توکن استاندارد پکسوس (PAX) چیست؟؛ از مفاهیم پایه تا معامله پکس

توکن استاندارد پاکسوس (PAX) چیست؟ از مفاهیم پایه تا خرید و فروش Pax | همتاپی

توکن استاندارد پکسوس (Paxos Standard Token)، یک استیبل کوین اتریومی (ERC-20) می‌باشد که با دلار آمریکا نسبت 1 به 1 دارد. این توکن به اختصار پکس (PAX) نامیده می‌شود. این توکن توسط شرکت پکسوس تراست (Paxos Trust) در 14 سپتامبر سال 2018 عرضه شد و تحت نظارت خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) قرار گرفت.


توکن استاندارد پکسوس (PAX) چیست؟


توکن استاندارد پکسوس (PAX)، یک توکن ERC-20 می‌باشد که بر بستر بلاکچین اتریوم انتشار یافته است. پکس به عنوان یک استیبل کوین تنظیم شده که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این توکن از مزایای فناوری بلاک چین و ثبات ارزهای فیات بهره می‌برد.

این رمزارز پایدار از مزایای زیر برخوردار است:

  • تراکنش‌های فوری در سراسر جهان
  • ثبات
  • حسابداری غیرمتمرکز
  • تراکنش‌های 24/7

علاوه بر این، هر توکن پکسوس به طور کامل توسط دلار آمریکا (USD) پشتیبانی می‌شود. به این معنی که در هر زمان می‌توان آن را به دلار تبدیل کرد. با این حال، طبق قانون ایالات متحده امریکا، این توکن یک دارایی مالی نیست.

استاندارد پکسوس (PAX Standard) در پی مناقشه شرم‌آور تتر (Tether) ایجاد گردید. در آن هنگام تتر به عنوان استیبل کوین اصلی بازار، برای انتشار غیرمنتظره تتر در بازار گاوی رمزارزها در اوایل سال 2018 زیر ذره‌بین قرار گرفته بود. تیم پکسوس (PAX) این فرصت را غنیمت شمرد و تلاش مضاعفی را برای شفافیت هرچه بیشتر خود اعمال کرد. پاکسوس، توکن‌های خود را با استفاده از یک قرارداد هوشمند حسابرسی شده توسط Nomic Labs، صادر می‌کرد و می‌سوزاند. شرکت Withum به عنوان یکی از برترین شرکت‌های حسابرسی ایالات متحده، به طور منظم ذخایر این توکن را بررسی می‌کند.

توکن استاندارد پاکسوس (PAX) چیست؟ | همتاپی


تیم سازنده پکسوس متشکل از چه افرادی است؟


تیم پکسوس (PAX) متشکل از متخصصان متبحر در زمینه‌های مختلف از جمله کارمندان سابق وال استریت (Wall Street) و سیلیکون ولی (Silicon Valley) است. در حال حاضر، بنیانگذار و مدیر عامل پکس، چارلز کاسکاریلا (Charles Cascarilla) می‌باشد.

  • چشم انداز استاندارد پکسوس

تیم استاندارد پکسوس آینده‌ای را می‌بیند که در آن بلاکچین بخشی از یک انقلاب بزرگ اقتصادی نیست، بلکه یکی از عناصر اساسی تکامل این انقلاب محسوب می‌شود. در نگاه کلی، هدف این شرکت بهبود اکوسیستم اقتصادی و توسعه یک شبکه جهانی هماهنگ به منظور مبادلات ساده، سیار و آنی دارایی‌ها می‌باشد.


عملکرد توکن استاندارد پکسوس به چه صورت است؟


استاندارد پکسوس برای موارد استفاده متعددی طراحی شده است. امروزه، کاربرد اصلی این توکن محدودسازی نوسانات دارایی‌های رمزارزی (crypto assets)، حذف اصطکاک (friction) از تراکنش‌های بین مرزی (cross-border) و وسیله‌ای برای پرداخت‌های مطمئن در دارایی‌های رمزارز و سایر دارایی‌های مبتنی بر بلاکچین است.

پکس انتظار دارد که در آینده مشتریان برای پرداخت‌هایشان از این رمزارز استفاده کنند و برای افراد خارج از ایالات متحده به ویژه افرادی که در کشورهایی با ارزهای ملی ناپایدار هستند، این ارز بتواند ذخیره ارزش پایداری باشد.

نحوه تبدیل دلار به پکسوس:

1) کاربر، دلار را به حساب بانکی صادرکننده توکن واریز می‌کند.

2) صادرکننده، همان میزان پکسوس (PAX) را با استفاده از قرارداد هوشمند پکسوس تولید می‌کند.

3) مادامی که دلار در حساب بانکی باشد، پکسوس (PAX) جدید به کاربر تحویل داده می‌شود.

از همین روش اما به صورت معکوس، برای تبدیل پکسوس به دلار آمریکا استفاده می‌شود. عملیات خرید و بازخرید هر توکن استاندارد پکسوس، با استفاده از سایت Paxos.com امکان‌پذیر است. با بازخرید پکسوس، توکن‌ها بلافاصله سوزانده شده و از چرخه خارج می‌شوند.

شایان ذکر است که این شرکت هیچ کارمزدی برای تبدیل و بازخرید توکن‌های پکسوس دریافت نمی‌کند. حداقل مبلغ تبدیل از 100 دلار آغاز می‌شود.

پکسوس از حسابرسان شخص ثالث (third-party auditors) برای اثبات اینکه آنها مبلغ متناظر دلار را در اختیار دارند، کمک می‌گیرد. گزارش‌های تأیید ماهانه را می توان از سایت Paxos.com دریافت کرد.


آیا توکن استاندارد پکسوس با سایر استیبل کوین‌ها تفاوت دارد؟


از ویژگی‌های این استیبل کوین که در وب سایت پکس بر آنها تایید شده است عبارتند از:

  • نظارت: پکسوس تحت نظارت اداره خدمات مالی نیویورک قرار دارد.
  • سپرده‌های نقدی تضمین شده: هر سپرده وثیقه، نزد بانک‌های ایالات متحده (FDIC) نگهداری می‌شود.
  • حسابرسی شده: نظارت بر هر حساب بانکی پاکسوس استاندارد، بر عهده شرکت ممیزی ایالات متحده به نام Withum است.
  • امنیت: پکسوس برای برقراری هرچه بیشتر امنیت با همکاری شرکای نظارت و کنترل بر تراکنش‌ها نظارت دارد.
  • امکان خرید و بازخرید روزانه: توکن‌سازی پکسوس و درخواست‌های بازخرید به صورت منظم پردازش شده که انتقال سرمایه را تسهیل می‌کنند. معمولاً هر عملیات در یک روز کاری انجام می‌شود.
  • کارمزد رایگان: صدور و بازخرید توکن‌های استاندارد پکسوس، بدون هیچ گونه هزینه اضافی انجام می‌شوند.

این ویژگی‌ها میان پکس و سایر استیبل کوین‌های نو‌ظهور مانند ترو‌یواس‌دی (TUSD)، یو‌اس‌دی کوین (USDC) و دلار جمینی (GUSD) مشترک است. تمامی این توکن‌ها ERC-20 می‌باشند و توسط یک دلار امریکا پشتیبانی می‌شوند. این توکن‌ها از قراردادهای هوشمند اتریوم برای صدور و سوزاندن توکن استفاده می‌کنند و تحت نظارت بازرسان و ناظران ایالات متحده می‌باشند. علاوه بر این، هیچ یک از این پلتفرم‌ها، کارمزد تراکنش/تبدیل را (به غیر از تعدادی موارد استثنایی) دریافت نمی‌کنند.

مهمترین تفاوت میان پکس و رقبای آن، شرکای متفاوت و عملیات کارآمدتر پکس می‌باشد که به دلیل وجود «امکانات پردازشی» آن است.

تمامی پروژه‌های جدید استیبل کوین، برای کنار گذاشتن تتر (USDT) طراحی شده‌اند. شرکت تتر، از یک الگوی مشابه دیگر استیبل کوین‌ها استفاده می‌کند اما از انجام ممیزی‌های منظم و ارائه گواهی‌های معتبر خودداری کرده است. با این حال، بیشتر کوین‌های تتر از طریق پروتکل Omni عرضه می‌شوند.

دای (DAI)، تنها استیبل کوین کاملاً متفاوت در میان 100 کوین برتر است. پروژه میکر (Maker)، دارای پشتوانه فیات (fiat-collateralized) نبوده، اما همچنان تلاش می‌کند تا ارزش خود را نسبت به دلار (USD) حفظ نماید.

در اینجا به بررسی چهار نوع مختلف از پروژه‌های استیبل کوین می‌پردازیم:

  1. استیبل کوین با پشتوانه فیات (Fiat-collateralized): شامل استیبل کوین‌هایی می‌باشد که توسط ارزش فیات ذخیره شده، پشتیبانی می‌شوند. کلیه کوین‌های پشتیبانی شده با ارز فیات، بطور حساب شده‌ای، متمرکز می‌شوند. از جمله: تتر (USDT)، ترویو‌اس‌دی (TUSD)، دلار جمینی (GUSD)، توکن استاندارد پاکسوس (PAX)، دیجیکس گلد (DGX) و یو‌اس‌دی کوین (USDC).
  2. استیبل کوین با پشتوانه رمزارز (Crypto-collateralized): شامل استیبل کوین‌هایی می‌باشد که ارزش آنها توسط دارایی‌های رمزارزی ذخیره شده، پشتیبانی می‌شود. مانند: میکر کوین (MKR & DAI)، Havven  یا به اختصار (nUSD&HAV).
  3. استیبل کوین بدون پشتوانه و الگوریتمی (Algorithmic non-collateralized): این استیبل‌ کوین‌ها عبارتند از مدل‌های اقتصادی نرم افزار محور، که به دنبال ایجاد ثبات قیمت بدون دارایی‌های وثیقه‌ای هستند. پروژه‌های نمونه عبارتند از: Basis ،Kowala، و Fragments.
  4. استیبل کوین هیبریدی ( Hybrid): استیبل کوین‌هایی که به ترکیبی از رویکردهای مذکور متکی هستند. پروژه Carbon در این نوع قرار می‌گیرد.

BitBay، یکی دیگر از پروژه‌های استیبل کوین رمزارزی بوده و اخیراً یک ماتریس مقایسه رمزارزی جالب توجه را به اشتراک گذاشته است که نکاتی را در مورد افزایش محبوب‌ترین پروژه‌های استیبل کوین ارائه می‌دهد. اگرچه، هنوز محورهای «قابلیت اجرا» و «تمرکززدایی» ابهام دارند.


توکن استاندارد پکسوس را از کجا تهیه کنیم؟


پکس به همکاری‌های جدید با صرافی‌های محبوب ادامه می‌دهد که برخی از آنها عبارتند از:

  • صرافی بایننس (Binance): در این صرافی این توکن با رمزارزهای BTC, USDT, ETH, XRP, EOS, XLM, BNB معامله می‌شود.
  • صرافی بیترکس (Bittrex): در این صرافی این توکن با رمزارزهای BTC و ETH معامله می‌شود.
  • صرافی دیجی‌فینکس (DigiFinex): در این صرافی این توکن با رمزارز USDT معامله می‌شود.
  • صرافی اوکی اکس (OKEx): در این صرافی این توکن با رمزارزهای USDT و BTC معامله می‌شود.
  • صرافی ZB.COM: در این صرافی این توکن با رمزارزهای ،ETH، ETC, LTC،USDT ، BTC معامله می‌شود.
  • صرافی CoinBene:  در این صرافی این توکن با رمزارز USDT معامله می‌شود.
  • صرافی CPDAX:  در این صرافی این توکن با رمزارز BTC معامله می‌شود.
  • صرافی Hotbit:  در این صرافی این توکن با رمزارزهای  BTC USDT و ETH معامله می‌شود.
  • صرافی BCEX:  در این صرافی این توکن با رمزارز USDT معامله می‌شود.
  • صرافی Coinsuper:  در این صرافی این توکن با رمزارز USDT و ارز دلار معامله می‌شود.
  • صرافی Gate.io:  در این صرافی این توکن با رمزارز USDT معامله می‌شود.
  • صرافی UEX:  در این صرافی این توکن با رمزارزهای USDT و BTC معامله می‌شود.
  • صرافی Bitrue:  در این صرافی این توکن با رمزارزهای USDT، BTC، XRP، و ETH معامله می‌شود.
  • صرافی Kucoin:  در این صرافی این توکن با رمزارز BTC و ETH معامله می‌شود.
  • صرافی Bit-Z:  در این صرافی این توکن با رمزارز USDT ، BTC و ETH معامله می‌شود.
  • صرافی Upbit: در این صرافی این توکن با رمزارز BTC معامله می‌شود.
  • صرافی ABCC: در این صرافی این توکن با رمزارزهای USDT و BTC معامله می‌شود.
  • صرافی OKCoin International: در این صرافی این توکن با ارز دلار معامله می‌شود.
  • صرافی FCoin:  در این صرافی این توکن با رمزارز USDT معامله می‌شود.

همچنین، توکن‌های استاندارد پکسوس می‌توانند از طریق وب سایت Paxos.com مبادله شوند.


توکن‌های استاندارد پکسوس را در کجا می‌توان ذخیره کرد؟


پکس یک توکن ERC-20 بوده که در بلاک چین اتریوم عرضه شده است. بنابراین، می‌توان در هر کیف پول اتریومی این توکن را ذخیره کرد. رایج‌ترین گزینه‌های کیف پول اتریوم شامل MyEtherWallet ،MetaMask  ،Mint یا Jaxx می‌باشند. چنانچه در این زمینه آشنایی ندارید، می‌توانید راهنمایی لازم را از پشتیبانان ما دریافت نمایید.


وضعیت فعلی پروژه پکسوس


پکسوس وارد بازار «خرسی» شده است و به یکی از سریع‌ترین استیبل کوین‌ها تبدیل گردیده است. تمرکز تیم پاکسوس بر مشارکت‌های جدید می‌باشد. برخی از آخرین اطلاعیه‌های این پروژه شامل لیست شدن پاکسوس در  صرافی بایننس (Binance) و مشارکت با شرکت‌هایی مانند بیت‌پی (Bitpay)، خدمات پرداخت جهانی بیتکوین (Global Bitcoin Payment Service) و غیره می‌باشد.

پکسوس انتظار دارد که در آینده رمزارز پیشرو بازار رمزارزها باشد.


پروژه‌های مشابه به پکسوس


اگر اطلاعات فوق در مورد توکن پکسوس به نظر شما جالب بود، می‌توانید پروژه‌های مشابه به پکس را مطالعه نمایید. 

تتر (USDT): این توکن از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین استیبل‌ کوین‌ها می‌باشد پشتوانه ان یک دلار آمریکا است. این استیبل کوین در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال عرضه می‌شود. با خرید تتر، می‌توانید دارایی‌های خود را در یک ارز دیجیتال پایدار و امن قرار دهید.

یواس‌دی کوین (USDC): پشتوانه این توکن دلار می‌باشد و یک توکن ERC-20 است.

دلار جمینی (GUSD): این ارز یک توکن ERC-20 با پشتوانه دلار می‌باشد که توسط صرافی جیمنی صادر شده است.

ترویو‌اس‌دی (TUSD): این استیبل کوین یک توکن ERC-20 می‌باشد که از طریق پروژه TrustToken عرضه شده است.

دای (DAI): این ارز یک توکن ERC-20 با پشتوانه دلار می‌باشد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. اصطلاح خرس زمانی ازش استفاده میشه که ارزش یک دارایی یا ارز دیجیتال در بازار کاهش یافته است.

    1. خانم فرزانه تو صرافی های معتبر داخلی خیلی کم پیش میاد این ارز پشتیبانی کنن. ولی تو گوگل سرچ کن حتما برات میاره. ولی برای ارزهای اصلی صرافی همتاپی معمولا قیمتاش به نسب بقیه خوبه و بصرفه هست

    2. خانم فرزانه تو صرافی های معتبر داخلی خیلی کم پیش میاد این ارز پشتیبانی کنن. ولی تو گوگل سرچ کن حتما برات میاره. ولی برای ارزهای اصلی صرافی همتاپی معمولا قیمتاش به نسب بقیه خوبه و بصرفه هست