آشنایی با استخر استخراج یا استخر ماینینگ (Mining Pool)

آشنایی با استخر استخراج یا استخر ماینینگ (Mining Pool)

استخر استخراج یا ماینینگ پول (Mining Pool) یکی از مهم‌ترین مباحثی می‌باشد که جامعه ارزهای دیجیتال (Digital currency) با آن سروکار دارند. انتخاب استخر استخراج مناسب حساس‌ترین انتخاب یک ماینر (Miner) برای کسب درآمد عالی می‌باشد، چرا که این انتخاب تاثیر زیادی در ادامه فعالیت‌های ماینر‌ها دارد. به همین دلیل ما در این مقاله به بحث استخرهای استخراج و موضوعات مرتبط با آن می‌پردازیم تا شما درک بهتری از آن داشته باشید.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

 استخر استخراج یا ماینینگ پول

استخر استخراج محلی می‌باشد که به صورت مجازی ماینر‌ها توان پردازشی کامپیوتر‌های خود را در آنجا ادغام می‌کنند تا شانس خود را برای کسب در‌‌آمد از طریق استخراج ارزهای دیجیتال افزایش دهند. 

برخی از ارزهای رمزنگاری‌شده از الگوریتم اثبات کار (proof of work) که یک سیستم استخراج می‌باشد پیروی می‌کنند. این الگوریتم مبتنی بر قدرت محاسباتی دستگاه‌ها می‌باشد. در این روش استخراج‌‌کنندگان باید معادلات پیچیده‌ای را برای تایید تراکنش‌های شبکه حل کنند. هر چه قدرت حل معادلات ریاضی دستگاه‌ها بیشتر باشد، امکان ماینینگ ارز‌های دیجیتال بیشتری برای آنها وجود دارد. ماینرها می‌توانند این فرآیند را به صورت انفرادی و یا از طریق استخرهای استخراج انجام دهند. از آنجایی که در شبکه استخراج ارزهای دیجیتال رقابت برای حل معادلات پیچیده ریاضی بسیار زیاد است در نتیجه استخراج کننده‌ها توان پردازشی خود را در استخرهای ماینینگ متمرکز می‌کنند. 

تاریخچه پیدایش استخر استخراج | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

در استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از استخرهای استخراج در حقیقت چندین دستگاه سخت‌افزاری که به صورت توزیع شده در سراسر جهان وجود دارند گرد هم جمع شده‌اند. فعالیت‌های این دستگاه‌های استخراج به صورت متمرکز می‌باشد و در فرآیند استخراج با هم همکاری می‌کنند. در واقع تعدادی از ماینر‌‌ها با هم قرارداد می‌بندند که توان پردازشی دستگاه‌های خود را به اشتراک گذاشته و سود حاصل از ماینینگ آن‌ها را با هم شریک شوند. سود حاصل از استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از استخر‌ها به دلیل اینکه بین همه‌ی ماینرهای فعال در شبکه و به روش‌های مختلف توسط استخرها تقسیم می‌شوند نسبت به روش استخراج انفرادی بیشتر است.

برای درک بهتر فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال به مقاله صفر تا صد استخراج ارزهای دیجیتال مراجعه کنید.

تاریخچه پیدایش استخر استخراج

هنگامی که ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) در سال 2009 بیت‌کوین (Bitcoin) را اختراع کرد. برای استخراج هر بلاک پاداشی معادل 50 بیتکوین اختصاص داد. در زمان پیدایش بیت کوین ماینر‌ها به صورت انفرادی اقدام به استخراج بیت کوین می‌کردند و استخر ماینینگ وجود نداشت. زیرا میزان هش‌ریت شبکه و رقابت بین ماینرها بسیار پایین بود و ماینر‌ها می‌توانستند به سود کافی دست یابند. اما با گذشت زمان و وارد شدن غول‌های بزرگ به حوزه استخراج ارزهای دیجیتال و رقابتی شدن فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال، ماینر‌‌های کوچکتر نمی‌توانستند با فارم (Farm)های بزرگ استخراج رقابت کنند و به صورت انفرادی به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازند.

بنابراین آنها با هدف کسب درآمد بیشتر به استخرهای استخراج پیوستند. این ماینرها قدرت پردازشی دستگاه خود را در اختیار استخر استخراج قرار می‌دهند و استخر به نمایندگی از تمام ماینر‌های عضو شبکه به عنوان یک ماینر واحد در فرایند استخراج شرکت می‌کند.

ایده به اشتراک گذاشتن توان پردازشی کامپیوتر‌ها در یک محل، برای اولین بار در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۰ توسط اسلاش (Slush) ارائه شد. در ابتدا ایده وی مورد حمایت افراد زیادی قرار نگرفت. اما اسلاش همچنان بر نظر خود اصرار داشت. او سه هفته بعد از آنکه ایده خود را مطرح کرد اولین استخر استخراج بیت کوین با نام استخر اسلاش (Slushpool) را ایجاد کرد. در آن زمان قدرت پردازشی آن حدود ۶۰۰۰۰۰ کیلوهش بر ثانیه بود. دیری نپایید که ایده اسلاش جایگاه خود را در میان ماینرها پیدا کرد و افراد زیادی با الگو گرفتن از ایده او استخر‌های ماینینگ را ایجاد کردند. امروزه استخر ماینینگ اسلاش بیش از 9.3 درصد هش‌ریت شبکه بیت کوین را تصاحب کرده است. این استخر از آن زمان تا به امروز به کمک 8500 ماینر خود توانسته است بیش از یک میلیون بیت‌ کوین استخراج کند. قدرت پردازشی این استخر استخراج در حال حاضر بیش از ۵ EH/s است که نسبت به سال اختراع آن ۸.۴ میلیارد رشد کرده است.


کارمزد استخرهای ماینینگ چگونه است؟


روش پرداخت کارمزد ماینر‌ها، در استخر‌های ماینینگ ارز دیجیتال کاملا متفاوت است. استخرهای ماینینگ ارزهای دیجیتال از طریق یکی از راه‌های زیر به کاربران خود سود پرداخت می‌کنند. 

کارمزد استخرهای ماینینگ چگونه است؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

  •  پرداخت پاداش به ازای هر سهم (PPS)

پرداخت به ازای هر سهم یا Pay Per Share روشی است که در آن با توجه به میزان توان پردازشی که ماینر در اختیار استخر قرار داده است سهم داده می‌شود. هر ماینر به نسبت سهم خود در استخر کارمزد دریافت می‌کند. در این روش میزان درآمد استخر تاثیری روی کارمزد ماینر ندارد و ماینر کارمزد خود را بدون در نظر گرفتن سود یا زیان شبکه دریافت می‌کند. در حال حاضر نسخه جدیدی از این روش به نام PPS+ ارائه شده است. کارکرد این نسخه جدید PPS+ مانند PPS می‌باشد با این تفاوت که کارمزد تراکنش‌های هر بلاک نیز در سود ماینر تاثیرگذار است.

  •  پرداخت پاداش براساس (SMPPS-Shared Maximum Pay Per Share)

 این روش مانند روش PPS است و تنها تفاوت آن در مدت زمان پیدایش بلاک‌ها است. اگر بلاک‌ها هر چه سریعتر پیدا شوند شبکه ماینینگ سود بیشتری به ماینرها می‌دهد.

  • پرداخت پاداش نسبی (Proportional)

روش پرداخت نسبی همانند روش PPS است و میزان درآمد شما با توجه به قدرت پردازشی دستگاه شما در نظر گرفته می‌شود. اما سود شما زمانی به کیف‌پولتان واریز می‌شود که یک بلاک ماین شود. در غیر این صورت پاداشی دریافت نمی‌کنند. در روش پرداخت نسبی با افزایش تعداد ماینر‌ها سود هر کدام کمتر خواهد شد ولی شانس پیدا شدن بلاک و دریافت پاداش افزایش می‌یابد.

  • پرداخت پاداش مبتنی بر امتیاز (Score-Based)

روش پرداخت مبتنی بر امتیاز، روشی است که در آن استخر با توجه به امتیاز ماینر‌ها به آن‌ها کارمزد پرداخت می‌کند. نحوه امتیاز‌دهی هم به این صورت است که هر چه فعالیت ماینر در استخر بیشتر باشد امتیاز بالاتری خواهد داشت. در این روش سود ماینر‌ها بلافاصله بعد از استخراج هر بلاک به حساب آن‌ها واریز می‌شود.

  • پرداخت پاداش در ازای N سهم آخر (Pay Per Last N Share)

در این روش ابتدا ماینر‌ها سهامی ‌را از استخر دریافت می‌کنند. این سهام توسط قوانین خاصی به آن‌ها ارائه می‌شود. بعد از دریافت سهام ماینر‌ها شروع به استخراج بلاک می‌کنند. آخرین سهم‌هایی که در تولید بلاک مشارکت داشتند در سود حاصل از استخراج آن بلاک سهیم خواهند بود. البته با توجه به عدد N آخرین سهم‌ها می‌تواند متفاوت باشد. به طور مثال:

استخری را تصور کنید که در آن روش سود ‌دهی براساس 100 میلیون سهم آخر است. یعنی هنگامی که در این استخر یک بلاک ایجاد شود آنگاه 100 میلیون سهم آخر استخراج بلاک بررسی می‌شوند. تنها همان سهم‌ها در پاداش بلاک سهیم خواهند بود و سایر سهم‌ها پاداش دریافت نخواهند کرد. به این روش، روش پرداخت شانسی می‌گویند.


 مزایا و معایب پیوستن به استخر استخراج چیست؟


پیوستن به استخر ماینینگ مزایا و معایب مختلفی دارد. لازم به ذکر است که امروزه استخراج ارزهای دیجیتالی به صورت انفرادی به صرفه نیست، مگر این که فارم (Farm) استخراج شما خیلی بزرگ باشد. در ادامه به بررسی برخی از مزایا و معایب استفاده از استخرهای استخراج می‌پردازیم.

  • مزایا

میزان سود حاصل از استخراج ارزهای دیجیتال برای ماینرها با استفاده از این روش باثبات‌تر است.

احتمال کسب درآمد بیشتر نسبت به روش انفرادی وجود دارد. 

صرفه‌جویی در هزینه‌های استخراج ارزهای دیجیتال 

  • معایب

احتمال بروز مشکلات فنی و از دسترس خارج شدن استخرهای استخراج وجود دارد.

سود ماینر‌ها به دلیل کارمزدهای مختلف استخر کاهش می‌یابد.

احتمال کلاهبرداری و عدم شفافیت در نحوه‌ کار استخر و میزان درآمد واقعی استخراج‌کننده وجود دارد.

پیوستن به استخرهای استخراج باعث افزایش تمرکز در شبکه می‌شود.

ممکن است ماینر با برخی قوانین جدید استخراج ارزهای دیجیتال آشنایی نداشته باشد و به همین دلیل ادامه همکاری با استخر ماینینگ دشوار شود.

احتمال حملات سایبری هکر‌ها به داده‌های استخرها وجود دارد


 نحوه اتصال ماینرها به استخر ماینینگ


کاربران می‌بایست پیش از انتخاب استخر استخراج و اتصال به آن به چند نکته مهم توجه کنند:

  • اندازه و بزرگی استخرهای ماینینگ

منظور از اندازه و بزرگی استخر ماینینگ تعداد ماینر‌ها و قدرت پردازشی آن می‌باشد. استخرهای بزرگتر از اعتبار بیشتری برخوردار هستند و پرداختی آنها منظم‌تر می‌باشد اما میزان سود پرداختی آنها نسبت به استخرهای کوچکتر کمتر است. 

  • سیاست‌های استخر استخراج در رابطه با نحوه پرداخت

پیش از عضویت در استخر استخراج سیاست‌های پرداخت آن را با دقت مطالعه کنید. برای مثال اگر شما تمایل دارید سود حاصل از استخراج خود را روزانه و مرتب و یا پس از استخراج هر بلاک دریافت کنید می‌بایست متناسب با نیازهای خود دست به انتخاب بزنید.

  • کارمزد عضویت ماینرها در استخرهای استخراج

راه‌اندازی استخر‌های بزرگ هزینه‌هایی را در بردارد. معمولا استخرها هزینه‌ها را از سود ماینر‌ها کسر می‌کنند. کارمزد استخر‌ها معمولا از 0 تا 4 درصد می‌باشد.

  • اعتبار و امنیت استخرهای استخراج

مسئله مهمی که پیش از انتخاب استخر استخراج باید به آن توجه داشته باشید اعتبار و امنیت استخر استخراج می‌باشد. اینکه استخر قابل اعتماد باشد و تقلبی در کار نباشد و سرمایه شما را تصاحب نکند و یا اینکه به راحتی توسط هکرها هک نشود. برای در امان ماندن دارایی‌ها بهتر است عضو استخرهای استخراج کهنه کار که امتحان خود را پس داده‌اند شوید. علاوه بر این پیش از عضویت در استخرها نظرات کاربران آن را با دقت مطالعه کنید.


بهترین استخرهای استخراج بیت کوین


همانطور که گفته شد برای ورود به عرصه استخراج ارزهای دیجیتال علاوه بر انتخاب ارز دیجیتال مناسب و تهیه ابزارهای سخت افزاری استخراج انتخاب یک استخر استخراج مناسب نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد. ماینرها می‌بایست هنگام انتخاب استخر استخراج مناسب به نکاتی مانند بزرگی استخر استخراج، کارمزد استخر، سیاست‌های مربوط به نحوه پرداخت سود ماینرها و اعتبار و امنیت توجه ویژه‌ای داشته باشند.

بزرگترین استخر‌های ماینینگ در کشور چین قرار دارد و توسط آنها مدیریت می‌شوند. وبسایت برخی از این استخرهای ماینینگ تنها براساس زبان چینی طراحی شده است و یا تنها از کاربران چینی پشتیبانی می‌کنند. حدود 20 استخر بزرگ جهان در کشور چین قرار دارد و 81 درصد قدرت هش‌ریت شبکه بیت‌کوین در اختیار آن‌ها است. بنابراین بیشتر ماینرهای بیت کوین در کشور چین متمرکز شده‌اند و این یکی از بزرگترین مشکلات توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال بیت‌کوین به شمار می‌آید. پس از چین کشورهای ایسلند، ژاپن، جمهوری چک، گرجستان و هند به ترتیب بیشترین استخر استخراج را در اختیار دارند. ما در ادامه می‌خواهیم به معروف‌ترین و قدرتمندترین استخر‌های استخراج بیت کوین اشاره کنیم که بعضی از آن‌ها برای کاربران ایرانی محدودیت‌هایی دارند.

  • استخر پولین(Poolin)

استخر پولین یکی از استخر‌های بزرگ استخراج بیت کوین است که در حال حاضر حدود ۱۸٪ تمام بلاک‌های بیت‌کوین را استخراج می‌کند. این استخر در کشور چین قرار دارد و توسط بنیان‌گذار btc.com ساخته شده است اما چند سال بعد شرکت بیت‌مین (Bitmain) آن را خریداری کرده است. اکثر ماینرهای این استخر چینی هستند و قابلیت اتصال برای تمام ماینرهای جهان را فراهم کرده است. به طوری که شما به راحتی می‌توانید به این استخر متصل شوید و ارزهای دیجیتال بیت کوین، لایت‌ کوین (Litecoin)، بیت کوین کش (Bitcoin Cash) و زی‌کوین (Zcoin) را ماین کنید. این استخر نرم‌افزار مخصوص خودش را دارد و تنها با نصب کردن آن می‌توانید به فارم بزرگ پولین متصل شوید.

روش پرداخت کارمزد ماینر‌ها در استخر پولین به ازای هر سهم (FPPS) است. ماینر‌ها می‌توانند کارمزد خود را به صورت روزانه از این شرکت دریافت کنند و حداقل پرداخت آن ۰.۰۰۵ بیت کوین است. کارمزد استخراج بیت کوین ۲.۵ درصد به ازای هر سهم است. همچنین کاربرانی که قصد دیدن وضعیت کارمزد خود را دارند می‌توانند با مراجعه به صفحه earning در وبسایت رسمی این استخر آن‌ را ببینند.

  •  استخر F2Pool

استخر F2Pool یکی از بزرگترین استخرهای استخراج بیت کوین است که حدود 17 درصد بلاک‌های بیت‌کوین را ماین می‌کند. این استخر در کشور چین قرار دارد و در سال 2013 راه‌اندازی شده است و بیشتر با نام استخر ماینینگ دیسکس فیش (Fish Discus) شناخته می‌شود. رابط گرافیکی آن به زبان انگلیسی است.

سایت این استخر ماینینگ بر بستر پروتکل HPPTS کار می‌کند. این وبسایت توانایی مسدودسازی کیف پول کاربران را دارد. پس از ثبت نام در این استخر کاربران نمی‌توانند آدرس کیف پول خود را تغییر دهند. این سایت فاقد تایید هویت دو مرحله‌ای می‌باشد. این استخر ماینینگ یکی از بهترین استخر‌های استخراج بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و زی‌کش به شمار می‌آید. امکان استفاده از این استخر استخراج برای کاربران ایرانی وجود دارد.

استخر F2Pool براساس روش پرداخت PPS فعالیت می‌کند بدین ترتیب استخر به ماینری که بیشتر از سایرین در حال ماین کردن می‌باشد پاداش می‌دهد. کامزد استخراج در آن 4 درصد است. این کارمزد نسبت به کارمزدهای استخرهای دیگر بسیار بالا است. استخر F2Pool سود حاصل از مشارکت در استخراج ارز دیجیتال ماینر‌های خود را روزانه به حساب آن‌ها واریز می‌کند و حداقل برداشت آن‌ها حدود ۰.۰۰۱ بیت کوین می‌باشد. فراموش نکنید اگر مدت طولانی از اکانت خود در این استخر استخراج استفاده نکنید احتمال غیرفعال شدن اکانت شما وجود دارد.

  •  استخر BTC.com

استخر BTC.com جزء بزرگترین استخرهای ماینینگ بیتکوین در جهان می‌باشد. این استخر در سال 2016 توسط شرکت Blocktrail راه‌اندازی شده است. BTC.com قبل از راه‌اندازی استخر استخراج خود بیشتر به دلیل ارائه خدمات کیف پول ارز دیجیتال و کاوشگر بلاکچین (blockchain) شناخته شده بود. هم اکنون این استخر در اختیار شرکت بیت‌‌مین (Bitmain) قرار دارد و حدود 15 درصد بلاک‌های بیت کوین را استخراج می‌کند.

استخر BTC.com از روش پرداخت FPPS استفاده می‌کند. میانگین کارمزد ماینر‌ها در تولید یک بلاک 1.5 درصد است. مدت زمان لازم برای انتقال پاداش ماینرها 2 ساعت می‌باشد این استخر در توزیع سود حاصل از فرآیند استخراج با ماینرها شفاف است. حداقل مبلغ پرداخت 0.001 بیت‌کوین می‌باشد. این سایت برای جلوگیری از حملات DDoS، کلود فر را ایجاد کرده است. کاربران ایرانی برای استفاده از این استخر استخراج با مشکلاتی مواجه هستند و تنها می‌توانند با استفاده از ایمیل خود در این سایت عضو شده و از خدمات آن استفاده کنند.

  • استخر انت پول (AntPool)

استخر انت پول توسط شرکت بیت مین، بزرگترین شرکت تولید کننده سخت افزارهای استخراج ایجاد شده است و به وسیله آن اداره می‌شود. این استخر در کشور چین قرار دارد و حدود 11 درصد تمام بلاک‌های بیت‌کوین را ماین می‌کند. ماینرها بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای می‌توانند در این وبسایت عضو شوند اما برای استخراج به سخت افزار و نرم افزار استخراج نیاز دارند و برای تهیه دستگاه ماینینگ و نرم افزار‌های آن باید مبلغی را پرداخت کنند. رابط گرافیکی استخر AntPool بسیار کاربر پسند می‌باشد و کاربران می‌توانند سود کسب شده توسط خود را در داشبورد برنامه مشاهده کنند. 

شما در AntPool می‌توانید به سه روش مختلف کسب درآمد کنید.

  1. استخراج همتا به همتای انفرادی و با استفاده از سخت افزار خودتان با کارمزد یک درصد
  2. در روش پرداختی PPLNS استخر استخراج کارمزد دریافت نمی‌کند
  3. در روش PPS استخر کارمزد 4 درصدی پاداش استخراج و 2% استخراج را دریافت می‌کند

شما با انتخاب سه روش بالا می‌توانید در AntPool کار کنید. انت پول میزان کارمزد دریافتی خود را از انجام تراکنش‌ها اعلام نکرده است و محدودیتی در پرداخت پول ماینرها ندارد. اگر موجودی حساب ماینر‌ها بیشتر از ۰.۰۰۱ بیت‌کوین باشد انت پول سود آن‌ها را ساعت 10 صبح هر روز پرداخت می‌کند.
استخر انت پول دارای قابلیت تایید هویت دو مرحله‌ای می‌باشد. این وبسایت توانایی مسدودسازی کیف پول کاربران را دارد و از قابلیت هشدار از طریق ایمیل نیز برخوردار است. همچنین استخر انت پول به دلیل امنیت بالا و مراحل ثبت نام آسانی که دارد مناسب کاربران تازه کار است. از آنجایی که صاحبان این استخر و BTC.com یکی می‌باشد کاربران ایرانی در استفاده از این استخر نیز با محدودیت‌هایی مواجه می‌باشند.

  • استخر ViaBTC

استخر استخراج ViaBTC یک استخر تازه احداث شده بیت کوین است که 3 سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد. این استخر حدود 9 درصد بلاک‌های بیت‌کوین را استخراج می‌کند و بیشتر اعضای آن را کاربران چینی تشکیل می‌دهند. شما با عضویت در این استخر می‌توانید ارزهای دیجیتال بیت‌کوین، لایت کوین، بیت‌کوین کش، اتریوم، اتریوم کلاسیک، زی کش، دش، مونرو، بیت‌مارک و اتر را استخراج کنید. عضویت در این استخر کاملا رایگان است اما شما با پرداخت هزینه می‌توانید اکانت VIP دریافت کنید. استخر ViaBTC والت مخصوص به خود را دارد. حداقل میزان برداشت سود ماینر‌ها در این استخر حدود ۰.۰۱ بیت‌کوین است.

روش پرداخت در استخر ViaBTC به سه صورت امکان پذیر است.

  1. روش پرداخت PPS+ که در آن کارمزد ماینر‌ها 2 درصد است.
  2. روش PPLNS که در آن نرخ کارمزد 2 درصد می‌باشد.
  3. روش SOLO که در این روش تمام سود بلاک‌های استخراج شده به ماینر تعلق می‌گیرد. در این بین ماینر تنها 1 درصد کارمزد به استخر ViaBTC بابت انجام فعالیت‌های روزانه و هزینه‌های نگهداری پرداخت می‌کنند.
  • استخر Slush Pool

اسلاش پول (Slush Pool) از جمله استخرهایی می‌باشد که در کشور چین قرار دارد و اولین و قدیمی‌ترین استخر ماینینگ ارزدیجیتال بیت‌کوین می‌باشد. این استخر در سال ۲۰۱۰ ایجاد شده است و دو سال بعد اولین بلاک خود را ماین کرد. از آن زمان تا به امروز این استخر بیش از ۱۵ هزار بلاک استخراج کرده است. ساتوشی لبز (Satosho Labs) مدیرعامل کنونی استخر اسلاش پول علاوه بر مدیریت این استخر اولین پروتکل لایه‌ای ماینینگ و نخستین والت آفلاین بیت‌کوین به همراه نقشه جهانی با محوریت آن را ایجاد کرده است. استخر اسلاش پول در حال حاضر حدود 11 درصد بلاک‌های بیت‌کوین را ایجاد می‌کند. هنگامی که یک کاربر برای اولین بار در این استخر عضو می‌شود یک حساب کاربری آزمایشی برای او ایجاد می‌شود تا قبل از ورود و ثبت‌نام در استخر، کارایی آن را آزمایش کنند. همچنین هیچ ماینری به هنگام کار نمی‌تواند استخر خود را عوض کند. این استخر ارزش کمتری به سهم‌های قدیمی قائل است و تمام اخبار و اطلاعات روز جامعه ماینینگ را در رابط گرافیکی خود به نمایش می‌گذارد.

روش پرداخت این استخر براساس امتیاز محور(Score-Based) است و کارمزد ماینر‌ها در آن ۲ درصد است. حداقل میزان برداشت سود کاربران ۰.۰۰۰۲ بیت‌کوین است. بنابراین اگر سود کاربری به ۰.۰۰۰۲ بیت‌کوین برسد آنگاه می‌تواند آن را برداشت کند. اسلاش پول از ویژگی‌های امنیتی تایید هویت دو مرحله‌ای، مسدود سازی آدرس کیف‌پول و توکن ورود فقط خواندنی (Read-Only) استفاده می‌کند. این توکن ورود فقط خواندنی زمانی کاربرد دارد که شخصی بخواهد به روش ماینینگ حساب کاربری شما نظارت داشته باشد. بنابراین توکن ورود فقط خواندنی تنها قابلیت خواندن را برای آن شخص فراهم می‌کند تا کارهای دیگری در حساب شما انجام ندهد.


 چگونه می‌توان یک استخر استخراج تولید کرد


اگرچه ساخت استخر استخراج رو کاغذ ممکن است اما برای تولید یک استخر ماینینگ نیاز به دانش و تجربه کافی در زمینه ماینینگ می‌باشد. علاوه بر این ساخت یک استخر استخراج بسیار پرهزینه بوده و به تجهیزات گران قیمت و زیرساخت‌های زیادی احتیاج دارد. اما اصلی‌ترین دلیلی که هر استخر استخراجی به آن احتیاج دارد مقبولیت بین ماینرها می‌باشد استخر استخراجی که ماینر نداشته باشد نمی‌تواند در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت کند. از این رو بازاریابی برای یک استخر استخراج بسیار حائز اهمیت می‌باشد. علاوه بر این بهتر است ابتدا در زمینه ماینینگ و نحوه کار استخر‌ها تجربه کافی کسب کنید. به همین دلیل لازم است به یک استخر ماینینگ متصل شوید و تمام قوانین کار با آن را یاد بگیرید. سپس با گسترش دستگاه‌های ماینینگ خود و کسب تجربه کافی می‌توانید از استخر‌ها جدا شده و استخر جدید خود را تولید کنید.


 بهترین استخرهای استخراج اتریوم


اتریوم یکی از ارزهای دیجیتالی است که بعد از بیت‌کوین در صدر جدول کریپتوکارنسی قرار دارد. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال ماینینگ این ارز دیجیتال هستند. بهترین روش استخراج اتریوم، استفاده از استخر استخراج می‌باشد. البته لازم به ذکر است بهترین استخرهای ماینینگ اتریوم متغیر می‌باشند. کاربران می‌بایست دائما رتبه‌بندی استخرهای استخراج اتریوم را رصد کرده و برای انتخاب بهترین استخر استخراج اقدام کنند.

  • استخر استخراج Dwarf Pool

استخر استخراج Dwarf Pool یکی از استخرهای بزرگ استخراج اتریوم می‌باشد. بیشتر سرورهای این استخر در قاره آمریکا و آسیا قرار دارند و تقریبا تمام سروهای آن قدرتمند هستند. شفافیت این استخر یکی از معیارهای مهم آن به شمار می‌آید و ماینرهای زیادی را به خود جلب کرده است. حداقل برداشت موجودی از حساب کاربران این استخر 1.01 اتریوم است و در تمام ساعات شبانه روز قابل برداشت می‌باشد. این استخر از روش پرداخت RBPS استفاده می‌کند و تمام اطلاعات ماینرها در صفحه دسکتاپ قابل مشاهده هستند. کارمزد ماینر‌ها در ازای استخراج هر بلاک حدود 1 درصد است. همچنین آن‌ها می‌توانند در این استخر علاوه بر استخراج ارز دیجیتال اتر به ماینینگ ارز مونرو (Monero)، زی‌کَش (Zcash)، اکپَنس (Expanse) و راسل‌کوین (Groestlcoin) مشغول شوند.

  • استخر استخراج mining Pool Hub

استخر mining Pool Hub یکی از قدرتمندترین استخر‌های استخراج اتریوم است که در کمترین زمان ممکن توانسته است دومین استخر اتریوم جهان شود. این استخر نتیجه همکاری چند مهندس علاقه‌مند به اتریوم است و جزو یکی از موفق‌ترین استخر‌های اتریوم به شمار می‌آید. این استخر سرورهای بزرگی در آسیا، اروپا و آمریکا دارد و مخصوص ماینرهای حرفه‌ای است. زیرا رابط گرافیکی آن به گونه‌ای طراحی شده است که تنها ماینرهای حرفه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند. کارمزد استخراج در این استخر 0.9 درصد می باشد و روش پرداخت سود ماینر‌ها کاملا به تلاش آن‌ها بستگی دارد. یعنی هر چه شما بیشتر تلاش کنید سود بیشتری را دریافت خواهید کرد. از ویژگی‌های ممتاز این استخر می‌توان به پشتیبانی آن از رمز ارزهای اتریوم، مونرو، دش، سیاکوین، بیت‌کوین گلد و سایر ارزها اشاره کرد.


بهترین استخرهای استخراج برای کاربران ایرانی‌


متاسفانه کاربران ایرانی به دلیل وجود تحریم‌‌های جهانی امکان استفاده از همه استخرهای استخراج را ندارند. اما در این بین استخر‌هایی نیز وجود دارند که از سیاست‌های ضد ایرانی حمایت نمی‌کنند و دسترسی به وبسایت‌هایشان برای کاربران ایرانی فراهم شده است. در حال حاضر چندین استخر معروف مانند استخر ViaBTC، Slush Pool و F2Pool که کاربران ایرانی می‌توانند از این استخرها استفاده کنند. قبل از سال 2020 امکان استفاده از دو استخر معروف AntPool و BTC.com نیز وجود داشت اما با آغاز سال جدید میلادی سیاست‌های جدیدی را علیه کاربران ایرانی آغاز کردند. این استخرها با حذف پیش شماره 98+ مانع از ورود کاربران ایرانی به وبسایت‌‌های خود شده‌اند. هرچند که این مشکلات با فیلتر شکن رفع می‌شود اما هیچ اطمینانی برای استفاده از این سایت‌ها وجود ندارد. بنابراین کاربران ایرانی می‌بایست در انتخاب استخر استخراج خود به این نکته توجه بسیاری داشته باشند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. میشه با فعال بودن بیشتر توی استخر ها پاداش بیشتری کسب کرد یا همه با هر میزان فعالیتی پاداش یکسان دریافت میکنن؟

    1. سلام دوست عزیز

      در استخر استخراج ماینرها براساس توان پردازشی که به اشتراک می‌گذارند پاداش دریافت می‌کنند.

  2. اگر عضو این استخر های استخراج بشیم چه سودی داره برامون؟؟

    1. سلام دوست عزیز

      شما با عضویت در استخر استخراج و اشتراک‌گذاری توان پردازشی دستگاه خود می‌توانید شانس خود را برای کسب درآمد افزیش دهید. سود مسبتا ثابتی از استخراج ارزهای دیجیتال بدست اورید و هزینه‌های خود را کاهش دهید.

    1. سلام دوست عزیز

      همانطور که در مقاله توضیح داده شد. در حال حاضر بهترین استخراهای استخراج اتریوم Dwarf Pool
      و mining Pool Hub می‌باشد. با این حال انتخاب بهترین استخر استخراج اتریوم می‌تواند بسته به نیازهای شما متفاوت باشد. کاربران می‌بایست قبل از انتخاب بهترین استخر استخراج مواردی مانند یزرگی استخر، کارمزد و.. را مورد بررسی قرار دهند.

    1. سلام دوست عزیز

      در حال حاضر امکان استفاده از استخر استخراج ViaBTC، Slush Pool و F2Pool برای کاربران ایرانی وجود دارد. با این وجود کاربران می‌بایست قبل از عضویت در استخرهای استخراج ارز دیجیتال سیاست‌های استخر موردنظر خود را در قبال کاربران ایرانی مطالعه و بررسی نمایند.