شش دلیل برای خروج بیت کوین خود از صرافی‌های ارز دیجیتال

شش دلیل برای خروج بیت کوین خود از صرافی‌های ارز دیجیتال | همتاپی

در این مقاله می‌خوانیم که چرا باید کلید خصوصی بیت کوین خود را باید نگه دارید و هرگز مقادیر زیاد بیت کوین را در صرافی‌های ارز دیجیتال  ذخیره نکنید.

1. نیاز به مجوز برای خروج بیت کوین

اگر کوین‌های شما در یک صرافی ارز دیجیتال قرار دارد، برای خرج کردن آن‌ها به مجوز آن صرافی نیاز دارید. در صورتی که اختیار کامل داشته باشید، قادر خواهید بود در هر زمان، هر مبلغی را به فرد موردنظر خود پرداخت کنید.

زمانی این مسئله را درک خواهید کرد که قصد خارج کردن بیت کوین خود از صرافی‌های ارز دیجیتال را داشته باشید و متوجه شوید که حساب شما به علت نیاز به ارائه مدارک شناسایی بیشتر یا اثبات منبع درآمد، مسدود شده است. حتی ممکن است به علت رسیدن به حداکثر مقدار مجاز قابل برداشت 24 ساعته، امکان برداشت ارز دیجیتال بیشتر را نداشته باشید. از سوی دیگر ممکن است به علت تعمیرات برنامه‌ریزی نشده سیستم صرافی، امکان دسترسی به موجودی خود را نداشته باشید. در هر یک از موقعیت های ذکر شده، با وجود این که این مقدار بیت کوین متعلق به شماست اما هیچ اختیاری در مورد دارایی خود ندارید.

برای شبکه بیت کوین اهمیتی ندارد که شما چه کسی هستید و چه مبلغی را انتقال می‌دهید. بطور مثال شما می‌توانید 100,000 بیت کوین را بدون هیچ محدودیتی و در هر ساعتی از شبانه‌روز، حتی روز عید سال نو، جابجا نمایید.

2. کنترل ارزهای دیجیتال توسط صرافی‌های ارز دیجیتال

ممکن است ارزهای شما واقعاً در صرافی قرار نداشته باشند. در واقع آنچه به عنوان موجودی می‌بینید، قراردادی با این مضمون است که در صورت درخواست شما، این مقدار بیت کوین به شما پرداخت می‌شود. اما اگر صرافی‌ ارز دیجیتال هک شود یا مدیرعامل آن ادعای فوت کند در حالی که کلیدهای خصوصی را در اختیار دارد و یا اگر دولت وارد عمل شود، دیگر باید با ارزهای دیجیتال خود خداحافظی کنید.

افراد تازه وارد با ورود به حساب خود در صرافی و مشاهده موجودی = 1.0 بیت کوین تصور می‌کنند این مقدار بیت کوین متعلق به آن‌ها است. در صورتی که این طور نیست. این فقط یک عدد روی مانیتور شماست. در واقع این مقدار بیت کوین در بلاکچین بیت کوین که یک دفتر کل توزیع شده جهانی می‌باشد، قرار دارد. نهادی که می‌تواند آن بیت کوین را از یک آدرس به آدرس دیگر منتقل کند، نهادی است که کلید خصوصی آن آدرس را ایجاد کرده است. کاربران صرافی‌ها کلید خصوصی آدرس خود را در دست ندارند. دارنده آن صرافی‌های ارز دیجیتال می‌باشد. در واقع می‌توان گفت که صرافی‌ صاحب این بیت کوین است، زیرا موجودی بیت کوین متعلق به فردی است که دارنده کلید خصوصی آن می‌باشد. درک این نکته بسیار مهم است.

موجودی افراد در صرافی‌های ارز دیجیتال فقط یک قرارداد قانونی است که نشان می‌دهد این مقدار موجودی به این کاربر تعلق دارد. بنابراین کاربر فقط دارای یک نام کاربری، رمز عبور، یک قرارداد و نه کلید خصوصی می‌باشد. 

وبسایت blockchain.com از ترفند رمز ورود 24 کلمه‌ای برای ورود به وب سایت استفاده می‌کند. این رمز شبیه کلید خصوصی بیت کوین است، اما در واقع اینطور نیست. این 24 کلمه چیزی جز رمز عبور نیستند و کلید خصوصی کیف‌پول‌های ارز دیجیتال در دست وبسایت Blockchain.com است. این موضوع کاملا گمراه کننده است و افراد مبتدی را در مورد ماهیت واقعی عملکرد بیت کوین گیج می‌کند.

بسیاری از صرافی‌ها تاکنون مورد هک قرار گرفته‌اند و کوین‌های بسیاری از آن‌ها به سرقت رفته است. در ادامه لیستی از بزرگترین هک صرافی‌های ارز دیجیتال را بررسی خواهیم کرد:

  • Mt. Gox اولین و مشهورترین صرافی ارز دیجیتال است. 
  • Quadriga CX، صرافی کانادایی، پس از آنکه مدیرعامل آن به عنوان تنها فردی که در شرکت به کلیدهای خصوصی دسترسی داشت (ظاهرا) در حین سفر به هند (ظاهرا) فوت شد ورشکسته اعلام شد و کاربران آن تمام بیت کوین‌های خود را از دست دادند. 
  • صرافی Cryptopia، در نیوزلند نیز هک شد و کاربران سرمایه‌های خود را از دست دادند. 
  • صرافی Binance، در این هک مقادیر زیادی بیت کوین به ارزش 40 میلیون دلار، از این صرافی به سرقت رفت. اما بایننس، آنقدر ثروتمند بود که بتواند کاربران خود را حمایت کند. در کمال تعجب مدیرعامل این صرافی خواستار بازگرداندن بلاکچین بیت کوین برای بازگرداندن وجوه از دست رفته بود اما فقط مورد خنده قرار گرفت.
  • به تازگی، مدیرعامل یک صرافی در ترکیه با 2 میلیارد دلار بیت کوین از کشور فرار کرد.

مواردی دیگر نیز وجود دارد که حتی قبلا در مورد آن‌ها چیزی نشنیده بودیم.

هیچ راهی برای تشخیص اینکه آیا صرافی ارز دیجیتال واقعاً هک شده است یا کلاهبرداری یکی از کارمندان صرافی باشد، وجود ندارد. در نتیجه: شما با قرار دادن بیت کوین خود در صرافی‌ها، به آن‌ها اعتماد دارید که صادقانه و ایمن عمل کنند.

حال ممکن است فکر کنید مسئولیت نگهداری ارزهای دیجیتال توسط خودتان (Self-custody) سخت است. این امر قابل درک است اما این وظیفه شماست که در این مورد یا حداقل در مورد نگهداری مشارکتی (partially-custodial) آموزش ببینید. اکثر بیت کوینرهای قدیمی احتمالاً مقدار زیادی بیت کوین را نگه داشته‌اند. این افراد باید در راستای محافظت بیشتر از سرمایه‌شان قدم بردارند. افرادی که به تازگی بیت‌کوین خریده‌اند، می‌توانند سرمایه‌های اولیه اندک خود را در صرافی‌ها ذخیره کنند. اما برای شما که از بیت کوینرهای قدیمی هستید، باید این مسئولیت را به عهده بگیرید. اطلاعات بسیار زیادی در این باره به صورت آنلاین و رایگان در دسترس شماست.


3. استفاده صرافی‌های ارز دیجیتال از کوین‌ برای وام دهی


اگر کوین‌ها در صرافی‌ها ذخیره شوند، ممکن است درگیر سیستم وام‌دهی جزئی (fractional reserve lending) گردند و با این کار عرضه بیت کوین را دچار تورم کنند. در صورت این که افراد به یکباره ارزهای دیجیتال خود را از صرافی‌های خارج کنند و صرافی‌ها با کمبود موجودی مواجه شوند، دچار ورشکستگی می‌شوند. 

این سیستم وام‌دهی، روشی فریبکارانه برای گرفتن سپرده از افراد و سپس وام دادن آن به افراد دیگر است. سپرده‌گذاران این تصور را دارند که پول آن‌ها در ذخیره بانک و در دسترس است. این روش در دنیای بانکداری امری رایج و قانونی است. زمانی که یک بیت کوین، سپرده‌گذاری و سپس وام داده شود، سپرده‌گذار نباید در مدت سپرده‌گذاری به آن دسترسی داشته باشد؛ مشابه سپرده‌گذاری مدت‌دار بانکی. به این روش وام‌دهی کامل (full reserve) و یا بانکداری یک به یک (one-to-one) گفته می‌شود.

اگر سپرده گذاران درخواست برداشت وجوه خود را داشته باشند، با وجوه سایر سپرده‌گذاران به آن‌ها پرداخت انجام می‌گردد. در این حالت می‌توان گفت کسی ضرر نمی‌کند اما اگر بسیاری از کاربران به طور همزمان درخواست برداشت سپرده خود را داشته باشند، نمی‌توان پاسخگوی درخواست همه آن‌ها بود.

البته این عمل عرضه کوین را دچار تورم نمی‌کند، اما یک خطر سیستماتیک محسوب می‌شود.

با برداشتن کوین‌های خود، ریسک ایجاد پدیده هجوم ناگهانی خارج کردن سرمایه (Bank run) را برای خود از بین می‌برید.

تریس مایر (Trace Mayer) که زمانی از طرفداران بیت کوین بود، روزی را به نام روز اثبات کلیدها (Proof-of-Keys Day) در سالگرد اولین بلاک بیت کوین، 3 ژانویه، بنیان‌گذاری کرد. او جنبشی را آغاز کرد که در آن، همزمان کاربران بیت کوین با برداشتن همه موجودی خود از صرافی‌ها آن را جشن می‌گیرند. این فشار وارده بر سیستم، باعث می‌شود که صرافی‌ها مجبور به فعالیت صادقانه گردند. در صورت مشارکت افراد کافی، هرگونه صرافی که با سیستم وام‌دهی جزئی (fractional reserve lending) کار می‌کرد، در معرض توجه عموم قرار می‌گرفت.


4. قانون‌گذاری دولت‌ها برای خروج ارزهای دیجیتال از صرافی‌ها


ممکن است روزی بیاید که دولت‌ها انتقال موجودی از صرافی ارز دیجیتال به کیف پول‌ دیجیتال خصوصی را غیرقانونی اعلام کنند. این امر منجر به گیر کردن کوین‌های شما در صرافی و کاهش ارزش آن‌ها می‌گردد. اقتصاد واقعی بیت کوین شامل بازار باز همتا به همتا در خارج از صرافی‌ها می‌باشد. در این صورت کوین‌هایی که در دام صرافی‌های ارز دیجیتال افتاده‌اند بلا استفاده خواهند بود. 

من از دولت‌ها کاملا این انتظار را دارم که خروج کوین‌ها از صرافی‌های ارز دیجیتال به کیف پول خصوصی را سخت‌تر یا کاملاً ممنوع کنند. ما بدون شک با آن‌ها مبارزه خواهیم کرد اما تلاش دولت‌ها کاری از پیش نخواهد برد. اکثریت بیت‌کوین‌ها در صرافی‌ها قرار ندارند. تخمین من این است که حدود دو میلیون کوین از 18.7 میلیون بیت کوین استخراج شده، در صرافی‌ها قرار دارند.

آینده بیت کوین به عنوان پول همتا به همتا است، بیشتر پرداخت‌ها در شبکه Lightning انجام می‌شود. کوین‌های موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال نمی‌توانند این عملکرد را انجام دهند، زیرا همواره یک واسطه خواهند داشت که شما برای انجام پرداخت به مجوز آن نیاز دارید.

کوین‌هایی که به دلیل قوانین در صرافی‌ها گیر کرده‌اند نمی‌توانند به عنوان بیت کوین مورد استفاده قرار گیرند و ارزش کمتری خواهند داشت. اگر خدمات و مطالبه هزینه‌ای را در بیت کوین ارائه دهم، فقط بیت کوین واقعی را خارج از صرافی‌ها می‌پذیرم. من از بیت کوین به دام افتاده به کیف پول صرافی پرداختی دریافت نمی‌کنم. البته در این مورد من تنها نخواهم بود. بنابراین، بین قیمت بیت کوین واقعی و بیت کوین به دام افتاده در صرافی تفاوت قیمتی بوجود می‌آید.


5. قدرتمندانی که می‌خواهند بیت کوین شکست بخورد


قدرتمندانی که می‌خواهند بیت کوین شکست بخورد ممکن است در بازارهای آتی، از بیت کوین حمایت نکنند. اگر ما، در موضع مقاومت، بیت کوین بخریم و آن را از استخرهای معاملاتی (trading pool) جدا کنیم، در نهایت باعث جداسازی قیمت بیت کوین کاغذی از بیت کوین فیزیکی می‌شویم.

ما با افرادی که پول فیات چاپ می‌کنند، می‌جنگیم. برای آن‌ها آسان است که فروش بیت کوین را انجام دهند و قیمت را سرکوب کنند؛ زیرا قادر به چاپ پول هستند و با خطری حقیقی مواجه نیستند. 

علت شکست آن‌ها این است: ارتشی از بیت کوینرها یا معتقدین واقعی وجود دارد که مرتباً بیت کوین می‌خرند و کوین‌ها را از صرافی‌های ارز دیجیتال خارج می‌کنند. بیشتر کوین‌ها قبلاً از صرافی‌ها خارج شده‌اند. اگر حمله فروش بیت کوین بتواند قیمت آن را پایین بیاورد، بیت کوینرها مشتاقانه جایگاه‌های ارزان قیمت را جمع آوری کرده و مقدار بیت کوین بیشتری را از صرافی‌ها خارج می‌کنند.

ماینرها می‌توانند تا حدودی عرضه بیت‌کوین صرافی‌ها را پر کنند. در حال حاضر، ماینرها می‌توانند 900 بیت کوین در روز به صرافی‌ها انتقال دهند. در حالتی که هلدرها (کسانی که سرمایه‌های خود را نگه داشته‌اند) روزانه 900 بیت کوین را از صرافی‌های ارز دیجیتال حذف کنند، قیمت تقریبا ثابت است. البته با این وجود، با خرید و فروش بیت کوین‌ها بین تریدرها، ممکن است نوسانات شدید قیمت رخ دهد. اما با حذف بیشتر کوین‌ها و کاهش درآمد حاصل از ماینینگ (هر 4سال نصف می‌شود)، زمانی فرا می‌رسد که بیت کوین کافی در دسترس نیست. این امر باعث جدا شدن قیمت کاغذی بیت کوین در بازار آتی و بیت کوین واقعی مورد تقاضای هولدرها یا تریدرها، می گردد.

شما نیز بخشی از این ارتش باشید تا این روز را جلو انداخته و سریع‌تر به موفقیت بیت کوین برسیم. بنابراین مرتبا بیت کوین جمع کنید و کوین‌ها را از صرافی‌ها خارج نمایید.


6. عدم کنترل بیت کوین


تا زمانی که کوین خود را تحت کنترل نگیرید، هرگز بطور کامل عملکرد بیت کوین را احساس نخواهید کرد.

اگر این احساس را نداشته باشید، به اندازه کافی بیت کوین نخواهید خرید و از این کار پشیمان خواهید شد.

شما باید self-custody را یاد بگیرید و یک نود را اجرا کنید. این امر همچنین ذهن شما را به چالش می‌کشد و به شما نشان می‌دهد که این فناوری چقدر شگفت‌انگیز است. حتی ممکن است از شبکه Lightning استفاده کنید و به معنای خوب در آن غرق شوید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    اگر در سایت شما بیتکوین بخریم باید به کیف پول بریزیم یا در همان سایت شما نگهداری میشود.باتشکر

    1. سلام دوست عزیز

      بله شما می‌توانید پس از خرید بیت کوین با ثبت درخواست برداشت موجودی بیت کوین خود را به کیف پول ارز دیجیتال مورد نظر خود انتقال دهید. فرآیند ارسال ارز دیجیتال در وب سایت همتاپی بصورت اتومات و در هر ساعت از شبانه روز انجام می‌شود.