آلتسیزن (Alt Season) چیست و چه زمانی رخ می‌دهد؟

آلتسیزن (Alt Season) چیست و چه زمانی رخ می‌دهد؟ | همتاپی

همه ما به‌خوبی می‌دانیم که بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که در خلال بحران اقتصادی سال 2008 پا به عرصه گذاشت. اقبال عمومی بیت کوین راه را برای ارزهای دیجیتال دیگر باز کرد. به همه رمزارزهایی که پس از بیت کوین به بازار ارزهای دیجیتال وارد شدند، آلتکوین (Altcoin) گفته می‌شود.

تجارت ارزهای دیجیتال، امروزه به یکی از شاخه‌های مهم تجارت الکترونیکی تبدیل شده است. از زمان ظهور بیت کوین در سال 2009، نرخ بیت کوین و آلتکوین‌ها تاکنون رشد چشمگیری داشته است و سود بسیار خوبی را نیز نصیب معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این حوزه کرده است. 

نوسانات ناگهانی و تغییرات شدید قیمت‌ ارزهای دیجیتال، یکی از خصوصیات ذاتی این بازار است که می تواند در موارد زیادی، حتی باتجربه‌های این بازار را نیز شگفت زده کند. زمان‌هایی هم وجود دارد که قیمت آلتکوین‌ها به صورت دسته جمعی رشد می‌کند و سود قابل توجهی را به ارمغان می‌آورند. این زمان با عنوان آلتسیزن یا فصل آلتکوین (Alt Season) شناخته می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی با مفهوم آلتکوین به بررسی آلتسیزن، زمان رخ داد این اتفاق و نحوه تشخیص آن بپردازیم.

آلتکوین (Altcoin) به چه معنا است؟

کلمه آلت کوین از دو جزء Alt که از کلمه Alternate به معنی جایگزین و coin به معنی سکه تشکیل شده است. این اصطلاح به ارزهای دیجیتالی که برای جایگزینی بیت کوین پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشته‌اند اطلاق می‌شود. بنا به تحقیقاتی که در سال 2020 انجام شد، در حدود 5000 آلتکوین گوناگون در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد که مسلما تا به امروزه تعداد آن‌ها بیشتر نیز شده است. همچنین ادعا می‌شود که آلت کوین‌ها در حدود 34 درصد از کل بازار رمز ارزها را تشکیل می‌دهند.

شاید بپرسید که دانستن درباره این آلت کوین‌ها و اطلاع درباره آلتسیزن، چه مزیتی ممکن است داشته باشد؟ در جواب باید گفت که آلت کوین‌ها، به‌طور کلی با هدف بهبود و رفع نقص‌های بیت کوین ایجاد شده‌اند و هر کدام از آن‌ها ممکن است پتانسیل تبدیل شدن به یک ارز دیجیتال باارزش را در آینده‌ای نه چندان دور داشته باشند. البته در نظر داشته باشید اگر چه سرمایه گذاری بر روی آلتکوین‌ها، می‌تواند بسیار پرسود باشد اما اگر آلت کوین مناسبی را برای سرمایه گذاری انتخاب نکرده باشید، ممکن است با نوسانات و یا افت قیمت ناگهانی روبه‌رو شوید. از آلتکوین‌های مهم در دنیای ارزهای دیجیتال می‌توان به اتریوم (Ethereum)، ریپل (Ripple)، دش (Dash)، لایت کوین (Litecoin)، مونرو (Monero) و … اشاره نمود.

آلتسیزن (Alt Season) یا فصل آلت کوین‌ها، چه زمانی است؟

«آلتسیزن» یا «فصل آلت کوین‌ها»، بخشی از چرخه بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد که در آن همزمان با کاهش دامیننس بیت کوین، بخش زیادی از سرمایه بازار ارزهای دیجیتال از بیت کوین خارج شده و به آلتکوین‌ها وارد می‌شود. در این زمان بیشتر آلت کوین‌ها رشد قیمتی خوبی دارند و عملکرد بهتری نسبت به دلار و بیت کوین از خود نشان می‌دهند. این رویداد معمولا بسیار کم اتفاق می‌افتد که همه آلت کوین‌ها با هم رشد قیمتی داشته و یا به اصطلاح پامپ شده باشند. به‌عنوان مثال بازه زمانی بین دسامبر 2017 تا اوایل سال 2018 را می‌توان نمونه خوبی برای آلتسیزن دانست. در این زمان به یک باره قیمت اکثر آلت کوین‌ها، رشد چشمگیری داشت.

اگر چه هیچ شاخص کلی و حتمی در این بازار برای اینکه بگوییم آلتسیزن چه زمانی روی می‌دهد و چه مدت زمانی طول می‌کشد و کی به پایان می‌رسد، وجود ندارد. اما نشانه‌ها و شاخص‌هایی در بازار کریپتو کارنسی وجود دارد که می‌تواند تریدرها را نسبت به این‌ که الان در این فصل قرار داریم یا نه، راهنمایی کند. تریدرها با بررسی عملکرد قیمت آلتکوین‌های برتر بازار مانند اتریوم و ریپل، تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین و دامیننس بیت کوین می‌توانند علائم شروع آلتسیزن را بررسی کنند. 

هنگامی که قیمت بیت کوین پس از یک روند صعودی، اصلاح شده و یا برای تثبیت انباشت می‌کند، سرمایه گذاران و تریدرها به منظور افزایش سود خود دارایی‌هایشان را از بیت کوین خارج کرده و به ارزهای دیجیتال با ارزش بازار بالا و سپس آلتکوین‌هایی با ارزش بازار پایین‌تر و در نهایت به پول نقد و تتر تبدیل می‌کنند.


دامیننس بیت کوین چه ارتباطی با قیمت آلتکوین‌ها دارد؟


دامیننس (dominance) از نظر لغوی به معنای تسلط و سلطه می‌باشد. شاخص دامیننس در واقع درصد سهمی که یک ارز دیجیتال از کل بازار دارد را نمایش می‌دهد. بیت کوین دامیننس (bitcoin dominance) مفهومی است که میزان تسلط بیت کوین در کل‌ بازار را نمایش می‌دهد.

 به‌طور مثال اگر گفته می‌شود که شاخص دامینسس بیت کوین، بر روی 70 قرار دارد یعنی 70 درصد کل بازار مربوط به بیت کوین می‌باشد. این بدان معنا است که در این زمان، تنها 30 درصد مربوط به آلت کوین‌هاست.

می‌توان گفت زمانی که قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد، دامیننس بیت کوین نیز افزایشی خواهد بود.  زیرا تریدرها تمایل بیشتری برای برای خرید بیت کوین دارند و سرمایه خود را وارد بازار بیت کوین می‌کنند. زمانی که معیار دامیننس بیت کوین کاهش می‌یابد، معامله‌گران ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از بیت کوین خارج کرده و روی آلتکوین‌ها سرمایه گذاری کنند. افزایش تقاضای Altcoin‌ها در چنین شرایطی افزایش قیمت آن‌ها را به‌دنبال خواهد داشت. این پدیده ممکن است به یک آلتسیزن منتهی شود. 

صد البته که برای شناسایی آلتسیزن و زمان مناسب برای خرید بیت کوین و آلتکوین در کنار بررسی شاخص دامیننس بیت کوین باید از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال قیمت بیت کوین نیز استفاده شود.

دامیننس سایر ارزهای دیجیتال در آلتسیزن چه اثری دارد؟

به جز دامیننس بیت کوین، دامیننس اتریوم و دامیننس تتر نیز از مهم‌ترین شاخص های بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. 

همانطور که می‌دانید اتریوم نیز از جمله رمز ارزهای مهم در بازار ارزهای دیجیتال است. به‌طور کلی گفته می‌شود که اگر دامیننس اتریوم رو به بالا و افزایشی باشد، این احتمال وجود دارد که قیمت سایر آلت کوین‌ها نیز افزایش یابد. در مورد دامیننس تتر نیز این احتمال وجود دارد که در صورت افزایش، اصلاح قیمت‌ در بازار ارزهای دیجیتال رخ دهد.

چگونه از آلتسیزن مطلع شویم؟

طبق یک تعریف‌کلی گفته می‌شود که اگر 75 درصد از 50 آلتکوین برتر در بازار، نسبت به بیت کوین در یک بازه زمانی 90 روزه و یا همان فصل، عملکرد و رشد قیمتی بهتری داشته باشند، وارد آلتسیزن و یا فصل رشد آلت کوین‌ها شده‌ایم. در این فصل آلت کوین‌ها به‌طور معمول جهش قیمتی بالایی را تجربه خواهند کرد. اما دلایلی که برای این پدیده ذکر می‌شود یا همان نشانه‌هایی که می‌توان با استفاده از آن از فرارسیدن آلت سیزن مطلع شد، متنوع و در نوع خود جالب است. از جمله:

  1.     کاهش دامیننس بیت کوین

یکی از ساده‌ترین و سرراست‌ترین دلایل و نشانه‌ها برای این‌که از آمدن فصل رشد آلت کوین‌ها مطلع شویم، کاهش تسلط بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال و یا کاهش دامیننس بیت کوین است. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که به‌دنبال کاهش قیمت بیت کوین، تقاضا برای خرید آن کاهش می‌یابد و سرمایه گذاران به سمت فروش بیت کوین می‌روند.

در این حالت دو راه برای تریدرها وجود دارد. آن‌ها می‌توانند سرمایه حاصل از فروش بیت کوین‌های خود را به پول تبدیل کنند و یا می‌توانند روی آلت کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنند. این انتقال سرمایه‌ها از بیت کوین به سمت آلت کوین‌ها، باعث افزایش تقاضا و رونق و رشد قیمت آلت کوین‌ها شده و در نهایت به یک آلتسیزن می‌انجامد.

  1.     افزایش شدید قیمت برخی آلتکوین‌ها

یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌تواند دلیلی بر شروع آلتسیزن باشد، افزایش تصاعدی و بسیار بالا و انفجاری در قیمت برخی از آلت کوین‌های موجود در بازار می‌باشد. این‌مسئله به‌تنهایی نشان می‌دهد که سرمایه‌های عظیمی در حال ورود به بازار آلت کوین‌ها است.

  1.     رشد انفجاری عرضه اولیه رمز ارزها و توکن‌های NFT

یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌تواند نشان دهنده ورود به آلتسیزن جدید باشد، رشد بالای تولید و عرضه رمز ارزهای جدید و توکن‌های NFT است. این‌کار معمولا با توجه به ورود حجم بالای سرمایه به بازار آلت کوین‌ها و با هدف سودآوری انجام می‌شود.

کدام آلت کوین‌ها برای سرمایه گذاری بهتر هستند؟

هیچ قانون کلی درباره این‌که کدام آلت کوین‌ها می‌توانند برای ما سودآور باشند، وجود ندارد. بازار رمز ارزها بازاری با فراز و نشیب‌های فراوان است و تضمینی برای سودآوری همیشگی، برای هیچ رمز ارزی وجود ندارد. پس بهترین کار در هنگام آلتسیزن چیست؟ بهترین کار و ساده‌ترین کار این‌است که ریسک سرمایه‌گذاری خود را با انتخاب سبدی از چند آلت کوین گوناگون، پایین بیاورید. برای انتخاب این رمز ارزها سعی کنید آن‌هایی را انتخاب کنید که اخیرا افزایش قیمت داشته‌اند و یا نمودار رشد آن‌ها صعودی است. به‌عبارت دیگر باید آلت کوین‌هایی را انتخاب نمایید که انتظار افزایش قیمت از آن‌ها می‌رود. نکته مهم در خرید آلت کوین‌ها در آلت سیزن این است که دقت کنید که در اوج قیمت یک رمز ارز، اقدام به خرید نکنید زیرا برای بسیاری از این رمز ارزها پس از سپری شدن این دوره اصلاح قیمت اجتناب ناپذیر خواهد بود.

در این حالت وقتی آن ‌ها را باقیمت بالایی خریده باشید ممکن است به این زودی‌ها نتوانید اقدام به فروش نمایید.در خرید رمز ارزها به خصوص آلت کوین‌های جدید، روی صحبت هیچکس حساب ویژه باز نکنیدو تحقیق و تحلیل بازار را فراموش نکنید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بعضی اوقات خرید آلتکوین ها خیلی بهتر از خرید بیت کوین و اتریوم هست

  2. آفرین ، فوق العاده زیبا توضیح دادید
    انقدر خوب توضیح دادید که همزمان با شما نمودارش را توی ذهنم تصور میکردم .
    یه سوال :
    آیا میشه گفت هنگامی که ضریب همبستگی اتریوم و بیت کوین کاهش میابد
    و ضریب همبستگی اتریوم با پنجاه آلت کوین برتر نزدیک به یک میشود ، وارد آلت سیزن شده ایم ؟