نگاهی به موارد کاربرد بلاکچین: استفاده از بلاک چین در تحقیقات پلیسی

نگاهی به موارد کاربرد تکنولوژی بلاکچین: استفاده از بلاک چین در تحقیقات پلیسی | همتاپی

بلاکچین (دفترکل توزیع شده) چگونه می‌تواند به سازمان‌های اجرای قانون برای مقابله با جرم و پولشویی کمک کند؟ در این مقاله به بررسی فرصت‌های بی‌شماری که این تکنولوژی برای شناسایی جرایم و انجام اقدامات لازم برای مقابله با این جرایم فراهم می‌کند خواهیم پرداخت.

این روزها مشکل جرایم سایبری روز به روز حادتر می‌شود به‌طوری‌که در حال حاضر کشورهای توسعه یافته با نرخ تولید ناخالص داخلی بالا نسبت به کشورهای در حال توسعه بیشتر از این موضوع رنج می‌برند. زیرا کشورهای توسعه یافته بیشتر از سایرین به ساختارهای دیجیتال وابسته‌اند و همین امر فرصت بیشتری برای جرایم اینترنتی فراهم می‌کند. طبق بررسی‌های انجام شده، خسارات جرایم اینترنتی در سال 2021 تا 6 تریلیون دلار هم پیش بینی می‌شود، یعنی حدودا دو برابر سال 2015.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

عبارت جرایم اینترنتی (cybercrime) و تروریسم اینترنتی (cyberterrorism) از نظر حقوقی معانی متفاوتی دارند. اگرچه اکثر جرم‌شناسان این دو مفهوم را از هم تفکیک می‌کنند، اما سایرین معتقدند که هر دوی آنها به یک موضوع واحد اشاره دارند. باری کولین (Barry Collin)، محقق ارشد تحقیق و توسعه در انستیتوی امنیت و اطلاعات کالیفرنیا، برای اولین بار در دهه‌ی 1980، عبارت «تروریسم اینترنتی» را مطرح کرد. از نظر وی لغات مجازی و فیزیکی با یکدیگر هم‌گرایی دارند و جرم اینترنتی با تروریسم اینترنتی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. اما بعدا، تعاریف دیگری برای این مفهوم بیان شد.

از نظر دفتر تحقیقات فدرال ایالات متحده (The United States Federal Bureau of Investigation) تروریسم اینترنتی را اینگونه تعریف می‌کند: حمله عمدی به هرگونه اطلاعاتی که منجر به خشونت علیه افراد غیرنظامی و سایر گروه‌های اجتماعی و ملی می‌شود. باید در نظر داشت که این تعریف به شدت گنگ و مبهم است، چرا که بر این اساس هر گونه جرم آنلاین را می‌توان در دسته تروریسم اینترنتی قرار داد. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز تروریسم اینترنتی نقش غیرقابل انکار آن در عرصه ارزهای دیجیتال است.

تکنولوژی بلاکچین (Blockchain) فرصت‌های بی‌شماری را برای شناسایی جرایم و انجام اقدامات لازم برای مقابله با این جرایم فراهم می‌کند. از طرفی، به کمک دفتر کل عمومی بلاکچین می‌توان تراکنش‌ها مشکوک را ردیابی کرد و از انتقال وجه به حساب‌ها و افراد مشکوک جلوگیری کرد. همچنین، برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از سرمایه افراد و کلاهبرداری می‌توان صندوق‌های سرمایه گذاری عرضه اولیه کوین (ICO) را ردیابی کرد. از طرفی، داده‌های تحقیقاتی ذخیره شده در بلاک چین از هر بانک داده قانونی دیگر در دسترس‌تر و ایمن‌تر است. از این طریق مقامات قانونی می‌توانند به کل اطلاعات مورد نیاز، از اطلاعات جنایی، بیومتریک شهروندان و افراد بدون تابعیت، سوابق کیفری گرفته تا لیست افراد تحت تعقیب و مواردی از این قبیل، دسترسی داشته باشند.

طبیعتا فعالیت گسترده تروریست‌ها در عرصه ارزهای دیجیتال شهرت و اعتبار این بازار را خدشه‌دار کرده است. ارزهای دیجیتال در درجه‌ی اول به نحوی طراحی شده‌اند که بدون مرز باشند. در نتیجه، ردیابی آن‌ها باید دشوارتر باشد. متاسفانه دولت‌ها برای مقابله با این معضل ساده‌ترین مسیر ممکن را در نظر گرفته‌اند: ممنوعیت استفاده از این رمز ارزها

همچنین باید در نظر داشت، کلاهبرداری‌های بسیاری که در این عرصه اتفاق افتاده است و همچنین کاهش شدید ارزش رمزارزها در سال 2018 سبب شد تا این صنعت نوظهور در جایگاه قانونی نامساعدی قرار گیرد.

اخیرا، چندین کمپین راهکارهایی برای توسعه بلاک چین ارائه داده‌اند تا به این ترتیب آنها بتوانند به نحو کارآمدی با پولشویی مقابله کنند. برخی از آن‌ها با بهره‌گیری از ایمن‌سازی بلاکچین برای مقابله با پولشویی بسیار کارآمد عمل کرده‌اند. به عنوان نمونه، یک استارت آپ تحلیل بلاکچین به نام Coinfirm پلتفرم ضد پولشویی ایجاد کرده است. این پلتفرم امکان ردیابی تراکنش‌های مشکوک و مقابله با تروریسم مالی را با بیش از 270 شاخص فراهم می‌کند. همچنین، نیگما کونسیل (Nigma Conseil)، متخصص امنیت سایبری فرانسه، موسسه فناوری اتریش، اوایل سال جاری پلتفرم بلاکچین خود را برای انجام مطالعات قانونی لازم ارائه کردند. این پلتفرم در نظر دارد امکان نظارت بر فعالیت‌های بلاک را برای کاربران فراهم کند.

سرقت اطلاعات شخصی و مالکیت معنوی جزو رخدادهای پرتکرار بوده‌اند. فعالان تروریسم سایبری و جرایم سایبری عموما راهکارهای وضع شده از جانب مراجع قانونی را بی‌نتیجه می‌گذارند، زیرا برای مقابله با حملات این چنینی نیاز به تجهیزات و واکنش سریع می‌باشد.

در فضای سایبری هک هم در سطح محلی و هم در سطح بین‌المللی رخ می‌دهد. در سطح محلی مثل زمانی که هک‌های بی‌نام و نشان یاهو، تمامی 3 میلیارد حساب یاهو را هدف قرار می‌دهد و در سطح بین المللی زمانیست که دولتی، یک دولت دیگر را مقصر هک قلمداد می‌کند و اوضاع روابط خارجی این دو کشور به شدت وخیم می‌شود. پیش از ظهور بیت کوین در سال 2008، راهکار مدونی برای مقابله با این معضل و یا جایگزین مناسبی برای ذخیره منابع داده مرکزی وجود نداشت. به طوری که در تمام بانک‌های داده یک نقطه ضعف عمده وجود داشت و آن این بود که اگر هک می‌شدند هکر می‌توانست به تمام اطلاعات دسترسی پیدا کند و آن‌ها را به میل خود تغییر دهد.


استفاده از بلاکچین در مرحله تحقیقات


معضل اصلی در این مرحله اصل ذخیره اطلاعات است. معمولا داده‌ها در یک سیستم متمرکز قرار دارند. به محض اینکه فردی به آنجا دسترسی پیدا کند بنا به میل خود می‌تواند اطلاعات را تغییر داده و یا از بین ببرد. به عنوان مثال، در بانک داده اطلاعاتی وزارت امور داخلی اطلاعات محرمانه جرایم عمد بایگانی می‌شود. در صورت نفوذ، هکرها می‌توانند شواهد را دستکاری کرده و پرونده جنایتکاران را از روند تحقیقات خارج کنند.

در حال حاضر، بلاکچین، سیستمی است که داده‌ها در آنجا به صورت متمرکز ذخیره نمی‌شوند و هیچ نهاد مرکزی بر آن نظارت ندارد. این سیستم می‌تواند جایگزین سیستم‌های ذخیره‌سازی متمرکز داده شود. در این صورت، داده‌ها بر روی کامپیوترهای تمام اعضا ذخیره می‌شود و یکپارچگی و امنیت آن به کمک راهکارهای رمزنگاری شده همچون توابع هش، رمزنگاری غیرمتقارن و استفاده از کلیدهای خصوصی و عمومی و غیره تضمین شده است.

علاوه بر این، بلاک چین به افراد این امکان را می‌دهد که تمامی تغییرات لحاظ شده و زمان انجام آنها را نیز ردیابی کنند. تغییرات تنها با استفاده از کلیدهای خصوصی انجام می‌شود و تمام کلیدها به صورت متمرکز ذخیره نمی‌شوند و به صورت مجزا در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. بنابراین، نقطه مشخصی وجود ندارد که هکرها بتوانند به آن دستبرد بزنند. به بیان دیگر، راهی برای دزدین تمامی اطلاعات به یکباره وجود ندارد.

غالبا اطلاعات حساس موسسات دولتی در یک نهاد متمرکز نگهداری می‌شود. در این صورت، برای سرقت اطلاعات، هکرها تنها باید به یک مکان دستبرد بزنند و به تمام داده‌های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. حالا در نظر بگیرید که تمام داده‌های وزارت امور داخلی در بین چندین سازمان به اشتراک گذاشته شده باشد و تمامی این سازمان‌ها بتوانند تنها به کمک کلید خصوصی خود به این داده‌ها دسترسی داشته باشند. مسلما به این ترتیب امنیت به شدت افزایش می‌یابد. به کمک تکنولوژی بلاک چین کاربران نه تنها می‌توانند تغییرات انجام شده بلکه زمان انجام هر تغییر را نیز مشاهده کنند.

به علاوه، بانک‌‌های داده‌ متمرکز تنها در بازه‌های زمانی مشخص از اطلاعات خود نسخه‌های پشتیبان تهیه می‌کنند، بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان تمام فرآیندهای انجام شده بر روی اطلاعات را در هر زمانی دید.     

در پزشکی قانونی دیجیتال، در برخی از موارد لازم است تجهیزات الکترونیکی سنجیده شده و داده‌های مرتبط با آن‌ها استخراج شود.

به زودی مدارک لازم برای پرونده‌های قضایی، پروتکل‌ها و اطلاعات مربوط به پرونده‌های جنایی از منابع مختلف توسط هوش مصنوعی پردازش خواهند شد و محققان دیگر الزامی برای انجام این موارد به صورت دستی نخواهند داشت. به این ترتیب، به خوبی در زمان و هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی صرفه جویی می‌شود.

با پیشرفت تکنولوژی، زمانی که فرد مظنون با فرد دیگری تماس بگیرد سیستم به طور خودکار این ارتباط را شناسایی و ردیابی می‌کند. به عنوان مثال، فرآیند گردآوری شواهد و مدارک مورد نیز ساده‌تر خواهد شد، به عنوان مثال شناسایی مجرمان با کمک DNA آن‌ها انجام خواهد شد.   

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *