استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک 

استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک | همتاپی

آیا استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک ممکن است؟ با وجود اینکه امروزه بخش اعظمی از ارزهای دیجیتال با استفاده از سخت افزارهای مخصوص که اسیک (ASIC) نامیده می‌شود،استخراج می‌شوند. اما هنوز هم ارزهای دیجیتالی وجود دارند که با استفاده از کارت گرافیک و ریگ ماینینگ قابل استخراج می‌باشند. 

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

در این مقاله قصد داریم تا با فرآیند ماین با کارت گرافیک بیشتر آشنا شویم و درباره مزایا و مشکلات آن بیشتر بدانیم. در ادامه خواهیم دانست که امروزه چه ارزهای دیجیتالی قابل استخراج با این روش هستند و کارت‌های گرافیک مناسب برای این روش از استخراج شامل چه مدل‌هایی است.

 

کارت گرافیک (Graphic Card) چیست؟

کارت گرافیک و یا واحد پردازشگر گرافیکی (Graphics Processing Unit) که به اختصار GPU نامیده می‌شود، قطعه‌ای است که بر روی مادربرد نصب می‌شود و وظیفه آن رندر کردن و نمایش تصاویر بر روی مانیتور و یا صفحه نمایش است. کارت‌های گرافیک شامل یک برد چاپی به همراه حافظه به علاوه یک پردازنده است که به طور اختصاصی وظیفه پردازش تصاویر را به عهده دارد. پردازنده‌های گرافیکی و یا همان کارت‌های گرافیک به میزان قابل توجهی از حجم بار پردازشگر مرکزی یا همان سی‌پی‌یو می‌کاهند و کمک زیادی به افزایش سرعت محاسبات و انجام عملیات در کامپیوترهای امروزی می‌کنند.

کارت گرافیک (Graphic Card) چیست؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

برندهای زیادی در جهان به تولید این کارت‌های گرافیک می‌پردازند. مهم‌ترین این برندها AMD و nVIDIA هستند که پردازنده‌های گرافیکی بسیار باکیفیت و پرقدرتی را روانه بازار می‌کنند. حافظه کارت‌های گرافیکی نیز نقش مهمی در کارکرد و سرعت پردازش تصاویر ایفا می‌کند. این حافظه‌ها می‌توانند از 1 تا 12 گیگا بایت بسته به نوع و مدل کارت گرافیک ظرفیت داشته باشند.

استخراج (Mining) ارزهای دیجیتال چیست؟

استخراج ارزهای دیجیتال به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن افراد با استفاده از قدرت پردازشی کارت‌های گرافیک یا دستگاه‌های استیک معاملات پیچیده ریاضی را حل می‌کنند و با تایید تراکنش‌های شبکه، ارز دیجیتال پاداش می‌گیرند. 

از آنجایی که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال به صورت همتا به همتا و بدون نیاز به واسطه صورت می‌گیرد. نودها و یا همان کامپیوترهای استخراج کننده وظیفه تایید این تراکنش‌ها را به عهده دارند. آن‌ها برای ثابت کردن حسن نیت خود در این فرآیند توان پردازشی خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و  به حل کردن معادلات پیچیده ریاضی می‌پردازند. انجام این فرآیند زمانبر است و نیروی برق زیادی نیز مصرف می‌کند. شبکه نیز به عنوان پاداش در مقابل در اختیار قرار دادن این توان پردازشی به نودها ارز دیجیتال اعطا می‌کند.

 استخراج ارزهای دیجیتال از زمان به وجود آمدن بیت کوین مرسوم شد. در آن زمان محاسبات ریاضی که نودها برای اثبات خود باید حل می‌کردند پیچیدگی کمتری داشت و به قدرت پردازشی بسیار بالا و خاصی نیاز نبود. به همین دلیل افراد می‌توانستند برای استخراج رمز ارزها از پردازنده‌های معمولی و در دسترس استفاده کنند. در ابتدا مردم از پردازنده‌های معمولی کامپیوترها و یا لپ‌تاپ‌های خود برای استخراج ارزهای دیجیتال کمک گرفتند. اما خیلی زود متوجه شدند که کارت‌های گرافیک و یا به عبارت بهتر پردازنده‌های گرافیکی بهتر می‌توانند از پس استخراج برآیند.

در ادامه و بالا رفتن قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، رقابت برای استخراج آن‌ها نیز روز به روز گسترده‌تر شد و رقیبان زیادی به این بازار اضافه شدند. طراحان ارزهای دیجیتال نیز روز به روز بر میزان سختی این محاسبات افزودند. این سختی محاسبات امروزه به قدری بالا رفته است که پردازنده‌های معمولی و کامپیوترهای شخصی دیگر عملا از دور استخراج خارج شده‌اند و ماینرها با توان پردازشی بسیار بالا جایگزین آن‌ها شده‌اند. در ادامه درباره استخراج با کارت گرافیک بیشتر خواهیم دانست.

کارت گرافیک چگونه فرآیند استخراج را انجام می‌دهد؟

کارت‌های گرافیک دارای پردازنده‌های پرقدرتی هستند که در فرآیند ایجاد و رندرینگ تصاویر بر روی نمایشگر تبحر دارند. اما از توان پردازشی آن‌ها می‌توان استفاده‌های دیگری نیز کرد. یکی از این استفاده‌ها استخراج ارزهای دیجیتال است. استخراج ارز دیجیتال با کارت‌های گرافیک نیز مانند دستگاه‌های اسیک انجام می‌شود. 

از آنجایی که توان پردازشی کارت‌های گرافیک از ماینرهایی که مخصوص استخراج ساخته شده‌اند کمتر است. کاربران برای استخراج ترفندی به کار می‌برند. آن‌ها از چند کارت گرافیک به صورت همزمان در یک سیستم کامپیوتری استفاده می‌کنند. به این سیستم‌ها در اصطلاح ریگ (rig) گفته می‌شود. ریگ ماینینگ توان پردازشی بالایی دارد و می‌تواند برای استخراج ارزهای دیجیتال مناسب باشد.

مزایای استخراج با کارت گرافیک

اگرچه امروزه بسیاری از افراد بر این باورند که استخراج ارزهای دیجیتال با دستگاه‌های اسیک مناسب تر می باشد اما استخراج با کارت گرافیک نیز مزایایی دارد که می تواند نظر شما را تغییر دهد.

کارت گرافیک و ماینینگ | صرافی همتاپی

  • استخراج ارزهای دیجیتال متعدد

شما با داشتن یک سیستم ریگ ماینینگ به راحتی می‌توانید ارزهای دیجیتال متعدد و متنوعی را استخراج کنید. بیت کوین در این میان اما استثنا است و استخراج بیت کوین با کارت گرافیک معنی ندارد. 

  • مصرف انرژی کمتر

استخراج با کارت گرافیک مصرف برق کمتری نسبت به دستگاه‌های ماینر دارد و از آنجایی که بیشترین هزینه جاری در ماینینگ ارزهای دیجیتال مصرف برق می‌باشد. بنابراین این یک نقطه قوت مهم در این زمینه محسوب می‌شود.

  • خرید و فروش آسان و بی دردسر

شما به راحتی و بدون هیچ مشکلی می‌توانید یک کارت گرافیک با آخرین تکنولوژی و کارایی را برای بستن یک ریگ ماینینگ بخرید. اما دستگاه‌های ماینر که به صورت قاچاق وارد می‌شوند، معمولا مدل‌های قدیمی‌تر و کم بازدهی هستند که خرید و انتخاب آن‌ها چالش برانگیز و دشوارتر است. به علاوه بعد از مدتی استفاده از یک کارت گرافیک می‌توانید آن را به راحتی در بازار به کسانی که نیاز دارند بفروشید.

  • گارانتی مناسب

کارت‌های گرافیک موجود در بازار ایران همه به صورت قانونی وارد می‌شوند و بیشتر آن‌ها حتی در ایران گارانتی می شوند. به علاوه گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر و قانونی کارت‌های گرافیک به کاربران اطمینان بیشتری برای استفاده از آن‌ها می‌دهد. بیشتر کارت‌های گرافیک موجود در بازار ایران 3 سال و یا کمتر گارانتی و ضمانت‌نامه معتبر دارند.

چه ارزهای دیجیتالی با کارت گرافیک قابل استخراج است؟

فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال به توانایی پردازشی بالایی نیاز دارد. میزان این توان پردازشی البته به میزان سختی الگوریتم‌ها و محاسبات ریاضی هر ارز دیجیتال نیز بستگی دارد. این سختی معمولا با گذر زمان و بالا رفتن استقبال از استخراج آن‌ها توسط طراحان هر ارز دیجیتال بالا می‌رود.

 به دلیل همین سختی محاسبات است که دیگر به صورت عملی نمی‌توان بیت کوین را با پردازنده‌های گرافیکی استخراج نمود. امروزه استخراج با کارت گرافیک فقط برای برخی از آلتکوین‌‌ها ممکن است. برخی از این آلت کوین‌ها که می‌توان با استفاده از پردازنده گرافیکی استخراج کرد عبارتند از گرین (GRIN)، مونرو (XMR)، اتریوم کلاسیک(ETC)، بیت کوین گلد (BTG)، الکترونیوم (ETN)، اتریوم (ETH)، بیم، فیرو، اِرگو و ریون کوین.

آیا استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک سودآور است؟

هنوز هم استفاده از پردازنده‌های گرافیکی برای استخراج ارزهای دیجیتال رواج دارد و بسیاری از آلت کوین‌ها را می‌توان با استفاده از آ‌ن‌ها استخراج نمود. با این که روز به روز بر گسترش و قدرت پردازشی دستگاه‌های اسیک افزوده می‌شود و بازار استخراج رقیبان تازه‌ای پیدا می‌کند اما هنوز هم افرادی هستند که در این جنگ از کارت گرافیک استفاده می‌کنند و موفق به استخراج و دریافت پاداش می‌شوند.

به عبارت دیگر هنوز هم و تا حداقل 3 تا 4 سال آینده می‌توان به کارایی این کارت‌های گرافیک برای استخراج امید داشت. البته الگوریتم‌ها و محاسبات استخراج هر روز پیچیده‌تر می‌شوند و هر روز قدرت پردازشی بیشتری برای این کار لازم دارید تا از رقیبان عقب نمانید اما هنوز هم استخراج برای بسیاری از آلت کوین‌ها سودآور است.

چه عواملی استخراج با کارت گرافیک را سخت می‌کند؟

امروزه الگوریتم اثبات کار (Proof of Work)، مهم‌ترین مکانیزم اجماع برای تامین امنیت شبکه‌های بلاک چین می‌باشد و هنوز جایگزین مطمئنی برای آن معرفی نشده است. 

همانطور که می دانید در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال با الگوریتم اثبات کار، یک نود با در اختیار قرار دادن توان پردازشی خود، به شبکه ارزهای دیجیتال اطمینان می دهد که قصد از بین بردن و یا تخریب آن را ندارد و در جهت تامین امنیت این شبکه فعالیت می‌کند. 

روش‌های دیگری برای تامین امنیت در شبکه‌های بلاک چین پیشنهاد شده‌اند که اثبات سهام (Proof Of Stake) یکی از این روش‌ها است. در این روش نیازی به سخت افزارهای با توان پردازشی بالا برای استخراج رمز ارزها نیست و فقط کافی است که ارز دیجیتال خریداری شود و  به شبکه اختصاص داده شود تا بتوان از طریق تایید تراکنش‌ها و تامین امنیت شبکه درآمد کسب نمود.

یکی دیگر از پدیده‌های جدیدی که می‌تواند فرآیند استخراج را تحت الشعاع قرار دهد، کامپیوترهای کوانتومی هستند. توان پردازشی این کامپیوترها فراتر از کامپیوترهای معمولی امروزی است و ممکن است تمام شبکه بلاک چین ارز دیجیتال را زیر سلطه خود ببرد. اما هنوز امکان تولید انبوه این کامپیوترها وجود ندارد. اما چالش‌های موضوع ماینینگ با کارت گرافیک در دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری قابل بررسی هستند.

  • چالش‌های نرم افزاری

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که ممکن است در زمینه استخراج با پردازنده‌های گرافیکی پیش بیاید به وجود آمدن به روز رسانی‌ها و تغییرات در الگوریتم‌های یک ارز دیجیتال است. این تغییرات در الگوریتم‌ها ممکن است برخی سخت افزارها را از دور رقابت بر سر استخراج خارج کند. به عنوان مثال در مورد ارز دیجیتال مونرو، الگوریتم جدیدی برای استخراج طراحی شده است که در مقابل استخراج با دستگاه‌های اسیک مقاومت ایجاد می‌کند.

 این الگوریتم استخراج برای کار با پردازنده مرکزی (CPU) نوشته و طراحی شده است و استخراج با کارت گرافیک را مختل خواهد کرد. به عبارت دیگر هنوز هم استفاده از کارت گرافیک برای استخراج مونرو امکان‌پذیر خواهد بود اما سودآوری و رقابتی در کار نخواهد بود.

مطالب مرتبط: کارت گرافیک برای استخراج اتریوم

داستان در مورد استخراج اتریوم نیز با تفاوت‌هایی به همین صورت پیش می‌رود. اتریوم قرار است در یک اقدام نهایی استفاده از الگوریتم اثبات کار را کنار گذاشته و الگوریتم‌های اثبات سهام را به کار گیرد. البته زمان این اقدام هنوز به درستی اعلام نشده است. همچنین در اقدامی که زودتر انجام می‌شود قرار است از استخراج  با کارت گرافیک پشتیبانی انجام شود اما میزان سوددهی هر کارت گرافیک و میزان سختی الگوریتم هنوز اعلام نشده است. حتی اگر این دو ارز دیجیتال نیز با به‌روزرسانی‌های نرم افزاری دیگر با استفاده از کارت گرافیک قابل استخراج نباشند، باز هم ارزهای دیجیتال و آلت کوین‌های زیادی وجود دارند که با این روش استخراج می‌شوند.

  • چالش‌های سخت افزاری

مهم‌ترین چالش سخت افزاری در برابر استخراج با کارت گرافیک دستگاه‌های اسیک هستند. این دستگاه‌ها با توان پردازشی بسیار بالای خود توانایی مقاومت و رقابت را از هر سخت افزار دیگری می‌گیرند. هنوز هم بسیاری از ارزهای دیجیتال سعی می کنند تا با استفاده از این دستگاه ها مبارزه کنند اما تجربه نشان داده است که در این کار موفق نخواهند بود.

هنگام خرید کارت‌های گرافیک برای استخراج ارزهای دیجیتال به چه نکاتی باید توجه کنید؟

کارت‌های گرافیک زیادی در بازار وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای استخراج ارز دیجیتال استفاده کنید.هنگام انتخاب یک کارت گرافیک علاوه بر قیمت و قدرت می‌بایست به فاکتورهای متعددی توجه کنید. چرا که گران‌ترین و قوی‌ترین کارت گرافیک ممکن است به همان اندازه که قیمت بالایی دارد برای استخراج ارزهای دیجیتال مفید نباشد.

علاوه بر این شما برای استخراج هر ارز دیجیتال باید نکاتی را در نظر بگیرید. باید بررسی کنید که استخراج با کارت گرافیک با شرایطی که آن ارز دیجیتال در حال حاضر دارد به صرفه هست یا خیر. برای پاسخ به این سوال می‌بایست فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید.

  1. هش ریت شبکه‌ها ارز دیجیتال

از خریدن مدل‌های قدیمی‌تر کارت گرافیک خودداری کنید. هر چه هش ریت شبکه ارزهای دیجیتال بالاتر می‌رود، کارت گرافیک‌های قدیمی‌تر کارایی خود را برای ماینینگ از دست خواهند داد. هش ریت به میزان سختی محاسبات در شبکه بلاک چین ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. هر چه هش ریت شبکه بالاتر باشد، ماینرها به قدرت پردازشی بالاتری نیاز خواهند داشت. به همین دلیل بهتر است تا قبل از شروع کار استخراج با کارت گرافیک هش ریت شبکه ارز دیجیتالی که قرار است استخراج کنید را بررسی نمایید و در ادامه کار نیز به طور مرتب آن را چک کنید. این موضوع باعث می‌شود تا از سودآوری استخراج با این روش اطمینان داشته باشید.

همچنین بهتر است توجه داشته باشید که کارت‌های گرافیکی را انتخاب کنید که حافظه بهتری داشته باشند. کارت‌های گرافیک با حافظه بیشتر از 8 گیگ برای استخراج ارزهای دیجیتال مناسب تر می‌باشند.

  1. میزان پاداش و پدیده هاوینگ در استخراج با کارت گرافیک

دومین عاملی که همیشه باید بررسی کنید میزان پاداش اختصاص داده شده در فرآیند استخراج و نیز زمان هاوینگ بعدی برای آن ارز دیجیتال است. از آنجایی که فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال نیز یک سرمایه گذاری محسوب می‌شود، برای شروع استخراج ارزهای دیجیتال نیز مانند هر سرمایه گذاری دیگری برخی فاکتورها مانند هزینه‌های اولیه، هزینه‌های جاری و میزان پاداش و نیز زمان بازگشت سرمایه را به دقت محاسبه کنید. همیشه شرایط جدید به وجود آمده در بازار مانند هاوینگ را زیر نظر داشته باشید.

در پدیده هاوینگ، پس از تکمیل شدن تعداد بلاکی مشخص میزان پاداش استخراج نصف می‌شود. معمولا این پدیده باعث کاهش عرضه و در ادامه افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت آن ارز دیجیتال خاص می‌شود اما این شرایط همیشه نیز به این صورت نبوده است. این مشکل برای لایت کوین اتفاق افتاد. زمانی که هاوینگ برای لایت کوین اتفاق افتاد دیگر استخراج آن با توجه به هش ریت شبکه توجیه مالی نداشت و بسیاری از ماینرها دستگاه‌های استخراج را خاموش کردند و به استخراج ارزهای دیجیتال دیگر روی آوردند.

مزیت استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک در مقایسه با دستگاه‌های اسیک این است که در استخراج با کارت گرافیک ماینرها به راحتی با تغییر در تنظیمات شروع به استخراج ارز دیجیتال دیگری کنند.

  1. هزینه‌های برق برای استخراج با کارت گرافیک

یکی از دلایلی که ممکن است باعث شود استخراج با کارت گرافیک و دستگاه‌های اسیک برای ماینرهای توجیه اقتصادی نداشته باشد، هزینه مصرف برق آن‌ها است. همانطور که پیش‌تر گفتیم یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که هنگام استخراج ارزهای دیجیتال باید بررسی شود هزینه برق می‌باشد.

در کشور ما نیز به تازگی هزینه برق به شدت افزایش یافته است. همین امر باعث شده است استخراج ارزهای دیجیتال با دستگاه‌های اسیک دیگر سودآوری قابل توجهی نداشته باشد. اما هنوز هم استخراج با کارت گرافیک فعالیتی سودآور محسوب می‌شود. چرا که مصرف برق یک ریگ ماینینگ سطح بالا هم به مراتب پایین‌تر از دستگاه اسیک است.

با این وجود در استخراج با کارت گرافیک هم بهتر است برای پایین ماندن مصرف برق نکاتی را رعایت کنید. بهتر است در زمان اوج مصرف برق استخراج ارزهای دیجیتال را متوقف کنید و در مکانی که استخراج را انجام می‌دهید، از روشن کردن دیگر وسایل پرمصرف خودداری کنید تا هزینه برق شما به صورت تصاعدی بالا نرود.

استخراج با کارت گرافیک یا استخراج با دستگاه اسیک، کدام بهتر است؟

برای بسیاری از افرادی که قصد دارند کار استخراج ارزهای دیجیتال را آغاز نمایند این سوال مطرح می‌شود که بین خرید دستگاه‌های اسیک و یا خرید و استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک کدام یک بهتر است؟ کدام روش به صرفه‌تر و یا سودآورتر است؟ کدام روش بازگشت سرمایه بهتری دارد؟ برای پاسخ به این سوالات در ادامه این دو روش را با هم مقایسه خواهیم کرد.

ویژگی‌های استخراج با دستگاه‌های اسیک (ASIC)

ماینرهای اسیک دستگاه‌هایی هستند که به طور اختصاصی برای استخراج ارزهای دیجیتال ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. این دستگاه‌ها قدرت پردازشی چند برابری نسبت به پردازنده‌های گرافیکی و یا پردازنده‌های معمولی دارند. هر کدام از این دستگاه‌ها با توجه به الگوریتمی که با آن کار می‌کند، فقط قادر به استخراج ارزهای دیجیتال خاصی هستند. البته برخی از مدل‌های جدیدتر و یا خاص ماینر نیز وجود دارند که می‌توانند چندین ارز دیجیتال هم خانواده را استخراج کنند. اما ویژگی‌های این دستگاه‌ها چیست؟

  • فضای کمی اشغال می‌کنند

دستگاه‌های ماینر فقط و فقط برای استخراج ارز دیجیتال ساخته شده‌اند و تک منظوره هستند. این دستگاه‌ها طوری طراحی می‌شود که به نحو احسن کار خود را انجام داده و نیاز به هیچ گونه تجهیزات و یا مدار اضافه ندارند. به همین علت دستگاه‌های کوچک و جمع و جوری هستند که فضای کمی اشغال می‌کنند. در مقابل سیستم‌هایی که با کارت گرافیک برای استخراج ارزهای دیجیتال اسمبل می‌شوند، ممکن است فضای بیشتری را اشغال نمایند.

  • به تجهیزات جانبی محدودی نیاز دارد

دستگاه‌های اسیک برای شروع به کار استخراج نیاز به تجهیزات محدودی دارند. این تجهیزات شامل سیم و کابل، مودم و خنک کننده می‌شود. اما در مقابل کارت‌های گرافیکی برای این که بتوانند کار استخراج ارزهای دیجیتال را شروع کنند علاوه بر تجهیزات نام برده شده، نیاز به یک کامپیوتر یا پردازنده مرکزی، رم، مادربرد و تجهیزات دیگری دارند. این امر ممکن است هزینه‌های شما را برای استخراج کمی بالا ببرد.

  • بازگشت سرمایه خوبی دارد

دستگاه‌های اسیک تنها برای استخراج طراحی شده‌اند و راندمان کاری بالایی برای استخراج ارزهای دیجیتال دارند. این دستگاه‌ها به خوبی از پس این کار بر می‌آیند و می‌توانند در مدت کمتری نسبت به استخراج با کارت گرافیک سرمایه اولیه شما را تامین کنند.

  • گارانتی و خدمات پس از فروش ندارند

دستگاه‌های ماینر توسط تولیدکنندگان محدودی در جهان تولید می‌شوند. این دستگاه‌ها طرفداران و خریداران پر و پا قرصی دارند که حتی ممکن است قبل از تولید آن‌ها را پیش خرید کرده باشند. به علاوه بیشتر اوقات خرید و فروش این دستگاه‌ها توسط واسطه‌ها و با قیمتی بسیار بیشتر از ارزش واقعی در بازار به فروش می‌رسند.

 در ایران علاوه بر همه این مشکلات، ماینرها به صورت قاچاق وارد می‌شوند و به این دلیل خدمات پس از فروش و ضمانت خاصی ندارند. به علاوه چون مدت زیادی طول می‌کشد تا وارد ایران شوند، ممکن است الگوریتم‌های استخراج آن‌ها متناسب با نیاز روز نبوده و کارایی کمتری را به مشتری ارائه کنند. اما در مورد کارت گرافیک این مشکلات وجود ندارد و کالاهایی کاملا در دسترس به شمار می‌روند.

  • کارایی کوتاه مدتی دارند

دستگاه‌های اسیک به طور معمول در حدود 2 سال برای کار استخراج سودآوری دارند. به عبارت دیگر این دستگاه‌ها برای مدت محدودی قابلیت کار دارند و با گذشت زمان مدل‌های قدیمی‌تر این دستگاه‌ها دیگر قادر به سودآوری خاصی نیستند و از رده خارج می‌شوند.

 الگوریتم‌های قدیمی شبکه نیز روز به روز هش ریت بیشتری پیدا کرده و نیاز به قدرت پردازشی بالاتری برای استخراج ارزهای دیجیتال خواهید داشت. به همین دلیل هر چند وقت یک بار باید دستگاه‌ها را با مدل‌های جدیدتر جایگزین کنید تا از بازار عقب نمانید. در غیر این صورت به عنوان ماینر سود چندانی نصیب شما نخواهد شد. دستگاه‌های قدیمی‌تر نیز بازار چندانی ندارند و معمولا با قیمتی بسیار پایین از شما خریداری می‌شوند. این امر هزینه شما را بالا می‌برد.

  • گرما و صدای زیادی تولید می‌کنند

دستگاه‌های ماینر صدای زیادی دارند. به علاوه صدای دستگاه‌های خنک کننده مانند فن‌ها و کولرهایی که باید برای خنک کردن آن‌ها به کار برده شوند نیز به این صدای گوش‌خراش می‌افزایند. به علاوه این دستگاه‌ها به دلیل آن که پردازش زیادی را در مدت کوتاهی انجام می‌دهند، گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند. برای خنک کردن محیط نیز باید دستگاه‌های قوی به کار ببرید. به همین علت به یک محیط ایزوله نیاز دارند.

ویژگی‌های استخراج با کارت گرافیک

کارت‌های گرافیک سابقه زیادی در استخراج دارند و در سال‌های ابتدایی ظهور ارزهای دیجیتال به عنوان یک راه اصلی برای استخراج استفاده می‌شدند. امروزه بسیاری از ارزهای دیجیتال پیشرو برای جلوگیری از ایجاد تمرکزگرایی در ماینینگ از استخراج با کارت گرافیک استقبال می‌کنند.

 بیت کوین البته از زمره این ارزهای دیجیتال خارج شده است و دیگر با کارت گرافیک قابل استخراج نمی‌باشد. اما ارزهای دیجیتال زیادی مانند اتریوم، بیت کوین گولد، مونرو، گرین و… برای جلوگیری از به وجود آمدن انحصار در استخراج از کارت‌های گرافیک حمایت می‌کنند. اما در ادامه با برخی از برترین ویژگی‌های استخراج با این روش بیشتر آشنا خواهیم شد.

  • ارزهای دیجیتال زیادی را استخراج می‌کنند

همان طور که می‌دانید پردازنده‌های گرافیکی یا همان کارت گرافیک از لحاظ تئوری قابلیت استخراج ارزهای دیجیتال مختلفی را دارند. البته این مورد درباره بیت کوین دیگر وجود ندارد و هیچ کارت گرافیکی توانایی رقابت با ماینرهای پرقدرت بکار گرفته شده برای استخراج بیت کوین را ندارد. اما درباره آلت کوین‌ها هنوز هم کارت گرافیک ابزار مهمی برای استخراج به شمار می‌رود و در این بازار ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارند که با GPU می‌توان آن‌ها را استخراج کرد.

 بیت کوین گولد، اتریوم، مونرو و … ارزهای دیجیتالی هستند که با کارت گرافیک قابل استخراج هستند. نکته مهم دیگر درباره این روش این است که شما با GPU ملزم به استخراج تنها یک نوع ارز دیجیتال نیستید و به راحتی و با اندکی تغییر تنظیمات می‌توانید ارز دیجیتال دیگری را استخراج کنید.

  • گارانتی و خدمات پس از فروش دارند

همه مدل‌های کارت گرافیک که در ایران و برای هر منظوری چه برای استخراج ارز دیجیتال و چه برای مصارف دیگر به کار می‌روند گارانتی و خدمات پس از فروش دارند. گارانتی این قطعات طولانی مدت است و گاهی تا سه سال پس از شروع استفاده را نیز شامل می‌شود. این قطعات در صورت خرابی قابل تعمیر نیز هستند.

  • به راحتی قابل خرید و فروش هستند

کارت گرافیک مورد استفاده در سیستم‌های ریگ ماینینگ بسیار در دسترس‌تر از دستگاه‌های ماینر هستند. این کارت‌های گرافیک در واقع همان کارت‌های گرافیکی هستند که در اسمبل سیستم‌های کامپیوتری معمولی به کار می‌روند. بقیه سخت افزار مورد نیاز شما نیز مانند پردازنده و رم کاملا در دسترس هستند و به راحتی در بازار موجود هستند.

گفتیم که روز به روز به هش ریت شبکه‌های بلاک چین افزوده می‌شود و درجه سختی محاسبات بالاتر می‌رود. در فرآیند استخراج با کارت گرافیک ممکن است با گذر زمان نیاز به کارت گرافیک جدیدتر با قدرت پردازشی بیشتر داشته باشید. در این صورت باید کارت گرافیک قبلی را به فروش برسانید. کارت‌های گرافیک مشتری خود را خواهند داشت و خیلی زود به فروش می‌رسند. گیمرها، گرافیست‌ها و کسانی که بر روی تدوین فیلم کار می‌کنند نیز به کارت‌های گرافیک باکیفیت و پرقدرت نیاز دارند و مشتریان خوبی برای کارت گرافیک دست دوم خواهند بود.

  • مصرف برق کمی دارند

با این که استفاده از کارت گرافیک برای استخراج ارزهای دیجیتال نیز مصرف برق بالایی دارد. اما این مقدار به طور کلی کمتر از مصرف برق دستگاه‌های ماینر خواهد بود.

  • گرما و صدای کمی دارند

کارت‌های گرافیک مکانیسم‌های گرمازدایی و خنک کنندگی بسیار قوی در داخل خود دارند. به علاوه صدای به مراتب کمتری از دستگاه‌های ماینر ایجاد می‌کنند. این خصوصیات باعث می‌شود تا به راحتی بتوانید از یک ریگ ماینینگ که از چند کارت گرافیک تشکیل شده است در یک فضای کوچک مانند منزل نیز استفاده کنید و نگران تولید گرما و صدای بیش از حد آن‌ها نباشید.

  • پیچیدگی ساخت

ماینرها پس از خرید نیاز به تنظیمات و پیکربندی خاصی نداشته و به راحتی با اتصال به برق و اینترنت، قابل بهره‌برداری هستند. این مورد درباره کارت‌های گرافیک اندکی متفاوت است. اسمبل کردن یک سیستم کامپیوتری ریگ ماینینگ کمی از اسمبل کردن یک کامپیوتر معمولی پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر است و نیاز به دانش فنی بیشتری دارد. البته پس از آن دیگر نیازی به تنظیمات خاصی نیست و آماده کار استخراج است.

  • بازگشت سرمایه طولانی دارند

برای تهیه یک ریگ ماینینگ شما معمولا به بیش از یک کارت گرافیک نیاز دارید. به علاوه به دیگر قطعات کامپیوتر مانند پردازنده، رم، و مادربرد نیز نیاز دارید تا یک سیستم کامل داشته باشید. ممکن است هزینه یک سیستم با 6 کارت گرافیک پیشرفته بیش از هزینه 2 دستگاه ماینر پیشرفته برای شما دربیاید.

در مقایسه با زمانی که می‌توان با استفاده از ماینرهای ایسیک ارز دیجیتال را استخراج نمود، استخراج با کارت گرافیک مدت بیشتری طول می‌کشد. این مسئله ممکن است به بازگشت سرمایه در مدت زمان بیشتری منجر شود. البته این موضوع کلی نیست و درباره همه ارزهای دیجیتال و در همه شرایط صدق نمی‌کند.

  • فضای بیشتری اشغال می‌کند

یک ریگ ماینینگ معمولا فضایی بیشتر از دوعدد یا بیشتر ماینر در منزل و یا محل کار شما اشغال می‌کند. به علاوه سیم‌های متصل به این سیستم نیز جلوه چندان خوشایندی ندارد.

آیا استخراج با کارت گرافیک هنوز هم سودآور است؟

یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که ذهن افراد را هنگام انتخاب روش ماینینگ به خود مشغول می‌کند این است که سودآوری استخراج با کارت گرافیک در سال پیش رو چگونه است؟ آیا هنوز هم می‌توان بر قدرت پردازشی آن‌ها برای استخراج تکیه کرد؟ پاسخ به این سوال البته آسان نیست و کارشناسان حرفه‌ای بازار نیز نمی‌توانند به آن پاسخ قطعی دهند.

 ذات بازار ارزهای دیجیتال بسیار پرفراز و نشیب و غیرقابل پیش‌ بینی است. اما با توجه به شرایط امروز هنوز هم به نظر می‌رسد که استخراج ارزهای دیجیتال سودآور خواهد بود. البته دستگاه‌های ماینر و اسیک به سرعت در حال ربودن بازار از دست دیگر سخت افزارها هستند و تا حدی می توان گفت که باخت به آن‌ها در آینده‌ای نه چندان دور اجتناب ناپذیر است.

چگونه هش ریت کارت گرافیک را افزایش دهیم؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین فاکتورهای افزایش سرعت استخراج ارز دیجیتال، هش ریت کارت گرافیک می‌باشد. انتخاب کارت‌های گرافیک با هش ریت بالا می‌توانند تاثیر زیادی در سرعت فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال داشته باشند. در برخی مواقع با رعایت برخی از نکاتی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، می‌توانید هش ریت کارت گرافیک خود را بین 20 تا 40 درصد افزایش دهید. 

  • دمای کارت گرافیک 

اولین فاکتور برای افزایش هش ریت کارت گرافیک، دمای آن است. هرچه دمای کارت گرافیک شما خنک‌تر باشد، کارت گرافیک عملکرد بهتری خواهد داشت. 

  • نرم افزار استخراج 

انتخاب نرم افزار استخراج مناسب می تواند هش ریت کارت گرافیک شما را تا حدی افزایش دهد

  • اورکلاک کردن

بسته به ارز دیجیتالی که قصد استخراج آن را دارید، اورکلاک کردن کارت گرافیک می‌تواند قدرت سیستم ماینینگ شما را بالا ببرد.

سوالات متداول مربوط به استخراج با کارت گرافیک

در این قسمت به چند سوال متفرقه اما مهم درباره استخراج با کارت گرافیک پاسخ دادیم.

1- استخراج رمز ارز با کارت گرافیک؟

امروزه ارزهای قابل استخراج با کارت گرافیک فقط محدود به آلتکوین‌‌ها است. برخی از این آلت کوین‌ها که می‌توان با استفاده از پردازنده گرافیکی استخراج کرد عبارتند از گرین (GRIN)، مونرو (XMR)، اتریوم کلاسیک(ETC)، بیت کوین گلد (BTG)، الکترونیوم (ETN)، اتریوم (ETH)، بیم، فیرو، اِرگو و ریون کوین.

2- کارت گرافیک چگونه فرآیند استخراج را انجام می‌دهد؟ 

کارت گرفیک کاربردهای زیادی دارد که یکی از این کاربردها استخراج ارزهای دیجیتال است. استخراج ارز دیجیتال با کارت‌های گرافیک نیز مانند دستگاه‌های اسیک انجام می‌شود.

3- درآمد استخراج با کارت گرافیک چقدر است؟

می‌توانید روزانه بین ۷ تا ۸ دلار از استخراج ارزهای دیجیتال با ماینر Nvidia RTX 3060 Ti یا 3080 و حدود ۸ تا ۱۹ دلار در روز استخراج ارزهای دیجیتال با ماینر Whatsminer M20S کسب کنید. البته این در حالتی است که روند بازار مثبت باشد، همه چیز در نهایت بسته به چرخه بازار دارد!

4- آیا استخراج با کارت گرافیک هنوز هم سود آور است؟

بله، اما واضح است که با توجه به نوسانات و افت شدید بازار نسبت به سال گذشته دیگر نمی‌توان مثل گذشته سود کرد اما هنوز هم با بازگشت سرمایه‌ای طولانی‌تر سود آور است.

5- مزایای استخراج با کارت گرافیک چیست؟

  • استخراج ارزهای دیجیتال متعدد
  • مصرف انرژی کمتر
  • خرید و فروش آسانو بی دردسر
  • گارانتی مناسب

6- هنگام خرید کارت‌های گرافیک برای استخراج ارزهای دیجیتال به چه نکاتی باید توجه کنید؟

برای پاسخ به این سوال می‌بایست فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی قرار دهید.

  • هش ریت شبکه‌ها ارز دیجیتال
  • میزان پاداش و پدیده هاوینگ در استخراج با کارت گرافیک
  • هزینه‌های برق برای استخراج با کارت گرافیک

7-آیا استخراج دو ارز همزمان با کارت گرافیک ممکن است؟

بله، استخراج دو ارز به طور همزمان درآمد بیشتری نسبت به استخراج یک ارز به تنهایی دارد. همچنین به این معنی است که ماینرها هنوز هم می‌توانند مقداری اتریوم را جمع کنند که به طور کلی سرمایه‌گذاری بهتر و پایدارتری نسبت به گزینه‌های جایگزین در نظر گرفته می‌شود.

8- به صرفه ترین ارز برای استخراج با کارت گرافیک چیست؟

برای این سوال نمی‌توان پاسخ قاطع داد، در واقع در هر لحظه با توجه به وضعیت بازار این سوال متفاوت است، به همین علت پیشنهاد ما به شما مراجعه به سایت Whattomine.com برای مقایسه سود دهی ارزهاست.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام خسته نباشید من کارت گرافیک ۳۰۷۰ rtx دارم و خب نمیدونم کجا بدم که اینو تبدیل به ماینر کنه میشه راهنمایی بکنین ممنونم

  2. سلام خسته نباشید توضیحات بیشتری میدید که چطور کیف پولمون رو وصل کنیم و از چه نرم افزاری برای استخراج استفاده کنیم

  3. سلام ببخشید من سیستم قوی ندارم.
    میشه با یه کارت گرافیک gtx 750-ti دو گیگ حتی یه مقدار کم هم شده استخراج ارز کنم؟در حد ماهی ۱۰ دلار؟

    1. سلام وقتتون بخیر خیر متاسفانه مدل ۷۵۰ ti توانایی درآمد زایی در زمینه استخراج ارزهای دیجیتال رو دیگه نداره

  4. سلام من کارت گرافیک دارم پلیت اتریوم استخراج میکردم الان دیگ نمیدونم چی استخراج کنم لطفا راهنمایی کنید کل داراییمو کارت خریدم

    1. سلام می‌تونید از سایت whattomine دیدن کنید و آخرین ترندهای استخراج با کارت گرافیک رو مشاهده کنید

  5. منم سوال بابت استخراچ بیت کوین بود که پاسخ رو در قسمت کامنت ها مشاهده کردم. ممنونم

  6. سپاس از مقاله ی خوبتون
    در قسمت اخر متن بند شماره ۳ که زدید درآمد با کارت گرافیک Nvidia RTX 3060 Ti
    ۷ یا ۸ دلار هست منظور همون با یک عدد کارت گرافیک که ما می تونیم روزانه این مقدار استخراج کنیم؟

    1. سلام دوست عزیز

      بله شما می‌توانید با داشتن یک کارت گرافیک نیز به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازید.

  7. میخواستم بدونم درسته میگن ارز مونرو رو میشه با کارت گرافیک استخراج کرد ؟ میشه توضیح بدین بهم؟

    1. سلام دوست عزیز

      بله ارز دیجیتال مونرو که یکی از محبوب ترین رمزارزهای بازار بوده را می‌توان با کارت گرافیک و پردازنده‌های مرکزی استخراج کرد.

  8. ممنون از مقاله خوبتون
    الان یعنی اگر من کارت گرافیک بگیرم و بخوام ارز استخراج کنم نمیتونم بیت کوین استخراج کنم؟

    1. سلام دوست عزیز

      خیر استخراج بیت کوین با کارت گرافیک امکان پذیر نیست و باید از سخت افزارهای مخصوص استخراج که اسیک نام دارند استفاده نمایید.