صفر تا صد استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج یا ماینینگ ارزهای دیجیتال یکی از راه‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال می‌باشد که این روزها به یکی از موضوعات داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. حتما می‌پرسید چگونه باید دست به استخراج ارزهای دیجیتال زد؟

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیهات بیشتر هدایت شوید)

استخراج ارزهای دیجیتال چیست و چه معنایی دارد؟

در ابتدای کار قصد داریم در مورد استخراج ارزهای دیجیتال که با نام ماینینگ (Mining) نیز شناخته می‌شود صحبت کنیم. وقتی واژه استخراج استفاده می‌شود در واقع می‌توان مفهوم کند و کاو و تلاش برای به دست آوردن چیزی را در ذهن تصور کرد. مثل استخراج از معادن که از ابتدای زندگی بشریت در زمین بوده و تا‌کنون نیز ادامه دارد. صرفا ابزارهای مختلف در این حوزه تغییر کرده است، وگرنه عمل استخراج همان است. افراد با ابزار مناسب دل کوه را کنده و به آنچه در پی آن هست می‌رسند. قطعا چنین دشواری نیز باید هدفی والا داشته باشد.

حتما انسان برای به دست آوردن چیزی ارزشمند به چنین کار سخت و طاقت‌فرسایی دست می‌زند. در غیر این صورت اصلا کار منطقی نیست. همانطور که گفتیم، ابزارهای این کار از گذشته تا‌کنون تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است. در گذشته با سنگ و تیشه این کار میسر می‌شد، اما امروزه، و با دیجیتالی شدن همه چیز، دیگر این ابزارها کارایی نداشته و روش‌های دیگری برای کسب طلا و سایر مواد ارزشمند وجود دارد. این عمل در مفهوم همان است، اما تفاوت‌های ظاهری فراتر از این حرف‌ها است. انقلاب و تحولی عظیم در این حوزه شکل گرفته و امروزه تیشه جای خود را به موس و معدن جای خود را با کامپیوتر داده است.

استخراج ارز‌ دیجیتال چگونه صورت می‌گیرد؟

در ابتدا باید بدانید که ارزهای دیجیتال ابداعی جدید هستند که شاید چندین سال پیش هیچ‌کس درباره آنها اطلاعات نداشت. همانطور که میدانید معروف‌ترین ارز دیجیتال بیت‌کوین است که از موضوعات جنجالی و داغ این روز‌های شبکه‌های مجازی و اینترنتی به شمار می‌رود. در استخراج ارزهای دیجیتال در بلاک‌چین، بیت کوین بیشترین کاربرد را دارد. اما این اصطلاح کمی گمراه‌ کننده است، زیرا طی این فرآیند استخراج‌کننده‌ها هیچ ارز دیجیتالی پیدا نمی‌کنند، بلکه فقط امنیت شبکه بلاکچین توسط آنها تامین می‌شود و برای این کار پاداش دریافت می‌کنند.

استخراج ارز‌ دیجیتال چگونه صورت می‌گیرد؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

از آنجایی که ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز بوده و توسط هیچ دولتی کنترل نمی‌شود، تولید واحدهای جدید آن نیز طی فرآیند استخراج انجام می‌شود. در شبکه ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها نیازی به واسطه‌ای مثل بانک نیست و خود افراد می‌توانند بصورت همتا به همتا تمامی تراکنش‌های خود را انجام دهند. به همین دلیل است که وظیفه استخراج ارز نیز بر عهده خود افراد است. با این حال، این سوال پیش می‌آید که اگر سازمانی برای نظارت بر تراکنش‌ها نیست، پس امنیت شبکه چطور تامین می‌شود؟ پاسخ این است: چون سازمانی برای تایید صحت تراکنش‌ها وجود ندارد، خود کامپیوترها این مسئولیت را بر عهده گرفته‌اند. به این عمل استخراج می‌گویند. به عبارتی دیگر، عمل استخراج برای تایید تراکنش‌ها به کار می‌رود و در نهایت نیز منجر به تولید ارز یا همان کوین جدید می‌شود. در واقع در فرآیند استخراج افراد قدرت پردازش کامپیوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و به تامین امنیت شبکه و تایید صلاحیت تراکنش‌ها کمک می‌کنند؛ این افراد که ماینر (Miner) نامیده می‌شوند، ارز جدید و بخشی از کارمزد تراکنش‌ها را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. در واقع با این کار به ماینر‌ها انگیزه لازم برای مشارکت در پردازش تراکنش‌ها داده می‌شود.

سه کار اصلی در استخراج ارزهای دیجیتال از قرار زیر می‌باشد:

  1. تایید تراکنش‌ها توسط استخراج کننده‌ها
  2. حفظ امنیت شبکه توسط استخراج کننده‌ها
  3. تولید واحد‌های جدید به صورت غیر‌متمرکز

استخراج ارزهای دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که پردازش یک تراکنش با موفقیت صورت بگیرد. بنابراین اگر بخواهیم به صورت تخصصی‌تر این رویداد را شرح دهیم باید اینگونه بیان کنیم که به دلیل حجم بالای تراکنش‌ها در شبکه افراد یا همان ماینرها کامپیوتر خود را در اختیار شبکه می‌گذارند. یعنی با استفاده از کامپیوتر خود برای پردازش تراکنش‌ها که به صورت الگوریتم و ریاضی طراحی شده‌اند؛ تلاش می‌کنند. این کار حالتی رقابتی دارد و هر کامپیوتری که پردازش را با سرعت بیشتر و دقت بالاتر انجام دهد می‌تواند پاداش در نظر گرفته شده که همان ارز تولید شده است را دریافت کند. این تراکنش‌ها شامل انتقال کوین، ایجاد قراردادهای هوشمند و… بین افراد می‌باشند. در نهایت زمانی که پردازش یک بلاک به پایان می‌رسد اصطلاحاً گفته می‌شود که این بلاک استخراج شده است. بنابراین با اضافه شدن بلاک به زنجیره، پاداش استخراج و بخشی از کارمزد تراکنش‌ها نیز سهم ماینر خواهد بود. زیرا افراد باید انگیزه کافی برای مشارکت در چنین کاری را داشته باشند. در نتیجه هدف اصلی، تایید تراکنش‌هایی است که باید در دفتر کل توزیع ‌شده‌ که بلاکچین نام دارد، ثبت شوند. تا اینجا کلیاتی درباره استخراج ارز دیجیتال و نحوه انجام آن بیان شد.

انتقال به صفحه استخراج ابری
مطالب بیشتر: ریگ ماینینگ چیست؟

در ادامه به اطلاعاتی در مورد استخراج کننده‌ها (ماینرها) می‌پردازیم.


مفهوم ماینر در استخراج ارز‌های دیجیتال


در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال کلمه ماینر (miner) زیاد به گوش می‌رسد. ماینر یک کلمه انگلیسی به معنای استخراج کننده است. به فرد یا کامپیوتری که به صورت داوطلبانه عمل استخراج ارز به ویژه بیتکوین را انجام می‌دهد ماینر گفته ‌می‌شود. دستگاه‌های ماینر از انواع متوسط و معمولی تا مدل‌های خیلی پیشرفته وجود دارند. یکی از دستگاه‌های موجود که در استخراج بیتکوین نقش ماینری قدرتمندی دارد ماینر ایسیک (ISIC) است. در این دستگاه از پردازنده‌های خاصی استفاده می‌شود که به پردازنده‌های ایسیک معروف هستند. در سال‌های قبل، این پردازش‌ها توسط کامپیوتر‌های معمولی با CPU و کارت گرافیکی‌های معمولی انجام می‌شد، اما امروزه این کامپیوتر‌ها از رده خارج شده و پردازنده‌های خیلی قوی‌تری جای آنها را گرفته‌اند. یکی از معایب آنها این است که داشتن کامپیوتر‌های قدرتمند بسیار هزینه‌بر بوده و عملا صرفه اقتصادی ندارند. با این وجود کامپیوتر‌های قدرتمند با استفاده از کارت‌های گرافیکی پرتوان که از سرعت بالای پردازش برخوردار هستند افراد زیادی را وسوسه می‌کنند تا دست به استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک بزنند. به همین دلیل است که چنین کامپیوتر‌هایی در این حوزه مرسوم شدند. زیرا سرعت این کارت‌های گرافیکی 50 تا 100 برابر کارت‌های گرافیکی هش (Hash) می‌باشد.


مفهوم نود (node) در استخراج ارزهای دیجیتال


استخراج ارزهای دیجیتال برای بیت کوین بیشترین رواج را دارد. در این میان با واژه‌ای با نام نود (node) روبرو می‌شویم. بیت کوین شبکه‌ای است که بدون یک سرور مرکزی و توسط نود‌های متصل به هم اداره می‌شود. منظور از نود یا گره بخشی است که به شبکه متصل می‌باشد. مثلا یک کامپیوتر، مودم، و یا یک پرینتر می‌تواند به عنوان یک نود در شبکه حضور داشته باشد. برخی از این نود‌ها تحت شرایط خاص عنوان نود ماینینگ یا همان ماینر به خود می‌گیرند. کار آنها نیز مشابه سایر ماینر‌ها است. در ابتدای کار بیت‌کوین، همه نود‌ها به عنوان ماینر شناخته می‌شدند، اما با گذشت زمان این کار تخصصی‌تر و به نود‌های خاصی اختصاص داده شد.

در استخراج ارزهای دیجیتال نود‌های ماینر تراکنش‌ها را در بلاک‌ها گرد هم آورده و سپس آن‌ها را به بلاک‌چین اضافه می‌کنند. برای اضافه شدن یک بلاک به بلاکچین باید معادله ریاضی پیچیده مربوط به آن حل شود و تنها روش حل کردن این معادله حدس زدن اعداد است. ماینر‌ها اعداد مختلفی را امتحان می‌کنند تا در نهایت بتوانند عدد صحیح را به دست بیاورند. عددی که ماینرها برای بدست آوردن آن به رقابت می‌پردازند عدد نانس (Nonce) نامیده می‌شود. راهکار موجود برای پیش‌بینی خروجی استفاده از تابعی تحت عنوان هش می‌باشد. ماینرها برای دستیابی به نتیجه درست می‌بایست اعداد مختلف را در تابع امتحان کنند. نود‌ها با رد و بدل کردن پیام‌هایی در نهایت بلاک جدیدی را می‌سازند که به بلاکچین متصل می‌شود. پس از حل معادله ماینر ارز تولید شده را به عنوان پاداش دریافت می‌کند که این همان فرایند استخراج است. یعنی ماینر این کوین جدید را استخراج کرده است.


مصرف انرژی در استخراج ارز های دیجیتالی


امروزه، استخراج ارز‌های دیجیتالی نقش عمده‌ای در مصرف انرژی الکتریکی دارند. در واقع، این صنعت عنوان اصلی‌ترین متهم در افزایش مصرف برق و در نتیجه آلوده کردن محیط زیست را در بسیاری از کشورها به خود اختصاص داده و نظر فعالان در این حوزه را به خود جلب کرده است. با وجود اینکه فرایند ماینینگ مصرف برق را فوق‌العاده بالا می‌برد. اما بهتر است با توجه به سایر مزایای این صنعت، بتوان به راه حلی مسالمت آمیز در این راستا دست یافت. اکثر ماینر‌ها خود به این موضوع واقف بوده و در ساعات اوج مصرف سیستم‌های خود را خاموش می‌کنند. اما به هر حال این مشکلی اجتناب ناپذیر بوده و به دلیل محدودیت در منابع انرژی باید به دنبال ریشه‌یابی و یافتن راه حلی مناسب برای آن بود. قطعا حذف یا ندیده گرفتن آن راه حلی منطقی نبوده و نمی‌توان از سایر مزایای این کار چشم پوشی کرد. با انجام تحقیقات و همکاری‌های متعدد، امید آن است که خیلی زود راه حلی برای این موضوع پیدا شده و توافقی کلی صورت پذیرد.

روش‌های استخراج ارز‌های دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال به دو روش صورت می‌گیرد.

1-روش اثبات کار در استخراج ارز‌های دیجیتالی

در سال‌های اخیر مشکلاتی در این حوزه وجود داشت از جمله این مشکلات حملات اسپم به سیستم‌های کامپیوتری بود. در این حملات افرادی به منظور کند کردن روند پردازشی سیستم به آن پیام‌های بیهوده می‌فرستادند. این کار منجر به کاهش قدرت و سرعت پردازش کامپیوتری که این اسپم‌ها را دریافت می‌کرد می‌شد. در این میان فردی به نام آدام بک (Adam Back) اختراعی انجام داد. او در این اختراع برای جلوگیری از ارسال شدن اسپم‌ها این الزام را ایجاد کرد که کاربران برای ارسال آنها باید یک سری محاسبات با سیستم خود انجام دهند که این کار مستلزم انجام پردازش‌هایی در کامپیوتر فرستنده بود و در نتیجه استفاده بیشتر از قدرت پردازشی و همچنین مصرف زیاد برق می‌شد. این کار امروزه با عنوان نام علمی ماینینگ یعنی اثبات کار (Proof of Work) شناخته می‌شود. در واقع، فرایند استخراج از مکانیزمی به نام الگوریتم اثبات کار نشات می‌گیرد و آدام بک اولین فردی بود که از این سیستم ضد اسپم با عنوان هش‌کش (HashCash) استفاده کرد. البته روش‌های دیگری در ماینینگ وجود دارد که بعدا در مورد آن مفصل بحث خواهیم کرد.

اگر بخواهیم این روش کار را در یک جمله تعریف کنیم می‌توان گفت که اثبات کار به این معنی است که استخراج کنندگان معادلات ریاضی را حل می‌کنند و به وسیله آن می‌توان به بیت‌کوین یا هر ارز دیگری دست پیدا کنند. یعنی همان فرایند استخراج که تا‌کنون به آن پرداخته‌ایم. در واقع ماینر‌ها تراکنش‌های معتبر را در بلاک‌ها قرار می‌دهند و آنها را به زنجیره بلاکچین متصل و بابت این کار پاداش دریافت می‌کنند. اصول اساسی این کار وجود یک معمای ریاضی پیچیده است که می‌توان راه حلی را برای آن پیدا کرد. برای حل این معما نیاز به کامپیوتری با نیروی پردازشی بالا است و صرف این نیروی پردازشی باعث هدر رفتن برق و قدرت پردازش زیادی می‌شود.

این روش در بلاک‌چین بیت کوین و اتریوم بیشترین کاربرد را دارد. مهم‌ترین ویژگی این شیوه این است که احتمال هک شدن و حملات به بلاک‌چین را تقریبا به صفر می‌رساند. زیرا حمله به زنجیره در چنین شرایطی نیازمند صرف انرژی و هزینه بسیار زیادی خواهد بود. این روش دارای امنیتی فوق‌العاده‌ است. این الگوریتم سعی دارد با ارائه پاداش‌هایی امنیت و پایداری شبکه را تامین کند و براساس توان محاسباتی ماینر‌ها روشی را برای توزیع عادلانه دارایی‌ها ارائه می‌کند. این روش باعث ایجاد نوعی رقابت بین ماینر‌ها برای تکمیل تراکنش و گرفتن پاداش می‌شود. هر ماینری که بتواند زودتر تراکنشی را به درستی تکمیل کند پاداش از آن او خواهد بود. این کار نقش عمده‌ای در حفظ امنیت تراکنش‌ها دارد. اصول اصلی این عملیات بر حل معماهای پیچیده‌ی ریاضی و احتمال دستیابی به پاسخ معما استوار است. در واقع فرد باید همانند یک بازی یا پازل راه حل‌هایی را که احتمال می‌دهد درست از آب در بیاید را کنار هم بچیند.

پیچیدگی‌های مسئله ریاضی در استخراج ارزهای دیجیتالی

مسئله‌های ریاضی که فرد هنگام استخراج ارزهای دیجیتالی با آنها مواجه می‌شود پیچیدگی‌های خاص خود را دارند. یکی از معضلات استفاده از روش اثبات کار نیز همین است. این کار به توان محاسباتی بالا برای حل مسئله ریاضی نیاز دارد. توابع زیادی نیز در این زمینه وجود دارند، مثل تابع هش (Hash function)، فاکتورگیری عدد صحیح (Integer Factorization) و پروتکل معمای هدایت شده (Guided Tour Puzzle Protocol). هش به پاسخ مسئله اثبات کار و یا یک سوال ریاضی گفته می‌شود. زنجیره‌ای که روش اثبات کار در آن به کار گرفته می‌شود نیز مهم است. هر چه شبکه بزرگتر باشد سختی این روش نیز افزایش می‌یابد. زیرا برای حل مسئله به قدرت هش بالاتری نیاز خواهد بود. اما درست این است که مسئله ریاضی زیاد هم پیچیده نباشد زیرا تولید هر بلاک نیازمند زمان زیادی خواهد بود. در نتیجه، در این کمبود زمان، تراکنش‌های زیادی برای تایید شدن روی هم انباشته شده و در نهایت عملکرد سیستم با مشکل روبه‌رو می‌شود. زمانی که به حل مسئله و یا همان تشکیل بلاک جدید اختصاص داده شده 10 دقیقه است. یعنی ماینر باید بتواند در عرض 10 دقیقه مسئله ریاضی را حل کند. در غیر این صورت، دیگر زمان از دست رفته است. این روش در بلاکچین‌های دیگری از جمله اتریوم و لایت کوین نیز اجرا می‌شود.

از طرف دیگر، در صورتی که مسئله ریاضی ساده باشد سیستم آسیب‌پذیر بوده و در نتیجه احتمال حملات اسپمی در آن افزایش خواهد یافت و هک کردن آن ساده‌تر خواهد بود. به طور کلی، با کنار هم گذاشتن تمامی این نکات و اصول می‌توان گفت که تعیین میزان پیچیدگی مسئله ریاضی به کار گرفته شده در اثبات کار مهم است. زیرا این پیچیدگی تعیین‌کننده زمان صرف شده و در نتیجه سرعت تایید تراکنش‌ها و از طرفی دیگر میزان برق مصرفی و در واقع هزینه‌ی انجام کار است. 

مزایا روش اثبات کار در استخراج ارزهای دیجیتال

روش اثبات کار در استخراج ارزهای دیجیتال مزایا زیادی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. اصلی‌ترین حسن این روش ضد هک بودن و تامین امنیت فوق‌العاده برای شبکه در مقابل حملات متعدد است. این الگوریتم باعث محدودیت کنش‌های موجود در شبکه می‌شود و اجرای آن کار دشوار و پر زحمتی است. برای حمله به چنین شبکه‌ای نیاز به نیروی پردازشی خیلی بالا و همچنین صرف زمان زیادی می‌باشد. پس بالا بودن هزینه‌های این نوع حملات به احتمال زیاد هکر را منصرف می‌کند. چرا که این کار عملا صرفه اقتصادی برای او نخواهد داشت.

همچنین در این روش، سهام حداقل تاثیر ممکن بر امکان استخراج را دارد، به عبارت دیگر در این روش امکان استخراج ربطی به میزان دارایی شما ندارد. اگر کامپیوتری قوی برای حل مسائل ریاضی و ایجاد بلاک‌های جدید در زمان مناسب داشته باشید کار تمام است. بنابراین کسانی که ارز و سهام بیشتری دارند لزوما تصمیم‌گیرندگان اصلی برای شبکه نخواهند بود. 

معایب روش اثبات کار در استخراج ارزهای دیجیتال

در استخراج ارزهای دیجیتال، استفاده از روش اثبات کار معایبی نیز دارد. یکی از معایب این روش هزینه‌های فوق‌العاده بالای آن است. همانطور که گفتیم، انجام معادلات پیچیده نیاز به توان پردازشی بالایی دارد که این عمل باعث افزایش مصرف برق می‌شود. یعنی اگر می‌خواهید عمل ماینینگ را انجام دهید سیستم شما باید توان الکتریکی بالایی داشته باشد که این باعث بالا رفتن هزینه‌ها می‌شود.

مورد دوم، عدم کارایی محاسبات است. بدین معنی که ماینرها برای ایجاد یک بلاک جدید محاسبات زیادی انجام می‌دهند که هزینه بر و دشوار هستند. اما این محاسبات کارایی دیگر نداشته و به درد کار دیگری نمی‌خورند. پس از مصرف عملا کاربرد نداشته و آن همه هزینه و زحمت از بین می‌رود.

بیت کوین بخر تا از هاوینگ جا نمونی

مورد سوم، احتمال حملات 51 درصد است. در مورد این حملات قبلا اشاراتی شده است. در این حملات یک کاربر یا گروهی از کاربران کنترل اکثریت هش‌های شبکه را به دست می‌گیرند. در این حالت قدرت تحت کنترل افراد محدودی خواهد بود که قادر خواهند بود کنترل رویدادهای شبکه را در دست بگیرند و اجازه تکمیل بلاک‌ها را به سایر اعضا ندهند و در نتیجه تولید بلاک جدید و دریافت پاداش‌ها را تحت اختیار خود درآورند. خوشبختانه این روش برای افراد مهاجم مقرون به صرفه و سودآور نیست. زیرا نیازمند هزینه و توان محاسباتی بالایی است. بنابراین کمتر پیش می‌آید که فردی از این روش استفاده کند.

 2-روش اثبات سهام در استخراج ارزهای دیجیتال

روش دیگری که در استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود روش اثبات سهام است. این روش بی‌شباهت با روش اثبات کار نیست. اما تفاوت‌های عمده‌ای دارد. در این بخش قصد داریم چگونگی اثبات سهام را با شما به اشتراک بگذاریم. در تکنولوژی بلاک‌چین و در تمامی ارزهای دیجیتال مفهومی با عنوان توافق جمعی استفاده می‌شود. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین تمامی تراکنش‌ها توسط اعضای زنجیره صورت می‌گیرد. در واقع هرگونه تصمیم‌گیری در تایید تراکنش‌ها توسط گره‌های بلاکچین در سرتاسر جهان انجام می‌شود. معنی غیرمتمرکز بودن همین است. در بلاک‌چین برای تایید به هیچ سیستمی نیاز نیست. به همین دلیل لازم است تا اعضا و کاربران به یکدیگر اعتماد داشته باشند. هم روش اثبات کار و هم روش اثبات سهام بر پایه‌ی این سیستم‌های توافق جمعی کار می‌کنند. روش اثبات سهام برای استخراج یا همان فرایند ماینینگ استفاده می‌شود. قطعا این روش با اثبات کار تفاوت‌هایی دارد. اما برای ارائه یک تعریف کلی از روش اثبات سهام می‌توان گفت که الگوریتم‌های اثبات سهام براساس میزان دارایی یا سهام فرد، شانس انتخاب او برای تایید تراکنش‌ها و در نتیجه دریافت پاداش را تعیین می‌کنند. در واقع، این فرایند حالتی نیمه تصادفی داشته و در صورتی که دارایی شما در کیف پولتان بیشتر باشد با احتمال بیشتری می‌توانید دست به تایید تراکنش‌ها بزنید. هر تایید کننده باید موجودی ارز دیجیتال داشته باشد و هر چه میزان این ارزها بیشتر باشد با احتمال بیشتری می‌تواند در فرایند تایید تراکنش‌ها مشارکت کند. 

مزایای اثبات سهام در استخراج ارزهای دیجیتال

روش اثبات سهام در استخراج ارزهای دیجیتال روشی کارآمد و مفید است. استفاده از این روش می‌تواند به ماینرها در فرایند استخراج کمک زیادی کند. اولین و برترین مزیت آن، به ویژه در مقایسه با روش اثبات کار، این است که این روش نیازمند هزینه و انرژی بالایی نمی‌باشد. یعنی ماینرها برای تایید تراکنش‌های مختلف نیازمند صرف انرژی فوق‌العاده‌ای نیستند. این مورد، اثبات سهام را از اثبات کار متمایز کرده و باعث شده به دلیل دسترسی آسان آن، افراد گرایش بیشتری به این روش داشته باشند. در واقع در این سیستم اعتبار سنج‌ها جای ماینرها را می‌گیرند. عملکرد آن نیز به این گونه است که دیگر نیازی به حل معادلات پیچیده جهت تایید یک بلاک نیست. بلکه افراد با تبدیل کوین‌های خود در شبکه سرمایه‌ گذاری کرده و وارد دایره اعتبار سنج‌ها می‌شوند. از دیگر مزایای آن امنیت بالای شبکه با اجرای این روش بوده و شبکه در برابر حملات 51 درصد ایمن می‌شود. همچنین با وجود استخرهای بزرگ ماینینگ تمرکز زدایی با خطر جدی روبرو می‌شود که در روش اثبات کار تشدید می‌یابد. اما در روش اثبات سهام این خطر تعدیل می‌یابد. زیرا در این حالت قدرت دست فرد نیست و اعتبار سنج‌ها مانع چنین رویدادی خواهند شد.

تجهیزات مورد نیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال

در گذشته و در اوایل ایجاد بازار ارزهای دیجیتال، افراد می‌توانستند با استفاده از پردازنده کامپیوتر و یا کارت گرافیک کامپیوتر خود، ارزهای دیجیتال را استخراج کنند اما امروزه با گسترش شبکه ارزهای دیجیتال و زیاد شدن رقبا در این بازار که از استخرهای استخراج و یا مزارع عظیم با دستگاه‌های ماینر پیشرفته با توان پردازشی بسیار بالا استفاده می‌کنند، دیگر روش‌‌های قدیمی جواب نمی‌دهد و چیزی جز اتلاف وقت و انرژی نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر توصیه می‌کنیم مقاله استخراج بیت کوین با کامپیوتر را مطالعه کنید. برای شروع کار استخراج به امکانات و تجهیزاتی نیاز است که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

1. خط اینترنت

برای استخراج ارز دیجیتال، شما به یک خط اینترنت ADSL نیاز دارید. در این فرآیند، سرعت و حجم اینترنت چندان فرقی ندارد. فقط بهتر است از خطی استفاده کنید که قطع و وصل زیادی نداشته باشد و پایدار باشد.

2. جریان برق

دستگاه‌های ماینر مصرف برق زیادی دارند. به همین دلیل باید برای این مصرف بالا، آمادگی داشته باشید. در ایران استفاده از برق شهری و خانگی برای استخراج ارزهای دیجیتال، منع قانونی دارد و باید برای شروع فعالیت مجوزها و تجهیزات لازم را تهیه کنید.

3. خنک کننده

انواع دستگاه‌های ماینر به علت داشتن پردازش بسیار بالا، گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند. برای خنک کردن فضا و نیز دستگاه‌های ماینر باید به فکر خنک کننده‌های قوی باشید. گرم شدن بیش از حد ماینرها ممکن است روی عملکرد و کارایی و طول عمر آن‌ها اثرات مخربی داشته باشند.

4. دستگاه‌های ماینر

دستگاه‌های ماینر تولیدکنندگان محدودی دارند و بیشتر اوقات پیش از تولید پیش فروش شده‌اند. در ضمن به دلیل تحریم‌ها، ایرانیان نمی‌توانند از مجاری قانونی این دستگاه‌ها را تهیه کنند. به همین دلیل شما باید این دستگاه‌ها را از افراد و یا شرکت‌های واسطه خرید کنید. بهترین ماینرهای موجود در بازار انواع مدل‌های دستگاه آی سیک (ASIC) هستند. دقت داشته باشید که در اکثر اوقات این دستگاه‌ها فقط قادر به استخراج یک ارز دیجیتال خاص هستند و از الگوریتم‌های استخراج ارزهای دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کنند. برای خرید این دستگاه‌ها به سال ساخت و میزان سودآوری کنونی آن‌ها با توجه به شرایط روز توجه کنید. دستگاه‌هایی را برای خرید انتخاب کنید که قدرت هش بیشتر و مصرف برق کمتری داشته باشند و تولید برندهای معتبر باشند.

علاوه بر موارد ذکر شده شما باید کابل‌ها و اتصالاتی را برای اتصال مودم به دستگاه‌های ماینر و دیگر تجهیزات تهیه نمایید. به علاوه باید برای ذخیره ارز دیجیتالی که قرار است استخراج نمایید، یک کیف پول سخت افزاری و یا نرم افزاری معتبر و امن تهیه کنید.

استخرهای ماینینگ در استخراج ارزهای دیجیتال چه تاثیری دارند؟

در سال‌های قبل، هر فرد به تنهایی می‌توانست به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازد. اما با دشوار شدن این فرایند به ویژه در بلاک چین بیت کوین عملا افراد نتوانستند از عهده معادله‌های پیچیده و سخت آن برآیند. زیرا اکثر افراد دستگاه‌های با توان پردازشی و محاسباتی بالا نداشتند و نمی‌توانستند برای ارتقا سیستم‌های خود نیز هزینه کنند. به عنوان راه حلی برای این موضوع، استخرهای ماینینگ به وجود آمدند. استخر ماینینگ (mining pool) یا استخر استخراج در واقع به فضایی گفته می‌شود که ماینرها می‌توانند در آن توان محاسباتی خود را برای استخراج ارزهای دیجیتال به اشتراک بگذارند. در نتیجه می‌توانند در کنار هم بلاک‌ها را تولید کرده و پاداش آن را دریافت کنند. هر کس نیز به اندازه سهمش از پاداش بهره می‌برد. یعنی هر مقدار که ماینر توان محاسباتی به اشتراک بگذارد به همان مقدار سهم خواهد برد.

  • مزایا و معایب استخر ماینینگ در استخراج ارزهای دیجیتالی

در استخراج ارزهای دیجیتال هم روش‌های فردی و هم روش‌های مشارکتی معایب و مزایایی دارند. در روش فردی لازم نیست پاداش خود را با کسی شریک شوید، اما خب احتمال موفق شدن نیز کمتر از روش گروهی است. در استخر ماینینگ نیز احتمال برنده و بازنده شدن برابر است. اما شانس برنده شدن در مقایسه با روش فردی قطعا بالاتر است. یکی از مزایای جالب استخر استخراج داشتن درآمد ثابت از طریق آن است. می‌توانید درآمد خود را به هر روش و در هر بازه زمانی که می‌خواهید دریافت کنید. همچنین با ملحق شدن به یک استخر هزینه تمامی افراد درصد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. یعنی دیگر لازم نیست هزینه‌های گزافی صرف تایید بلاک‌ها شود.
از معایب استخرهای ماینینگ در ابتدا می‌توان به این مورد اشاره کرد که در صورت بروز مشکل و خطایی در استخر ممکن است فعالیت آن به مدت چند ساعت یا چند روز متوقف شود. بنابراین همه ماینرها در چنین شرایطی متضرر می‌شوند. به علاوه ممکن است مسائلی چون پرداخت کارمزدها و پاداش‌ها نیز مشکلاتی داشته باشد. زیرا قوانین هر استخر توسط اعضای آن تعیین می‌شود و هماهنگ کردن تعداد زیادی عضو می‌تواند گاها دردسر ساز باشد.

معرفی بهترین استخرهای استخراج ارز دیجیتال

همانطور که پیش تر گفتیم، در دنیای امروز که فرآیند استخراج به یک فعالیت بسیار رقابتی تبدیل شده است، استخراج انفرادی با دستگاه‌های محدود، سود چندانی نداشته و ممکن است زمان زیادی را نیز از شما تلف کند. عضو شدن در یکی از استخرهای استخراج، بهترین راه برای استخراج ارزهای دیجیتال است. در این روش شما با هر تعداد دستگاه ماینر عضو یک استخر می‌شوید و همراه با ماینرهای دیگر برای به دست آوردن جواب معادلات پیچیده ریاضی و تایید بلاک ها تلاش می‌کنید. پس از استخراج بلاک، بر حسب میزان قدرت پرداشی، پاداش بین همه اعضا تقسیم می‌شود. با هم با برخی از بزرگ‌ترین و معتبرترین استخرهای استخراج ارز دیجیتال آشنا می‌شویم:

1. استخر BTC.com

این استخر یکی از بزرگ‌ترین استخرهای استخراج بیت کوین است که در سال 2016 به بهره‌برداری رسیده است. این استخر متعلق به شرکت بیت‌ مین (Bitmain)، غول تولید دستگاه های استخراج ارز دیجیتال، می باشد. کارمزد این استخر 1.5 درصد و سقف پرداخت آن ۰.۰۰۱ بیت کوین است. این استخر در ابتدای سال 2019 با حذف پیش شماره ایران در سیستم ثبت نام خود، ارائه خدمات به کاربران ایرانی را متوقف کرد. 

2. استخر Ant Pool

یکی از شناخته‌شده‌ترین استخرهای جهان است که میزان کارمزد آن بسته به روش استخراج بین 1 تا 4 درصد است. رابط کاربری ساده و محیط امنی دارد و واریزها در آن به صورت روزانه انجام می‌شود. مالکیت این استخر نیز متعلق به بیت مین است و به همین دلیل کار در آن برای کاربران ایرانی، با مشکلات زیادی روبه‌رو است.  

3. استخر Binance Pool

این استخر توسط صرافی بایننس و در سال 2020 معرفی شده است. سهم این استخر در استخراج ارزهای دیجیتال در حدود 20 درصد از کل هش ریت شبکه است.

4. استخر Poolin

سرورهای این استخر در آمریکا قرارداد با این حال به کاربران ایرانی اجازه عضویت و استفاده از خدمات را می‌دهد. این استخر در حال حاضر در حدود 11 درصد از هش ریت شبکه را در اختیار دارد.

5. استخر F2pool

این استخر در کشور چین قرار دارد و در سال 2013 راه اندازی شده است. این استخر کارمزدی 2.5 درصدی از کاربران دریافت می‌کند و علاوه بر بیت کوین در زمینه استخراج دیگر ارزهای دیجیتال نیز فعال است.

6. استخر ViaBTC

این استخر یکی از استخرهای استخراج شناخته شده در چین به شمار می‌رود و ارزهای دیجیتال زیادی را می‌توان با عضویت در آن استخراج کرد. روش‌های پرداخت در این استخر متنوع است. بسته به روش پرداخت این استخر استخراج بین 1 تا 4 درصد کارمزد دریافت می‌کند.

7. استخر Foundry USA

این استخر متعلق به شرکت Digital Currency Group است و در رده ششم استخرهای بزرگ استخراج ارز دیجیتال قرار می‌گیرد.

8. استخر SlushPool

اولین استخر استخراج ارزهای دیجیتال است که در سال 2010 افتتاح شد و در جمهوری چک واقع شده است. این استخر، توسط شرکت ساتوشی لبز (Satoshi Labs) ایجاد شده و کارمزد 2 درصدی از کاربران اخذ می‌کند. سایت این استخر محیط کاربرپسندی دارد و برای تازه‌کارها گزینه بسیار مناسبی است.

نقش هاوینگ (Halving) در استخراج‌ ارزهای دیجیتال

در مبحث استخراج ارزهای دیجیتال با اصطلاح دیگری با نام هاوینگ مواجه می‌شویم. این کلمه‌ای انگلیسی بوده و به معنای نصف شدن می‌باشد. در اینجا منظور نصف شدن پاداش ماینرهای بلاک چین است. میزان پاداش در شبکه بلاک چین بیت کوین هر چهار سال یکبار یعنی در هر 210000 بلاک نصف می‌شود. یعنی اگر پاداش استخراج شده در بلاک چین 50 بیت کوین ارزش داشته باشد، چهار سال بعد ارزش آن به 25 بیت کوین کاهش خواهد یافت.

گفتیم که پاداش‌ها در واقع بیت کوین‌های جدید هستند که توسط ماینرها استخراج می‌شوند. از آنجایی که تعداد این بیت کوین‌ها 21 میلیون بوده و پس از استخراج این مقدار دیگر بیت کوینی نخواهد بود در نتیجه با رویداد هاوینگ در طی زمان تعداد بیت کوین‌های قابل استخراج کمتر خواهد شد و در نتیجه قیمت بیت کوین بالا باقی خواهد ماند. پاداش بلوک پس از 64 بار تکرار صفر خواهد شد. این عمل باعث حفظ ارزش بیت کوین و همچنین طولانی‌تر شدن فرایند استخراج قبل از اتمام آن خواهد شد. هنوز زمان زیادی تا آخرین هاوینگ بیت کوین باقی مانده است. البته زمان آن به طور قطعی قابل پیش بینی نیست، اما برخی معتقدند که آخرین هاوینگ در سال 2140 رخ خواهد داد. از آن پس ماینرها دیگر پاداشی دریافت نمی‌کنند، اما درآمد آنها از طریق کارمزدهای تراکنش‌های بلاک باقی خواهد ماند.

اثر هاوینگ در استخراج ارزهای دیجیتال

آیا استخراج ارزهای دیجیتال با توجه به وجود رویداد هاوینگ ادامه می‌یابد؟ آیا این موضوع باعث دلسردی علاقمندان به بیت کوین و ارزهای دیجیتال می‌شود؟ مسلما  این تصور دور از ذهن نیست. به ویژه برای ماینرهای ضعیف‌تر که با احتمال بیشتری مجبور خواهند شد تا این کار را کنار بگذارند. در غیر این صورت، لازم است تا کامپیوترهای خود را ارتقا داده و آن را به حدی برسانند که توان مقابله داشته و احتمال برنده شدن آن را افزایش دهد. البته با وجود ابر قدرت‌هایی همچون شرکت چینی بیت مین (Bitmain) که از هزاران دستگاه استخراج ارز دیجیتال قوی استفاده می‌کند بعید به نظر می‌رسد. در نتیجه، با توجه به کاهش پاداش بلاک‌ها استخراج کننده‌گانی که توان رقابت نداشته و به سختی هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند از این بازار کنار خواهند رفت و دیگر در فرآیند استخراج شرکت نمی‌کنند. مشکلی که در این شرایط به وجود می‌آید این است که با کاهش تعداد کاربران، غیرمتمرکز بودن بیت کوین نیز با مشکل مواجه می‌شود. زیرا تعدادی مشخص از افراد قادر به ادامه مسیر خواهند بود، نه همه. 

تاثیر مهم دیگر این فرایند این است که هاوینگ می‌تواند منجر به افزایش قیمت بیت کوین شود. اما این یک احتمال هست و همیشه نسبت عرضه و تقاضا در قیمت‌گذاری حرف اول را می‌زند. با این حال، هاوینگ باعث کاهش عرضه شده و باعث می‌شود که محصول کمیاب شود. با کمیاب شدن محصولی قیمت افزایش می‌یابد. حداقل تجربه این را ثابت کرده که در هر هاوینگ قیمت بیت کوین افزایش یافته است.

محاسبه سودآوری استخراج ارزهای دیجیتال

درست مانند هنگامی که شما قصد ایجاد یک کسب و کار جدید دارید و برای تجارت خود طرح توجیهی و تخمین بازگشت سرمایه تهیه می‌کنید، برای استخراج ارز دیجیتال نیز باید طرح و برنامه داشته باشید. برای اینکه در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال موفق باشید و بتوانید از تجهیزات استخراجی که هزینه اولیه زیادی را برای شما دارد، بهترین استفاده را ببرید، باید محاسبه دقیقی روی سود و زیان و تخمینی بر روی زمان برگشت سرمایه خود داشته باشید. برای این منظور شما می‌توانید از «ماشین حساب استخراج ارز دیجیتال» استفاده کنید. این ماشین حساب‌ها در واقع برای محاسبه سود استخراج یک ارز دیجیتال خاص و با استفاده از ماینرهای گوناگون و نرخ برق به کار می‌روند. این گونه از ماشین حساب‌ها به شکل آنلاین هم در بین سایت‌های خارجی و هم ایرانی به فراوانی وجود دارد. بعد از ورود به این سایت‌ها باید نام ارز دیجیتالی که قصد استخراج دارید، هش ریت دستگاه انتخابی، توان دستگاه و نرخ برق را وارد کنید و ماشین حساب برای شما سودآوری و میزان آن را نمایش خواهد داد.

به این ترتیب افراد می‌توانند با برآورد هزینه‌های اولیه و جاری به میزان سودآوری دستگاهی که قصد خرید آن را دارند پی ببرند و همچنین می‌توانند زمان بازگشت سرمایه خود را نیز تخمین بزنند. دقت داشته باشید که با توجه به نوسانات بالای بازار ارزهای دیجیتال، که در آن قیمت‌ها ممکن است در زمانی کوتاه نوسانات زیادی داشته باشد، ممکن است گاهی تفاوت‌هایی در میزان سوددهی شما در فرآیند استخراج ارزهای دیجیتال به وجود بیاید.

سوالات متداول:

استخراج ارزهای دیجیتال توسط چه کسی انجام می‌شود؟

از آن جایی که ارزهای دیجتال غیرمتمرکز بوده و توسط هیچ دولتی کنترل نمی‌شود تولید واحدهای جدید آن نیز طی فرآیند استخراج انجام می‌شود .در شبکه ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش‌ها نیازی به واسطه‌ای مثل بانک نیست و خود افراد می‌توانند بصورت همتا تمامی تراکنش‌های خود را انجام دهند. به همین دلیل است که وظیفه استخراج ارز نیز بر عهده خود افراد است . این افراد ماینر نامیده می‌شوند.

امنیت شبکه در استخراج ارزهای دیجیتال چطور تامین می‌شود؟

چون سازمانی برای تایید صحت تراکنش‌ها وجود ندارد، خود کامپیوترها این مسئولیت را برعهده گرفته‌اند. در واقع در فرآیند استخراج ماینرها قدرت پردازش کامپیوترهای خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و به تامین امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها کمک می‌کنند.

در استخراج ارزهای دیجیتال چه کارهایی باید انجام شود؟

1. تایید تراکنش‌ها توسط استخراج کننده‌ها
2. حفظ امنیت شبکه توسط استخراج کننده‌ها
3. تولید واحد‌های جدید به صورت غیر‌متمرکز

مفهوم ماینر در استخراج ارز‌های دیجیتال چیست؟

یک کلمه انگلیسی به معنای استخراج کننده است. به فرد یا کامپیوتری که به صورت داوطلبانه عمل استخراج ارز به ویژه بیتکوین را انجام می‌دهد ماینر گفته ‌می‌شود. دستگاه‌های ماینر از انواع متوسط و معمولی تا مدل‌های خیلی پیشرفته وجود دارند.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ممنونم من سوالم راجع به استخراج ابری یا Cloud Mining هست. لطف میکنید بفرمایید اینا چی هستن؟

    1. سلام دوست عزیز

      ماینرها قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند و در فرآیند تایید تراکنش‌ها و تامین امینت شبکه مشارکت می‌کنند و در ازای مشارکتشان پاداش دریافت می‌کنند.

      این ماینرها معادلات پیچیده ریاضی را حل کرده و ارز دیجیتال استخراج شده را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

  2. با سلام به ادمین،الان چه مدل هایی از ماینرها سوداوری بهتری نسبت به بقیه داره و سود اور هست؟

    1. سلام دوست عزیز

      در حال حاضر دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال متعددی در بازار میجود می‌باشدو میزان سوددهی ماینرهای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسته به فاکتورهای مختلف می‌تواند برای مناطق مختلف متفاوت باشد.
      برای بررسی اینکه آیا مدل انتخابی شما سوده می‌باشد یا خیر می‌بایست هش ریت دستگاه، توان دستگاه و نرخ برق را محاسبه کرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری نمایید.

  3. بعضی ارز هایی که استخراجشون تا یک میزان مشخصی ادامه داره بعدش چجوری ازشون سود میبریم؟ چون استخراج که نمیشن دیگه

    1. سلام دوست عزیز

      پس از استخراج تمام واحدهای ارز دیجیتال مورد نظر مثلا بیت کوین (۲۱ میلیون واحد) با تایید بلاک‌ها ارز دیجیتال جدید تولید نمی شود و ماینرها پاداش خود را از کارمزد تراکنش‌ها دریافت می‌کنند.

  4. اگر استخراج تنهایی انجام بشه سود اور تره یا با استخر ها؟

    1. سلام دوست عزیز

      باتوجه به گسترش شبکه ارزهای دیجیتال درحال حاضر استخراج ارزهای دیجیتال بصورت فردی مقرون به صرفه نمی‌باشد. ماینرها با عضویت در استخراهای استخراج می‌توانند توان پردازشی خود را به اشتراک بگذارند و از این طریق شانس خود را برای کسب درآمد افزایش دهند.

    1. سلام دوست عزیز

      در حال حاضر امکان استخراج ارزهای دیجیتال با کارت گرافیک و سخت افزارهای مخصوص استخراج که با عنوان اسیک شناخته می‌شوند قابل انجام می‌باشد.

  5. میشه توضیح بدین که ماینر به چه کسی میگن؟ دقیقا چیکار میکنن؟ همین که کسی ارز استخراج بکنه بهش میگن ماینر؟

    1. سلام دوست عزیز

      ماینر به فردی گفته می‌شود که توان پردازشی سیستم خود را در اختیار شبکه ارزهای دیجیتال قرار می‌دهد و به ازای مشارکت در تامین امنیت و تایید تراکنش‌های شبکه ارز دیجیتال همان شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کند.