ریپل چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال XRP و شبکه انتقال ریپل

ریپل چیست | همتاپی

اگر با بازار ارزهای دیجیتال آشنا باشید، حتماً از خوبی‌های ارز دیجیتال ریپل سخن‌ها شنیده‌اید و شاید وسوسه شده باشید که بر روی ارز XRP سرمایه‌گذاری کنید! جالب است بدانید که ریپل یک سیستم پرداخت دیجیتال بین‌المللی معروف است که یک ارز دیجیتال موفق هم دارد! رمز موفقیت در بازار رمز ارزها دانش است؛ پس قبل اقدام به سرمایه گذاری و خرید ریپل باید با این ارز و به خصوص شرکت مادرش یعنی Ripple آشنا شوید.

اگر می‌خواهید بدانید که ریپل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، مقاله کاربردی خوبی را باز کرده‌اید!

در این مقاله از همتاپی به زبانی ساده و کاملاً کاربردی توضیح می‌دهیم که ارز دیجیتال ریپل چیست، چه مزایا و معایبی دارد و تفاوت آن با بیت کوین چیست؟ علاوه بر این با ارز دیجیتال XRP، شبکه ریپل، بهترین کیف پول‌ها و صرافی‌های آن می‌شوید. در نهایت آینده این رمز ارز موفق بازار را بررسی می‌کنیم. سیر تا پیاز Ripple و هر چه نیاز است بدانید را برایتان توضیح داده‌ایم تا به اصطلاح خودمانی‌تر با جیک و پوک آن به خوبی آشنا شوید!

ریپل چیست

وقتی پرسیده می‌شود که ریپل چیست، اکثر افراد فکر می‌کنند که درباره ارز آن صحبت می‌شود؛ ولی ریپل چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال است! ریپل یک سیستم تسویه پرداخت و شبکه مبادله ارز است که از فناوری بلاک چین برای پردازش نقل و انتقالات بین‌المللی پول استفاده می‌کند. 

به عبارت دیگر ریپل با این هدف ایجاد شد تا بتواند راه‌حلی بهتر و کارآمدتر برای SWIFT (انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی) برای انتقال سرمایه و نقل و انتقال پول در جهان باشد. 

«ریپل از همان ابتدا طراحی شد تا اساساً جایگزینی برای SWIFT یا جایگزین لایه تسویه بین موسسات مالی بزرگ باشد.»

پت وایت (Pat White)، مدیرعامل Bitwave

ریپل بر روی یک پلتفرم غیرمتمرکز منبع باز و همتا به همتا کار می‌کند که امکان انتقال یکپارچه پول را در هر شکلی (خواه دلار، ین، یورو یا رمز ارزها) فراهم می‌کند. به عبارتی دیگر ریپل بستری قابل اعتماد را فراهم می‌کند که دو طرف در یک معامله مالی بتوانند با خیال راحت بین خود پول انتقال دهند. 

پشت دست بیت کوین بازی کردن

ریپل می‌تواند مبادلات انواع ارزهای فیات و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را تسهیل کند. در ریپل کارمزد تراکنش‌های پایین و زمان پردازش بسیار سریع است و تاکنون توانسته است با صدها موسسه مالی شریک شود و در حال حاضر این شرکت‌ها از فناوری آن استفاده می‌کنند.

برخلاف تصور غلط بسیاری از افراد، ریپل ارز دیجیتال نیست؛ بلکه یک شرکت بزرگ است که یکی از محصولاتش، یک شبکه بلاک چین و ارز دیجیتال بومی آن به نام XRP است. به عبارت ساده‌تر ریپل نام شرکت و شبکه بلاک چین و XRP رمز ارز دیجیتال آن است. 

ارز دیجیتال XRP چیست

یک اشتباه رایج این است که وقتی اسم ریپل را می‌شنوید، گمان کنید که همان ارز دیجیتال XRP است. این تصور غلط است و همان‌طور که در بخش قبل توضیح دادیم، ریپل نام شرکت است و ارز XRP، کوین بومی بلاک چین ریپل به‌حساب می‌آید. 

به عبارت دیگر اگر از شما پرسیده شود که ارز XRP چیست، در جواب باید بگوید که کوین بومی شبکه انتقال ریپل است! اگر جایی به عبارت ارز دیجیتال ریپل برخورد کردید، غلط مصطلحی است که بین سرمایه‌گذاران و علاقه مندان مرسوم شده است.

XRP شکل گرفت تا تراکنش‌ها در شبکه ریپل تسهیل شود. شما می‌توانید XRP را مانند هر ارز دیجیتال دیگری برای سرمایه گذاری خریداری کنید یا از آن برای مبادله با ارزهای دیجیتال دیگر یا راهی برای تامین مالی تراکنش‌ها در شبکه ریپل استفاده کنید.

 XRP بر روی بلاک چین غیرمتمرکز و متن‌باز خود که XRP Ledger (XRPL) نامیده می‌شود، کار می‌کند و تراکنش‌ها توسط پروتکل تراکنش Ripple (RTXP) تسهیل می‌شوند.

برخلاف اکثر ارزهای رمزنگاری شده، XRP از قبل استخراج شده است و حداکثر 100 میلیارد از آن وجود دارد. کل عرضه این ارز دیجیتال به سه روش زیر است:

  1. در ابتدا 80 میلیارد توکن XRP به ریپل (شرکت مادر) اختصاص یافت. برای تضمین عرضه پایدار XRP، این شرکت 55 میلیارد توکن را در یک حساب امانی قفل کرد.
  2. سپس، بنیان‌گذاران ریپل و تیم اصلی، 20 میلیارد XRP باقی‌مانده را دریافت کردند.
  3. ارزهای XRP باقی‌مانده، به صورت ماهانه و با نرخی کمتر از 1 میلیارد در ماه منتشر می‌شوند.

ریپل ارز XRP را به‌عنوان یک دارایی دیجیتالی سریع، ارزان و کم‌مصرف معرفی می‌کند. این رمزارز می‌تواند تراکنش‌ها را در عرض چند ثانیه پردازش کرده و انرژی کمتری نسبت به برخی ارزهای دیجیتال همتای خود مصرف کند.

آشنایی با تاریخچه ریپل و تیم سازنده ریپل

تاریخچه ریپل | همتاپی

در سال 2004، رایان فاگر (Ryan Fugger) یک توسعه‌دهنده وب کانادایی، ایده ریپل به‌عنوان یک سیستم پول دیجیتال غیرمتمرکز را مطرح کرد و نام آن را ریپل پی (RipplePay) گذاشت. هدف اساسی فاگر آسان‌کردن توسعه ارزهای دیجیتال برای افراد و شرکت‌ها بود. البته شرکت ریپل پی به‌صورت رسمی در سال 2005 کار خود را آغاز کرد.

در سال 2012 جد مک‌کالب (Jed McCaleb) از شبکه ای‌دانکی (eDonkey network) و کریس لارسن (Chris Larsen) مؤسس شرکت‌هایی مانند E-Loan و Prosper، به رایان فاگر مراجعه کرده و ایده خود را برای ایجاد یک ارز دیجیتال جدید مطرح کردند.

از همین‌جا بود که تیم سازنده ریپل شکل گرفت. این دو، سکان‌دار مدیریت ریپل شدند و نام آن را به OpenCoin تغییر دادند.

در همین زمان بود که پروتکل پرداخت جدید Ripple (RTXP) برای ارائه راهکارهای پرداخت مؤثر برای بانک‌ها و مؤسسات مالی ایجاد شد. علاوه بر این ریپل با الهام از بیت کوین، شبکه بلاک چین اختصاصی خود را معرفی کرد و رمز ارز بومی این شبکه (ارز XRP) نیز در همین زمان ایجاد شد.

در سال 2013، OpenCoin نام خود را به Ripple Labs تغییر داد و پروژه‌های مختلفی را راه‌اندازی کرد که خیلی از آن‌ها در حال حاضر متوقف شده‌اند. به‌عنوان نمونه از پروژه‌های این شرکت می‌توان به Codius اشاره کرد که هدفش توسعه قراردادهای هوشمند بود. در نهایت در سال 2015 نام کنونی خود یعنی ریپل را انتخاب کرد.

این شرکت توانسته است که در طول فعالیت خود موفقیت‌های زیادی به دست آورد و در حال حاضر با صدها موسسه مالی و بانک همکاری می‌کند. علاوه بر این ارز دیجیتال XRP جایگاه خود را در بازار ارزهای دیجیتال تثبیت کرده است و جزو رمزارزهای برتر به حساب می‌آید.

شبکه ریپل چگونه کار می‌کند؟

شبکه ریپل چگونه کار می‌کند؟ | همتاپی

اگر می‌خواهید بدانید که ریپل چگونه کار میکند، باید با شبکه بلاک چین آن آشنا شوید. همان‎طور که می‌دانید بیت کوین از سیستم اثبات کار (PoW) و اتریوم از سیستم اثبات سهام (PoS) استفاده می کنند؛ اما ریپل سازوکار متفاوتی را به کار می‌گیرد. شبکه ریپل، از پروتکل اجماع (RPCA) برای اعتبارسنجی موجودی حساب‌ها و تراکنش‌ها در سیستم استفاده می‌کند. این نوع پروتکل اجماع با جلوگیری از خرج مضاعف، به بهبود یکپارچگی شبکه انتقال ریپل کمک می‌کند.

بلاک چین ریپل از طریق دفتر خود با نام XRP Ledger(XRPL)، یک رکورد غیرقابل‌تغییر از تراکنش‌ها را حفظ می‌کند. XRPL همچنین وظیفه ثبت داده‌های تراکنش مانند موجودی، حساب‌ها و نقل‌وانتقالات را بر عهده دارد و با جفت کلیدهای رمزنگاری (کلیدهای خصوصی و عمومی) ایمن شده است. دارندگان کلید خصوصی تنها کسانی هستند که می‌توانند تراکنش‌ها را تایید کنند.

در شبکه ریپل معمولا تراکنش‌ها توسط شبکه‌ای از 150 ولیدیتور (اعتبارسنج) تایید می‌شوند. شبکه انتقال ریپل بسیار ایمن است و اجماع زمانی حاصل می‌شود که حداقل 80 درصد از نودهای اعتبارسنجی در مورد مشروعیت تراکنش توافق کنند. تنها در این صورت است که یک بلوک جدید به بلاک چین XRPL اضافه می‌شود.

شبکه بلاک چین ریپل بسیار کارآمد است و معمولاً نقل‌وانتقالات در آن با سرعت مناسب و بهینه‌ای انجام می‌شوند. کارمزد کم تراکنش‌های مالی و سرعت زیاد آن باعث شده است که ریپل بستر جذاب‌تری نسبت به بانک‌های سنتی برای نقل‌وانتقال پول باشد.

مزایا و معایب ریپل چیست

مزایا و معایب ریپل چیست | همتاپی

 یک قدم مهم برای آشنایی با اینکه ارز دیجیتال ریپل چیست، دانستن خوبی‌ها و بدی‌های آن است. در ادامه به‌صورت کامل مزایا و معایب ریپل را بررسی خواهیم کرد:

مزایای ریپل چیست

 تراکنش سریع 

در مقایسه با نقل‌وانتقال پول در بانک، سرعت تراکنش‌ها در شبکه ریپل بسیار زیاد است. معمولاً برای تایید و انجام تراکنش در شبکه ریپل، 4 یا 5 ثانیه زمان نیاز است.

کارمزد مناسب و کم

هزینه انجام تراکنش‌های ریپل بسیار کم است. در شبکه ریپل برای هر تراکنش باید 0.00001 XRP کارمزد پرداخت شود که نسبت به سایر روش‌های تراکنش پول، مبلغ بسیار کمی است.

 شبکه تبادل مالی همه‌کاره

در شبکه ریپل نه‌تنها می‌توانید با استفاده از ارز دیجیتال XRP، تراکنش‌ها را انجام دهید؛ بلکه می‌توانید از ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات دیگر نیز استفاده کنید.

 استقبال موسسه‌های بزرگ مالی از ریپل

یکی از مزایای مهم ریپل امکان استفاده از آن به‌عنوان پلتفرم تراکنش، توسط موسسه‌های مالی و بانک‌هاست. در حال حاضر شرکت‌های مالی و بانک‌های بزرگی مانند سانتاندر و بانک آمریکا از این شبکه استفاده می‌کنند.

معایب ریپل چیست

 سیستم غیرمتمرکز محدود

یکی از دلایلی محبوبیت ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آن‌هاست. سیستم بلاک چین در رمز ارزهای باعث می‌شود تا نظارت و کنترل نهاد سومی مانند بانک محدود شود. ریپل و لیست پیش‌فرض ولیدیتورهای خود، کمی از این فلسفه و غیرمتمرکز بودن فاصله می‌گیرد.

عرضه ارز XRP 

همان‌طور که گفته شد، تمام XRP از قبل استخراج شده است. ممکن است مقادیر زیادی از این ارز در زمان‌های نامناسب عرضه شوند که این کار بر ارزش XRP تاثیر خواهد گذاشت.

 دعوای حقوقی SEC علیه XRP 

در دسامبر 2020، SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) شکایتی علیه ریپل تنظیم کرد. مطابق با ادعای SEC، از آنجایی که شرکت ریپل می‌تواند زمان انتشار ارز XRP را تعیین کند، باید آن را به‌عنوان یک اوراق بهادار ثبت کند. 

ریپل این ادعا را رد کرد و کشمکشی قضایی شروع شد که در آمریکا کماکان در جریان است. با اینکه در برخی از موارد ریپل توانسته تا در این دعوای حقوقی پیروزی‌هایی به دست آورد؛ ولی می‌توان تاثیر این جدال را بر قیمت ارز دیجیتال XRP مشاهده کنیم.

کاربرد ریپل و ارز XRP چیست

همان‌طور که گفته شد، ریپل یک شبکه پرداخت جهانی است و باهدف جایگزینی سوئیفت طراحی شد تا تراکنش‌های بین‌المللی را کارآمدتر و سریع‌تر کند. افراد و مؤسسات مالی می‌توانند از ریپل برای جابه‌جایی و انتقال پول در هر جای دنیا استفاده کنند.

حواله‌های بین‌بانکی ممکن است زمان زیادی برای تراکنش نیاز داشته باشند. شبکه بلاک چین ریپل این مشکل را حل کرده است و تراکنش‌ها با سرعت زیاد انجام می‌شوند. به همین دلیل XRP می‌تواند جایگزین خوبی برای حواله‌های بانکی باشد.

در نهایت ارز دیجیتال XRP جزو رمز ارزهای موفق بازار به‌حساب می‌آید و می‌توان از آن برای سرمایه گذاری و کسب سود نیز استفاده کرد.

مقایسه بیت کوین یا ریپل

مقایسه بیت کوین یا ریپل | همتاپی

روش تایید تراکنش‌ها

برای ساخت یک بلوک جدید و تایید تراکنش در بلاک چین بیت کوین، ماینرها باید معادلات پیچیده ریاضی را حل کنند و اولین ماینری که این کار را انجام دهد، می‌تواند یک بلوک به شبکه بیت کوین اضافه کند و پاداش بگیرد. 

ریپل کارکرد متفاوتی دارد و تراکنش‌ها از طریق پروتکل اجماع تایید می‌شوند. اکثریت اعتبارسنج‌هایی که تراکنش‌ها را بررسی می‌کنند، باید آن را بپذیرند تا تراکنش در شبکه ریپل تایید شود.

سرعت، کارمزد و مصرف انرژی

پروتکل اجماع ریپل باعث شده است که سرعت تراکنش‌ها در آن زیادتر از بیت کوین باشد و هر تراکنش تنها چند ثانیه طول بکشد. علاوه بر این کارمزدهای تراکنش در ریپل نسبت به بیت کوین، به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای کمتر است.

در نهایت فرایند استخراج بیت کوین، انرژی زیادی مصرف می‌کند و به همین دلیل این ارز منتقدان زیادی بین فعالان محیط زیستی دارد!

روش های توزیع در بازار

بیت کوین از طریق استخراج توزیع می شود. ماینرها با حل معادلات ریاضی پیشرفته بیت کوین را استخراج می کنند. 

در مقابل کل xrp از پیش استخراج شده است و شرکت ریپل در مقدارهای مشخصی به صورت ماهانه، آن را در بازار توزیع می کند. همین موضوع باعث شده است تا ریپل نسبت به بیت کوین کمتر غیرمتمرکز باشد.

حداکثر عرضه بیت کوین 21 میلیون کوین و حداکثر عرضه ریپل 100 میلیارد کوین است.

نحوه استخراج ریپل چگونه است

ابتدا باید مجدد یک نکته مهم را یادآوری کنیم. کل ارزهای دیجیتال xrp از پیش استخراج شده‌اند و کم‌کم به بازار تزریق می‌شوند. از این منظر نمی‌توان ریپل جدیدی استخراج کرد. 

همان‌طور که می‌دانید در فرایند استخراج برای سایر رمزارزها، ماینرها با تایید تراکنش‌ها در شبکه بلاک چین، مقدار مشخصی ارز دیجیتال پاداش می‌گیرند. شبکه ریپل فرق می‌کند و از لحاظ کارکرد تفاوت‌های مهمی با ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین و اتریوم دارد. 

به دلیل همین تفاوت است که برخی اصلاً XRP را به‌عنوان یک ارز دیجیتال در نظر نمی‌گیرند. پروتکل اجماع Ripple تراکنش‌ها را تأیید می‌کند و یکپارچگی شبکه را از طریق سیستمی از اعتبارسنجی‌های قابل‌اعتماد حفظ می‌کند.

تمام این موارد را گفتیم تا شما را با یک ترفند مهم آشنا کنیم: اگر می‌خواهید XRP را از طریق استخراج به دست آورید، باید ابتدا سایر ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین را استخراج کنید و سپس کوین استخراج شده را از طریق یک صرافی به XRP تبدیل کنید. 

اگر در تبلیغ یا پیامی به شما توصیه شده بود که برای استخراج ریپل سرمایه خود را در اختیار بگذارید، سریعاً فرار کنید! زیرا به‌احتمال‌قوی کلاهبرداری است!

نحوه خرید ارز دیجیتال ریپل چگونه است؟

شما می‌توانید ارز XRP را از صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز خریداری کنید. برای این کار ابتدا باید در این صرافی‌های ثبت‌نام کرده و حساب کاربری باز کنید. قبل از اینکه صرافی مناسب را برای خرید ارز دیجیتال XRP انتخاب کنید، باید از لیست‌شدن آن مطمئن شوید. در زیر چندتا از بهترین صرافی‌های ایرانی و خارجی برای خرید ارز دیجیتال ریپل، معرفی شده‌اند:

  • KuCoin
  • Uphold
  • Coinmama
  • همتاپی

معرفی بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال ریپل (XRP)

ارز ریپل بیشتر با بانک‌ها و موسسه‌های مالی بزرگ سروکار دارد و برخلاف بسیاری از رمز ارزها کیف پول اختصاصی ندارد. برای ذخیره ارز دیجیتال XRP می‌توانید از کیف پول‌های عمومی استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم که حتماً تحقیق کاملی در مورد کیف پول مناسب خود انجام دهید و بهترین ولت را انتخاب کنید تا در آینده نیاز به تعویض آن نداشته باشید. 

در زیر چند کیف پول ارز دیجیتال مناسب برای ریپل را معرفی کرده‌ایم:

آینده ریپل چگونه است؟

آینده ریپل چگونه است؟ | همتاپی

ریپل به‌عنوان یک شبکه پرداخت بین‌المللی، این پتانسیل را دارد که نقش تعیین‌کننده و مهمی در آینده نقل‌وانتقال پول و پرداخت‌های جهانی داشته باشد. اگر شرایط فراهم شود، Ripple این توانایی را دارد که جایگزین سوئیفت (SWIFT) شود. در حال حاضر برخی از بانک‌ها و موسسه‌های مالی بزرگ با این شرکت همکاری می‌کنند و اگر استقبال بهتری از آن شود، بانک‌های بیشتری برای تبادلات مالی خود از ریپل استفاده خواهند کرد.

البته ریپل برای رسیدن به این هدف، باید زمان بیشتری فعالیت کند و بتواند جای پای خود را در بین شرکت‌های مالی و بانک‌ها محکم‌تر کند. از تأسیس ریپل زمان زیادی نمی‌گذرد و باتوجه به سیاست‌های درستی که دارد، آینده خوبی در انتظارش است. 

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال ریپل تا سال 2030

بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان است و نمی‌توان قیمت دقیق رمز ارزها را در آینده پیش‌بینی کرد. بااین‌حال بسیاری از کارشناسان با استفاده از روند رشد ارز دیجیتال ریپل، شرایط بازار و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال، توانسته‌اند تا حدودی روند رشد قیمتی ارز ریپل را تخمین بزنند.

 

می‌توانید قیمت ارز دیجیتال XRP را تا سال 2030 در جدول زیر مشاهده کنید (این آمار از سایت coindex برداشت شده است):

سال کمترین قیمت (دلار) بیشترین قیمت (دلار)
2024 0.301718 1.522323
2025 0.597792 1.155726
2026  0.379703  0.609361
2027 0.419682 0.756964
2028 0.243413 2.07
2029 0.683223  1.521045
2030 0.355728  0.681160

ما برای تحلیل و پیش بینی قیمت ریپل دو صفحه مجزا در همتاپی داریم، در صفحه تحلیل ریپل، به صورت روزانه تحلیل‌های تکنیکال این ارز دیجیتال محبوب را ارائه می‌دهیم و در صفحه آینده قیمت ریپل به سراغ افق دید ریپل به عنوان یک دارایی ارزشمند در سال‌های 2024 الی 2030 رفته‌ایم. توصیه ما این است که به هر دوی این صفحات سر بزنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به‌صورت کامل و شفاف توضیح دادیم که ارز دیجیتال ریپل چیست و چه مزایا و معایبی دارد. در مورد شبکه ریپل و ارز XRP صحبت کردیم و آینده آن بررسی شد. 

همان‌طور که در متن نیز به آن اشاره شد، ریپل نه‌تنها راه‌حلی مناسب برای تراکنش‌های مالی بین‌المللی در ابعاد بزرگ و برای بانک‌ها و شرکت‌های مالی ارائه کرد؛ بلکه ارز دیجیتال موفق XRP را به بازار معرفی کرد. این ارز دیجیتال جایگاه خوبی در بازار دارد و برای سرمایه‌گذاری می‌تواند گزینه خوبی به حساب آید.

سوالات متداول

 1- آیا ریپل از بیت کوین بهتر است؟

 تراکنش‌ها در شبکه انتقال ریپل نسبت به بیت کوین سریع‌تر انجام می‌شوند. علاوه بر این کارمزد تراکنش‌های ریپل نسبت به بیت کوین ارزان تر است.

 2- آیا ریپل یک شبکه غیر متمرکز است؟

 ریپل خود را یک سیستم غیرمتمرکز می‌داند؛ ولی همان‌طور که در متن مقاله توضیح دادیم به دلایل شرایطی که دارد، خیلی از افراد آن را یک سیستم نیمه‌متمرکز می‌دانند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *