کوین در برابر توکن: تفاوت در چیست؟

کوین در برابر توکن: تفاوت در چیست؟

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های ظریف بین کوین‌ها و توکن‌های رمزنگاری شده می‌پردازیم و نشان می‌دهیم چرا اصطلاح «ارز رمزنگاری شده» یک اصطلاح غلط است.

همانطور که تکنولوژی زیربنایی رمزارزها یعنی بلاکچین، ادبیات و مفاهیم خاص خود را دارد، درک مفاهیم حوزه ارزهای دیجیتال (cryptocurrencies) نیز بسیار چالش برانگیز است.

مفاهیم و ادبیات خاص این حوزه یکی از موانع بزرگ علاقمندان به تکنولوژی بلاک چین و رمزارزها می‌باشد.   

اما نگران نباشید! در ادامه مفاهیم کلیدی ارزهای رمزنگاری شده را توضیح می‌دهیم تا به درستی این حوزه را درک کنید.

ارزهای رمزنگاری شده چیست؟

در ابتدا از تعریف ارزهای رمزنگاری شده شروع می‌کنیم. ارزهای رمزنگاری شده، ارزهای دیجیتالی یا مجازی هستند که با استفاده از علم رمزنگاری، رمزگذاری و ایمن شده‌اند.

علم رمزنگاری به استفاده از تکنیک‌های رمزگذاری اشاره دارد تا انتقال تراکنش‌ها را ایمن سازد.

بیت کوین (bitcoin) اولین ارز رمزنگاری شده غیرمتمرکز است که توسط یک دفتر کل عمومی پشتیبانی می‌شود. این دفتر عمومی که تمام معاملات را از نظر زمانی ثبت و تأیید می‌کند، بلاک چین نامیده می‌شود. 

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

  1. شخصی درخواست انجام یک تراکنش را دارد.
  2. تراکنش خواسته شده به یک شبکه نظیر به نظیر متشکل از کامپیوترها که تحت عنوان نود (node) یا گره شناخته می‌شوند، ارسال می‌شود.
  3. نودهای شبکه با استفاده از الگوریتم‌های مشخصی، تراکنش و وضعیت کاربر را تایید می‌کنند.
  4. زمانی که تراکنشی تأیید می‌شود، آن تراکنش به همراه سایر تراکنش‌ها، در بلاک جدید دفتر کل قرار می‌گیرد.
  5. سپس بلاک جدید به زنجیره بلاک مربوطه اضافه می‌شود، به طوری که تمامی بلاک‌ها دائمی و غیرقابل تغییر هستند.
  6. در نهایت تراکنش با موفقیت انجام شده است.

اگرچه ارزهای دیجیتال زیادی قبل از بیت کوین وجود داشتند، اما ایجاد بیت کوین به دلیل ماهیت توزیع شده و غیرمتمرکز، یک نقطه عطف مهم در حوزه ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

ایجاد بیت کوین باعث توسعه یک اکوسیستم عظیم شده است که شامل کوین‌ها و توکن‌های متنوع می‌باشد. به طور کلی تمامی آنها به عنوان ارزهای رمزنگاری شده در نظر گرفته می‌شوند، حتی با وجود اینکه برای اکثر آنها نتوان از کلمه «ارز» استفاده کرد.

انواع ارزهای رمزنگاری شده: کوین ‌ها و توکن‌ها

توجه به این نکته مهم است که تمام کوین‌ها یا توکن‌ها به عنوان ارزهای رمزنگاری شده در نظر گرفته می‌شوند، حتی اگر از بیشتر این رمزارزها نتوان به عنوان ارز یا وسیله مبادله استفاده نمود.

اصطلاح ارز رمزنگاری شده، واژه غلطی است، زیرا ارز از نظر فنی نشان‌دهنده یک واحد حساب، ذخیره ارزش و وسیله مبادله است.

همه این ویژگی‌ها در بیت کوین به صورت ذاتی وجود دارد و از آنجا که فضای ایجاد شده در ارزهای رمزنگاری شده با ایجاد بیت کوین آغاز شده است، هر رمزارز دیگری که پس از بیت کوین پدیدار می‌شود، به طور کلی به عنوان ارز رمزنگاری شده در نظر گرفته می‌شود؛ گرچه اکثر آنها مشخصات یک ارز واقعی را ندارند. 

متداول‌ترین طبقه‌بندی ارزهای رمزنگاری شده عبارتند از:

  1. رمزارزهای جایگزین یا آلتکوین (Altcoins)
  2. توکن‌ها

آلتکوین‌ها

به کوین‌های رمزنگاری شده جایگزین، آلتکوین یا به طور خلاصه‌تر کوین می‌گویند. این دو عبارت اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. آلتکوین‌ها صرفاً به کوین‌هایی اشاره دارند که جایگزین بیت کوین می‌باشند.

اکثر آلتکوین‌ها شاخه‌ای (فورکی) از بیت کوین هستند که با استفاده از پروتکل اصلی و اولیه بیت کوین و با تغییر در کدهای اصلی این رمزارز ساخته شده‌اند. بنابراین، آلتکوین‌ها یک کوین کاملاً جدید با مجموعه‌ای از ویژگی‌های متفاوت می‌باشند. 

به مفهوم کلی تغییر کدهای منبع باز برای ایجاد کوین‌های جدید، هاردفورک (hardfork) گفته می‌شود که در ادامه به مفهوم آن بیشتر می‌پردازیم.

برخی از نمونه‌های آلتکوین که انواعی از کدهای بیت کوین هستند شامل نیم کوین (Namecoin)، پیرکوین (Peercoin)، لایت کوین (Litecoin)، دوج کوین (Dogecoin)، و اورورا کوین (Auroracoin) می‌باشند.

فورک یک نرم‌افزار است و زمانی اتفاق می‌افتد که تغییری در پروتکل اصلی برنامه نویسی ایجاد کند و منجر به انشعاب یا شکسته شدن بلاکچین اصلی می‌شود. این امر معمولاً منجر به ایجاد کوین جدید می‌شود. فورک‌ها انواع مختلفی دارند از جمله هاردفورک، سافت فورک یا شاخه تصادفی.

آلتکوین‌های دیگری نیز وجود دارند که از پروتکل منبع باز بیت کوین مشتق نشده‌اند. بلکه آنها بلاک چین و پروتکل اختصاصی خود را دارند که از ارز بومی‌شان پشتیبانی می‌کند. نمونه‌هایی از این کوین‌ها شامل اتریوم (ETH)، ریپل (XRP)، اومنی (Omni)، بیت شرز (Bitshares)، نئو (NEO)، ویوز (Waves)، و کانترپارتی (Counterparty) است. وجه مشترک تمامی این آلتکوین‌ها این است که هر کدام دارای بلاک چین مستقل خود هستند و در آن بلاکچین معاملات مربوط به ارز بومی انجام می‌شود.

اولین آلتکوین، نیم کوین بود که در آوریل 2011 ایجاد شد. نیم کوین یک سیستم ثبت و انتقال اطلاعات منبع باز غیرمتمرکز است.

توکن ها

توکن‌ها (Tokens) نماینده‌ی یک دارایی یا ابزار خاص هستند که معمولاً بر روی بلاک چین دیگری قرار می‌گیرند.

توکن‌ها می‌توانند اساساً هر دارایی قابل معامله‌ای باشند، از کالاها و امتیازات وفاداری گرفته تا ارزهای رمزنگاری شده دیگر!

ایجاد توکن فرایند بسیار آسان‌تری است، زیرا شما مجبور نیستید کدها را از یک پروتکل خاص تغییر دهید یا یک بلاک چین جدید را از ابتدا ایجاد کنید.

تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک الگوی استاندارد را در بلاک چین دنبال کنید. به عنوان مثال پلتفرم اتریوم یا ویوز به شما این امکان را می‌دهد تا توکن‌های خود را بسازید.

این قابلیت ایجاد توکن‌های شخصی، با استفاده از قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر است. قراردادهای هوشمند کدهای کامپیوتری قابل برنامه‌ریزی هستند که خود اجرا می‌شوند و به هیچ شخص ثالثی احتیاج ندارند.

توکن‌ها به صورت عرضه اولیه کوین (ICO) ایجاد و توزیع می‌شوند. عرضه اولیه کوین که راهی برای سرمایه‌گذاری جمعی می‌باشد، با انتشار ارز رمزنگاری شده جدید یا توکن برای تأمین بودجه توسعه پروژه، ایجاد و بین مردم توزیع می‌شود.

عرضه اولیه کوین شبیه به عرضه اولیه سهام (IPO) است، ولی تمایزات اساسی دارد. افراد زیادی شیفته ICO‌ها هستند، چرا که این یک روش عالی برای شناسایی پروژه‌های جالب است و می‌تواند بازده مالی خوبی داشته باشد.

قالب‌ ایجاد یک توکن بسیار جالب است، زیرا استاندارد‌های لازم را برای همکاری بین توکن‌ها فراهم می‌کند. این امر باعث می‌شود تا بسیار راحت‌تر بتوانید انواع مختلف کوین‌ها را در یک کیف پول ذخیره کنید. استاندارد ERC-20 در بلاک چین اتریوم مثالی از این استاندارد است که در بیش از 40 توکن از آن استفاده می‌شود. 

نتیجه‌گیری: تفاوت کوین و توکن چیست؟

تفاوت اصلی بین آلتکوین‌ و توکن در ساختار آنها است. آلتکوین‌ها، ارزهای جداگانه با بلاک چین جداگانه‌ای می‌باشند، در حالی که توکن‌ها بر روی بلاک چین‌های موجود کار کرده و برنامه‌های غیرمتمرکز را تسهیل می‌کنند.

اکثر کوین‌های موجود (نزدیک به 80 درصد) توکن هستند، زیرا ایجاد آنها بسیار آسان‌تر است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. ببین کوین ارزهای رمز نگاری شده هست که شبکه بلاکچین خودشون رو دارند. اما توکن ها ارزهایی هستن که در ابتدا بصورت پیش فرض عرضه شدن و شبکه مخصوص خودشون رو ندارند و از شبکه بلاکچین دیگری استفاده میکنن.

    1. شت‌کوین بیشتر برای بی‌ارزش نشان دادن یک ارز دیجیتال به کار می‌رود

  1. به نظرتون توکن هایی هست که بتونیم روی محیط زیست و حیات وحش سرمایه گذاری کنیم ؟ و ایا این ها معتبر هست که سود داشته باشد .

  2. سلام ممنون از مقاله خوبتون ، میم کوین ها جز آلتکوین ها محسوب می شود یا توکن ها ؟