ساتوشی ناکاموتو کیست؟ گزینه‌های احتمالی همچنان روی میز!

ساتوشی ناکاموتو کیست | همتاپی

ساتوشی ناکاموتو کیست؟ از خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو چه می‌دانید؟اگر تاکنون چیزی در مورد بیت کوین شنیده باشید، قطعا این سوال به ذهن شما هم رسیده است.

در روزگاری که با وارد کردن چند رقم (کد ملی) در یک سیستم کامپیوتری معمولی همه‌ی زیر و بم زندگی شما در مقابل چشمان دیگری رو می‌شود، هویت واقعی خالق بیت کوین همچنان یک راز سر به مهر باقی مانده است. عجیب نیست؟

همانطور که  در مقاله بیت کوین چیست نیز گفتیم، هیچ جواب قطعی برای هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو وجود ندارد. ما در این مقاله از همتاپی به بررسی گزینه‌های احتمالی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

ما از ساتوشی ناکاموتو چه می‌دانیم؟

ما در همین حد می‌دانیم که ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین است! این واقعیت در وایت پیپر بیت کوین که با عنوان “Bitcoin: A Peer-To-Peer Electronic Cash System” و در سال 2008 به صورت آنلاین منتشر شد، نمود پیدا می‌کند.

ناکاموتو نویسنده این مقاله بود و در آن تئوری و ساختار عملیاتی سیستم پرداخت بیت کوین را ارائه کرد.

در فوریه 2009، ناکاموتو اولین بُرد پیام‌رسان آنلاین مختص ارزهای دیجیتال را در انجمن بنیاد P2P ایجاد کرد. ناکاموتو در این پست اظهار کرد:

من یک سیستم نقدی منبع باز P2P جدید به نام بیت کوین توسعه داده‌ام که کاملا غیرمتمرکز است، بدون هیچ سرور مرکزی یا طرف‌های مورد اعتماد (Trusted Parties). زیرا اعتماد در آن بر پایه رمزنگاری بنا شده است. آن را امتحان کنید و یا به اسکرین شات‌ها و وایت پیپر آن نگاهی بیندازید.

از زمان انتشار اولین پست ناکاموتو تا سال 2021 حداقل 1 میلیون ماینر بیت کوین، داده‌های تشکیل‌دهنده بلاکچین بیت کوین را تایید می‌کردند. البته مصرف‌کنندگان شبکه بیت کوین قطعا بسیار بیشتر از این تعداد بوده‌اند.

امروزه بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال جهان بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. اما با وجود داشتنن عظیم‌ترین بازار رمزارزها، هویت خالق بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، همچنان مخفی است.

آیا ساتوشی ناکاموتو یک شخص حقیقی است؟

اطلاعات‌مان در این قسمت هم غنی است! این را می‌دانیم که حداقل شخصی حقیقی (یا شاید چندین شخص) پشت نام اسرارآمیز ساتوشی ناکاموتو وجود دارد.

ایجاد کد متن باز بیت کوین، انتشار وایت پیپر آن، ارسال ایمیل و پست‌هایی در انجمن درباره بیت کوین، همگی فعالیت‌هایی هستند که پای حداقل یک فرد حقیقی برای انجام آن‌ها در میان است.

آخرین ایمیل ناکاموتو در آوریل سال 2011 به مایک هرن، دوست و همکار توسعه‌دهنده ناکاموتو، بوده است، با این مضمون که: “ناکاموتو به سمت چیزهای دیگری رفته است”

بعد از ارسال ایمیل بالا، دیگر خبری از ساتوشی ناکاموتو در هیچ رسانه‌ای دیده نشده است. در ادامه بیشتر درباره ارتباط‌های آخر ناکاموتو از پلتفرم‌های مختلف می‌خوانید.

با این وجود، چند نکته قابل توجه در مورد ساتوشی ناکاموتو ارزش ذکر کردن را دارند:

  •       اولین نکته این است که با توجه به مهرهای زمانی روی پست‌ها و ایمیل‌های ناکاموتو در زمان ارسال پست در مورد بیت کوین، احتمال داده می‌شود که ناکاموتو در بریتانیا و یا ساحل شرقی ایالات متحده ساکن بوده است.
  •       دومین نکته اینکه ناکاموتو از املای بریتانیایی کلمات انگلیسی استفاده می‌کند. مثلا به جای نوشتن کلمه (Favor) که شکل آمریکایی کلمه توجه و التفات است، ناکاموتو آن را به شکل (Favour) که شکل نوشتاری بریتانیایی آن است، به کار می‌برد. از این رخداد می‌توان احتمال داد که ساتوشی ناکاموتو یا اهل انگلیس است و یا در آنجا به تحصیل مشغول بوده است.
  •       سوم، با توجه به مقدار بیت کوین احتمالی که ناکاموتو در ابتدای فعالیت بیت کوین آن‌ها را استخراج کرده است، او یک میلیاردر بالقوه است. با این وجود شواهدی برای اینکه  تا به حال بیت کوین‌های ناکاموتو به کیف پول دیگری منتقل شده باشد وجود ندارد.

نکته دیگری که در مورد ساتوشی ناکاموتو وجود دارد، این است که به احتمال زیاد اسم واقعی او چیز دیگری است.

گزینه‌های احتمالی به عنوان هویت حقیقی ساتوشی ناکاموتو

بیت کوین به عنوان اولین و مهم‌ترین ارز دیجیتال جهان نقش حیاتی در بازار رمزارزها دارد. به همین دلیل توجهات بسیاری برای یافتن خالق آن معطوف شده است. در این میان نه تنها با شواهد و مدارک هر از گاهی فردی به عنوان ساتوشی ناکاموتو معرفی می‌شود، بلکه گاهی افرادی ادعا می‌کنند ناکاموتو هستند.

در ادامه به بررسی گزینه‌های احتمالی برای هویت حقیقی ساتوشی ناکاموتو می‌پردازیم:

نام فرد علتی که نام این فرد به عنوان ساتوشی ناکاموتو مطرح شد
دوریان ناکاموتو (Dorian Nakomoto)  هر دو تمایلات آزادی‌خواهانه داشتند

شباهت اسمی خیلی زیاد

دانشمند بودن او

نیک سابو(Nick Szabo)  راه اندازی ارز بیت گلد که مشابه بیت کوین بود (قبل از بیت کوین)
خالق مفهوم قراردادهای هوشمند در سال 1996
ایلان ماسک معتقعد است او ساتوشی است

کریگ رایت (Craig Wright)

رایت ساتوشی خود خوانده است و خود ادعای ساتوشی بودن کرده است
دانشمند کامپیوتر بودن

هال فینی (Hal Finney)

در حلقه توسعه دهندگان اولیه بود
اولین تراکنش بیت کوین بین او و ساتوشی رخ داد
توسعه‌دهنده نرم افزار رمزگذاری (Pretty Good Privacy -PGP)

آدام بک (Adam Back)

خالق سیستم hash cash بود که بعدها الهام بخش سیستم استخراج بیت کوین قرار گرفت
مدافع سرسخت حفظ حریم خصوصی و تمرکز زدایی
در حلقه توسعه اولیه بیت کوین بود و در حال  حاظر قدیمی‌ترین توسعه دهنده بیت کوین است

وی دای (Wei Dai)

ایجاد B-Money به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی توزیع شده ناشناس است که در سال 1998
از اصول کار او در B-Money در وایت پیپر بیت کوین استفاده شده است

گاوین اندرسون (Gavin Anderson)

راه اندازی پروژه بیت کوین فاست
فعالیت شدید در توسعه بیت کوین بعد از غیاب ساتوشی
مارتی مالمی (Martti Malmi) فعالیت و همکاری شدید با ساتوشی ناکاموتو در توسعه بیت کوین
اسناد اولیه بیت کوین را نوشت و انجمن بیت کوین تاک
مهارت فنی بالای اون

دیوید چاوم (David Chaum)

او در تز دکترای خود تمامی عناصر تشکیل دهنده بالکچین را معرفی کرده بود
سوابق او در حوزه ریاضیات  و رمزنگاری باعث شده است به اول لقب پدرخوانده ارزهای دیجیتال را بدهند

سرگئی نزرو (Sergei Nazarov)

او قبل از ایجاد بیت کوین بر روی قردادهای هوشمند کار می‌کرد

تحقیقات کوین تلگراف نشان می‌دهد شخصی که صاحب سرور پراکسی ساتوشی بوده است سرگئی نام داشته است

 

دوریان ناکاموتو (Dorian Nakomoto)، اولین کاندید ساتوشی ناکاموتو بودن!

دوریان ناکاموتو | همتاپی

شاید بتوان معرفی دوریان ناکاموتو به عنوان ساتوشی ناکاموتو را برجسته‌ترین تلاش برای افشای هویت خالق بیت کوین در نظر گرفت. در مارس سال 2014، مجله نیوزویک دوریان ناکاموتو را به عنوان ناکاموتوی ارزهای دیجیتال معرفی کرد.

نیوزویک ادعا کرد که شباهت‌هایی بین ساتوشی و دوریان ناکاموتو وجود دارد. مثل:

  •       هر دو تمایلات آزادی‌خواهانه داشتند.( اشاره به غیرمتمرکز بودن بیت کوین)
  •       اسم هر دو ژاپنی بود.

دوریان در رشته فیزیک از پلی تکنیک کالیفرنیا فارغ التحصیل شده بود و بر روی پروژه‌های دفاعی طبقه بندی‌شده کار می‌کرد. نویسنده همچنین ادعا کرده است که ساتوشی ناکاموتو گفته است که “دیگر” با بیت کوین درگیر نیست و آن را به افراد دیگری “سپرده است”.

البته خود دوریان ناکاموتو بعدا این ادعا را رد کرد.

با وجود اینکه دوریان ادعا خالق بیت کوین بودن را رد کرد، اما این جنجال رسانه‌ای اگرچه برای جویندگان حقیقت آب نداشت، برای دوریان نان چربی داشت. برای جبران جنجال رسانه‌ای و تاثیرش روی زندگی دوریان ناکاموتو، کمپینی برای حمایت از او ایجاد شد و بیش از 100 بیت کوین به او اهدا شد، یعنی بیش از 2.6 میلیون دلار در حال حاضر!

نیک سابو(Nick Szabo) ؛ کاندیدی که حمایت ایلان ماسک را دارد

نیک سابو | همتاپی

نیک سابو یک مهندس کامپیوتر و محقق حقوقی است. او به دلیل معرفی مفهوم قراردادهای هوشمند در مقاله‌ای در سال 1996 از پیشگامان عرصه غیرمتمرکزسازی شناخته می‌شود.

نیک سابو در سال 2008، یک ارز غیرمتمرکز به نام بیت گلد که پیش‌درآمدی بر بیت کوین به شمار می‌آید را طراحی کرد. او بیت گلد را به عنوان پروتکلی برای انتقال ارزهای دیجیتال بدون وابستگی به یک نهاد سوم معرفی نمود. چیزی که شبیه به رسالت بیت کوین است.

اگرچه ارز دیجیتال بیت گلد به دلیل مشکل “دو بار خرج کردن” با شکست مواجه شد، اما برخی از جمله ایلان ماسک اعتقاد دارند که نیک سابو ساتوشی ناکاموتوی گم‌نام است.

با این حال خود نیک سابو این ادعا را آشکارا رد کرده است.

کریگ رایت (Craig Wright)؛ تلاش مذبوحانه برای ساتوشی ناکاموتو شدن؟!

کریگ رایت | همتاپی

کریگ رایت دانشمند کامپیوتر و بازرگان استرالیایی است که به صورت علنی ادعا می‌کند ساتوشی ناکاموتو است!

رایت این ادعاها را ابتدا در سال 2016 بیان کرد و سپس اطلاعات فنی خود را ارائه داد که ظاهرا شواهدی بر صحت حرف‌هایش بود. رایت به واسطه ادعای خود، چهره‌ای بحث‌برانگیز در جامعه ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید که با دیده‌ی شک و تردید به حرف‌هایش نگریسته می‌شود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند شواهد ارائه شده توسط کریگ رایت برای اثبات حرف‌هایش کافی نیست و برخی هم او را به تقلب متهم می‌کنند.

هال فینی (Hal Finney)؛ کاندید فقید

هال فینی | همتاپی

هال فینی یک برنامه‌نویس کامپیوتر و مشارکت‌کننده اولیه بیت کوین بود. او یکی از اولین افرادی بود که نرم افزار بیت کوین را اجرا کرد و در سال‌های پس از ایجاد آن، یکی از اعضای فعال جامعه بیت کوین به شمار می‌آمد.

فینی همچنین توسعه‌دهنده نرم افزار رمزگذاری (Pretty Good Privacy -PGP) بود که به طور گسترده برای ایمن‌سازی ارتباطات ایمیلی استفاده می‌شود.

فینی ادعاهایی مبنی بر خالق بیت کوین بودن را رد کرد، اما بیان کرد که اولین تراکنش (فروش یا خرید بیت کوین) را از ناکاموتو دریافت کرده است.

او در سال 2014 به دلیل عوارض ناشی از بیماری (ALS) درگذشت.

آدام بک (Adam Back)؛ از فعالان حوزه بلاکچین

آدام بک | همتاپی

آدام بک یک دانشمند کامپیوتر و متخصص رمزنگاری انگلیسی است که در توسعه پروژه‌های مختلف بلاکچین و ارز دیجیتال نقش داشته است.

آقای بک را بیشتر به عنوان خالق (Hashcash) می‌شناسند. هش کش یک سیستم اثبات کار بود که برای جلوگیری از حملات اسپم و انکار خدمات (Denial Of Service) استفاده می‌شد. این مکانیزم که در سال 1997 توسط بک پیشنهاد شد، به عنوان الهام بخش استخراج بیت کوین نام برده می‌شود.

آدام بک یکی از اعضای فعال جامعه سایفرپانک (Cypherpunk) است. سایفرپانک گروهی از فعالان و فن‌آوران هستند که تلاش دارند با استفاده از رمزنگاری برای محافظت از حریم خصوصی، آزادی‌های مدنی خود را به دست آورند. 

🚩 توضیحاتی در مورد سایفرپانک‌ها
سایفرپانک یا سایبرپانک یک ژانر در ادبیات، فیلم، و بازی‌های ویدئویی است که معمولاً به آینده‌ای تکنولوژیک و دیستوپیک می‌پردازد. این ژانر اغلب شامل عناصری مانند هوش مصنوعی پیشرفته، جراحی‌های بدنی و تغییرات سایبرنتیک، و جوامعی با شکاف طبقاتی عمیق است. همچنین به موضوعاتی مانند تاثیر تکنولوژی بر جامعه و فردیت انسانی می‌پردازد. اگر منظورتان گروه خاصی در این ژانر است، لطفاً اطلاعات بیشتری در اختیار من قرار دهید تا بتوانم بهتر کمک کنم.

آدام بک ادعای ساتوشی ناکاموتو بودن را نپذیرفته است، اما همچنان به عنوان مدافعی سرسخت برای حفظ حریم خصوصی و علیه نظارت نهادهای دولتی فعالیت می‌کند.

وی دای (Wei Dai)؛ موسس سیستم B-Money

وی دای | همتاپی

وی دای از دانشمندان کامپیوتر و رمزنگاری است که به دلیل مشارکت در توسعه ارز دیجیتال و نیز سیستم پرداخت‌های الکترونیکی شناخته می‌شود.

از برجسته‌ترین کارهای وی دای ایجاد B-Money به عنوان یک سیستم نقدی الکترونیکی توزیع شده ناشناس است که در سال 1998 پیشنهاد شد. اصول به کار برده شده در بی مانی، بعدها در وایت پیپر بیت کوین گنجانده شد.

خود وی دای گفته است که ساتوشی ناکاموتو نیست. با این حال، او هم مثل آدام بک از فعالان سایفرپانک است.

گاوین اندرسون (Gavin Anderson)

گاوین اندرسون | همتاپی

گاوین اندرسون یک توسعه‌دهنده نرم افزار است که پس از ناپدید شدن ساتوشی در سال 2011، به دلیل انجام فعالیت بر بستر بیت کوین شناخته می‌شود.

اندرسون در می سال 2010 با بیت کوین آشنا شد. او متوجه شد که در صورتی که مردم بتوانند چندین بیت کوین رایگان را دریافت کنند، رشد بیشتری در انتظار بیت کوین خواهد بود. به همین دلیل بیت کوین فاست (BTC Faucet) را راه‌اندازی کرد.

کریپتو فاست (Crypto Faucet) اپلیکیشن‌ها یا وبسایت‌هایی را شامل می‌شود که در عوض تکمیل وظایف ساده پاداش‌های جزئی را به صورت ارز دیجیتال به مردم  می‌دهند. هیچ گاه هدف از کریپتو فاست‌ها میلیونر کردن مردم نبوده است. بلکه وظیفه این اپلیکیشن‌ها پرداخت کمی بیت کوین به مردم به امید یادگیری و استفاده از این دارایی دیجیتالی است.

اندرسون 19.700 بیت کوین را به این روش به مردم پرداخت کرد که در زمان خود 15 دلار می‌ارزید و در حال حاضر بیش از 500 میلیون دلار ارزش دارد!

اندرسون خود هیچ‌گاه ادعای ساتوشی ناکاموتو بودن نداشته است و علنی آن را رد کرده است. با این حال تخصص فنی اندرسون و ارتباط نزدیکش با بیت کوین، همچنان برخی را بر اینکه او ساتوشی ناکاموتو است باورمند نگه داشته است.

مارتی مالمی (Martti Malmi)

مارتی مالمی | همتاپی

مارتی مالمی که با نام آنلاین Sirius-M هم شناخته می‌شود یک دانشمند کامپیوتر و توسعه‌دهنده نرم افزار فنلاندی است که به ساتوشی در توسعه بیت کوین کمک کرده است.

مالمی که فارغ‌التحصیل علوم کامپیوتر از دانشگاه هلسینکی است اسناد اولیه بیت کوین را نوشت و انجمن بیت کوین تاک را راه‌اندازی کرد.

مالمی زمانی که 5050 بیت کوین خود را به قیمت 5.02 دلار فروخت سبب ارزش‌گذاری بیت کوین شد؛ در آن زمان هر بیت کوین ارزشی به اندازه 0.0009 دلار داشت. پس از آن، مالمی با استفاده از زبان ++C برای بیت کوین برنامه‌نویسی کرد و پشتیبانی لینوکس برای بیت کوین نسخه 2.2 را توسعه داد.

این اقدام مالمی حتی تشکر و قدردانی ساتوشی ناکاموتو را به دنبال داشت. مشارکت‌هایی که مالمی از ابتدا بر روی پروژه بیت کوین داشته است و نیز مهارت‌های فنی اش، کافی هستند تا هدف شایعات رسانه‌ها پیرامون ساتوشی ناکاموتو بودن قرار بگیرد.

دیوید چاوم (David Chaum)؛ گادفادر ارزهای دیجیتال

دیوید چاوم | همتاپی

دیوید چاوم کار طولانی و درخشان خود را در زمینه توسعه راه حل‌های رمزنگاری برای محافظت از داده‌های حساس در عصر دیجیتال صرف کرده است.

او به عنوان “پدرخوانده ارزهای دیجیتال” و “پدر ناشناس بودن آنلاین” شناخته می‌شود.

شروع شهرت خیره‌کننده چاوم را می‌توان مربوط به زمان تحصیل او در دانشگاه برکلی دانست. زمانی که در مورد “پست الکترونیکی غیرقابل ردیابی” و “شبکه‌های ترکیبی” (Mix Network) مقالاتی را نوشت، ایده‌هایی انقلابی در حوزه رمزنگاری معرفی کرد.

چاوم در تز دکترای خود تقریبا تمام عناصر پروتکل بلاکچین را که ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر بیت کوین پیشنهاد داد را معرفی کرده بود. تنها چیزی که چاوم به آن اشاره نکرده بود، مکانیزم گواه اثبات کار (POW) بود که تا 11 سال بعد پیشنهاد نشد.

چاوم در ادامه فعالیت‌های خود، شرکت Ecash را تاسیس کرد که به طور گسترده‌ای پیشرو راه بیت کوین در نظر گرفته می‌شود.

سوابق قابل توجه چاوم سبب می‌شود تا او را به عنوان یکی از گزینه‌های ساتوشی ناکاموتو بودن در نظر بگیرند.

سرگئی نزرو (Sergei Nazarov)

سرگئی نزرو | همتاپی

سرگئی نزرو یک سرمایه‌گذار و کارآفرین سریالی است که به دلیل توسعه شبکه اوراکل Chainlink شناخته شده است. نزرو برای شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر First Mark Capital که از سرمایه‌گذاران اولیه Riot Games و Pinterest بود، کار می‌کرد.

در زمان کار در این شرکت، نزرو به قراردادهای هوشمند و نحوه تاثیرگذاری آن‌ها بر بخش مالی علاقه‌مند شد.

6 روز پیش از اینکه ساتوشی وایت پیپر بیت کوین را منتشر کند، نزرو دامنه smartcontract.com را ثبت کرد که نشان‌دهنده علاقه بسیار زیاد او به ارزهای دیجیتال است.

علاوه بر این، تحقیقات کوین تلگراف نشان می‌دهد شخصی که صاحب سرور پراکسی ساتوشی بوده است هم سرگئی نام داشته است.

چنین شواهدی برخی را بر این باور رسانده است که ممکن است سرگئی نزرو همان ساتوشی ناکاموتو باشد.

تا به اینجای کار تعداد زیادی از افرادی که هر کدام بنا بر شواهدی به عنوان ساتوشی ناکاموتو در نظر گرفته شده بودند را معرفی کردیم. حقیقتا برای اثبات ادعا در مورد هر کدام از افراد هیچ مدرک موثقی وجود ندارد و صرفا بر اساس نشانه‌ها، چیزهایی گفته شده است.

اگرچه هویت ناکاموتو همچنان پنهان مانده است اما آخرین پیام‌های ساتوشی ناکاموتو همچنان پابرجا است و شاید بتوان از آن‌ها اطلاعات مفیدی بیرون کشید.

نگذار دارایی هات از دست بره

آخرین پیام ساتوشی ناکاموتو چه بوده است؟

دانستن آخرین پیام ساتوشی ناکاموتو در واقع بستگی به این دارد که چه پلتفرمی مد نظر شما باشد. ما آخرین پیام ساتوشی ناکاموتو را در 2 پلتفرم بررسی می‌کنیم:

1) آخرین پیام ساتوشی در فروم بیت کوین تاک در دسامبر 2010

2) آخرین ایمیل ساتوشی به مایک هرن در آوریل 2011

آخرین پیام ساتوشی ناکاموتو در فروم بیت کوین تاک در سال 2010

ساتوشی ناکاموتو در آخرین پیام خود در فروم (Bitcointalk)  در 12 دسامبر سال 2010 به توسعه‌دهندگان اطلاع داد که هنوز کارهای زیادی برای مقاوم کردن نرم افزار بیت کوین در برابر حملات انکار سرویس (Denial Of Service) وجود دارد.

متن کامل پیام ساتوشی به شرح زیر است:

جا دارد که کارهای بیشتری روی (DOS) انجام شود، اما من پیش از اینکه به سراغ ایده‌های پیچیده‌تری بروم، در حال ساخت سریع چیزی هستم که تا به حال داشته‌ام. ساخت ورژن 0.3.19  که بر روی برخی (DOS)ها کنترل بیشتری اضافه شده است.

همانطور که من و گاوین پیشتر به صورت کاملا شفاف گفته بودیم، این نرم افزار به هیچ وجه در برابر حملات DOS مقاوم نیست. اگرچه بهبودهایی ایجاد شده، اما هنوز راه‌های بسیاری برای حمله وجود دارد.

من Limitfreerelay را ترک می‌کنم، اما اگر شما به آن نیاز داشتید همچنان پابرجا خواهد بود.

آخرین ایمیل ساتوشی به مایک هرن در آوریل 2011

همچنین آخرین ایمیل ساتوشی به همکارش مایک هرن به شرح زیر است:

(مثل همیشه) چیزهای دیگری در ذهنم دارم. اول اینکه، آیا تو برای دوباره ملحق شدن به جامعه (مثلا برای مرور کدها) برنامه‌ریزی می‌کنی؟ یا برنامه‌ات دور ماندن همیشگی از صحنه است؟

من با چیزهای دیگری مشغول شده‌ام. این (بیت کوین) توسط گاوین و دیگران موقعیت خوبی دارد.

من واقعا امیدوارم که بیت کوین به عنوان یک جایگزین توسعه پیدا کند. Java devهای آن هنوز جا برای کار دارند، و این مسئله با یک بنیاد ساده‌تر، راحت‌تر انجام می‌شود.

این زمانی به یک توده بحرانی تبدیل می‌شود که کاربران بی‌حوصله جدید استفاده از آن را شروع کرده باشند، در حالی که دیگران هنوز در حال دانلود کردن بلاکچین هستند.

ساتوشی ناکاموتو چند بیت کوین دارد؟

دانستن مقدار دقیق ثروت نزدیکان درجه یک خودمان کار سختی است، چه برسد به دانستن میزان ثروت ساتوشی ناکاموتو که هویتش بعد از حدود 15 سال از آغاز فعالیت بیت کوین همچنان یک راز باقی مانده است.

با اینکه محققان نتوانستند تشخیص دهند کیف پول متعلق به ساتوشی ناکاموتو کدام است، اما می‌دانیم ناکاموتو در ابتدای کار، خود بیت کوین‌ها را با سیستمش استخراج می‌کرده است.

برآوردها این است که ساتوشی ناکاموتو حدود 980.000 تا 1000.000 بیت کوین را شخصا استخراج کرده است. از این تعداد احتمالا فقط همان 10 بیت کوین ابتدایی که به عنوان تراکنش به هال فینی پرداخت شده را خرج کرده است. در این صورت، ساتوشی ناکاموتو حدود 26 میلیارد دلار سرمایه دارد و جزء 100 ثروتمند اول جهان محسوب می‌شود.

سوال اصلی؛ چرا ساتوشی ناکاموتو هویت خود را مخفی نگه می‌دارد؟

چرا ساتوشی ناکاموتو هویت خود را مخفی نگه می‌دارد؟ | همتاپی

اینکه آقا، خانم یا آقایان و خانم‌هایی که آن‌ها را با نام ساتوشی ناکاموتو می‌شناسیم تصمیم به ناشناس باقی ماندن گرفته‌اند می تواند دلایل متعددی داشته باشد. اما برخی از مهم‌ترین دلایل این امر را در زیر عنوان کرده‌ایم:

غیرمتمرکز نگه داشتن بیت کوین

احتمالا شما هم با اظهار نظرهای ایلان ماسک درباره برخی آلت کوین‌ها از جمله دوج کوین و یا شیبا اینو و تاثیر شگرف حرف‌ها (بیشتر توییت) بر قیمت این ارزهای دیجیتال آشنایی دارید.

البته اگرچه ایلان ماسک هم توسط برخی رسانه‌ها به عنوان کاندیدی برای ساتوشی ناکاموتو بودن یاد می‌شود، اما می دانیم که باور عامه چنین چیزی نیست.

حالا در چنین شرایطی فرض کنید ساتوشی ناکاموتو که از قضا سابقه درخشانی در فعالیت‌های مجازی دارد، هویت خود را فاش می‌کرد. به این ترتیب، هر حرف و سخن او به طرق مختلف سوءبرداشت می‌شد و روند انجام درست معاملات بیت کوین را کاملا بر هم میزد.

مسئله‌ای مشابه برای خالق لایت کوین، (چارلی لی)، پیش آمد که در نهایت آقای لی تصمیم به فروش تمام دارایی‌های LTC خود کرد. چارلی لی در یک پست در Reddit نوشت:

هر گاه در مورد قیمت لایت کوین یا حتی اخبار خوب ویا بد توییت می‌کنم، متهم می‌شوم که این کار را برای منافع شخصی انجام می‌دهم. برخی از مردم حتی فکر می‌کنند که من LTC را شورت (Short) می‌کنم. 

بنابراین، به یک معنا، برای من تضاد منافع است که لایت کوین‌های خود را نگه دارم و در مورد آن توییت کنم، زیرا نفوذ زیادی بر روی آن دارم.

(شورت کردن یعنی پیش بینی کاهش قیمت یک دارایی را داشته باشید و با درست از آب در آمدن پیش بینی، از کاهش قیمت آن  دارایی و به نوعی ضرر دیگران به سود برسید!)

بنابراین با پنهان ماندن ساتوشی ناکاموتو، بیت کوین می‌تواند واقعا به عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز فعالیت کند.

مطالب مرتبط: شیبا بخرم یا دوج کوین؟

اختلاف با دیگر اعضای جامعه بیت کوین 

وقتی تمرکززدایی از بین برود، امکان ایجاد اختلاف افزایش می‌یابد. در صورتی که ساتوشی ناکاموتو را همگی می‌شناختیم ممکن بود در مواقع مختلف با اعضای جامعه بیت کوین بر سر برخی تصمیمات دچار اختلاف شوند.

چنین اتفاقی در سال 2017 و با ایجاد هاردفورک بحث برانگیز بیت کوین کش هم رخ داده بود.

مطالب مرتبط: بیت کوین کش چیست؟

استقبال نه چندان دلنشین مقامات دولتی از خالقان ارزهای دیجیتال با دستبند!

علت دیگر آشکار نشدن هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو، جلب توجه مقامات دولتی است.

در سال 1998 یکی از ساکنان هاوایی به نام برنارد ون ناتهوس (Bernard Von Nothaus) یک ارز خصوصی به نام Liberty Dollar ایجاد کرد. این ارز برای مدتی رونق داشت اما عملیات ضرب آن نهایتا توسط FBI در سال 2007 مورد حمله قرار گرفت.

پس از رسیدگی کیفری در سال 2009، این ارز بسته شد و آقای ناتهوس هم به جرم “ایجاد یک سیستم ارز خصوصی برای رقابت با سکه و پول رسمی ایالات متحده” مجرم شناخته شد.

همچنین در سال 2007، یک ارز دیجیتال به نام E-Gold به فعالیت غیرقانونی متهم شد، زیرا در مورد مشتریان و کاربران خود اطلاعات کافی نداشت.

صاحب ارز E-Gold به حبس خانگی محکوم و شرکت وی تعطیل شد.

احتمالا این اشتیاق شورانگیز سازمان‌های دولتی آمریکا برای دستگیری خالقان ارزهای دیجیتال، عاملی بوده تا ساتوشی ناکاموتو نبودن را بر بودن ترجیح دهد!

ساتوشی ناکاموتو در فرهنگ عامه

ساتوشی ناکاموتو هر کسی که باشد، تاثیر زیادی در بخشی از فرهنگ تمام جهانیان به وجود آورده است. از جمله این تاثیرات می‌توان موارد زیر را نام برد:

ساخت مجسمه ساتوشی

یکی از نمونه‌های این تاثیرگذاری را می‌توان به ساخت مجسمه ساتوشی ناکاموتو در مجارستان نسبت داد. 

مجسمه ساتوشی ناکاموتو در مجارستان | همتاپی

ساخت فیلم و سریال

فیلم درباره ساتوشی ناکاموتو | همتاپی

به علاوه در سال 2021 یک فیلم با عنوان رمزنگاری‌شده (Decrypte) در آمریکا ساخته شد. در خلاصه این فیلم درام-کمدی آمده است:

“یک تیم بی‌رحم از سازمان ناسا (NSA) ماموریت یافته‌اند تا ساتوشی ناکاموتو، خالق بیت کوین، را بدزدند و با شکنجه کردن او بتوانند اطلاعات لازم برای از بین بردن بیت کوین را به دست آورند.” 

فیلم رمزنگاری شده نتوانست توجه عموم مردم را چندان به خود جلب کند. 

اما سریال بازی مرکب (Squid Game) بدون اینکه هیچ اشاره مستقیمی به دنیای رمزارزها بکند، از شخصیت پنهان ناکاموتو الهام گرفته است. 

شباهت بسیار زیاد بین طراحی لباس یکی از نقش‌های اصلی سریال، یعنی Front Man، و مجسمه ساتوشی در مجارستان را نمی‌توانیم انکار کنیم. همچنین این شخصیت تا انتها بر ما مخفی می‌ماند. 

فرانت من | همتاپی

اگرچه بر اساس اظهارنظر سایت medium.com ساتوشی ناکاموتو اصلی پیرمرد (The Old Man) است که تا انتها و در عین مخفی نبودن از دیدگان حاضرین، همه را بازی می‌دهد!

کتاب در مورد ساتوشی ناکاموتو 

در مورد ساتوشی ناکاموتو کتاب‌های متعددی نوشته شده است. علاوه بر کتابی با عنوان “کتاب ساتوشی” نوشته فیل چمپین، که گزیده‌ای از حرف‌های ساتوشی ناکاموتو در برهه‌ها و پلتفرم‌های مختلف است، کتاب‌های متعدد دیگری درباره او نوشته شده است. از قبیل:

  • کتاب “پنهان شدن از صحنه نمایش: کشف حماسه کلاک و دگر (Cloack and Dagger) ساتوشی ناکاموتو”؛ نوشته دوک زلونکا (Duke Czlonka)
  • کتاب “ثروت ساتوشی”، نوشته الستیر میشل (Alastair Mitchell)

کلام آخر

در این نوشتار تلاش کردیم تا همه گزینه‌های احتمالی که رسانه‌ها به دلایل مختلف آن‌ها را ساتوشی ناکاموتو می‌دانند بررسی کنیم تا به پرسش “ساتوشی کیست”، پاسخ دهیم.

علاوه بر این، دلایل متعددی که ساتوشی ناکاموتو خود ترجیح می‌دهد هویت خود را مخفی نگه دارد را هم بیان کردیم. با توجه به این دلایل، احتمال اینکه ساتوشی ناکاموتو، خود روزی هویت خود را فاش کند بسیار پایین است.

با این وجود ساتوشی ناکاموتو به عنوان خالق بیت کوین که توانسته در ابتدای فعالیت این ارز دیجیتال، تعداد بسیار زیادی بیت کوین را با سیستم کامپیوتری ساده خود استخراج کند، احتمالا در حال حاضر جزء 100 فرد ثروتمند جهان است.

ساتوشی ناکاموتو هر کسی که باشد، آفریده‌اش، یعنی بیت کوین همچنان به عنوان محبوب‌ترین و پر سر و صداترین رمزارز جهان توجه همگان را به خود جلب کرده است.

مطالب مرتبط

  • در این مقاله با خالق بیت کوین آشنا شدیم. اما ارزهای دیگر هم خالقان و داستان‌های مخصوص به خود را دارند. برای مثال چارلی که خالق لایت کوین است یا جاستین سان خالق ترون که حواشی زیادی بدنبالش است. یا حتی خالق کاردانو چارلز هاسکینسون که یک ریاضی‌دان است.
  • البته ویتالیک بوترین خالق اتریوم را هم نباید فراموش کنیم چون یکی از تاثیرگذارترین افراد حاضر در فضای ارزهای دیجیتال و بلاکچین است.
  • ریوشی، نامی اسرارآمیز در دنیای ارزهای دیجیتال، یکی از جذاب‌ترین و چالش‌برانگیزترین خالقان رمز ارز در تاریخ  است. مقاله خالق شیبا اینو شما را به سفری در پی کشف هویت و انگیزه‌های پشت این شخصیت ناشناس که به تقلید از ساتوشی، نام خود را ریوشی گذاشته است دعوت می‌کند.

  • اگر به دنبال جزئیات بیشتر درباره بیت کوین هستید حتما وایت پیپر بیت کوین را هم بررسی کنید و با آن باشید.
اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *