس ماندن، میوه‌ی درخت سیستم تمرکززدای ارزهای دیجیتال است. وقتی شما کانال پرداختی را بین خود و دیگری باز می‌کنید، هر آنچه که بین شما رد و بدل می‌شود، بین خود شما دو نفر و خدایتان می‌ماند. به این ترتیب، با استفاده از لایتنینگ بیت کوین، خیال شما از بابت حفظ حریم شخصی امور مالی خرد تان راحت می‌شود. 

به این ترتیب، شما از نعمت سرعت بالا و پرداخت‌های بدون کارمزد برخوردار می‌شوید.

برای اینکه این موضوع را هم بهتر برای شما بیان کرده باشیم، مثال زیر کمک خوبی به حساب می‌آید:

مثال کارکرد شبکه لایتنینگ در انجام تراکنش‌ها

مثال کارکرد شبکه لاینتینگ در انجام تراکنش‌ها | همتاپی

فرض کنید به تنهایی و سوار بر خودرو وارد یکی از خیابان‌های بسیار شلوغ شهر شده‌اید. تا زمانی که بخواهید به مقصدتان برسید، زمان و هزینه (بنزین) زیادی را باید صرف کنید. اما ناگهان متوجه می‌شوید که در گوشه‌ی لاین آخر، خط ویژه‌ای باریک، مختص دوچرخه‌سواران و موتورسواران وجود دارد. برای اینکه زودتر به مقصد برسید، اتومبیل خود را به هر سختی که شده در کنار خیابان پارک می‌کنید و با دوست موتوری‌تان که در همان حوالی زندگی می‌کند تماس می‌گیرید و او خود را به شما می‌رساند.

حالا با موتور دوستتان کار شما راحت است. شما با ورود به خط ویژه، بدون هیچگونه ترافیکی، به سمت مقصد خود حرکت می‌کنید. در انتها، زمانی که ترافیک کشنده چند کیلومتر قبل تمام شده، از خط ویژه خارج می‌شوید و نهایتا به مقصد می‌رسید.

خط ویژه که شما را از ترافیک و شلوغی خیابان نجات داد، عملکردی شبیه به شبکه لایتنینگ بیت کوین دارد. این شبکه همانند خط ویژه، حرکت در طول مسیر را، که گاهی ممکن است طولانی شود، برای شما راحت می‌کند. از این رو، شما همچنان که صرفا در نقاط ابتدایی و انتهایی به خیابان اصلی وارد می شوید، در لایتننیگ هم صرفا تراکنش‌های ابتدایی و انتهایی شما در بلاکچین بیت کوین ثبت می‌شود.

آیا در حال حاضر می‌توانم از شبکه لایتنینگ بیت کوین استفاده کنم؟

آیا در حال حاضر می‌توانم از شبکه لایتنینگ بیت کوین استفاده کنم؟ | همتاپی

تا اینجای کار که صرفا مزایای شبکه لایتنینگ گفته شد، احتمالا علاقه و اشتیاق زیادی برای استفاده از آن در نقل و انتقالات بیت کوین‌های خود پیدا کرده‌اید. باید بگوییم بنا بر مطلب سایت lightspark.com، همه‌ی افرادی که به نرم افزار لایتنینگ دسترسی داشته باشند، توانایی استفاده از شبکه لایتنینگ را دارند.

البته به جز دسترسی به نرم افزار لایتنینگ، می‌توان با استفاده از کیف پول‌هایی که از شبکه لایتنینگ بیت کوین پشتیبانی می‌کنند، به انتقال بیت کوین اقدام کرد. از جمله‌ی این کیف پول‌ها می‌توان به کیف پول فینیکس (phoenix) اشاره کرد.

آیا برای ارتباط با هر فردی باید یک کانال پرداختی ایجاد کنم؟

آیا برای ارتباط با هر فردی باید یک کانال پرداختی در لایتنینگ ایجاد کنیم؟ | همتاپی

برای داشتن پرداختن‌های سریع و با کارمزد پایین، از شبکه‌ی لایتنینگ استفاده می‌کنیم. به این صورت که بین فرستنده و گیرنده بیت کوین، کانال‌های پرداختی ایجاد می‌شود. اما این کانال‌ها معمولا بین دو نفر ساخته می‌شوند و کاربردهای مشخصی دارند. مثل وقتی که بخواهید هر روز از یک کافه‌ی مشخص، خود را یک نوشیدنی مناسب فصل مهمان کنید. 

اما با این اوصاف باید برای هر کاری یک کانال مخصوص ایجاد کرد؟ مثلا یک کانال برای شما و فرد “الف”، یک کانال برای شما و فرد “ب” و … و یک کانال بین شما و فرد “ی”؟ پس برای باز کردن و بستن هر کانال، باید به اندازه یک تراکنش در شبکه اصلی بیت کوین پول خرج کنید. در نظر بگیرید که مراودات مالی شما با همه‌ی افراد به قدری زیاد نیست که بخواهید دردسر باز و بسته کردن یک کانال مخصوص را به جان بخرید. 

در این زمان است که قابلیت مسیریابی در شبکه لایتنینگ بیت کوین به کمک شما می‌آید. 

قابلیت مسیریابی؛ راه در رویی برای ایجاد نکردن کانال‌های مکرر

لایتنینگ بیت کوین با این مقصود متولد شده‌است که همه‌ی افراد فعال در بازار بیت کوین، توانایی انجام پرداخت‌های خرد را با آن داشته باشند. به همین دلیل افراد زیادی بین خود و فرد دیگری کانال های پرداختی ایجاد می‌کنند تا بتوانند از کارمزدهای پایین و سرعت پایین لایتنینگ بیت کوین برخوردار شوند. 

نکته‌ی مثبتی که در این باره وجود دارد این است که با قابلیت مسیریابی لایتنینگ شما مجبور نیستید برای همه‌ی امور مالی خرد خود، یک کانال مخصوص ایجاد کنید. شما می‌توانید از کانال‌های موجود بین خودتان و دیگران، و باز دیگران و دیگران استفاده کنید. چطور؟ توضیح می‌دهیم:

فرض کنید بین شما و محمد یک کانال پرداختی وجود دارد که شما به طور مکرر پرداخت‌های خود را از طریق آن انجام می‌دهید. از طرفی، بنا به دلایلی باید مقداری بیت کوین را به حساب دوست دیگر خود، یعنی رضا، واریز کنید. شما به طور مستقل کانال مشترکی با رضا ندارید و از نظر مالی هم ساختن چنین کانالی به صرفه نیست. 

حالا چاره چیست؟ 

اینجا یک پیشفرض وجود دارد که شاید کمی دیر آن را می‌گوییم! شما می‌دانید که رضا و محمد یک کانال پرداختی بین خودشان دارند. در این حالت، انتقال بیت کوین‌های شما به رضا به شرح زیر صورت می‌گیرد:

  1. ابتدا در قرارداد هوشمند، مسیری که بیت کوین‌های شما باید طی کنند را ذکر می‌کنید.
    مثلا: از شما به محمد، از محمد به رضا و …
  2. حالا با تعیین یک کارمزد منصفانه برای محمد که درواقع واسطه‌ای بین شما و رضا است، مقدار بیت کوین لازم را به دست رضا می‌رسانید. 
  3. کارمزدی که در مرحله قبل از آن حرف زدیم، بعد از اینکه بیت کوین مد نظر به رضا رسید، از شما به محمد انتقال پیدا می‌کند. 

به همین راحتی. نه خانی آمده و نه خانی رفته؛ اما بیت کوین‌های شما به مقصد مورد نظر رسیده‌اند. 

مزایا و معایب شبکه لایتنینگ بیت کوین

مزایا و معایب شبکه لایتنینگ بیت کوین | همتاپی

هیچ چیز در نظام هستی، خیر یا شر مطلق نیست و شبکه لایتنینگ هم بالاخره جزئی از همین نظام است! در ادامه ابتدا مزایا و سپس معایبی که ممکن است این شبکه جایگزین پرداخت‌های کوچک بیت کوین داشته باشد را بررسی می‌کنیم:

مزایا شبکه لایتنینگ بیت کوین

همانطور که در طول متن چندین بار به آن اشاره شده‌است، مهم‌ترین مزیت‌های lightning network، دو مورد زیر هستند:

1) سرعت انجام تراکنش‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد: به این ترتیب، دیگر وقتی بخواهید در عوض گرفتن نان از نانوایی محل ارز مورد نظر را واریز کنید، وقت زیادی از شما و نانوا گرفته نمی‌شود.

2) هزینه تراکنش‌ها در لایتنینگ بیت کوین، چیزی نزدیک به صفر است: در اینجا هم نگرانی ندارید که باید چندین برابر هزینه‌ی خرید یک نان را باید برای پرداخت کارمزد آن صرف کنید.

اما شبکه لایتنینگ بیت کوین معایب و محدودیت‌هایی هم در خود دارد.

معایب شبکه لایتنینگ بیت کوین

مواردی که سبب می‌شود تا در کار با شبکه لایتنینگ بیت کوین هم مشکل به وجود بیاید، عبارتند از:

  •       برای پرداخت‌های بزرگ مناسب نیست:

اولین مسئله‌ای که وجود دارد، این است که شما از lightning network صرفا می‌توانید در پرداخت‌های کوچک تا متوسط خود استفاده کنید. البته اگرچه امکان استفاده از لایتنینگ برای پرداخت‌های بزرگ وجود ندارد، اما با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که می‌ارزد برای پرداخت‌های بزرگ در شبکه ایمن و تمرکززدا و حتی بسیار سریع‌تر از بانک‌های ارز فیات (در موارد بین المللی) بلاکچین بیت کوین، کارمزد آن را هم تقبل کرد. اما با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید که می‌ارزد پرداخت‌های بزرگ خودتان را در شبکه بلاکچین بیت کوین انجام دهید. در اینصورت اگرچه کارمزدی را متقبل می‌شوید، اما یک پرداخت ایمن، تمرکززدا و حتی بسیار سریع‌تر از بانک‌های ارزهای فیات (در موارد بین المللی) را تجربه خواهید کرد. 

  •       تمرکز زدایی بلاکچین بیت کوین را کم می‌کند:

یکی از مواردی که بسیار در بلاکچین‌ها اهمیت دارد، قابلیت تمرکززدایی آن‌ها است. اما با ایجاد یک کانال پرداخت که فقط شما و طرف یا طرف‌های حسابتان می‌دانید در آن چه خبر است، این تمرکززدایی، هر چند صرفا تا زمان باز بودن کانال، کاهش می‌یابد.

  •       امنیت شبکه لایتنینگ به اندازه بلاکچین نیست:

وقتی شفافیت کم می‌شود، کارهای بد هم بدون اینکه دیده شوند، انجام می‌گیرند. در شبکه لایتنینگ بیت کوین، هنوز امکان کلاهبرداری و یا هک شدن وجود دارد.

البته برای جلوگیری ازکلاهبرداری، افراد به اندازه‌ای که قرار است پول مبادله کنند را در کانال به وثیقه می‌گذارند. اما در مورد حملات هکرها، به دلیل نیاز به انجام آنلاین همه‌ی اقدامات در شبکه لایتنینگ بیت کوین، باید بسیار در این مورد مراقب بود.

  •       پشتیبانی نکردن از فرآیندهای آفلاین پرداخت:

برای اینکه بتوانید بیت کوینی را از طریق شبکه لایتنینگ انتقال دهید، باید هر دو طرف انتقال آنلاین باشند. در غیر اینصورت، فرآیند انتقال بیت کوین تا زمان آنلاین شدن نفر دوم، طول خواهد کشید. الزام به آنلاین بودن هر دو طرف، کمی سرعت زیاد انجام تراکنش‌ها در لایتنینگ را به چالش می‌کشد.

آیا شبکه لایتنینگ در میان مردم محبوب است؟

آیا شبکه لایتنیگ در میان مردم محبوب است؟ | همتاپی

در بخش قبل، بی تعارف به بیان مزایا و معایب شبکه لایتنینگ بیت کوین پرداختیم و سعی کردیم در این راه، صداقت لازم را داشته باشیم. اما با وجود محدودیت‌ها و حتی معایب احتمالی که درباره این شبکه بیان کردیم، مردم چه برخوردی با این شبکه داشته‌اند؟

برای پاسخ به این سوال، توجه شما را به نمودار ظرفیت شبکه لایتنینگ از سایت bitcoinvisuals.com جلب می کنیم.

محبوبیت شبکه لایتنینگ بیت کوین |همتاپی

با توجه به حرکت صعودی این نمودار از ژانویه سال 2018، اعتماد و استفاده مردم نسبت به شبکه لایتنینگ روز به روز بیشتر شده‌است.

مخلص کلام

بیت کوین از همان ابتدای کار، خود را به عنوان یک ارز دیجیتال ایمن، بدون وابستگی، قدرتمند و به نوعی جایگزین ارزهای فیات و متمرکز معرفی کرده‌ بود. باید بگوییم همه‌ی ویژگی‌های بالا در بیت کوین وجود داشت، اما در پرداخت‌های مالی کوچک، سرعت پایین و هزینه‌ی زیاد تراکنش‌ها، ممکن است سبب دلسردی مردم از کاربرد بیت کوین  شود.

به همین دلیل شبکه لایتنینگ قدم به میدان نهاد تا تراکنش‌های با کارمزد نزدیک به صفر را در کمترین زمان ممکن انجام دهد. این شبکه علاوه بر این مزایا، معایبی هم در بر داشته که البته با توجه به استقبال مردم در طی چند سال گذشته از شبکه لایتنینگ، به نظر نمی‌آید چالش حل‌نشدنی باشد.

امیدواریم انتقالات مالی خرد خود را بدون کوچکترین مشکلی در شبکه لایتنینگ بیت کوین انجام دهید.

 

مطالب مرتبط با مقاله شبکه لایتنینگ

  • ممکن است که جسته و گریخته واژه استخراج ابری به گوشتان خورده باشد، اما استخراج ابری همیشه برای ایرانیان همراه ریسک بوده است؛ می‌توانید به بخش بهترین سایت استخراج ابری ایرانی مراجعه کنید و کمی در این مورد بیشتر مطالعه کنید.
  • ممکن است که جسته و گریخته از اطراف درباره کلمه سختی بیت کوین شنیده باشید، ما در یک مقاله مفصل به این موضوع پرداختیم و در آن شرح داده‌ایم که سختی شبکه بیت کوین تا کی ادامه دارد.
  • هر بلاک در بلاکچین بیت کوین دارای یک بدنه و یک هدر است که مهمترین جزئیات بالکچین در هدر آن نگهداری می‌شود، ما در مقاله هدربلاک بیت کوین به سراغ توضیح و بررسی کاربرد هدر بلاک بیت کوین پرداخته‌ایم.
  • چقدر با بروزرسانی بزرگ تپ روت (که چندسال پیش رخ داد) آشنا هستید؟ ما در دو مقاله مجزا ابتدا به تپ روت بیت کوین و سپس به بزرگترین جزء تپ روت یعنی امضای اشنور پرداخته‌ایم.
  • اگر به دنبال بهترین کیف پول لایتنینگ هستید، احتمالا با مزایای شبکه لایتنینگ بیت کوین آشنایی دارید و می‌خواهید در خرید بیت کوین از این فواید به نفع خود استفاده کنید. در مقاله کیف پول های لایتنینگ سعی کرده‌ایم که فهرستی کامل از بهترین کیف پول‌های شبکه لایتنینگ به شما ارائه دهیم.
  • اگر با پیدا کردن آدرس کیف پول بیت کوین‌تان مشکل دارید، ما در مقاله آدرس کیف پول بیت کوین به شما آموزش داده‌ایم که چگونه در 5 کیف پول برتر بازار آدرس خود را استخراج کنید.
  • گره بیت کوین چیست و این گره یا نود چگونه نقشی اساسی در شبکه بیت کوین ایفا می‌کند؟ این سوالات را در مقاله نود بیت کوین مطالعه کنید.
  • تا به حال از خود پرسیده‌اید که ارزش ذاتی بیت کوین در چیست؟ ما در مقاله پشتوانه بیت کوین به تفصیل به موضوع ارزش ذاتی و پشتوانه بیت کوین پرداخته‌ایم.
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *