چگونه اصولی ارزهای دیجیتال را معامله کنیم؟

چگونه اصولی ارزهای دیجیتال خرید و فروش کنیم؟ | همتاپی

هنگام خرید و فروش ارزهای دیجیتال، باید اصولی را سرلوحه کار خود قرار دهید. برنامه‌ریزی مناسب بخش اعظم معامله‌گری اصولی را تشکیل می‌دهد. ایجاد یک برنامه معاملاتی می‌تواند به شما در موجه بودن اقداماتی که در آینده انجام خواهید داد، کمک کند.

با تصمیم‌گیری در اوقاتی که ذهنتان آزاد و متمرکز است، می‌توانید از تأثیر احساسات بر روی معاملات خود، دوری کنید. همچنین باید متغیرهای دیگری از جمله تحقیقات خودتان، تنوع ارزهای دیجیتال و استفاده از دستور حد ضرر (stop-limit) را در معاملات خود لحاظ کنید و حتی‌المقدور از حس فومو (fomo) یا ترس از دست دادن اجتناب کنید.

اگر در معاملات خود از اهرم‌ها (leverage) استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که آگاهی کاملی از ریسک‌های احتمالی مربوط به آنها دارید.

اینکه مقدار پولی که با آن معامله می‌کنید چقدر است، اصلا مهم نیست. بهترین کار این است اطمینان حاصل کنید که این کار را درست و اصولی انجام می‌دهید. با استفاده از نکات و روش‌هایی ساده، می‌توانید احتمال ریسک‌های غیرضروری را کاهش داده و همینطور اطمینان حاصل کنید که تنها با مقدار پولی معامله می‌کنید که ریسک از دست دادن آن را می‌پذیرید. برخی افراد به آسانی تحت تأثیر هیجانات قرار گرفته و کنترل خود را از دست می‌دهند. اگر می‌خواهید بیاموزید که چگونه می‌توانید معاملات خود را بهتر مدیریت کنید، این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید نقاط ضعف خود را پیدا و اصلاح کنید و همینطور میزان تعهد خود را نسبت به این کار افزایش دهید.


منظور از معامله اصولی ارزهای دیجیتال چیست؟


معامله اصولی ارزهای دیجیتال، کاری فراتر از این است که صرفا به قیمت خرید و قیمت فروش ارز دیجیتال خود توجه داشته باشید. باید بجای اینکه بر اساس احساسات عمل کنید، بر روی رفتار معاملاتی خود کنترل داشته باشید. همچنین باید نسبت به این کار تعهد داشته باشید و بفهمید که آیا فعالیت خرید و فروشی که انجام می‌دهید واقعاً برایتان سودآور خواهد بود یا خیر.

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌ گذاری یا خرید و فروش رمزارز وجود دارد. روش‌هایی مانند معاملات فیوچرز (Futures) و مارجین (Margin) که قادرند بازدهی بالایی را به واسطه استفاده از اهرم‌ها فراهم کنند، اما با ریسک بالاتری نیز همراه هستند. برخی از معامله‌گران ممکن است در بکارگیری درست این موارد، مشکل داشته باشند. خرید ارزهای دیجیتال در بازار لحظه‌ای (Spot market) و نگهداری آنها برای مدت طولانی (HODL)، گزینه ایمن‌تری است و ممکن است شرایط شما برای قبول ریسک آن، مناسب‌تر باشد.

معامله‌گرانی که طبق اصول این کار را انجام می‌دهند از رفتارها و اقداماتی که ممکن است منجر به معاملات غیراصولی شود، اجتناب می‌کنند. بخش عمده‌ای از معاملات اصولی ارزهای دیجیتال به شناخت این نکته برمی‌گردد که چه زمانی تصمیم‌گیری شما ممکن است تحت تأثیر عوامل منفی قرار بگیرد. این مهارت با گذاشتن زمان و کسب تجربه به دست می‌آید و برای معامله‌گران تازه‌کار، انجام معاملات بدون فکر و بر اساس احساسات، امری معمول است؛ اما هرچه بیشتر از این امر اجتناب کنید، برایتان بهتر خواهد بود.


8 نکته برای خرید و فروش اصولی ارزهای دیجیتال


برای انجام معاملات رمزارزی به صورت اصولی، لازم است که جنبه‌های مختلفی از رفتار معاملاتی خود را مدیریت کنید. این کار تنها به زدن دکمه خرید یا فروش محدود نمی‌شود. سعی کنید تا جای ممکن نکات زیر را در برنامه کاری روزمره خود لحاظ کنید. شاید تعداد این توصیه‌ها به نظر زیاد برسد، اما آنها به ارتقای مهارت‌های معامله‌گری شما کمک خواهند کرد.

  • امنیت حساب معاملاتی و کیف پول خود را ارتقا دهید

قبل از اینکه حتی معامله‌گری را شروع کنید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که امنیت حساب معاملاتی خود را تضمین کنید. اگر مبالغ، حساب کاربری و یا رمز عبور شما به خطر بیفتد، هر چقدر هم که با دقت برای معاملات خود برنامه‌ریزی کنید، کارهای شما بی‌فایده خواهد بود. روش‌های متعددی برای انجام این کار وجود دارد، از جمله استفاده از احراز هویت دو عاملی (2Factor Authentication)، استفاده از رمز عبور قوی و اطمینان از صحیح بودن آدرس‌هایی که برای برداشت‌های خود مشخص کرده‌اید، از جمله مواردی متعددی است که به بالا بردن امنیت حساب کاربری شما کمک خواهد کرد. در مقاله‌های بعدی نکاتی را برای افزایش امنیت حساب شما در صرافی همتاپی ارائه خواهیم داد تا از امنیت وجوه خود در این صرافی اطمینان حاصل کنید.

اگر از کیف پول رمزارزی به غیر از همتاپی نیز استفاده می‌کنید، قواعدی که باید در مورد کلید خصوصی خود رعایت کنید، یکسان هستند. این که هرگز نباید کلید خصوصی یا عبارات کلیدی کیف پول خود را با دیگران درمیان بگذارید، دقیقاً همانطور که اطلاعات حساب بانکی خود را با دیگران به اشتراک نمی‌گذارید. اگر از قبل یک کیف پول سخت‌افزاری دارید، می‌توانید وجوه اضافی را با اطمینان خاطر روی آن ذخیره کنید.

  • نوشتن برنامه معاملاتی

بهترین راه برای اینکه اجازه ندهید احساساتتان در معاملات شما خللی ایجاد کنند این است که یک برنامه بنویسید و به آن پایبند باشید. به این ترتیب، سودهای ناگهانی، ضررها، شایعات، ترس، عدم اطمینان و تردید (FUD) نمی‌تواند اختلالی در تصمیم‌گیری شما ایجاد کند. بنابراین سئوال اینجاست که چه عواملی را در برنامه‌ریزی معاملاتی خود لحاظ کنید؟

برنامه شما باید نوع معاملاتی را که قصد انجام آن را دارید، شرایط معامله و اهداف معاملاتی شما را مشخص کند. شاخص‌های ریسک و شیوه خرید و فروش شما تعیین کننده میزان محدودیت‌های شما هستند. شما باید با ذهنی متمرکز برنامه معاملاتی خود را نوشته و در ادامه از عملکرد خود طبق آن برنامه رضایت داشته باشید. برنامه معاملاتی شما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

در صورت استفاده از اهرم‌ها، مقدار اهرم مورد نظر خود را مشخص کنید.

مشخص کردن قیمت ورود و خروج برای هریک از معاملات.

حداکثر میزان سرمایه‌ گذاری در یک ارز دیجیتال، درصدی از کل بودجه شما باشد.

دارایی‌های متنوعی در پورتفوی شما باشد

زمان خروج از معامله (توجه به عواملی نظیر زمان، حجم معامله و غیره)

مشخص کردن حداکثر میزان ضرر

کالاها یا دارایی‌هایی که روی آنها معامله می‌کنید

  • استفاده از دستور حد ضرر (stop-limit)

برای داشتن کنترل بیشتر روی معاملات خود، به راحتی می‌توانید از دستور «حد ضرر» استفاده کنید. طبیعتاً قادر نخواهید بود که در تمامی ساعات روز پای کامپیوتر خود باشید، از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات شدیدی هستند، نبودن شما پشت کامپیوتر ممکن است ضررهای غیره‌منتظره‌ای را به همراه داشته باشد. رها کردن مقادیر زیادی از ارزهای دیجیتال آن هم بدون هیچگونه حفاظتی در برابر نوسانات بازار، روش درستی برای معامله کردن نیست. هنگامی که برای معاملات خود برنامه‌ریزی کرده باشید، به راحتی می‌توانید از دستورهای محدودیت توقف در معامله استفاده کنید تا در صورت نبود شما، برنامه طبق آن دستورات عمل کند.

به عنوان مثال، فرض کنیداقدام به خرید بیت کوین با قیمت با قیمت 15,000 دلار کرده‌اید و قیمت خرید بیت کوین اکنون 40,000 دلار است. و شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که در صورت کاهش قیمت، آن را به قیمتی کمتر از 30,000 دلار نمی‌فروشید. با این کار 15,000 دلار سود خواهید داشت. برای انجام این کار به صورت اتوماتیک، می‌توانید سفارشی در خصوص محدوده فروش برای آن تعیین کنید.

ابتدا شما قیمت توقف در معامله را روی 32,000 دلار تنظیم می‌کنید. این قیمتی است که سفارش محدوده فروش (Limit price) شما فعال خواهد شد. سپس محدوده قیمت را روی 30,000 دلار تنظیم کنید، به این معنی که 1 بیت کوین شما در صورت رسیدن به محدوده قیمت توقف معامله، یعنی با قیمت 30,000 دلار یا بالاتر از آن به فروش خواهد رسید.

با ایجاد فاصله بین سفارش محدوده قیمت فروش (Limit price) و قیمت توقف معامله (Stop price)، بهترین شانس را برای اجرا شدن، خواهید داشت. بدون قرار دادن این فاصله، قیمت بازار می‌تواند بدون اجرای سفارش شما، به سمت قیمتی پایین‌تر از محدوده قیمتی مورد نظر شما حرکت کند.

توجه داشته باشید که تضمینی برای انجام سفارش در نقطه توقف معامله (Stop-limit) وجود ندارد، اما در صورت قرار دادن این محدوده، همیشه قیمتی را که تعیین کرده‌اید و یا قیمتی بهتر از آن را دریافت خواهید کرد.

  • خودتان تحقیق کنید

اگرچه ما مطالب آموزشی و پژوهشی را از طریق چنین مقاله‌هایی در اختیار شما قرار می‌دهیم، اما این مقالات باید تنها نقطه آغازی برای تجزیه و تحلیل شما باشد. تحقیقات خود را انجام دهید تا اعتبار اطلاعاتی را که بدست شما می‌رسد، مجدداً بررسی کنید.

این توصیه برای معاملات و سرمایه‌ گذاری روی کوین‌هایی که از طریق صرافی‌های ارز دیجیتال و با استفاده از امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance – DeFi) انجام می‌دهید نیز صادق است. تنها شما بهتر از هر کسی می‌دانید که چه شرایطی برای ریسک و چه کاری برای پورتفوی از همه مناسب‌تر است. قبل از اقدام به معامله و یا سرمایه‌ گذاری، اطمینان حاصل کنید که آگاهی کامل از آنچه که قصد سرمایه‌ گذاری در آن را دارید، داشته باشید.

  • به پورتفوی خود تنوع ببخشید

اگر تصمیم به نوشتن یک برنامه معاملاتی دارید، باید به پورتفوی خود تنوع ببخشید تا میزان ریسک خود را کاهش دهید. نگه‌داشتن تنها یک یا دو دارایی در پورتفوی، شما را در معرض ریسک به مراتب بالاتری قرار خواهد داد. بنابراین، شما قادر خواهید بود با سرمایه‌ گذاری روی انواع مختلفی از دارایی‌ها به پورتفوی خود تنوع ببخشید.

در رابطه با ارزهای دیجیتال، می‌توانید با تعیین اینکه چه میزان از دارایی خود را به هر رمزارز اختصاص می‌دهید، شروع کنید. می‌توانید جهت سرمایه‌ گذاری خود را به سمت استخرهای نقدینگی DeFi، استیک کردن (staking)، بازارهای فرعی، استیبل کوین‌ها و آلتکوین‌ها معطوف کنید. با کاهش دادن ریسک آسیب‌پذیری در مقابل یک گروه از دارایی‌های رمزارزی، احتمال اینکه ضررهای زیادی را متحمل شوید، به مراتب کمتر می‌شود. به عنوان مثال، ممکن است بخاطر نوسانات قیمتی، از طرف استخر نقدینگی (liquidity pool) که در آن سرمایه‌ گذاری کرده‌اید، متحمل ضرر و زیان شوید، اما زیان خود را از طریق سود خود به واسطه استیک کردن جبران کنید.

سپس قادر خواهید بود با سرمایه‌ گذاری در انواع مختلفی از دارایی‌ها، در پورتفوی خود تنوع ایجاد کنید. در مورد استیبل‌کوین‌ها، می‌توانید با هولد کردن تتر (USDT) و توکن طلای پکس (PAXG)، حتی بیشتر از اینها نیز ریسک کلی پورتفوی خود را کاهش دهید. اما اینها فقط مثال هستند. روش‌های زیادی برای برنامه‌ریزی در مورد پورتفولیوی رمزارزی شما وجود دارد.

  • از احساس ترس از دست دادن فرصت (FOMO) دوری کنید

ترس از دست دادن فرصت، احساسی مشترک در بین بسیاری از معامله‌گران است. با این حال، باید مراقب نحوه تأثیر آن بر عملکرد خود باشید. ترس از دست دادن فرصت سرمایه‌ گذاری می‌تواند باعث شود که محدودیت‌ها و برنامه‌های معاملاتی خود را تحت تأثیر قضاوت‌های عجولانه کنار بگذارید. همه ما در حال حاضر از طریق اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و سایر کانال‌های ارتباط جمعی، به حجم قابل توجهی از اطلاعات دسترسی داریم که اینها همگی ما را مستعد تحت تأثیر قرار گرفتن چنین حسی می‌کند.

با اینکه می‌توانید تحقیقات خود را به صورت آنلاین انجام داده و فرصت‌های سرمایه‌ گذاری خوبی را بیابید، اما همیشه باید مراقب پدیده شیلینگ (shilling وعده‌های تبلیغاتی در خصوص یک رمزارز که توسط شخصی با موقعیت یا شهرت بالا و یا افرادی که سعی در ترویج یک پروژه دارند، داده می‌شود) باشید. کاربرانی با انگیزه‌های مالی پنهان، کوین‌ها یا پروژه‌های خود را بدون درنظر گرفتن ارزش واقعی آن، تبلیغ می‌کنند. شیلرها (افرادی که برای مقاصد خود از عمل شیلینگ استفاده می‌کنند) از حس ترس از دست دادن فرصت سودجویی کرده و احساسات معامله‌گران را تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگر احساس کردید در معرض از دست دادن فرصتی هستید که قبلاً در مورد آن نشنیده‌اید، قبل از به خطر انداختن پول خود، کمی وقت گذاشته و در مورد آن پروژه به طور کامل تحقیق کنید.

موارد زیادی وجود دارد که می‌توانند باعث بوجود آمدن حس ترس از دست دادن فرصت شوند. شناخت این موارد می‌تواند به شما در درک عواملی که باعث بوجود آمدن چنین حسی می‌شوند، کمک کند.

  • رسانه‌های اجتماعی

در توییتر، تلگرام، ردیت (Reddit)، و دیگر پلتفرم‌های اجتماعی شایعات، اطلاعات غلط و شیلرها نیز وجود دارند. شما همیشه باید خودتان در مورد اطلاعاتی از این طریق به شما می‌رسند، تحقیق کنید. بسیاری از اینفلوئنسرها در قبال ترویج پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال جدید پول دریافت می‌کنند و کلاهبرداران ممکن است از حس فوموی شما برای سرقت وجوه شما سواستفاده کنند.

1. سودها

اگر در طی خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود روی دور سود افتاده باشید، به بواسطه سودهایی که بدست آورده‌اید امکان دارد وسوسه شده و اقداماتی انجام دهید که از جانب احتیاط به دور است. همچنین ممکن است در زمینه مهارت‌های خود بیش از حد اعتماد به نفس بخرج داده و انتخاب‌های بدی را انجام دهید. حتی اگر سود معقولی بدست آورید، این جریان می‌تواند باعث افزایش حس ترس از از دست دادن موقعیت شما در مواجهه با سایر فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، شود.

2. ضررها

ممکن است حس ترس از دست دادن فرصت شما در تلاش برای جبران ضررها، افزایش یابد. حتی ممکن است وارد جایگاهی شده، و پس از ضرر خارج شوید و سپس به دلیل ترس از از دست دادن فرصت مجدداً وارد جایگاه جدیدی از چرخه ضرر شوید. هر دوی اینها می‌توانند منجر به ضررهای بزرگتری شوند.

3. شایعات

دریافت اطلاعات از معامله‌گران دیگر یا از طریق اینترنت ممکن است یک سرمایه‌ گذاری را وسوسه‌انگیز جلوه دهد. با این حال، شایعات، نصیحت‌های سرمایه‌ گذاری یا توصیه‌هایی در خصوص یک ارزهای دیجیتال پرطرفدار، هیچگاه نباید جای تحقیقات و تجزیه و تحلیل‌های جامع را بگیرند.

4. نوسانات

نوسانات زیاد قیمت در هر دو جهت، فرصت‌هایی را برای کسب سود فراهم می‌کند. چه اینکه سرمایه‌ گذاری کنید و امیدوار باشید قیمت بالا برود یا در زمان افت قیمت بازار ارزهای دیجیتال پوزیشن فروش (short) بگیرید، شرایط به راحتی ممکن است از کنترل خارج شود. همچنین ممکن است شما بازار نزولی را فرصتی مناسب برای سرمایه‌ گذاری بدانید اما در نهایت این احتمال وجود دارد که در این بازی، برنده نباشید.

  • درک مفهوم اهرم (leverage)

ایده پول قرض کردن، در معاملات مارجین (margin) یا فیوچرز (futures) برای دستیابی به سود بیشتر ممکن است جذاب به نظر برسد. اما، این کار با ریسک لیکوئید شدن (منحل شدن جایگاه) همراه است و می‌تواند خیلی سریع موجب از دست رفتن کل سرمایه شما شود. اگر در چارچوب محدودیت‌های خود عمل کنید، لیکوئید شدن لزوماً بد نیست. با این حال، اگر بیش از آنچه برنامه‌ریزی کرده‌ بودید متحمل ضرر شدید یا پول زیادی را روی این کار ریسک کرده باشید، چنین معامله‌ای اصولی و درست نخواهد بود. قبل از اینکه از گزینه اهرم استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که نحوه عملکرد آن را بطور کامل و دقیق درک کرده‌اید.

حتماً دیده‌اید که اهرم به صورت عمل ضرب و به شکل 10x درج می‌شود که بدین معنی است که سرمایه اولیه خود را 10 برابر می‌کنید. یعنی معامله‌ای 10,000 دلاری با اهرم 10x، به میزان 10 برابر و معادل 100,000 دلار سود می‌دهد و از سرمایه اولیه شما برای پوشش ضرر استفاده می‌کند. زمانی که سرمایه اولیه بخاطر جبران ضرر به اتمام برسد، صرافی جایگاه معامله شما را لیکوئید می‌کند.

اصرار به انجام غیر اصولی معاملات اهرمی (leverage trading)، ریسک به مراتب بالاتری بدنبال خواهد داشت. بنابراین با دقت در مورد Coin-Margined Futures و USDT-Margined Futures، برای بدست آوردن درکی کامل از ریسک‌های مربوط به آنها، مطالعه کنید.

همه افراد باید معامله‌ گری را به صورت اصولی انجام دهند، و این مسئله شامل صرافی‌ها نیز می‌شود. همتاپی نقش خود را در راهنمایی معامله‌گران برای انتخاب درست، جدی گرفته ‌است. صرف نظر از این که در زمینه دارایی‌های دیجیتال، سهام یا کالاها معامله می‌کنید، همیشه باید استراتژی‌های مناسب مدیریت ریسک را اعمال کرده و تحقیقات خودتان را انجام دهید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *