نقد و بررسی نحوه کار گواه اثبات سهام (PoS) در ارزهای دیجیتال

نقد و بررسی نحوه کار گواه اثبات سهام (PoS) در ارزهای دیجیتال | همتاپی

الگوریتم دستیابی به اجماع در گواه اثبات سهام (Proof of Stake consensus algorithm) در سال 2011 در انجمن بیت ­کوین تاک (Bitcointalk forum) معرفی شد. هدف از معرفی این الگوریتم رفع مشکلات شناخته‌­شده‌­ترین الگوریتم­ مورد استفاده در آن زمان یعنی گواه اثبات کار (Proof of Work) بود.

فهرست مطالب:(با کلیک بر روی هر عنوان به توضیحات بیشتر هدایت شوید.)

 

اگرچه یکی از اهداف هر دو الگوریتم اثبات کار و اثبات سهام دستیابی به اجماع در بلاک­ چین بوده است، اما روندی که در هر کدام از آنها برای دستیابی به این هدف استفاده می شود، تقریبا متفاوت از یکدیگر است.


گواه اثبات سهام به چه صورت عمل می­‌کند؟


الگوریتم گواه اثبات سهام از یک فرایند رأی‌گیری شبه تصادفی (pseudo-random election) استفاده می‌­کند تا بتواند یک نود ( node) را به عنوان تاییدکننده یا اعتبارسنج (validator) بلاک بعدی انتخاب کند. این فرآیند بر مبنای ترکیبی از فاکتورهای مختلف همانند سن سهام، تصادفی‌سازی (randomization) و  میزان دارایی یک نود انجام می‌شود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

خوب است بدانید که بلاک‌ها در سیستم گواه اثبات سهام ساخته می‌شوند و استخراج نمی‌­شوند. رمز ارزهایی که از گواه اثبات سهام استفاده می‌کنند، اغلب با فروش کوین‌های از پیش استخراج شده یا الگوریتم گواه اثبات کار فعالیت خود را آغاز می­‌کنند. سپس به سمت گواه اثبات سهام متمایل می­‌شوند.

اگرچه هر روز تعداد رمزارزهای بیشتری به عنوان پاداش برای ماینرها در سیستم‌های مبتنی بر گواه اثبات کار تولید می‌شود، اما در سیستم گواه اثبات سهام معمولاً هزینه تراکنش‌ها را به عنوان پاداش در نظر می­‌گیرند.

کاربرانی که قصد دارند در پروسه ساخت (forging) بلاک‌ها مشارکت داشته باشند باید تعدادی مشخص از کوین­‌های خود را به عنوان سهام در شبکه قرار دهند. در واقع مقدار سهام، میزان شانس انتخاب یک نود را به عنوان اعتبارسنج بعدی برای ایجاد یا ساخت بلوک بعدی تعیین می‌کند. هر چه تعداد سهام بیشتر باشد، شانس انتخاب کاربر به عنوان اعتبارسنج نیز بالاتر می‌­رود. برای اینکه شبکه صرفاً نودهای بسیار ثروتمند را انتخاب نکند، روش‌های منحصر به فرد بسیار زیادی به نحوه انتخاب نودها اضافه شده است. در نتیجه افراد با سهام کمتر هم می‌توانند شانس انتخاب شدن داشته باشند. بنابراین، دو روش متداول­‌تر برای حل این مشکل عبارتند از: انتخاب تصادفی بلاک‌ها (Randomized Block Selection) و انتخاب براساس سن کوین‌ها (Coin Age Selection).

  • انتخاب تصادفی بلاک‌ها

در روش انتخاب تصادفی بلاک‌ها، اعتبارسنج‌ها براساس ترکیبی از پایین‌ترین ارزش هش (lowest hash value) و بالاترین میزان سهام نود انتخاب می‌شوند. همچنین، به دلیل آنکه میزان سهام‌ جنبه‌­ی عمومی دارد و توسط دیگران قابل تشخیص است، معمولا دیگر نودها می‌­توانند سازنده­‌ی بلاک بعدی را حدس بزنند.

  • انتخاب براساس سن کوین‌ها

در روش انتخاب براساس سن کوین، نودها بر مبنای مدت زمان نگهداری­ سهام یا مدت زمانی که توکن­‌هایشان را برای مشارکت ذخیره کرده‌­اند انتخاب می‌شوند. برای آنکه بتوانیم این مدت زمان را محاسبه کنیم، باید تعداد روزهایی را که کوین‌ها به عنوان سهام نگهداری شده‌اند ضربدر تعداد کوین‌های ذخیره شده در سهام کنیم. هنگامی که یک نود یک بلوک می‌سازد، سن کوین‌های آن‌ صفر می‌شود و باید مدت زمان مشخصی صبر کند تا بتوانند بلوک بعدی را بسازد. این شیوه سبب می‌­شود که صرفاً سهامداران بزرگ کنترل کامل فرآیند ساخت بلوک‌ها در بلاک­چین را بر عهده نگیرند.

هر ارز دیجیتالی که از الگوریتم گواه اثبات سهام بهره می‌برد، قوانین و روش‌های خاص خود را دارد تا بتواند بدین طریق بهترین ترکیب را برای استفاده‌­ی کاربران خود ارائه دهد.

هنگامی که یک گره یا نود برای ساخت بلوک بعدی انتخاب می‌­شود، ابتدا باید به بررسی صحت و اعتبار تراکنش­‌های موجود در بلوک بپردازد، سپس بلوک را امضاء کرده و آن را وارد شبکه بلاک چین کند. کارمزد تراکنش­‌های صورت گرفته در آن بلوک به عنوان پاداش به آن نود تعلق می‌­گیرد.

در صورتی که یک نود دیگر نخواهد به عنوان سازنده‌­ی بلوک در بلاک­ چین فعالیت داشته باشد، سهام او و تمامی پاداش‌هایی که دریافت کرده است بعد از مدت زمانی مشخص آزاد می‌­شود.  در این فاصله زمانی (بین عدم فعالیت در بلاک ­چین و آزاد شدن سهام و پاداش­‌ها) شبکه اطمینان حاصل می‌کند که این عدم فعالیت یا توقف ناگهانی گره هیچ ارتباطی به ایجاد بلوک‌های فریبکارانه و مخرب در شبکه بلاک چین ندارد و همه آنها به درستی تایید شده‌اند.


امنیت در گواه اثبات سهام


سهام کاربران (نود) در شبکه بلاک­ چین در واقع عامل یا محرکی مالی برای گره‌های تولید‌کننده بلوک است تا گره تراکنش‌­های جعلی یا فریبکارانه را در شبکه بلاک­چین تایید یا ایجاد نکند. اگر شبکه یک تراکنش جعلی را شناسایی کرد، نود سازنده بخشی از سهام خود را از دست خواهد داد و دیگر حق مشارکت برای ساخت بلاک­‌ را در آینده نخواهد داشت. بنابراین، تا زمانی که میزان سهام گره سازنده بیشتر از پاداش او در شبکه باشد، تعداد کوین‌­هایی که فرد تایید‌کننده/ اعتبارسنج بدین طریق از دست می­‌دهد خیلی بیشتر از تعداد کوین‌­هایی است که می‌تواند از طریق دغل و فریبکاری بدست آورد.

برای آنکه یک نود بتواند شبکه را کنترل کرده و تراکنش‌های جعلی را تایید کند، می‌بایست سهام قابل توجهی در شبکه داشته باشد که البته این روش با نام حمله ۵۱ درصدی (51% attack) نیز شناخته می‌شود. این روش، با در نظر گرفتن ارزش ارزهای دیجیتال، کاملاً غیر عملی خواهد بود. زیرا، اگر نودی بخواهد کنترل شبکه را بعهده بگیرد باید 51 درصد سرمایه در گردش شبکه را دارا باشد.


مزایای گواه اثبات سهام


از مزایای اصلی الگوریتم گواه اثبات سهام، بهره‌­وری انرژی و امنیت آن می‌باشد.

کاربران بسیار زیادی تمایل دارند مدیریت گره‌­ها را برعهده گیرند، زیرا امری آسان و کم­ هزینه است. افزایش تعداد داوطلبان برای بعهده گرفتن این مسئولیت و البته پروسه تصادفی‌سازی انتخاب گره‌ها سبب شده است تا این شبکه بیش از پیش غیر متمرکز شود. از طرفی، دیگر نیازی به استخر استخراج برای استخراج بلوک‌ها نیست. همچنین، به دلیل آنکه دیگر ضرورت چندانی برای انتشار کوین‌های جدید در مقادیر بالا با هدف پاداش‌دهی وجود ندارد، این عامل سبب ثبات بیشتر قیمت کوین‌های مورد استفاده در شبکه می‌­شود.

آنچه کاملا مشخص است صنعت ارز‌های دیجیتال و رمز ارزها به سرعت و دائما در حال رشد و تغییر است. همچنین الگوریتم‌ها و روش‌های مختلف دیگری وجود دارند که مدام در حال توسعه و آزمون و خطا می‌باشند.


اثبات سهام و اثبات کار چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟


هر دو روش اثبات کار و اثبات سهام مزایا و معایبی دارند که آن‌ها را از دیگری متمایز می‌کند. در ادامه قصد داریم این تفاوتها را تا با هم از جنبه‌های گوناگون بررسی نماییم:

اثبات سهام و اثبات کار چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟ | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

1. از لحاظ تمرکززدایی

یکی از مهم‌ترین معیارها در شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین، نحوه مواجهه آن شبکه با تمرکزگرایی است. یک شبکه و یا سیستم متمرکز، سیستمی است که در آن گروهی از افراد یا نهادها وظیفه کنترل امنیت را در آن به عهده دارند. در چنین سیستمی، اعمال نفوذ افراد پرقدرت برای سانسور و یا حذف اطلاعات قوت می‌گیرد. در مقابل در سیستم‌هایی ماند بلاک چین که کنترل شبکه به عهده همه نود ها است، تمرکززدایی در سطحی بالا قرار می‌گیرد.

·         در روش اثبات کار

یکی از معروف‌ترین شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار، شبکه بیت کوین است. همانطور که می‌دانید در ابتدای توسعه شبکه این ارز دیجیتال، سختی شبکه به قدری کم بود که افراد می‌توانستند با استفاده از کامپیوترهای شخصی در فرآیند تایید تراکنش‌ها و استخراج بلاک‌ها شرکت کنند. اما با بالا رفتن هش ریت و سختی  شبکه، کم‌کم افراد برای استخراج بیت کوین به پردازنده‌های گرافیکی و بعد دستگاه‌های ماینر روی آوردند. 

بسیاری از منتقدان الگوریتم اثبات کار بر این باورند که استخراج بیت کوین با دستگاه اسیک راه را برای تمرگزگرایی در شبکه این ارز دیجیتال باز خواهد کرد. زیرا شرکت‌های سازنده دستگاه‌های اسیک و سازمان‌های متمرکز می‌توانند با خرید دستگاه‌های استخراج و راه اندازی استخر استخراج کنترل شبکه را در اختیار بگیرند. در حال حاضر نیز بیش از 50 درصد از کل قدرت پردازشی شبکه بیت کوین، تنها در اختیار 4 استخر بزرگ است که به طور عمده در کشور چین مستقر هستند.

البته فعالان در زمینه استخراج، بر روی موضوع تمرکزگرایی بسیار حساس هستند و سعی دارند تا خود را به رقیبان رسانده و تمرکز را از دست یک استخر خاص، خارج نمایند. به علاوه توسعه دهندگان برخی بلاک چین‌های خاص مانند اتریوم و مونرو که از روش اثبات کار استفاده می‌کنند، در حال تلاش برای مقابله با دستگاه‌های آی‌سیک پرقدرت هستند و الگوریتم‌های استخراج خود را در تقابل با این دستگاه‌ها و یا ASIC-proof توسعه داده‌اند. 

مطالب مرتبط: استخراج اتریوم از صفر تا صد

·    در روش اثبات سهام

 در مورد مدل اثبات سهام نیز همه این نگرانی‌ها در مورد تمرکزگرایی وجود دارد. افراد و یا نهادها با سرمایه مالی بیشتر، به راحتی می‌توانند کوین بیشتری در این شبکه سهام‌گذاری کنند و شانس بیشتری برای انتخاب شده به عنوان اعتبارسنج و دریافت پاداش داشته باشند. البته در این شبکه‌ها، گاهی کمترین میزان برای سپرده‌ گذاری نیز آن‌قدر بالا است که بسیاری از افراد توانایی سرمایه‌گذاری و ورود به آن را پیدا نمی‌کنند.

البته برخی از شبکه‌ها با استفاده از روش‌های خلاقانه و جدید قصد مقابله با تمرکزگرایی را دارند. به عنوان مثال در شبکه کاردانو، یا گسترش استخر استخراج، میزان پاداش دریافتی کاهش می‌یابد. این امر باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران کوین‌های خود را بین استخرهای گوناگون توزیع کنند. اکنون تصور کنید یک فرد یا نهاد استخرهای زیادی دراه‌اندازی کند و دارایی‌های خود را بین این استخر ها تقسیم کند، آیا شبکه متمرکز نخواهد شد؟

2. از لحاظ مصرف برق

امروزه به دلایل زیست محیطی، حساسیت‌های جهانی نسبت به مصرف برق که بیشتر از سوخت‌های فسیلی به دست می‌آید، زیاد شده است. 

  • در روش اثبات کار

همانطور که می‌دانید در بلاکچین‌های مبتنی بر اثبات کار، ماینرها برای استخراج بلاک‌ها و تایید تراکنش‌ها باید معادلات پیچیده ریاضی را حل کنند. حل این معادلات به قدرت پردازشی زیادی نیاز دارد. برآورد شده است که برق مورد نیاز برای پیش‌برد شبکه بیت کوین، در بالاترین هش ریت ثبت شده، از مصرف برق 159 کشور بصورت جداگانه بیشتر است. بسیاری بر این باورند که این موضوع ممکن است در آینده به نگرانی‌های زیست محیطی دامن بزند. 

  • در روش اثبات سهام

از آنجایی که اعتبار سنجی تراکنش‌ها و استخراج بلاک‌ها در الگوریتم اثبات سهام، به توان پردازشی زیادی نیاز ندارد، به همین دلیل برق زیادی مصرف نخواهد شد. 

3. از لحاظ حمله 51 درصد

حمله 51 درصد یا حمله بیش از ۵۰ درصد در شبکه‌های بلاکچینی زمانی اتفاق می‌افتد که نودهای خرابکار کنترل بیش از 50 درصد قدرت شبکه را در اختیار می‌گیرند. از آنجایی که طبق قوانین شبکه بلاکچین، زنجیره‌ای معتبر است که بیش از نیمی از قدرت شبکه را در اختیار داشته باشد، در صورت بروز این حمله این نودها می‌توانند ثبت اطلاعات بر روی بلاکچین هدف را به سود تغییر دهند. 

حمله 51 درصد در ارزهای دیجیتال | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

  • در روش اثبات کار

احتمال انجام شدن حمله 51 درصد در شبکه‌های مبتنی بر اثبات کار به ماهیت شبکه و میزان هش ریت بستگی دارد. به عنوان مثال، در شبکه بیت کوین که از روش اثبات کار استفاده می‌کند و هش ریت بسیار بالایی دارد، توان پردازشی زیادی برای در اختیار گرفتن بیش از 50 درصد شبکه نیاز است. این مقدار از توان پردازشی، هزینه زیادی نیز در بر خواهد داشت و شاید اصلا این نوع حمله، برای هیچ نهاد و یا فردی ارزش اقتصادی نداشته باشد. اما برای شبکه‌های کوچک‌ تر که هش ریت پایینی دارند، این حمله‌ها ممکن است اتفاق بیفتد.

  • در روش اثبات سهام 

در مورد شبکه‌هایی که با الگوریتم اثبات سهام کار می‌کنند نیز حمله 51 درصد با در اختیار گرفتن بیش از 50 درصد سهام کل شبکه رخ خواهد داد. در واقع فرد مهاجم باید نیمی از کوین‌های در گردش شبکه را در اختیار داشته باشد. در این صورت سرمایه‌گذاری کلانی لازم خواهد بود که تقریبا از عهده کسی بر نخواهد آمد. به علاوه در این روش، کل سهام فرد متخلف، توسط شبکه ضبط خواهد شد و فرد و یا نهاد متخلف، قبل از آن که چیزی به دست آورد، تمام سهام خود را نیز از دست خواهد داد. البته این نوع حمله در شبکه‌های کوچک ممکن است رخ دهد.

4. از لحاظ توزیع عادلانه درآمد

یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث در مورد بلاک چین‌ها، سازوکار مالی و نحوه توزیع دارایی‌ها میان اعضای شبکه می‌باشد. طبق تحقیقات، میزان درآمد افراد با روش اثبات کار با افزایش سرمایه‌گذاری، به صورت نمایی زیاد می‌شود و این در حالی است که در روش اثبات سهام، این میزان با توجه به میزان سرمایه‌گذاری اولیه به صورت خطی افزایش پیدا می‌کند.

  • روش اثبات کار

در شبکه‌هایی که از روش اثبات کار استفاده می‌کنند، افراد ثروتمند،روز به روز سرمایه بیشتری کسب می‌کنند و ماینرهای عادی شانس کمتری برای مشارکت در شبکه و کسب سود دارند. 

  • روش اثبات سهام 

در روش اثبات سهام نیز تقریبا اوضاع همین طور است. افرادی که کوین بیشتری در شبکه سهام گذاری کنند، شانس بیشتری برای تایید تراکنش‌ها داشته و زودتر و بیشتر به درآمد خواهند رسید.

5. از لحاظ حمله خرج دوباره دارایی

حمله خرج دوباره دارایی یا Double spend یکی از خطراتی است که شبکه‌های بلاک چین را تهدید می‌کند. در این گونه از حملات، یک انشعاب در زنجیره اصلی بلاک چین ایجاد شود و یک دارایی در یک زمان در دو زنجیره بلاک به آدرس گوناگون ارسال می‌شود. در این حمله اگر زنجیر حاوی تراکنش دوم به زنجیره بلندتر تبدیل شود، حمله موفقیت‌آمیز خواهد بود.

  • روش اثبات کار

 احتمال وقوع این حمله در بلاک چین‌های مبتنی بر اثبات کار بسیار کم است. در این صورت باید دو ماینر همزمان یا با فاصله زمانی بسیار کم، بلاکی را استخراج کرده و زنجیره را به دو انشعاب تقسیم کنند. در این شرایط بسیار بعید به نظر می‌رسد که فرد خرابکار بتواند تراکنش خود را در این دو زنجیر بگنجاند.

علاوه بر این از آنجایی که سایر ماینرها به دلیل محدودیت توان پردازشی خود، همواره زنجیره درست را انتخاب می‌کنند و تراکنش‌های موجود در آن را تایید می‌کنند، هنگامی که یک تراکنش در زنجیره موازی به زنجیره اصلی قرار می‌گیرد،  احتمال تایید این تراکنش توسط نودهای دیگر بسیار پایین است.

  • روش اثبات سهام 

در مورد شبکه‌هایی که از روش اثبات سهام استفاده می کنند ممکن است به علت باگی به نام عدم بازدارندگی، این مشکل شبکه را تهدید کند. این شبکه‌ها در زمان ایجاد انشعابات ممکن است آسیب‌پذیر عمل کنند و استخراج کنندگان ممکن است بر روی هر دوی زنجیره انشعاب شده فعالیت کنند. ممکن است هر دوی این زنجیرها رشد کرده و پس از مدتی زنجیره‌ای که نودهای خرابکار روی آن فعالیت می‌کنند، تبدیل به بلندترین زنجیر شده و حمله نهایی را انجام دهند. این مشکل تاکنون تنها از لحاظ تئوری مطرح شده و تا بحال اتفاق نیفتاده است.

روش‌ها و الگوریتم‌های اجماع که در شبکه‌های بلاک چین به کار برده می‌شوند، برای بالا بردن امنیت شبکه و نیز یکپارچگی در آن است. با استفاده از این روش‌ها از خرابکاری هکرها و کسانی که قصد بر هم زدن امنیت شبکه‌های بلاک چینی را دارند، جلوگیری می‌شود.

روش‌های اثبات کار و اثبات سهام هر دو از برترین الگوریتم‌های اجماع هستند که هر کدام دارای نقاط قوت و ضعفی در کارکرد خود هستند. اما در حال حاضر نمی‌توان هیچ کدام را به طور کامل بر دیگری برتری داد. به همین دلیل همیشه تحقیقات و پژوهش‌های کارشناسان بلاک چین در این زمینه ادامه دارد تا امنیت و یکپارچگی در شبکه‌ها به خوبی حفظ شود.


ارزهای اثبات سهام چیست؟


کوین‌های اثبات سهام (PoS) ارزهای دیجیتالی هستند که از الگوریتم اجماع اثبات سهام برای تایید تراکنش‌هایشان استفاده می‌کنند. از طرف دیگر، کوین‌های دیگری در مقابل آنها قرار دارند، که کوین‌های اثبات کار (PoW) نامیده می‌شوند و از ماینینگ برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه به بهترین کوین‌های اثبات سهام در سال 2020 اشاره می‌کنیم.

  • تزوس (Tezos, XTZ): تقریبا ۶٪ سود سالانه

ساختار بلاک‌چین‌ ارز تزوس شبیه به اتریوم است. تزوس به دلیل داشتن شناخته شده‌ترین کوین‌ عرضه‌ی اولیه (ICO) بسیار معروف است و سرمایه‌ گذارها نزدیک به 232 میلیون دلار در توکن‌های XTZ سرمایه‌ گذاری کرده‌اند. 

تزوس | صرافی همتاپی

تزوس تا حدودی از دیگر ارزهای دیجیتال متفاوت است؛ زیرا تمرکز خود را بر روی درست کردن مشکلات مدیریتی گذاشته است که در واقع همین مشکلات آفت محبوبیت اتریوم و بیت‌ کوین شده‌اند.

بیت‌کوین و اتریوم روش مشخصی برای روندهای مدیریتی، مثل ارتقا دادن سیستم‌هایشان ندارند. این موضوع سبب اختلافات زیادی در زمینه‌ی ارتقای بلاکچین‌ آنها می‌شود، که نمونه‌ی معروف آن اختلاف بین بیت‌کوین و  بیت کوین کش است. 

اما تزوس به سرمایه‌ گذاران اجازه می‌دهد که راجع به تغییرات سیستماتیک رای بدهند. همچنین، بلاک‌چین تزوس رای تمامی سرمایه‌ گذاران را بر روی بلاک‌چین ثبت می‌کند تا همه بتوانند رای‌ها را ببینند. مهم‌ترین نکته این است که بعد از این که تغییرات سیستماتیک به میزان رای مورد نیاز می‌رسند، سیستم تزوس به طور اتوماتیک تغییرات را ایجاد و اجرا می‌کند.

با اینکه شروع کار تزوس با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود، اما همه‌ی این مشکلات به گذشته برمی‌گردد. در می ۲۰۱۹، تزوس بالاخره روندهای مدیریتی‌اش در بلاکچین را به اجرا گذاشت و از آن زمان تا به امروز قیمت تزوس به شدت در حال افزایش است. 

مدیریت تزوس تنها چیزی نیست که سرمایه‌ گذاران می‌توانند در آن شرکت کنند، بلکه آن‌ها می‌توانند راجع به پاداش‌هایی که در مقابل سهام‌گذاری دریافت می‌کنند هم صاحب نظر باشند. تزوس به سرمایه‌گذاران ۶ درصد سود سالانه به صورت XTZ پرداخت می‌کند. 

  • دش (Dash): با تقریبا ۶.۵ درصد سود سالانه

دش یکی دیگر از کوین‌های گواه اثبات سهام است که بر روی تراکنش‌های امن و سریع تمرکز می‌کند. این ارز برای یافتن مقبولیت بالا تلاش می‌کند و تاکنون تلاش‌هایش به وضوح جواب داده است، چرا که از اواخر سال ۲۰۱۹ کاربران این ارز دیجیتال می‌توانستند در مکان‌های مختلفی دش خود را خرج کنند.

همچنین، دش مسترنودها (masternodes) را ترویج داد. مسترنودها مانند ماینرهای بیت‌ کوین تراکنش‌ها را تایید می‌کنند. در واقع برای اجرای ماینینگ دانش فنی زیادی لازم است اما برای مسترنودهای دش، می‌بایست به عنوان وثیقه دش ذخیره کنید.

اگر شما یک مسترنود دش را اداره کنید، می‌توانید خدمات دش را ارائه دهید از جمله تبادلات سریع، امن و نظارت شده. در نهایت، سیستم در ازای فعالیت‌‌های شما، ۶.۵ درصد سود سالانه با دش پرداخت می‌کند.

  • ترون (Tron, TRX): تقریبا ۴ درصد سود سالانه

ترون یکی دیگر از روش‌های راحت کسب درآمد از طریق سرمایه‌ گذاری می‌باشد. مدیرعامل سابق ترون، جاستین سان (Justin Sun)، فرد بسیار محافظه‌کاری است و بیش از حد سعی در ترویج و بالا بردن مقبولیت ترون دارد، و این شبکه تاکنون قابلیت‌های زیر را از خودش نشان داده است:‌

  • رشد اپ‌های غیر‌متمرکز ترون 
  • خرید BitTorrent توسط ترون (بیت‌تورنت، تقریبا بزرگ‌ترین پروتکل دنیاست و نزدیک به ۳۰ درصد ترافیک اینترنت را در اختیار دارد)
  • مالکیت نسبی صرافی Poloniex توسط سان (این صرافی از اولین صرافی‌های ارز‌ دیجیتال می‌باشد)
  • خرید Steemit توسط ترون (بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی مبتنی بر بلاک چین)

مهم نیست که نظر شما راجع به سان یا ترون چیست، ترون به پیشرفت کردن ادامه می‌دهد و به همین دلیل داشتن TRX می‌تواند به علت رشد ترون سرمایه‌گذاری خوبی باشد. برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال، خرید ترون می‌تواند گام اول شما باشد.

  • کازموس (ATOM): نزدیک به ۸ درصد سود سالانه

 کازموس یکی از محبوب‌ترین کوین‌های اثبات سهام است و اندازه‌ی تزوس ارزش دارد. خود کازموس به اندازه‌ی سهام‌گذاری کازموس شهرت ندارد اما پتانسیل خوبی دارد. 

هدف کازموس این است که با متصل کردن بلاکچین‌های مختلف، اینترنتی از بلاک‌چین‌ها را درست کند. با توجه به اینکه هزاران نوع ارز‌ دیجیتال وجود دارد، منتقل کردن ارزها بین بلاکچین‌های مختلف کار راحتی نیست.

تا به امروز بیش از ۱۰۰ کمپانی برای ساخت پروژه‌هایشان از کازموس استفاده کرده‌اند. حتی بایننس که بزرگ‌ترین صرافی متمرکز دنیا است برای ساخت پروژه‌ی بلاک چین‌ خود از تکنولوژی کازموس استفاده کرده است. 

پاداش سرمایه‌گذاری در کازموس ۸ درصد است، اما پاداش‌های آن با ترویج روزافزون کازموس باارزش‌تر می‌شوند.

  • وی‌چین (VET)‌: نزدیک به ۱.۵ درصد سود سالانه

وچین یک کوین‌ اثبات سهام دیگر است. گرچه در مقایسه با فرصت‌های استیکینگ دیگر جوایز بالایی ندارد اما مثل نئو ممکن است با پیشرفت‌های آینده‌اش جوایز کم فعلی‌اش را جبران کند.

از فعالیت‌های دیگر وچین می‌شود به همکاری او با بی‌ام‌و بر روی VerifyCar اشاره کرد که اپلیکیشنی است که خلافی‌های مربوط به کیلومترهای طی شده‌ی ماشین‌ها را بر روی بلاک‌چین وچین ثبت می‌کند. یکی دیگر از مشتریان وچین Deloitte است که یکی از اعضای Big Four است و اعلام کرده است که برای حل مشکلات مشتریانش از وچین استفاده خواهد کرد تا راه‌حل‌های بلاک‌چینی به آن‌ها ارائه دهد.

 اگر می‌خواهید از پتانسیل‌های وچین سود ببرید، استکینگ VET بسیار ساده است. کافی است یک کیف‌پولی که از وچین پشتیبانی می‌کند داشته باشید تا VTHOهایی که برای پرداخت معاملات استفاده می‌شود دریافت کنید.

  •  آنتولوژی (ONT): حدودا ۳.۵ درصد سود سالانه

 کوین آنتولوژی (ONT) چیزی است که به آن قدرت می‌بخشد. آنتولوژی تمرکز خود را بر روی امنیت هویت افراد و امنیت اطلاعات گذاشته است. به همین علت بازار هدف آنتولوژی تجارت‌هایی است که می‌خواهند از مزیت‌های بلاک‌چین مثل قراردادهای هوشمند استفاده کنند و همزمان کنترل اطلاعات حساس را هم در دست داشته باشند.

 با استفاده از آنتولوژی تجارت‌ها می‌توانند بلاک‌چین‌های خودشان را (با ویژگی‌های خاص خودشان و قوانین خودشان) بسازند. به همین دلیل  کسب و کارها مزایای استفاده از بلاک‌چین را به دست می‌آورند و آن را با منطق خودشان در می‌آمیزند و حتی می‌توانند انتخاب کنند که چه اطلاعاتی را می‌خواهند به شکل عمومی بر روی بلاک‌چین اصلی آنتولوژی به اشتراک بگذارند.

 تیم آنتولوژی، همان تیم نئو یا onchain است. Onchain نه تنها سازنده‌ی نئو است بلکه کمپانی بسیار قدرتمند و تاثیرگذاری در چین است.

 استیکینگ آنتولوژی هم، مثل استیکینگ نئو بسیار راحت است.

از هرجایی که کوین‌های اثبات سهام خود را می‌خرید، ایده‌ی خوبی است که آن‌ها را در کیف‌پول‌های خودتان ذخیره کنید و به صرافی‌های متمرکز اعتماد نکنید. چرا که این صرافی‌ها سابقه‌ی طولانی در هک شدن و از دست دادن سرمایه‌هایشان را دارند.

نتیجه‌گیری

شما بعد از خواندن این مقاله، از تمام کوین‌های اثبات سهام که به راحتی می‌توانید از آن‌ها کسب درآمد کنید خبر دارید!

پیش از سرمایه‌گذاری در هر یک از کوین‌های ذکر شده در این مقاله حتما تحقیق کنید و اگر شما نیز در کوین دیگری سرمایه‌گذاری کردیده‌اید و از سرمایه‌گذاری خود راضی بودیده‌اید می‌توانید تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. در اثبات سهام همیشه مشکل داشتم با خواندن این مقاله کامل متوجه شدم / سپاس

  2. یعنی هر چی سرمایه بیشتری داشته باشیم در اثبات سهام پاداش بیشتری میگیریم؟

    1. سلام دوست عزیز

      بله تعداد کوین‌های شما تاثیر زیادی در شانس شما برای تایید تراکنش‌ها و دریافت پاداش دارد.

  3. خیلی عالی بود
    به طور کامل روش کار اثبات سهام رو توضیح داده بودید ممنون

    1. سلام دوست عزیز

      خیر در الگوریتم اثبات سهام بلاک‌ها ساخته می‌شوند و استخرج نمی‌شوند.