نگاهی به موارد کاربرد فناوری بلاک چین: موسسات خیریه

نگاهی به موارد کاربرد تکنولوژی بلاک چین: موسسات خیریه | همتاپی

ایجاد سیستم‌های بلاک چین (Blockchain) مزایای بسیاری را در صنایع مختلف به همراه داشته است. زیرا امکان افزایش شفافیت و امنیت داده‌ها را فراهم می‌کند. اگر چه این مفهوم مدت‌ها قبل از ایجاد بیت کوین وجود داشته، اما چندی نمی‌گذرد که توانایی‌های گسترده فناوری بلاکچین مورد توجه قرار گرفته است.

موسسات خیریه اغلب به دلیل عدم شفافیت، مسائل پاسخگویی و محدودیت در روش‌های پذیرش کمک‌های مالی، موفقیت چندانی ندارند. نیکوکاری مبتنی بر رمزنگاری (یا کاربرد فناوری بلاک چین برای تسهیل مشارکت‌های خیرخواهانه) یک راه حل جایگزین را ارائه می‌دهد. به این صورت که تراکنش‌های غیرمتمرکز و مستقیم رمزارزها می‌توانند به این سازمان‌ها در جهت دریافت کمک‌های مالی و جذب موثرتر سرمایه‌ها کمک نمایند.


اصول بلاکچین


بلاک چین، بخش اساسی تمامی شبکه‌های اقتصادی رمزارزهاست. این فناوری در ابتدا توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto ) به عنوان دفترکل دیجیتال بیت کوین مورد استفاده قرار گرفت. از آن پس، بلاک چین در طرح‌های مختلفی به کار گرفته شد. استفاده از این فناوری بر همگان ثابت کرده است که نه تنها در ارزهای دیجیتال، بلکه برای انواع دیگر ارتباطات دیجیتال و به اشتراک‌گذاری داده‌ها نیز بسیار مفید است.

بلاک چین بیتکوین به عنوان یک فناوری دفترکل توزیع شده (DLT) عمل می‌کند که به واسطه رمزنگاری محافظت شده و توسط شبکه عظیمی از رایانه‌های سراسر دنیا (نودها) پشتیبانی می‌شود. چنین چارچوبی امکان تراکنش‌های بدون مرز همتا به همتا (P2P) را بدون نیاز به اعتماد‌سازی فراهم می‌کند. عدم نیاز به اعتمادسازی به این معناست که دیگر نیازی به اعتماد کاربران به یکدیگر نیست، زیرا همه نودهای شرکت‌کننده، ملزم به پیروی از قوانین از پیش تعریف‌شده‌ هستند (که توسط پروتکل بیت کوین مشخص شده است).

دفتر کل بیت کوین که برای این تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می گیرد، در هیچ سرور یا مرکز داده واحدی قرار ندارد. بدین صورت که بلاک چین در هزاران نود رایانه‌ای توزیع و تکرار شده و در سراسر جهان پخش می‌شود. این بدان معناست که هر شرکت‌کننده می‌بایست با هر تأیید تراکنش ارزهای دیجیتال و یا تغییر داده‌ها، نسخه بلاک چین خود را به روز کند (البته برای ایجاد تغییر باید نودها به توافق برسند).

همانطور که اشاره شد، بلاک چین اغلب به عنوان دفتر کل توزیع شده استفاده شده و مزایای ارائه شده توسط این فناوری منحصر به فرد، در خدمت چندین سازمان بشر دوستانه و موسسات خیریه است. بنیاد خیریه بلاک چین بایننس (BCF) یکی از نمونه‌های قابل توجه است.


اهدای کمک‌های مالی در قالب رمز ارز


هنوز راه طولانی برای پذیرش جهانی رمز ارزها در پیش است و این مسیر خصوصاً در مورد امور خیریه طولانی‌تر است. در حال حاضر، موسسات خیریه‌ای که رمزارز را به عنوان روشی برای دریافت کمک پذیرفته‌اند، اندک هستند، اما تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است.

خیّرینی که رمز ارزها را به عنوان وسیله‌ای برای کمک کردن برمی‌گزینند، مجبورند از طریق سازمان‌های معدودی اقدام نمایند که از این روش استفاده می‌کنند و یا مبالغ زیادی را برای ترغیب موسسات خیریه مورد علاقه‌شان نسبت به پذیرش پرداخت‌های رمزارز، اختصاص دهند.

یک موسسه خیریه پیش از اقدام به دریافت رمز ارزهای اهدایی، می‌بایست فرآیندی برای مدیریت و توزیع وجوه به صورت شفاف و کارآمد داشته باشد. برای اجرای یک استراتژی موثر، درک اصول رمز ارزها و فناوری بلاک چین و نحوه تبدیل کمک‌های مالی به ارز فیات بسیار مهم است.


مزایای بالقوه نیکوکاری‌های مبتنی بر رمزنگاری


نیکوکاری‌های مبتنی بر رمزنگاری، دارای مزایای قابل توجهی برای موسسات خیریه و خیرین نیز می‌باشند که در ادامه به ‌آنها اشاره می‌کنیم:

  • شفافیت کامل

هر تراکنش رمز ارز، منحصر به فرد است. به این معنی که از طریق بلاک چین نیز به راحتی قابل ردیابی است. شفافیت و پاسخگویی عمومی بالاتر، می‌تواند خیال خیّرین را راحت کرده و آنها را برای کمک‌های مالی بیشتر به این موسسات ترغیب نماید، حال آنکه این امر امانت‌داری موسسه خیریه را نیز اثبات می‌کند.

  • جهانی و غیرمتمرکز

بیشتر شبکه‌های بلاکچین سطح بالایی از تمرکززدایی را ارائه می‌دهند. بدین معنی که نیازی به اعتماد به یک دولت متمرکز یا نهاد دیگر ندارند. بنابراین، وجوه می‌توانند مستقیماً از خیّرین به موسسات خیریه منتقل شوند و ماهیت غیرمتمرکز بلاکچین سبب می‌شود تا رمزارزها برای تراکنش‌های بین المللی نیز مناسب باشند.

  • موافقت‌نامه‌های دیجیتال

بلاک چین، اشتراک و ذخیره داده‌های دیجیتال را آسان کرده و همچنین تضمین می‌کند که بدون توافق تمام اعضای ذینفع اسناد یا قراردادهای مهم، امکان هیچ گونه تغییری وجود ندارد.

  • کاهش هزینه‌ها

فناوری بلاک چین این امکان را دارد که نحوه مدیریت موسسات خیریه را تسهیل کرده، بخش‌هایی از فرآیند را خودکار نموده و با واسطه‌های کمتر هزینه‌های کلی را کاهش دهد.

  • کاهش مالیات‌ها

به عنوان مثال، یک فرد یا سازمان خیّر مستقر در آمریکا را نظر بگیرید. چنانچه کمک مالی با بیت کوین انجام شود، موسسه خیریه کل مبلغ اهدایی را بدون مالیات بر سود سرمایه دریافت می‌کند. علاوه بر این، اهدا‌کننده (خیّر) می‌تواند کسر مالیات بیشتری را نسبت به سازمان‌های دولتی مطالبه کند.


نگرانی‌ها و محدودیت‌های استفاده از بلاکچین و رمزارزها در امور خیریه


علی رغم مزایای بالقوه‌ای که فناوری بلاک چین و رمزارزها در امور خیریه دارد، استفاده از آنها نگرانی‌هایی را نیز به وجود آورده است. این نگرانی‌ها و محدودیت‌ها عبارتند از:

  • نوسانات در ارزهای دیجیتال

بجز استیبل کوین‌ها، اکثر رمز ارزها در بازارهای بسیار ناپایدار مورد معامله قرار می‌گیرند و غالباً با نوسانات بسیار زیادی در بازار مواجه می‌شوند.

  • امنیت

در صورت گم شدن کلیدهای خصوصی (private keys) مرتبط با وجوه اهدایی، هیچ راهی برای بازیابی آنها وجود ندارد. به این ترتیب، چنانچه کلیدها به درستی مدیریت و ایمن‌سازی نشوند، ممکن است یک عامل مخرب به کیف پول‌های ارز دیجیتال (wallets) دسترسی پیدا کرده و وجوه را سرقت نماید.

  • آگاهی و درک عمومی

توصیف بلاک چین، برای اکثر افراد کاملاً دشوار است و بسیاری از خیّرین بالقوه، اصول رمز ارزها را به درستی درک نمی‌کنند. بنابراین، نمی‌توانند به سیستم اعتماد کنند و یا از آن برای کمک‌های خیرخواهانه خود بهره برند.


مثال‌های واقعی در استفاده از بلاکچین و رمز ارزها در امور خیریه


در سال‌های اخیر، نیکوکاری‌های مبتنی بر رمزنگاری، توسط برخی موسسات خیریه خبرساز و مشهور مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، در سال 2017، موسسه خیریه جهانی Fidelity Charitable مبلغی معادل 69 میلیون دلار کمک را در قالب رمز ارز دریافت کرد. در همان سال، یک خیّر ناشناس ملقب به پاین (Pine) از طریق صندوق Pineapple Fund، تقریبا معادل 55 میلیون دلار بیت کوین به سازمان‌های مختلف در سراسر جهان کمک کرد.

همانطور که قبلاً اشاره شد، بنیاد خیریه بلاک چین بایننس (BCF) یکی دیگر از نمونه‌های برجسته انسان دوستی مبتنی بر رمزنگاری است. BCF یک سازمان غیرانتفاعی می‌باشد که هدف این بنیاد ایجاد تغییر در فضای نیکوکاری با استفاده از سیستم خیریه غیرمتمرکز می‌باشد.


نتیجه‌گیری: استفاده از بلاکچین و رمز ارزها در امور خیریه


نیکوکاری مبتنی بر رمزنگاری، یک روش نسبتاً جدید برای کمک کردن، دریافت مساعدت‌های مالی و توزیع آنها است. با گسترده‌تر شدن و مقبولیت بیشتر فناوری بلاکچین، موسسات خیّریه و خیّرین از این روش به عنوان یک روش جذاب برای کمک به نیازمندان، استقبال می‌کنند. لذا، هر چه عموم مردم بیشتر از این روش برای کمک کردن استفاده کنند، سازمان‌های خیریه عملیات رمز ارزی خود را بیشتر خواهند داد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش ارزهای دیجیتال صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. بلاک چین از رمزنگاری برای ایجاد امنیت در تبادلات و حتی خرید و فروش ارزدیجیتال استفاده میشه