نهنگ­‌های بیت ­کوین چه کسانی هستند و چگونه معامله می‌­کنند؟

نهنگ‌های بیت کوین چه کسانی هستند و چگونه معامله می‌­کنند؟ | همتاپی

نهنگ­‌های بیت ­کوین به اندازه‌­­ای بیت ­کوین در اختیار دارند که بر قیمت این ارز دیجیتال تأثیر ب­گذارد. اما زمانی که نهنگ‌ها اقدام به خرید و فروش بیت کوین‌ می‌کنند، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

نهنگ­‌های بیت­ کوین حجم زیادی بیت ­کوین در اختیار دارند. 10 کیف پول‌ عظیم بیت ­کوین 6 درصد از حجم کل سرمایه‌ی بیت­ کوین را کنترل می‌­کنند. هنگامی که نهنگ­‌ها، بیت ­کوین می‌­خرند، می‌­فروشند و یا حتی دارایی­‌های خود را جابجا می‌­کنند، می‌­توانند موجی در بازار ایجاد کنند

اگرچه دارایی­‌های دیجیتالی از نظر تئوری به ایجاد شرایط برابر برای افراد کمک می‌­کنند، اما در شبکه‌­های توزیع شده مانند بیت ­کوین، برخی افراد مانند نهنگ‌­ها، از قدرت نفوذ و تاثیر بیشتری نسبت به دیگران برخوردارند.

نهنگ­‌های بیت ­کوین (Bitcoin)، افراد یا نهادهایی هستند که دارای چنان حجمی از بیت کوین هستند که می‌توانند قیمت آن را تحت تأثیر قرار داده یا حتی ارزش این ارز را دستکاری نمایند. هرچه یک نهنگ بزرگتر باشد، میزان تاثیر آن بر قیمت بیشتر خواهد بود.

بر اساس اطلاعات بیت اینفو چارتر (BitInfoCharts)، ده کیف پول بزرگ بیت کوین، کنترل 6 درصد از کل بیت­کوین‌های در گردش را در اختیار دارند که تقریباً معادل 50 میلیارد دلار می‌­باشد؛ در حالی که 100 کیف پول برتر تقریبا 15 درصد از کل بیت ­کوین‌ها (معادل 124 میلیارد دلار) را در اختیار دارند.

برای درک کامل حرکت قیمت بیت ­کوین، مهم است بدانید نهنگ‌­های بیت­کوین چه کسانی هستند و چگونه کار می‌­کنند.

برخی از این نهنگ‌­ها چه کسانی هستند؟

آدرس­‌های بیت ­کوین، امکان ناشناس بودن را در اختیار کاربران قرار می‌­دهد. بنابراین، مهندسی معکوس هویت کیف‌ پول‌های تأثیرگذار، هرچند غیر ممکن نیست، اما آسان هم نمی‌­باشد. با این اوصاف، نهنگ­‌های بیت ­کوین را می‌­توان به چهار گروه کلی تقسیم کرد:

  • صرافی‌­های ارز دیجیتال

صرافی‌­های رمزارز در طول این سال‌­ها به طور مداوم ذخایر بیت ­کوین خود را افزایش داده‌­اند و به یکی از بزرگترین صاحبان متمرکز بیت ­کوین تبدیل شده­‌اند. آن­ها این کار را برای افزایش نقدینگی خود و امکان انجام معامله‌های بیشتر انجام می‌­دهند. تجزیه و تحلیل توکن آنالیست (TokenAnalyst) در سال 2019 نشان داد که حدود 6.7 درصد از بیت­کوینِ در گردش، در کیف ­پول­ صرافی­‌ها نگهداری می‌­شود. به عنوان نمونه، چهار عدد از شش کیف پول بزرگ بیت ­کوین متعلق به صرافی‌های ارز دیجیتال بایننس (Binance)، بیت فینکس (Bitfinex) و اکی اکس (OKEx) است.

  • موسسات

این دسته را می‌­توان به چند گروه­، مانند شرکت‌­های انتفاعی و صندوق‌­های سرمایه‌­گذاران معتبر تقسیم کرد. یکی از بزرگترین دارندگان بیت ­کوین، مدیر دارایی‌­های دیجیتال گری اسکیل (Grayscale)، زیرمجموعه‌­ای از گروه ارزهای دیجیتال می‌­باشد. این شرکت بر 29 میلیارد دلار بیت­کوین نظارت دارد (یعنی بیش از 3 درصد از ارزش فعلی بازار). صندوق بیت ­کوین گری ­اسکیل (Grayscale Bitcoin Trust)، با 654,600 بیت­کوین برای پشتوانه سرمایه ­گذاران، بزرگترین صندوق بیت ­کوین در جهان است.

  • افراد

برخی از افراد برجسته، بیت ­کوین را زمانی خریداری کردند که قیمت آن بسیار کمتر از امروز بود. گفته می‌شود که بنیانگذاران صرافی­ رمزارز جیمینی (Gemini)، کامرون و تایلر وینکلووس (Cameron and Tyler Winklevoss)، سال ۲۰۱۳ با هزینه­ 141 دلار به ازای هر کوین، ۱۱ میلیون دلار در بیت­کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این مسئله منجر به این می‌­شود که امروزه دارایی‌­های آن­ها، حدود 78,000 بیت کوین، معادل حدود 3.5 میلیارد دلار باشد. تیم دراپر (Tim Draper)، سرمایه‌­گذار ریسک­‌پذیر آمریکایی، در مزایده U.S Marshal’s Service،‌ تعداد 29,656 کوین با قیمت 632 دلار به ازای هر کوین، خریداری کرد. ثروت وی اکنون بیش از 1 میلیارد دلار است. بری سیلبرت (Barry Silbert)، بنیانگذار و مدیرعامل Digital Currency Group، نیز در همان مزایده شرکت کرد و 48000 بیت ­کوین به ارزش کنونی 2 میلیارد دلار خریداری کرد.

  • ساتوشی ناکاموتو

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، خالق بیت ­کوین، خود یک گروه از نهنگ‌های بیت‌کوین را تشکیل می‌دهد. سرجیو دمیان لرنر، محقق برجسته رمزارز، تخمین زده است که احتمالا ناکاموتو بین ژانویه و جولای 2009 بیش از یک میلیون بیت ­کوین، استخراج کرده است. اگرچه هیچ کیف پولی که دارای 1 میلیون بیت ­کوین باشد، وجود ندارد، اما با استفاده از تحقیقات لرنر متوجه می‌شویم که از 1.8 میلیون از اولین بیت­کوین‌­های ایجاد شده، 63 درصد آن‌ها تاکنون خرج نشده است. اگر ناکاموتو واقعاً تمام این کوین‌­ها را در اختیار داشته باشد، ثروت او بیش از 40 میلیارد دلار خواهد بود.

با این حال، همه نهنگ­‌ها شناخته شده نیستند و بیشتر آن‌­ها، مانند ساتوشی، پنهان هستند. در حقیقت، 64 آدرس از 100 آدرس برتر از لحاظ موجودی، هنوز هیچ بیت ­کوینی را برداشت یا انتقال نداده‌­اند (از جمله کیف پول سرد بایننس (Binance) با 288,126 بیت ­کوین معادل 13 میلیارد دلار).

وقتی نهنگ‌­ها معامله می‌­کنند، چه اتفاقی می­‌افتد؟

با توجه به انباشت ثروت قابل توجه نهنگ‌­ها، سفارشات خرید یا فروش آن‌ها می‌تواند یک جهش در قیمت ایجاد نماید. این مسئله چیزی است که شرکت­‌ها هنگام خریدهای بزرگ، از آن اجتناب می‌کنند، زیرا ممکن است باعث افزایش قیمت در حین خرید آن­ها شوند. به عنوان مثال، میکرواستراتژی (MicroStrategy) را در نظر بگیرید، یک شرکت عمومی که 105،000 بیت کوین (معادل 4.7 میلیارد دلار) دارد. مایکل سیلور، مدیرعامل میکرواستراتژی گفته است که این شرکت از “استراتژی خرید کلان” استفاده می‌­کند که طبق آن نزدیک به 20,000 بیت ­کوین را در هزاران معامله کوچک خریداری کرده است. به گفته سیلور، این شرکت در طی فقط یک خرید «74 ساعت مداوم تعداد 88,617 معامله انجام داد.» با وجود این تعداد معاملات عمدی کوچک، این شرکت آماده بود که در صورت کاهش 1 تا 2 درصدی قیمت بیت ­کوین، بین 30 تا 50 میلیون دلار دارایی را در عرض چند ثانیه خریداری کند.

در حالی که سفارشات خرید بزرگ می‌­تواند به سرعت قیمت را بالا ببرد، سفارشات فروش بزرگ، برعکس عمل می‌کند. اگر فروشندگان بخواهند دارایی بیت ­کوین خود را به پول نقد یا ارزهای دیگر جایگزین تبدیل کنند، کمبود نقدینگی همراه با حجم تراکنش‌­های بزرگ می‌­تواند فشار نزولی بر قیمت بیت کوین ایجاد کند. این امر می‌­تواند موجب وحشت سرمایه‌گذاران خرد شده که با پیروی از آن‌ها دست به فروش زیر قیمت بزنند.

نگذار دارایی هات از دست بره

نهنگ‌­ها دقیقاً چگونه معامله می‌­کنند؟

نهنگ‌­ها ممکن است از چندین روش برای معامله استفاده کنند، که هر روش بینشی از شرایط بازار ارائه می‌­دهد:

  • معاملات فرابورسی (Over the counter)

معاملات فرابورسی یا اصطلاحا OTC شامل یک قرارداد دوجانبه است که در آن خریدار و فروشنده در مورد چگونگی تسویه یک معامله در آینده توافق می‌­کنند. بانک‌­ها نیز معمولاً برای معاملات بزرگ از طریق معاملات OTC مستقیماً با مشتریان خود سروکار دارند. چندین صرافی متمرکز، مانند هوبی (Huobi) و بایننس (Binance)، برای اتصال خریداران و فروشندگان با ثروت خالص بالا، مطابق شرایط مطلوب آن­ها (به عنوان مثال، قیمت، حجم و غیره) میزهای OTC ارائه می‌­دهند. با این حال، این معاملات ذاتاً خصوصی هستند. مشارکت کنندگان در معاملات OTC، مشمول توافق­نامه­‌های عدم افشا و امنیت منافع کارگزار معامله می‌­باشند.

  • کیف پول به کیف پول

معاملات OTC بین نهنگ‌­ها معمولاً به صورت کیف پول به کیف پول انجام می‌­شود. از آنجا که معاملات OTC خصوصی هستند و نیازی به نقدینگی صرافی­‌ها ندارند، تأثیرات آن بر قیمت بازار عموما چندان مشهود نیست. معمولاً به معاملات کیف پول به کیف پول تا زمانی که توسط سیستم­‌هایی مانند Whale Alert به طور عمومی اعلام و نشانه‌گذاری شوند، توجه نمی‌­شود. به طور کلی این معاملات در کوتاه مدت تأثیر ناچیزی بر قیمت‌­ها دارند، زیرا دلیل انتقال دارایی‌ها اغلب مشخص نیست. نمونه‌ای از اخطار انتقال دارایی‌ها توسط نهنگ‌ها در توییت زیر آمده است: 

وال آلارت

منبع: اکانت توییتر whale alert

  • کیف پول به صرافی

با توجه به نقدینگی قابل توجهی که بسیاری از صرافی‌­ها می‌­توانند ارائه دهند، انتقال کیف پول به صرافی (یا ورودی صرافی‌ها) بخشی اساسی در بازارهای رمزارز می‌باشد. هرگونه انتقال بیت ­کوین از یک نهنگ به کیف پول یک صرافی شناخته شده، معمولاً با قصد فروش یا معامله همراه است. شرکت‌­های تجزیه و تحلیل داده‌­های درون زنجیره‌­ای مانند گلس­نود (Glassnode) حرکات کیف پول‌­های حاوی حداقل 1,000 بیت ­کوین را کنترل می‌­کنند. اگرچه این روند معمول نیست، اما ورودی یا سپرده چند صد میلیون دلاری (به صورت بیت­کوین) از یک  والت ارز دیجیتال به یک صرافی، می‌­تواند معامله‌­گران را به وحشت بیندازد، فشار فروش ناخواسته ایجاد کند و در نتیجه بر قیمت بیت­کوین تأثیر منفی بگذارد یا باعث کاهش موقت آن شود.

  • صرافی به کیف پول

از آنجایی که کیف پول‌­ها می‌­توانند امنیت بیشتری ایجاد کنند، ممکن است نهنگ‌­ها دارایی‌­های خود را در کیف پول­‌­های سرد، یعنی دستگاه‌های سخت ­افزاری که به اینترنت متصل نیستند، ذخیره کنند. خروج بیت­کوین از صرافی­‌ها به کیف پول­‌های سرد می‌­تواند منجر به افزایش قیمت شود، زیرا بیت ­کوین بیشتری از گردش خارج می‌­شود و در نتیجه تقاضا را افزایش می‌­دهد. با این حال، اگر حجم زیادی از استیبل ­کوین‌­ها از صرافی‌­ها به والت‌­ها منتقل شوند، می‌­تواند نشان‌دهند­ه‌­ی این موضوع باشد که نهنگ‌­ها شرایط بازار را نامساعد یا بی ثبات می‌­دانند و در کوتاه مدت جایگزین قابل اطمینان‌تری را ترجیح می‌­دهند.

  • صرافی به صرافی

وقتی نهنگ‌­ها در معاملات صرافی به صرافی شرکت می­‌کنند، اغلب برای آربیتراژ، یعنی استفاده از مزیت تفاوت‌­های کوچک قیمت در بازار صرافی‌های مختلف، می‌­باشد. تغییرات جزئی در قیمت بیت­کوین معمولاً انگیزه‌­ای برای معامله‌­گران روزانه ایجاد نمی‌­کند، اما از آنجا که نهنگ‌­ها حجم بسیار بالاتری را تحت کنترل دارند، می‌­توانند بازدهی قابل توجهی کسب کنند.

از آنجایی که می‌توان بازار رمزارزها را تحت کنترل درآورد، نهنگ­‌های بیت ­کوین می‌­توانند با سفارشات خرید یا فروش بزرگ برای تحت تاثیر دادن احساسات بازار استفاده کنند. برای مثال، با ایجاد سفارشات فروش بزرگ و غیر واقعی، قیمت‌­ها را به صورت مصنوعی پایین نگه دارند یا با ایجاد سفارشات خرید بزرگ سبب افزایش موقت قیمت گردند.

با این وجود، علیرغم نوسانات پراکنده قیمت یا تحرکات کوتاه مدت بازار ناشی از فعالیت نهنگ‌­ها، با افزایش پذیرش و بلوغ در بازار جهانی رمزارزها و با توجه به افزایش قیمت آن، بیت­کوین می‌­تواند در بلندمدت تأثیر نهنگ‌­ها را از بین ببرد.

مطالب مرتبط

 

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *