هر آنچه باید درباره بازار گاوی (Bull market) در ارزهای دیجیتال بدانید

هر آنچه باید درباره بازار گاوی (Bull market) در ارزهای دیجیتال بدانید

بازار گاوی یکی از روندهایی است که بازار می‌تواند در آن‌ قرار بگیرد و از اساسی‌ترین جنبه‌های بازارهای مالی است. این روندها در حقیقت جهت کلی حرکت یک دارایی یا بازار را به ما نشان می‌دهند. به همین دلیل، تحلیلگران تکنیکال و فاندامنتال توجه ویژه‌ای به این روندها دارند.

بازار گاوی یکی از راحت‌ترین بازارها برای ترید و سرمایه‌گذاری است، چرا که آسان‌‌ترین استراتژی‌های معامله‌گری و سرمایه‌گذاری در این بازار کارآمد خواهند بود. تا جایی که حتی تریدرهای بی‌تجربه نیز می‌توانند در شرایط مطلوب در بازارهای گاوی عملکرد خوبی داشته باشند. البته باید اضافه کنیم که برای داشتن بهترین عملکرد بسیار مهم است از چرخه‌ای که بازار در آن حرکت می‌کند نیز درک درستی داشته باشید.

با خواندن این مقاله در می‌یابید که چه اطلاعاتی باید در مورد بازارهای گاوی داشته باشید؟ و تریدرها چطور می‌توانند در بازارهای گاوی سود کنند؟

منظور از بازار گاوی چیست؟

بازار گاوی (یا حرکت گاوی) حالتی از یک بازار مالی است که قیمت‌ها در آن افزایش می‌یابد. عبارت گاوی (bullish) عموما برای بازارهای سهام به کار می‌رود. اما می‌توان آن را برای هر بازار مالی دیگر همچون فارکس، اوراق قرضه، کالا، املاک و مستغلات و ارزهای‌دیجیتال نیز به کار برد. به علاوه، یک بازار گاوی ممکن است به دارایی مشخصی همچون بیت کوین، اتریوم یا دیگر ارزهای دیجیتال ارجاع داده شود. همچنین، این اصطلاح می‌تواند به بخش مشخصی همچون تمام توکن‌های یوتیلیتی، کوین‌های محرمانه یا سهام‌های بیوتکنولوژی اطلاق شود.

حتما عبارات «بولیش (گاوی)» و «بیریش (خرسی)» را از تریدرهای وال استریت شنیده‌اید. زمانی که تریدری می‌گوید بازار گاوی شده است، یعنی انتظار می‌رود که قیمت‌ها افزایش داشته باشند. در مقابل، زمانی که می‌گوید بازار خرسی شده است،‌ یعنی انتظار می‌رود قیمت‌‌ها نزولی باشند.

صعودی بودن می‌تواند در اغلب موارد به معنای طولانی بودن بازار باشد، هر چند که لزوماً چنین نیست. صعودی بودن الزاما به این معنا نیست که در حال حاضر امکان معامله‌گری یا ترید برای طولانی مدت وجود دارد. بیشتر به این معناست که انتظار می‌رود قیمت‌ها صعودی باشند.

همچنین باید در نظر داشته باشید، زمانی که بازاری صعودی می‌شود الزاما به آن معنا نیست که در آن قیمت‌ها نزولی نخواهند شد یا نوسان نخواهند داشت. به همین دلیل، زمانی که در مورد گاوی بودن بازاری صحبت می‌شود بهتر است همواره بازه زمانی طولانی مدت را در نظر بگیرید. چرا که حتی بازارهای گاوی نیز ممکن است برای مدتی نزولی شده یا نوسانات بسیار کمی داشته باشند و از حد بیشینه خود بالاتر نروند. به نمودار بیت‌کوین نگاه کنید. با اینکه برای مدتی نزولی شده،‌ و چندین سقوط شدید داشته اما در بلند مدت از همان ابتدای پیدایش خود یک روند صعودی داشته است.

نمودار قیمت بیتکوین (2010-2020)

نمودار قیمت بیتکوین (2010-2020)

بدین ترتیب، مشخص کردن نوع بازار گاوی بستگی به این دارد چه بازه‌ی زمانی را برای آن در نظر گرفته‌اید. در حالت کلی، زمانی که از اصطلاح بازار گاوی استفاده می‌کنیم، منظور بازه زمانی چند ماهه یا چند ساله است. در تمام تکنیک‌های تحلیل بازار، هر چه بازه‌ی زمانی در نظر گرفته شده طولانی‌تر باشد، روند بازار معتبرتر است.

بر این اساس، ممکن است در یک بازه‌ی زمانی طولانی مدت گاوی، مدتی بازار نزولی باشد. در حقیقت این حرکت قیمت در جهت مخالف روند اصلی بازار برای نوسان بازار حیاتی است بنابراین حتی در مطلوب‌ترین بازارها نیز قیمت‌ها می‌تواند به شدت تغییر کنند.


نمونه‌هایی از بازارهای گاوی


یکی از شناخته‌ شده‌ترین نمونه‌های بازارهای گاوی بازار سهام است. بازار سهام زمانی گاوی است که قیمت‌های سهام و شاخص‌های بازار (همچون نزدک 100) به طور پیوسته افزایش یابد.

تاکنون اقتصاد جهانی دائما بین بازار گاوی و خرسی در نوسان بوده است. یک چرخه اقتصادی می‌تواند برای سال‌ها یا حتی دهه‌ها به طول انجامد. به عقیده برخی، از زمان ورشکستی مالی سال 2008 تا شیوع ویروس کرونا طولانی‌ترین بازار گاوی تاریخ بوده است. اما صحت این موضوع هنوز مشخص نشده است. باز هم تاکید می‌کنیم که گاوی بودن بازار بستگی به بازه زمانی‌ در نظر گرفته شده دارد.

با این وجود بد نیست به عملکرد بلند مدت میانگین صنعتی داو جونز (DJIA) نگاهی بیندازیم. اساسا متوجه می‌شویم که قرن‌هاست که این شاخص صعودی است. درست است که در مواقعی روند نزولی را تجربه کرده است، به عنوان مثال سال‌ 1929 یا سال 2008، اما همواره روند صعودی داشته است.

عملکرد شاخص DJIA از سال 1915

عملکرد شاخص DJIA از سال 1915

بسیاری از افراد معتقدند که بیت کوین نیز در روندی مشابه قرار دارد. اما نمی‌توانیم در مورد زمان دقیق وقوع بازار خرسی چند ساله نظری بدهیم. همچنین باید در نظر داشته باشید که بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر (یعنی آلت‌کوین‌ها) به احتمال زیاد هیچ‌گاه چنین قیمت فوق‌العاده‌ای را تجربه نخواهند کرد، بنابراین بهتر است قبل از ورود به هر بازار در مورد آن اطلاعات لازم را کسب کنید.


تفاوت‌های بازار خرسی و گاوی


این دو بازار به طور کلی با یکدیگر متفاوت‌اند و تفاوت آنها کاملا مشخص است. در بازار گاوی قیمت‌ها به طور پیوسته بالا می‌روند در حالی که در بازار خرسی قیمت‌ها پیوسته افت می‌کنند.

در نتیجه، اصول ترید در این دو بازار نیز متفاوت است. در بازار گاوی،‌ عموما تریدرها و سرمایه‌گذاران با دید بلند مدت وارد می‌شوند در حالی که در بازارهای خرسی افراد دید کوتاه مدت دارند یا ترجیح می‌دهند دارایی خود را به صورت نقد نگه دارند.

در برخی از موارد، نگه داشتن دارایی به صورت نقد (یا ارزهای دیجیتال رایج با ثبات ) نیز به معنای سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است،‌ چرا که همه منتظر افت قیمت‌ هستند. پس بهتر است بدانید اگر شما دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنید و از بازار خارج شوید با اینکه منتظر خرید در قیمت پایین‌تر بمانید دو استراتژی کاملا متفاوت است.

در صورتی که شما دارایی را بفروشید تا بتوانید بعدتر آن را با قیمت پایین‌تر بخرید باز هم اساسا شما در موقعیت کوتاه مدت قرار دارید حتی اگر به طور مستقیم از افت قیمت سود نبرید.

مورد دیگری که باید در نظر بگیرید کارمزد تراکنش‌هاست. نگه داشتن دارایی به صورت استیبل کوین‌ (stablecoin)های رایج هیچ کارمزدی نخواهد داشت،‌ چرا که در این حالت دیگر نیازی به پرداخت وجوهی تحت عنوان کاستیدی (custody) یا حق نگه‌داری نیست. با این وجود، در بسیاری از موقعیت‌های کوتاه مدت برای نگه داشتن موقعیت باید کارمزد سرمایه یا نرخ بهره بپردازید. به همین خاطر در بسیاری از موارد معاملات دو سه ماهه به دلیل نبود کارمزد سرمایه از موقعیت‌های طولانی مدت مطلوب‌تر هستند.


چگونه در بازار گاوی ترید کنیم؟


معامله‌گری در یک بازار گاوی بسیار ساده است. در این بازار قیمت‌ها بالا می‌روند، پس با داشتن یک موقعیت طولانی و خرید در قیمت پایین استراتژی کاملا منطقی می‌توان داشت. بنابراین، استراتژی‌های خرید، نگه داشتن و میانگین هزینه‌های دلاری به طور کلی برای بازارهای بلند مدت گاوی مناسب هستند.

در این رابطه اصطلاحی هم وجود دارد که می‌گوید:

روند رفیقته (The trend is your friend) تا زمانی که دیگه نباشه!

یعنی در این بازار منطقی است که هم جهت با روندی که بازار در آن قرار دارد سرمایه‌گذاری کنید. باید در نظر داشته باشید که بازار برای همیشه در یک روند مشخص باقی نخواهد ماند، و این استراتژی نیز برای سایر بخش‌های چرخه بازار چنین نخواهد کرد. تنها موضوعی که می‌توانید به طور قطع در مورد آن نظر دهید این است که  روند بازار ممکن است تغییر کند و نهایتا نیز تغییر خواهد کرد. همانطور که با شیوع COVID-19 دیدیم بازارهایی که برای چندین سال متمادی گاوی بودند تنها در چند هفته از هم پاشیدند.

طبیعتا سرمایه‌گذاران در بازارهای گاوی رفتاری گاوی (bullish) خواهند داشت. از آنجا که قیمت‌ها صعودی است، تمایلات بازار نیز صعودی و مطلوب خواهد بود. با این حال، حتی در بازارهای گاوی نیز برخی از سرمایه‌گذاران رفتار خرسی (bearish) دارند. اگر استراتژی رفتاری آن‌ها با شرایط بازار همخوانی داشته باشد حتی آن‌ها نیز می‌توانند از این سرمایه‌گذاری خرسی کوتاه مدت خود منتفع شوند.

در این مواقع، در بازار صعودی تریدرها سعی می‌کنند سرمایه‌شان را در قیمت‌های بالاتر کاهش دهند. باید بدانید که این یک استراتژی پیشرفته و مختص تریدرهای حرفه‌ای می‌باشد. اما تریدرهای تازه‌کار بهتر است همسو با روند بازار حرکت کنند. بسیاری از معامله‌گران هنگامی که سعی دارند سرمایه خود را در بازار مورد نظر کمتر کنند، کاملا غافل‌گیر می‌شوند. آنها یا باید قیمت صعودی بازار گاوی را بشکنند یا مسیر این لوکوموتیو پر قدرت را سد کنند، بنابراین ضرر می‌کنند. در نتیجه، به عنوان یک تریدر کم تجربه، معقول‌ترین کار این است که هم جهت با بازار پیش بروید.


نتیجه‌گیری


در این مقاله در مورد بازار گاوی و نحوه ترید و معامله‌گری در آن صحبت کردیم. اساسا بهترین استراتژی در هر بازار، هم جهت شدن با مسیر آن بازار است.

همان طور که گفته شد، بازارهای گاوی حتی برای افراد تازه‌کار و کم تجربه نیز فرصت‌ مطلوبی است. با این وجود، همواره باید ریسک سرمایه‌گذاری را به نحو مطلوبی مدیریت کنید و همیشه در حال آموختن مطالب جدید باشید تا بتوانید میزان خطای خود را به حداقل برسانید. 

در صورتی که در این نوع از بازار تجربه‌ای داشته‌اید، می‌توانید در قسمت نظرات، تجربه خود را با دیگر همراهان سایت همتا پی به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت هرگونه سوال درباره بازار گاوی و نحوه معامله‌گری در این بازار، می‌توانید سوالات خود را مطرح نمایید.  

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارزهای دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. اصطلاح BULL یا گاو را زمانی به کار می‌برند که بازار در حال روند صعودی است