تتر (Tether) چیست؟ از مفاهیم پایه تا معامله تتر

تتر (Tether) چیست؟ از مفاهیم پایه تا خرید‌و‌فروش تتر

تتر چیست؟ آیا تتر  (USDT) همان دلار است؟ چقدر می‌توان به تتر اعتماد کرد؟ کاربرد تتر چیست؟

این‌ها سوالاتی هستند که سعی شده است در این مقاله به آن‌ها پاسخی در خور داده شود، ما در این مقاله به تفصیل درباره سوالات بالا نوشته‌ایم و همه چیز را درباره تتر بازگو کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

تتر چیست؟

تتر (Tether) چیست؟ تتر یک ارز رمزنگاری‌شده با ثبات یا استیبل‌کوین می‌باشد. این ارز دیجیتال با نماد USDT نمایش داده می‌شود. USDT از جمله ارزهای دیجیتال محبوب در دنیای کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) است که پشتوانه هر واحد این استیبل‌کوین یک دلار امریکا می‌باشد. در حال حاضر تتر یکی از 5 ارز دیجیتال (Digital currency) برتر جهان می‌باشد که در صرافی های بزرگ جهان خرید ‌و‌ فروش می‌شود.

مطالب بیشتر:  پشتوانه تتر چیست؟

شما می‌توانید خلاصه و چکیده بخش عمده‌ای از این مقاله را در ویدئوی زیر که توسط کمپانی تتر تولید شده است مشاهده کنید. امروز یک گام به سمت آینده بردارید. با خرید تتر، دارایی‌های خود را در یک ارز دیجیتال پایدار و امن قرار دهید.

تاریخچه ارز دیجیتال تتر چیست ؟

تتر (Tether) یک ارز رمزپایه مبتنی بر بلاکچین (blockchain) می‌باشد که بر‌خلاف ارزهای دیجیتال دیگر قیمت آن همواره ثابت و در حدود یک دلار آمریکا است. این ارز دیجیتال جزء استیبل‌کوین‌هایی می‌باشد که توسط ذخایر دلاری در حساب‌های بانکی پشتیبانی می‌شوند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

تتر برای اولین بار در جولای 2014 با نام realcoin توسط شرکت TETHER LTD با همکاری سه نفر از اعضای اصلی آن یعنی بروک پیِرس (Brock Pierce) مدیر بنیاد بیت کوین (Bitcoin)، کرِیگ سلارس (Craig Sellars) مهندس نرم‌افزار و کارآفرینی به نام ریو کالینز (Reeve Collins) راه‌اندازی شد. در حال حاضر این ارز دیجیتال توسط شرکت Tether Limited که متعلق به هلدینگ تجاری Tether Holdings Limited در کشور هنگ کنگ می‌باشد، اداره می‌شود. بخش بزرگی از اعضای این شرکت را اعضای ارشد صرافی ارزهای دیجیتال بیتفینکس (BITFINEX) تشکیل می‌دهند.

خالقان تتر

در فوریه 2015 صرافی بیتفینکس خرید‌ و ‌فروش تتر را در چارچوب قوانین خود به طور رسمی آغاز کرد. در ارائه اولیه، این ارز دیجیتال از طریق پروتکل Omni layer بر روی بلاک‌چین بیت کوین توسعه یافت. سپس به بلاک‌چین لایت کوین منتقل شد.

شرکت tether limited توکن‌های تتر را تولید و آن‌ها را در اختیار سرمایه‌ گذاران قرار می‌دهد. این شرکت ادعا می‌کند به ‌ازای هر توکن تتر یک دلار در ذخایر بانک نگهداری می‌شود. نکته منفی این شرکت این است که آنان تا سال 2018 هیچ حرکتی که بویی از شفاف سازی بدهد انجام ندادند. در سال 2018 این شرکت یک حسابدار برای رسیدگی به بحث شفافیت مالی خود استخدام کرد که در همان سال اخراج کرد!

در اکتبر 2021، کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC) اعلام کرد که:

تتر با پرداخت 41 میلیون دلار جریمه “به دلیل ادعاهایی که تتر استیبل کوین به طور کامل توسط دلار آمریکا حمایت می شود موافقت کرد.

در واقع، طبق گزارش CFTC، تتر ذخایر فیات کافی در حساب‌های خود، برای پشتیبانی از توکن‌های تتر USDT در گردش تنها برای 27.6 درصد از روزها در یک دوره زمانی نمونه 26 ماهه از سال 2016 تا 2018 داشته است. اخباری از این دست باعث شد که جو منفی علیه تتر ایجاد شود. اگرچه همین گمانه زنی‌ها باعث شد که در سال 2017 قیمت این ارز دیجیتال 90 سنت کاهش یابد. اما با وجود این ادعا‌ها براساس داده‌های کریپتو کامپر (Crypto Compare)، بیش از 80 درصد کل معاملات بیت‌ کوین در حال حاضر با استیبل‌کوین Tether انجام می‌شود.

بعد از آن تاریخ تتر گام‌های موثری برای جلب اعتماد و بالا بردن ضریب شفافیت خود برداشته است، به عنوان مثال در سال 2022 تتر با گزارشی اعلام کرد که اسناد خزانه داری آمریکا بیش از ۵۸ درصد از ذخایر تتر را تشکیل می‌دهند.

 

 هدف از ایجاد تتر چیست ؟

 هدف از ایجاد تتر | همتاپی

هدف اصلی ارز دیجیتال Tether، جلوگیری از نوسانات قیمتی موجود  در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. وجود نوسانات قیمت در این بازار باعث می‌شود که برخی از تریدرها (Traders) از آن به عنوان منبع درآمد سودآوری کنند و سرمایه‌گذاران نتوانند دارایی خود را در برابر نوسانات ارزی حفظ کنند. بنابراین با ایجاد Usdt تامین نقدینگی و محافظت از دارایی در برابر نوسانات ارزی برای سرمایه‌ گذاران فراهم شده است.

تتر به عنوان یک استیبل کوین با پشتیبانی ارز فیات (Fiat currency) توانست نظر تاجران و سرمایه‌ گذاران زیادی را به خود جلب کند. این ارز دیجیتال بیشتر در کشورهایی که تورم پول محلی آن‌ها بسیار زیاد است و با هدف عدم وابستگی دارایی سرمایه‌ گذاران به پول محلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین استفاده از تتر، خرید ‌و‌ فروش ارزهای دیجیتال را که با محدودیت‌های معاملات ارز فیات روبرو هستند آسان‌تر کرده است. بنابراین، این استیبل کوین می‌تواند واسط مطمئنی بین ارزهای دیجیتال بی‌ثبات با ارز فیات باشد.

اما به صورت کامل به پاسخ این سوال نخواهید رسید که تتر چیست ؟ مگر این که بدانید تتر چگونه کار می‌کند؟

 

تتر چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا شبکه تتر براساس پروتکل Omni در بلاک چین بیتکوین ایجاد شد. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال، ارزش USDT به میزان عرضه و تقاضا آن در بازار بستگی ندارد. بلکه تنها عامل موثر در قیمت آن، قیمت ارز فیات دلار می‌باشد. تتر واسطه میان ارزهای فیات با کریپتوکارنسی می‌باشد و با ایجاد ثبات، شفافیت و کارمزد پایین تراکنش‌ها، بستر خوبی را برای انجام معاملات کاربرانش فراهم کرده است.

تتر چگونه کار می‌کند؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

تتر هم اکنون یکی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. در حال حاضر شرکت تتر به مرکزیت هنگ کنگ تمام فعالیت‌های خود را در دنیا کنترل می‌کند. اما تا به امروز از طرف کمپانی Tether Ltd هیچ‌گونه تضمینی برای حق باز‌خرید یا مبادله این ارز دیجیتال با پول‌های واقعی ارائه نشده است. بنابراین سرمایه‌گذاران از این استیبل‌کوین برای اهداف کوتاه مدت استفاده می‌کنند و به عنوان دارایی طولانی مدت در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

 انواع تترهای موجود در شبکه

توکن‌های تتر انواع و نام‎‌های مختلفی دارند. ریل‌کوین (Real Coin) نام تترهای اولیه بود. این نام در 20 نوامبر 2014 به تتر تغییر یافت. کمپانی تتر اعلام کرد که قصد تعریف پروژه آزمایشی جدیدی را دارد. که در آن 3 تتر با نام‌های یو‌‌اس‌‌تتر (USTether) با عنوان اختصاری (US+) برای دلار آمریکا، یورو‌تتر (EuroTether) با عنوان اختصاری (EU+) برای یورو، ین‌‌تتر (YenTether) با عنوان اختصاری (JP+) را برای ین ژاپن راه‌اندازی خواهد کرد. تمام این توکن‌های آزمایشی مورد حمایت این شرکت خواهند بود و هر توکن دقیقا به اندازه همان ارز فیات پشتیبانی می‌شود و کاربران هر زمان که بخواهند می‌توانند این توکن‌ها را به پول تبدیل کنند و هیچ‌گونه خطری این توکن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

در ژوئن ۲۰۱۷ شرکت تتر تمام تتر‌های خود را بر روی لایه امنی لایت کوین منتشر کرد. پس از آن شرکت تتر اعلام کرد که توکن‌های ERC-20 را برای دلار و یورو بر روی بلاکچین اتریوم راه‌اندازی خواهد کرد.

توکن‌های تتر در حال حاضر 4 نوع مختلف می‌باشند 

  1.   تتر دلار آمریکا بر روی لایه امنی بلاک‌چین بیت کوین
  2.   تتر یورو بر روی لایه امنی بلاک‌چین بیت کوین 
  3.   تتر دلار آمریکا به صورت توکن ERC-20 روی بلاک‌چین اتریوم
  4.   تتر یورو که به صورت توکن ERC-20 روی بلاک‌چین اتریوم

  مزیت‌های استفاده از تتر چیست؟

  • انتقال آسان پول 

با استفاده از تتر (USDT) انتقالات پول برای هر فردی از طریق شبکه‌های غیرمتمرکز سریع و ارزان انجام می‌شود.

  • نرخ تورم صفر

یکی از مزیت‌های استفاده از تتر این است که ارزش آن همیشه برابر با یک دلار آمریکا می‌باشد. بنابراین اگر بر اثر تورم یا عوامل دیگری قیمت دلار تغییر کند، آنگاه قیمت این ارز نیز تغییر می‌کند. بنابراین اگر کسی در Tether سرمایه‌ گذاری کند هیچ‌گاه دچار نقصان سرمایه نمی‌شود.

  • خرید‌ و ‌فروش آسان

مهم‌ترین مزیت استفاده از این ارز دیجیتال، امکان خرید ‌و‌ فروش آن در تمام ساعات شبانه‌روز می‌باشد. به طوری که شما هر زمان تمایل داشته باشید می‌توانید تتر خود را به قیمت روز ارز فیات بفروشید.

  • ارتقا پلتفرم ارزهای دیجیتالی

تتر به سایر سیستم عامل‌های رمزنگاری شده کمک می‌کند تا پلتفرم خود را ارتقا دهند و بتوانند ارزهای فیات را بر روی شبکه سیستم عامل خود راه اندازی کنند.

  • کارایی آسان

کسانی که برای اولین بار می‌خواهند در دنیای ارزهای دیجیتال پلتفرمی برای خود ایجاد کنند بهتر است آن را سازگار با تتر طراحی کنند. زیرا کارایی USDT بسیار آسان است و به راحتی می‌توانید سرمایه‌های فیات خود را با تتر مبادله کنید.

  • تبدیل آسان به سایر ارزهای دیجیتال

شما با خرید تتر می‌توانید آن را به راحتی به سایر ارزهای دیجیتال تبدیل کنید.

  • نقل و انتقالات رایگان

از مزیت‌های دیگر استفاده از tether این است که نقل و انتقالات آن نیازی به پرداخت کارمزد ندارد و شما بدون پرداخت کارمزد می‌توانید تتر خود را به ارزهای دیجیتال دیگر تبدیل کنید و بالعکس. اما برای تبدیل آن به ارز فیات باید مقداری از سرمایه خود را به عنوان حق سرویس یا کارمزد به کمپانی منبع پرداخت کنید.

  • شفافیت و امنیت بالا

شفافیت و امنیت بسیار زیاد این استیبل کوین به همراه عدم محدودیت آن در خرید و فروش تعداد ارزهای دیجیتال از جمله ویژگی‌های مهم استفاده از این ارز دیجیتال می‌باشد.

 محدودیت‌های استفاده از تتر

اما خرید تتر با چه مشکلات و محدودیت‌هایی همراه است؟ در این بخش به تفصیل در این باره صحبت کرده‌ایم:

 

 محدودیت‌های استفاده از تتر | همتاپی

  • تایید هویت فرد

ارز Tether برخلاف ارزهای دیجیتال دیگر از ویژگی ناشناس بودن بهره نمی‌برد. هر کسی تمایل به خرید تتر داشته باشد باید برای باز کردن حساب کاربری جدید، اسناد مختلفی را ارائه دهد تا هویت او تایید شود البته در حال حاضر صرافی EXMO روشی را ابداع کرده است که در آن کاربران بدون تایید هویت فردی خود می‌توانند حساب کاربری باز کنند.

  • عدم ثبات قیمت دلار

همانگونه که می‌دانید ارزش هر توکن USDT همیشه برابر با یک دلار آمریکا می‌باشد. اما ارزش دلار آمریکا ثابت نیست و قیمت آن با نوساناتی همراه است. بنابراین شما نمی‌توانید ادعا کنید که قیمت تتر امروز با قیمت تتر سال آینده برابر باشد. اما می‌توان ادعا کرد که این تاثیرات بیشتر از 2 یا 3 درصد نخواهد بود.

  • محدودیت در استخراج

عموم مردم نمی‌توانند برای استخراج Tether اقدام کنند. استخراج و تولید آن تنها توسط شرکت اصلی تتر انجام می‌شود زیرا کنترل قیمت تتر به نسبت یک به یک با دلار آمریکا کاری دشوار است و نیاز به سیاست‌های خاص مالی و مدیریتی دارد. بنابراین ممکن است برخی از کاربران نسبت به تتر دید خوبی نداشته باشند اما به عنوان حفظ ارزش دارایی می‌تواند ایده خوبی باشد.

 کاربرد تتر در زندگی

استیبل کوین‌ها (stablecoins) به اساسی‌ترین زیرساخت معاملات دارایی‌های دیجیتال، در سطح جهانی تبدیل شده‌اند. در سرتاسر جهان، معامله‌گران از تتر برای خرید پوزیشن‌های مشتقه، بعنوان ذخیره ارزش هنگام تغییر استراتژی‌های معاملاتی و پوزیشن‌های معاملاتی (خرید و فروش) و انتقال ارزش بین صرافی‌ها، بدون این که درگیر نوسانات شوند، استفاده می‌کنند. موارد استفاده متعدد از تتر تنها به کشورهایی که از دلار برای معاملاتشان استفاده می‌کنند محدود نبوده و حتی در کشورهایی که از واحدهای پولی غیر از دلار استفاده می‌کنند کاربرد گسترده‌ای دارد. بنابراین توکن‌های تتر ارزشی استاندارد از دارایی است که از مرزهای ملی فراتر می‌رود.

حجم معاملات روزانه تتر در صدر معاملات ارزهای دیجیتالی استیبل کوین (stablecoin) قرار دارد و تتر به عنوان محبوب ترین استیبل کوین بازار شناخته می‌شود. این ارز برای سرمایه‌ گذاران و کاربران کاربرد‌های فراوانی دارد.

تتر اولین انتخاب صرافی‌های پیشرو برای تعیین قراردادهای مشتقه (که نشان دهنده میلیاردها دلار ارزش قابل تصور است) می‌باشد. این تصمیم به دلیل نقدینگی قوی تتر و سابقه طولانی و ثبات بالای قیمت آن است. حجم معاملات روزانه تتر در صدر معاملات ارزهای دیجیتالی استیبل کوین (stablecoin) قرار دارد و تتر به عنوان محبوب ترین استیبل کوین بازار شناخته می‌شود. این ارز برای سرمایه‌ گذاران و کاربران کاربرد‌های فراوانی دارد.

از آنجایی که قیمت استیبل کوین Tether همواره ثابت می‌باشد، استفاده از این ارز دیجیتال، دارایی سرمایه‌ گذاران را در برابر نوسانات قیمت محافظت می‌کند. سرمایه‌ گذاران برای مبادله و سرمایه‌ گذاری روی ارزهای دیجیتالی که ثبات قیمت ندارند تردید می‌کنند زیرا ممکن است سرمایه آن‌ها در مدت زمان کوتاهی افت شدیدی کند و ارزش اولیه خود را از دست بدهد. بنابراین استفاده از ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت و پایدار مانند Tether که شفافیت و ظرفیت پذیرش بالایی دارد، راه حل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای ارز دیجیتال می‌باشد.

برای خرید ‌و ‌فروش ارزهای دیجیتال نیازی به سیستم‌های بانکی واسطه نمی‌‌باشد و از طریق صرافی‌ها و پلتفرم‌های دیگر می‌توانید آن‌ها را معامله کنید. در نتیجه استفاده از این ارز دیجیتال به دلیل نقدینگی راحت باعث می‌شود که بسیاری از کاربران، آن را به عنوان یک پول واقعی در زندگی روزمره خود استفاده کنند و در کسب‌و‌کارهای زیادی مانند صرافی‌ها، کیف‌ پول‌ها، خدمات مالی و دستگاه‌های خودپرداز از Tether به عنوان ذخیره کننده سود معاملات ارز دیجیتال استفاده کنند. استفاده از این ارز دیجیتال برای صرافی‌هایی که قادر به مبادله مستقیم ارز با ارزهای فیات نیستند، شرایط نقدینگی را فراهم می‌کند. برخی از بانک‌ها و صرافی‌ها به جای نگهداری دلار کاربران، آن را به USDT تبدیل کرده و از سرمایه آنها نگهداری می‌کنند.

 کاربرد تتر در زندگی | همتاپیپی

 

با این حال، موارد استفاده برای تتر، بسیار فراتر از معامله گری است. کاربرد این استیبل کوین همچنین برای برنامه‌هایی مانند پرداخت‌های مرزی، حواله‌ها و بانکداری افراد بدون بانک (افرادی که به خدمات بانکداری سنتی دسترسی ندارند) در سطح جهان رو به افزایش است، که به طرز محسوسی قابل درک است.

  • نقل و انتقالات برون مرزی (Cross Border Transfers)

پرداخت‌های بین‌المللی سازوکار بسیار پیچیده‌تری، از آن که اکثر مردم تصور می کنند دارند. این پرداخت معمولاً هزینه‌ها و کارمزدهای گزافی نیاز دارند. با  معماری سیستم بانکداری مدرن، ارسال مبالغ حتی اندک به کشوری دیگر می تواند چندین طرف را درگیر کرده و هزینه‌های قابل توجهی را به طرفین تحمیل کند.

این پرداخت‌ها می‌تواند شامل هزینه وایر ترنسفر (هزینه شرکت‌های ارائه خدمات انتقال سریع پول)، هزینه‌های فارکس (تبدیل ارز) و هرگونه کارمزد خدماتی باشد، که واسطه‌ها ممکن است دریافت کنند. این هزینه‌ها اغلب می‌توانند بر اساس نسبتی برای مقادیر کمتر حتی بالاتر باشند. علاوه بر این پرداخت‌های بین المللی ممکن است چند روز یا حتی بیشتر طول بکشد.

تتر و دیگر توکن‌های تتر با بهبود سیستم تسویه، حذف هزینه‌های تبدیل ارز و تسویه حساب در چند دقیقه نه چند روز، این مسائل را دور می‌زنند. همچنین نقل و انتقالات تتر نیز تقریباً هیچ هزینه‌ای از لحاظ کارمزد ندارد (بسته به اینکه کدام بلاکچین برای لایه حمل و نقل استفاده می‌شود)

به یاد داشته باشیم تراکنش‌های تتر دارای تسویه نهایی هستند، به این معنی که پس از دریافت توکن‌ها، راهی برای معکوس شدن انتقال یا محدود کردن دسترسی فوری به وجوه توسط یک موسسه مالی وجود ندارد. این یک تجربه منحصر بفرد یکپارچه، برای مشاغل و افرادی ایجاد می‌کند که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند و این روش به عنوان یک ریل پرداخت بین المللی رشد قابل توجهی داشته است.

  • حواله‌ها (Remittances)

 افراد و کسب و کارها هنگام ارسال پول در سطح بین المللی نیازهای متفاوتی دارند. بسیاری از نگرانی‌های مشابه در مورد پرداخت‌های بین‌المللی درباره حواله‌ها نیز وجود دارد، بنابراین با توجه به اینکه حواله‌ها معمولاً دارای مبالغ بسیار کمتری هستند، در نتیجه اعمال کارمزدهای سرسام آور پرداخت‌های بین المللی به حواله ها باعث تحمیل هزینه نامتعارفی بوده که متاسفانه درصد نامتناسبی از کل پرداخت را تشکیل دهند.

رایج ترین نوع، حواله ای است که در آن یک کارگر برای خانواده خود در کشور دیگری پول می فرستد. با این تفسیر به جای تعریف سازوکاری درست و روشی مقرون‌به‌ صرفه برای حمایت از کارگران سراسر جهان برای ارسال پولی که به سختی بدست آورده و برای خانواده‌هایشان می فرستند، اکثر خدمات حواله‌ای در واقع با هزینه‌های وایر ترنسفر، کارمزد فارکس و کارمزد خدمات، هزینه‌های بالاتری نسبت به آنچه لازم است دریافت می‌کنند.

بنابراین استفاده فزاینده از تتر بعنوان جایگزین حواله، مشکلات کلیدی نقل و انتقال پول کارگران برای خانواده هایشان را به بهینه ترین روش حل می کند. چون توکن‌های تتر نیاز به تعامل با یک شخص ثالث یا پرداخت هرگونه کارمزد به جز کارمزد تراکنش مورد نظر را از بین می‌برند.

 همچنین نکته مهم تر این است که استفاده از این استیبل کوین، نیاز به تبدیل بین دو ارز را از بین می‌برد و به هر کسی این امکان را می‌دهد تا این توکن‌ را در صورت عدم دسترسی به یک حساب بانکی که بتواند دلار را نگه دارد، داشته باشد. این یک مزیت مهم برای افراد بدون بانک در سطح جهان است.

[مطالب مرتبط:تفاوت قیمت تتر و دلار؛ چرا قیمت تتر از دلار بیشتر است؟]

  • بانکداری بدون بانک (Banking the Unbanked)

میلیاردها نفر در سراسر جهان به زیرساخت‌های بانکی دسترسی ندارند و حتی بیشتر فقط به خدمات مالی محدود یا سوداگرانه و استثمارکننده دسترسی دارند. بدون دسترسی به زیرساخت‌های درست مالی، ارتباط افراد از اقتصاد جهانی منقطع شده و در نهایت باعث آسیب بزرگی می شود، که نتیجه آن اجبار جهت نگهداری دارایی هایشان به روش‌ها یا در قالب‌های نا امن یا خطرناک است.

افراد بدون دسترسی به زیرساخت های مالی قوی احتمال دارد پس انداز خود را به دلیل تورم، نگرانی مسائل امنیتی نگهداری پول نقد و یا افتادن در دام خدمات دهندگان مالی فاسد، از دست بدهند. تتر راه حلی مطمئنی برای حل این سه معضل ارائه می دهد.

تورم-  امروزه تعداد افرادی که دامنگیر تورم دو یا سه رقمی هستند، در سراسر جهان به میلیاردها نفر می رسد. متاسفانه افرادی که از تورم بالایی رنج می برند، توانایی پس انداز برای آینده خود را به روشی قابل اعتماد از دست می دهند. با این حال راه مناسب برای جلوگیری از افتادن در دام تورم، وجود سازوکاری آسان برای دسترسی مردم به ارز باثبات‌تر نسبت به ارز محلی (تورم زا) است، بنابراین استفاده از استیبل کوین تتر برای اکثر افرادی که تحت تورم بالا زندگی می‌کنند و حفظ ارزش پول و دارایی غیر از پول محلی خود، چالش بزرگی است. راه نجاتی را فراهم می کند، بگونه ای که هر کسی که که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد می تواند به آن دسترسی داشته باشد، و در این شرایط است که به آنها این امکان را می دهد تا در صورت تمایل،دارایی خود را در قالبی غیر واحد پول ملی محلی خود ذخیره کنند.

امنیت- پول نقد فیزیکی برای کسانی که به خدمات بانکی دسترسی ندارند، تنها جایگزین ممکن است. با این که پول نقد دارای ویژگی های مثبت بسیاری است، نیاز به امنیت نگهداری در شکل فیزیکی دارد. بنابراین برای افرادی که همواره پول نقد را در محیط زندگی یا کسب و کارشان نگه می دارند، تامین امنیت شخصی همیشه یک خطر بالقوه محسوب می شود. حتی برای افرادی که با پول نقد به بانک دسترسی دارند نیز، برداشت پول نقد از بانک می تواند یک ریسک فیزیکی و مالی باشد. با این شرایط تتر به کاربران این امکان را می دهد که دارایی هایشان را به روشی کاملا دیجیتالی ذخیره کنند.

خطر ارائه دهندگان خدمات مالی فاسد تتر اطمینانی را فراهم می کند که کاربران، نیازی به اعتماد یا تکیه به واسطه های مرکزی برای تسویه نقل و انتقالات را نداشته باشند، و این ویژگی بارز بصورت ذاتی به کاربران این دارایی قدرت استقلال مالی می بخشد.

تتر، اولین، بزرگترین و پر استفاده ترین استیبل کوین توسط معامله گران ارزهای دیجیتال است؛ چون با ارزش بازار فعلی معادل 82 میلیارد دلار (از 4 آوریل 2022)، تتر یکی از بزرگترین و موفق ترین نوآوری های مالی در سطح جهان است. تتر را با پشتوانه کاملی از ذخایر قابل تضمین، می توان در هر بلاکچین اصلی برای تسهیل مبادلات دارایی های دیجیتال، حفظ نقدینگی و همچنین بعنوان ذخیره ارزش دارایی در عصر دیجیتال استفاده نمود.

انواع تتر (USDT)

در اصل تتر (USDT) با استفاده از پروتکل Omni Layer (با استفاده از بلاکچین بیت کوین) به وجود آمد. اما نسخه‌های دیگری به صورت توکن ERC20 (با استفاده از بلاکچین اتریوم) و توکن TRC20 (با استفاده از بلاکچین ترون) ارائه شده است. این بدان معناست که سه نوع تتر با روش‌های ذخیره متفاوت وجود دارد.

مطالب مرتبط: توصیه می‌کنیم برای بیشتر دانستن درباره این بخش به مقاله انواع تتر را مطالعه کنید.

هنگامی که می‌خواهید تتر خود را به کیف پول ارز دیجیتال انتقال دهد اول باید نوع تتر را تعیین کنید؛ زیرا انواع مختلف این ارز با یکدیگر سازگاری ندارند. اگر به کیف پول اشتباه واریز کنید، سرمایه‌تان را از دست خواهید داد. خبر خوش آن است که روش بررسی نوع تترتان، فرآیند نسبتا ساده‌ای دارد. 

چه نوع تتری دارم؟

چندین روش وجود دارد تا نوع تتر موجود در حسابتان را مشخص کنید.

  1. آدرس برداشت تتر را بررسی کنید.
  • USDT مبتنی بر ERC20 با 0x شروع می‌شود.
  • USDT مبتنی بر امنی (Omni Layer) با رشته تصادفی اعداد یا حروف آغاز می‌شود که اغلب 1، 3 یا پیشوند آدرس والت‌های سگویت bc1 است.
  • USDT مبتنی بر ترون با TX شروع می‌شود.
مطالب بیشتر: تفاوت تتر اتریوم و تتر ترون چیست؟
  1. از طریق صرافی پرس و جو کنید.
  • با بخش ارتباط با مشتریان صرافی رمزارز مورد نظر تماس بگیرید و نوع تتری را که پشتیبانی می‌کنند، بپرسید.
  1. کیف پول را با مبلغ اندکی امتحان کنید.
  • از این روش باید به عنوان آخرین گزینه استفاده کنید. چرا که ممکن است سرمایه‌تان (البته به مقدار اندک) را از دست بدهید. اگر نمی‌توانید نوع تتر خود را تعیین کنید، می‌توانید مبلغ بسیار اندکی را به کیف پول تتر ارسال کنید تا مطمئن شوید آیا نوع تتر شما را پشتیبانی می‌کند یا نه.

چه نوع کیف پول تتری را انتخاب کنیم؟

ما این سوال را به صورت کامل و جامعی در مقاله کیف پول تتر توضیح داده‌ایم، اما همچنان که از سازگاری نوع تتر و کیف پول خود اطمینان حاصل می‌کنید، به یاد داشته باشید که ویژگی‌های کلیدی زیر را در نظر بگیرید:

  • رابط کاربری آسان

نگهداری و مدیریت کوین‌ها و توکن‌ها می‌تواند پیچیده و گیج کننده باشد به خصوص وقتی که در ارزهای دیجیتال مبتدی باشید. پس به دنبال کیف پولی با رابط کاربری ساده و راحت باشید.

  • ویژگی‌های امنیتی

تمامی ویژگی‌های امنیتی هر کیف پول را بررسی کنید، از جمله احراز هویت دو عاملی و رمزگذاری پیشرفته. آیا کیف پول قبلا حفره‌های امنیتی را تجربه کرده است؟

  • نسخه پشتیبان و بازگردانی

اگر برای کیف پول دیجیتالی شما اتفاقی بیفتد، آیا تهیه نسخه پشتیبان از کیف پولتان و بازگردانی سرمایه‌ آسان است؟ آیا کنترل کلید خصوصیتان را در دست دارید یا باید به شخص ثالثی اعتماد کنید؟

  • توسعه‌ی مداوم

هر کیف پولی که انتخاب می‌کنید، درباره‌ی تیم توسعه پشت آن محصول نیز تحقیق کنید. آیا کیف پول به طور مداوم ارتقا می‌یابد و با ویژگی‌ها و فن‌آوری جدید بروزرسانی می‌شود؟

  • پشتیبانی مشتری

در نهایت اگر در مورد کیف پول خود نیاز به کمک داشتید یا در تراکنشی دچار مشکل شدید، برقراری تماس با تیم پشتیبانی مشتری چقدر آسان است؟

ذخیره تتر در کیف پول صرافی

USDT در اصل توکن معامله‌گران است. آنها می‌توانند با استفاده از تتر‌ در برابر نوسانات بازار در امان بمانند. اگر قصد دارید از تتر بدین منظور استفاده کنید، نقدینگی ضروری است. گزینه‌ی خرید و فروش در لحظات بحرانی برای انجام معاملات موفق با استفاده از تتر‌ ضروری است. بنابراین، اگر دسترسی سریع به سرمایه‌ برایتان مهم است، ذخیره تتر در صرافی می‌تواند از دیگر روش‌های کارآمد باشد.

با این حال، نگه داشتن USDT در صرافی ممکن است پرریسک باشد. اگر صرافی در معرض حفره امنیتی باشد، خطر از دست دادن تمام دارایی‌های دیجیتال سپرده شده در آن صرافی را دربردارد. در نتیجه، اگر به دسترسی سریع به تترتان برای انجام معامله نیاز دارید، این روش ذخیره می‌تواند به عنوان موثرترین ولی با ایمنی کمتر باشد.

چگونه تتر خود را به طور امن نگهداری کنیم؟

برای اینکه امنیت تترتان را به حداکثر برسانید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

  • مقدار مورد نیازتان را برای ذخیره کردن مدنظر قرار دهید

روشی را که برای ذخیره کردن ارز خود انتخاب می‌کنید، می‌تواند به معنای انتخاب بین دسترسی به بازار و امنیت باشد. دسترسی سریع و راحت به سرمایه‎‌تان با استفاده از ذخیره آنلاین به طور کلی به معنای کاهش امنیت است. اما انتخاب امنیت بالا و ذخیره آفلاین به این معناست که وقتی فرصت معامله مطرح شود، تتر شما بلافاصله در دسترس نخواهد بود. قبل از انتخاب شیوه ذخیره، نیازهایتان را به دقت مدنظر قرار دهید.

  • کلیدهای خصوصی را محرمانه نگه‌داری کنید

بدون کلیدهای خصوصی نمی‌توانید به کوین‌ها و توکن‌هایتان دسترسی داشته باشید. پس اطمینان حاصل کنید که این کلیدها را در جایی امن و مطمئن ذخیره می‌کنید. این نکته نیز حائز اهمیت است که این کلیدهای خصوصی را با کس دیگری به اشتراک نگذارید.

  • آدرس‌ها را بررسی کنید

معاملات بلاکچین برگشت‌ناپذیرند. پس قبل از ارسال هرگونه سرمایه‌ای از وارد کردن آدرس صحیح  اطمینان حاصل کنید.

  • حتماً خودتان تحقیق کنید

قبل از اینکه کیف پول خود را انتخاب کنید، مطمئن شوید که به طور کامل درباره‌ی آنچه که کیف پول باید ارائه دهد، تحقیق می‌کنید. ویژگی‌های کیف پول چیست؟ استفاده از آن چقدر ساده است؟ آیا ارائه‌دهنده‌ی معروفی آن را ارائه داده است؟ آیا تا به حال هک شده است؟ آیا کاربران دیگر آن کیفپول تتر را پیشنهاد می‌دهند؟ انجام تحقیق شخصی درباره‌ی انتخاب کیف پول مناسب تضمین می‌کند که تصمیم آگاهانه‌ای گرفته‌اید.

تتر (USDT)، چگونه از تمرکززدایی مالی حمایت می‌کند؟

بازار ارزهای دیجیتال، سریع‌ترین بازار تکنولوژی در حال رشد در دهه گذشته است، ‌و هیچ پدیده ای قابل مقایسه با رشد سریع این بخش نیست. اگر بخواهیم به دنبال علت اصلی سرعت رشد خاص این فناوری باشیم، در بنیادی‌ترین سطح، رشد ارزهای دیجیتال و برنامه‌های بلاک چین ناشی از اعتقاد به تأثیری است که تمرکززدایی می‌تواند بر امور مالی و جهان پیرامون ما داشته باشد.

به هر روند و پروژه‌ای در دنیای دارایی‌های دیجیتال نگاه کنیم‌، به سادگی در می‌یابیم که  سعی دارد از تمرکز‌زدایی برای حل یک مشکل استفاده کند. برخی شکست می‌خورند و برخی موفق می‌شوند، اما تیم‌های بی‌شماری هستند که با تلاششان رویکرد صحیح را برای تمرکززدایی هدف‌گذاری کرده و تعیین می‌کنند که کدام مسائل و مشکلات را حل نمایند.

ماموریت اصلی تتر ( USDT) حمایت همه جانبه از رشد و پذیرش یک سیستم مالی غیرمتمرکز است. هر چند استیبل کوین تتر خود یک دارایی غیرمتمرکز نیست، ولی چالش‌های مهمی را حل می‌کند که باعث رشد و حمایت از بقای سیستم‌های مالی غیرمتمرکز است.

  • یکپارچه سازی زیرساخت های غیرمتمرکز

هر چند، سیستم‌ها و زیرساخت‌های مالی غیرمتمرکز حداقل در حال حاضر نمی‌توانند به صورت مجزا وجود داشته باشند، اما شاید روزی فرا برسد که، سیستم‌های مالی غیرمتمرکز فقط به عنوان «سیستم مالی» شناخته شوند، اما در حال حاضر کاربران باید توانایی ورود و خروج از دنیای غیرمتمرکز را داشته باشند.

کاتالیزورهای زیادی وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد، تا ارزهای دولتی موجود در بانک‌ها را به دارایی‌های دیجیتال تبدیل کنند، اما تتر مشکل متفاوت و خاص‌تری را حل می‌کند که به همان اندازه برای رشد بازارهای مالی غیرمتمرکز مهم است.

تتر، یک دارایی بومی بلاکچین است، که در اکثر بلاکچین‌های اصلی پشتیبانی می‌شود و به دلیل این که سال‌ها بهترین انتخاب برای افراد، معامله‌گران و شرکت‌ها بوده است، به بزرگترین استیبل‌کوین جهان تبدیل شده است. 

با توجه به این واقعیت که تتر دارایی بلاکچینی است، قابلیت خاص بلاکچینی بودن تتر باعث می‌شود معامله گران بدون خروج پول‌هایشان از بازار ارزهای دیجیتال، معاملاتشان را انجام دهند؛ چون تتر ارزش معیار دلار را برآورده می‌کند.

این توانایی؛ یعنی ماندن پول در بازار دارایی‌های دیجیتال، رشد ارزهای دیجیتال را افزایش می‌دهد؛ چون اگر ابزاری مانند تتر در دسترس نبود، کاربران باید به طور مداوم پول را از بازار ارزهای دیجیتال به بانک‌ها منتقل می‌کردند. این امر باعث افزایش اصطکاک شدید و اعمال فشار غیرضروری بر توانایی کاربران برای استفاده از زیرساخت‌های غیرمتمرکز به عنوان بخش عمده‌ای از بستر مالی دارایی‌های دیجیتال می‌شود؛ همچنین راه‌ها را برای سانسور مالی باز می‌کند!

  • حمایت از بازارهای جهانی

خصوصیت بارز بازارهای مالی غیرمتمرکز، جهانی بودن آنهاست، با این حال، هر کاربر باید از یک پول ملی و با استفاده از زیرساخت مالی ملی (پول نقد، بانک و غیره) وارد اکوسیستم ارزهای دیجیتال شود.

تتر به کاربران این امکان را می‌دهد، تا دارایی دیجیتال خود را در برابر ارز فیات بدون نیاز به بانک، به ارز فیات مورد نظر خود تبدیل کنند. این توانایی به کاربرانی که در یک سیستم‌مالی غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند اجازه می‌دهد تا ارزش دارایی‌های خود را حفظ کنند و در عین حال توانایی انجام معاملات بین‌المللی را نیز داشته باشند.

در دنیایی که بیشتر تراکنش‌های اقتصادی از بیت کوین یا سایر دارایی‌های دیجیتالی استفاده نمی‌کنند، اکثر مردم هنوز همه هزینه‌ها و خریدهای خود را بر حسب ارز فیات محاسبه می‌کنند  تتر تنها راهی است که معیاری برای کنترل نحوه تعیین ارزش آنها، با وجود ماندن در زیرساخت مالی غیرمتمرکز جهانی، فراهم می‌کند.

برای رشد اکوسیستم ارزهای دیجیتال مهم است که کاربران بتوانند از زیرساخت‌های مالی غیرمتمرکز برای انتقال ارزش فیات و همچنین دارایی‌های دیجیتال استفاده کنند.

  • نقدینگی

تتر، ابزار مهم نقدینگی در اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. حجم معاملات روزانه تتر معمولاً بسیار بیشتر از هر دارایی دیجیتال دیگر به جز بیت کوین است. همچنین بیشتر از سهام سنتی بزرگ؛ مانند اپل در یک روز معامله می‌شود! این یک نقطه عطف قابل توجه است، چون یک دارایی با عمر کمتر از یک دهه یکی از نقدشونده‌ترین دارایی‌های روی کره زمین است.

این نقدینگی برای رشد اکوسیستم ارزهای دیجیتال حیاتی است. این قابلیت اجازه می‌دهد تا مقادیر زیادی از دارایی‌های دیجیتالی به راحتی به دارایی‌های فیات تبدیل شوند. این ویژگی تضمین می‌کند که سرمایه گذاران و شرکت‌های بزرگ بتوانند به طور یکپارچه وارد یک سیستم مالی جایگزین شوند.

  • ساختن آینده از طریق ترکیب دنیای مالی سنتی و فناوری مالی غیر متمرکز

یک سیستم مالی غیرمتمرکز جایگزین، زمانی بهترین امکان رشد را دارد که بتواند با زیرساخت‌های سنتی و دنیایی که اکثر کاربران به آن عادت دارند، ارتباط برقرار کند و مستقیم‌ترین تأثیر را بر زندگی آنها اعمال کند.

پتانسیل دارایی‌های دیجیتال و تتر، کاربران را هیجان زده می‌کند، زیرا کاربران به وضوح تأثیر واقعی دارایی‌های دیجیتال را در زندگی خود می‌بینند، و این به دلیل خاصیت غیرمتمرکز و فارغ از سیستم مرکزی آنهاست، که فرصت‌های جدید هیجان انگیزی را فراهم می‌کنند، چالش‌های بزرگی را حل می‌کند و به مردم سراسر جهان توانایی ایجاد ارزش اقتصادی آنلاین را ارائه می‌دهد.

با این حال، میزان توانایی و تاثیر سیستم مالی غیرمتمرکز متاثر از نگرش و تصمیماتی است که کاربران اتخاذ می‌کنند، و رشد این فناوری به یکپارچگی مردم در پذیرش آن بستگی دارد

همچنین با توجه به توانایی تتر جهت بازخرید دلار بر اساس نسبت 1-1 به دلار می‌تواند به عنوان جایگاهی برای ذخیره ارزش دلار در بلاک‌چین عمل کند. چون بدون تصور ارزش دلار در زنجیره‌بلوکی، تصور اینکه مبادلات مشتقات (derivatives) و امور مالی غیر متمرکز (Defi) می‌توانستند به همین سرعت یا به همین اندازه رشد کرده باشند، سخت است.

در مجموع به عنوان سخن پایانی باید گفت: تتر به کانون اصلی دنیای ارزهای‌دیجیتال تبدیل شده است و نقش بسزایی را در فرایندهای امور مالی غیر متمرکز ایفا کرده و تداوم و بقای فناوری نوین مالی را فراهم ساخته است.

سوالات متداول

  • تتر چیست؟

تتر (Tether) یک ارز رمزنگاری‌شده با ثبات یا استیبل‌کوین می‌باشد. این ارز دیجیتال با نماد USDT نمایش داده می‌شود. USDT از جمله ارزهای دیجیتال محبوب در دنیای کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) است که پشتوانه هر واحد این استیبل‌کوین یک دلار امریکا می‌باشد. در حال حاضر تتر یکی از 5 ارز دیجیتال (Digital currency) برتر جهان می‌باشد که در صرافی های بزرگ جهان خرید ‌و‌ فروش می‌شود. در این مقاله به بررسی این ارز دیجیتال می‌پردازیم.

  • هدف از ایجاد ارز تتر چیست؟

هدف اصلی ارز دیجیتال Tether، جلوگیری از نوسانات قیمتی موجود در بازار ارزهای دیجیتال می‌باشد. وجود نوسانات قیمت در این بازار باعث می‌شود که برخی از تریدرها (Traders) از آن به عنوان منبع درآمد سودآوری کنند و سرمایه‌گذاران نتوانند دارایی خود را در برابر نوسانات ارزی حفظ کنند. بنابراین با ایجاد Usdt تامین نقدینگی و محافظت از دارایی در برابر نوسانات ارزی برای سرمایه‌ گذاران فراهم شده است.

  • تتر چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا شبکه تتر براساس پروتکل Omni در بلاک چین بیتکوین ایجاد شد. برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال، ارزش USDT به میزان عرضه و تقاضا آن در بازار بستگی ندارد. بلکه تنها عامل موثر در قیمت آن، قیمت ارز فیات دلار می‌باشد. تتر واسطه میان ارزهای فیات با کریپتوکارنسی می‌باشد و با ایجاد ثبات، شفافیت و کارمزد پایین تراکنش‌ها، بستر خوبی را برای انجام معاملات کاربرانش فراهم کرده است.

  • انواع تترهای موجود در شبکه کدام است؟
  1. تتر دلار آمریکا بر روی لایه امنی بلاک‌چین بیت کوین
  2. تتر یورو بر روی لایه امنی بلاک‌چین بیت کوین
  3. تتر دلار آمریکا به صورت توکن ERC-20 روی بلاک‌چین اتریوم
  4. تتر یورو که به صورت توکن ERC-20 روی بلاک‌چین اتریوم
  • مزیت‌های استفاده از دلار تتر چیست؟
  1. انتقال آسان پول
  2. خرید‌ و ‌فروش آسان
  3. ارتقا پلتفرم ارزهای دیجیتالی
  4. کارایی آسان
  5. تبدیل آسان به سایر ارزهای دیجیتال
  6. نقل و انتقالات رایگان
  7. شفافیت و امنیت بالا
  8. نرخ تورم صفر
  • چگونه تتر خود را به طور امن نگهداری کنیم؟
  1. مقدار مورد نیازتان را برای ذخیره کردن مدنظر قرار دهید
  2. کلیدهای خصوصی را محرمانه نگه‌داری کنید
  3. آدرس‌ها را بررسی کنید
  4. حتما خودتان تحقیق کنید

مطالب مرتبط با مقاله تتر چیست

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *