ایالات متحده باید خود را برای ارزهای دیجیتال آماده کند

ایالات متحده باید خود را برای ارزهای دیجیتال آماده کند | همتاپی

اگر ایالات متحده نتواند خود را آماده پذیرش ارزهای دیجیتال کند، باید از دور شاهد پیشرفت‌های این تکنولوژی نوظهور و نوآوری‌های مالی باشد و هیچ سودی از این حرکت نخواهد برد.

به دنیای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خوش آمدید، جایی که کشورهای بزرگ و کوچک، از چین گرفته تا باهاما، در تلاشند تا در آن حضور یابند و حرفی برای گفتن داشته باشند. در این دنیا 86 درصد بانک های مرکزی تلاش می‌کنند تا ارز دیجیتال خودشان را خلق کنند. حدود 60 درصد از آنها در حال کار بر روی محتوای فنی ارز خود هستند و 14 درصد نیز تاکنون، نسخه آزمایشی خود را به جهان معرفی کرده‌اند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

ارز دیجیتال بانک مرکزی CBDC: چشم‌اندازی جهانی

ارز دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC، یک نسخه دیجیتال از ارز ملی آن کشور است که در سرتاسر جهان قابل تبدیل است و برخلاف ارز ملی، شما می‌توانید ارز دیجیتال خود را به راحتی بر روی تلفن همراه خود نگه دارید تا هرچه می‌خواهید تهیه کنید.

تاکنون 5 کشور ارز دیجیتال خود را معرفی کرده‌اند. شورای آتلانتیک اعلام کرده‌ است حدود 81 کشور جهان (که 90 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند) تحقیقات گسترده خودشان را بر روی ارزهای دیجیتال شروع کرده‌اند؛ و این تازه اول ماجراست!

بر اساس نظرسنجی بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) که در ماه ژانویه انجام شد، جهان در چند سال آینده شاهد رونق و پیشرفت‌های چشمگیر ارزهای دیجیتال خواهد بود. بر اساس این نظرسنجی، کشورهایی که یک پنجم جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند به زودی ارز دیجیتال ملی خود را راه‌اندازی می‌کنند.

در حال حاضر چین پیشتاز است. آن‌ها قبلاً معاملاتی به ارزش 5 میلیارد دلار را توسط ارز دیجیتال بانک مرکزی خود یعنی یوان دیجیتال انجام داده‌اند. برخی از سران کشورهای قدرتمند نگران هستند که این امر به چین کمک کند تا بر وضعیت دلار آمریکا چیره شود.  

اما چگونه می‌توانید از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی استفاده کنید؟ در واقع، راه‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید از آنها برای خرید اقلامی مانند غذا و لوازم پزشکی استفاده کنید. با این حال، بخاطر وجود نهاد های نظارتی بهتر است از ارز دیجیتال بانک مرکزی برای خرید الکل یا سیگار استفاده نشود. ارز دیجیتال بانکی همچنین می‌تواند در دوران همه‌گیری کرونا و سایر پاندمی‌ها مفید واقع شود. با این کار می‌توان کمک‌های دولتی را از طریق کیف پول‌های دیجیتال به سرعت تحویل کشورهای نیازمند داد. همچنین می‌تواند به دولت در جلوگیری از اختلاس‌ها کمک کند.

آیا آمریکا آمادگی ورود به دنیای CBDC را دارد؟

فدرال رزرو ایالات متحده هنوز در مورد کارآمدی ارزهای دیجیتالی به قطعیت نرسیده است. آن‌ها سال‌ها به خاطر نادیده گرفتن ارزهای دیجیتال، فاصله زیادی با درک این تکنولوژی و راه‌اندازی یک ارز دیجیتال ملی دارند. در همین حال، بر اساس گزارش بانک مرکزی آمریکا، ارز دیجیتال باعث می‌شود دلار آمریکا همچنان نسبت به سایر ارزها جایگاه خود را حفظ کند و کماکان رقابتی باقی بماند.

کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا جلسه‌ای در مورد مزایا و معایب ارز دیجیتال ملی برگزار کرد. بسیاری از افرادی که در جلسه حضور داشتند، از جمله جولیا کرونادو (Julia Coronado)، یکی از سران ماکروپولیسی پرسپکتیو (MacroPolicy Perspectives، نهاد تعیین اهداف خاص اقتصادی برای دولت) نظر خود را اعلام کردند؛ آن‌ها معتقدند ایالات متحده باید در این زمینه جدی‌تر باشد و در عرصه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی پیشتاز باشد.

چین در حال حاضر پیشتاز این رقابت است و سایر کشورها نیز در حال پیشرفت مداوم هستند. اگر آمریکا به نگرش منفی خود در مورد ارزهای دیجیتال ادامه دهد، شانس تصمیم‌گیری در مورد آینده ارزهای دیجیتال را از دست خواهد داد.

دلایل احتمالی تغییر نگرش آمریکا نسبت به ارزهای دیجیتال

یکی از دلایلی که آمریکا اقدامات پیشگیرانه‌ای در زمینه ارز‌های دیجیتال انجام نمی‌دهد این است که هنوز دلار آمریکا نسبت به تمامی ارزهای موجود در دنیا برتری دارد. اما چیزی که آمریکا متوجه نمی‌شود این است که ارزهای دیجیتال بانک مرکزی دولت‌ها در آینده می‌توانند دلار آمریکا را از موقعیت شمارش‌ناپذیری خود به عنوان ارز ذخیره جهانی حذف کنند.

ارز دیجیتال قادر است موانع را از پیش روی کشورهایی که مستقیماً با یکدیگر معاملات مالی انجام می‌دهند، بردارد.  با این کار آن‌ها دیگر نیازی به وابستگی به دلار آمریکا ندارند. یکی از دلایلی که دلار آمریکا بر جهان تسلط دارد این است که به عنوان یک ارز ذخیره شناخته می‌شود. به طوری که مردم از آن به راحتی استفاده می‌کنند. اما با رونق ارزهای دیجیتال، همین مردم می‌توانند یک توافق مستقیم بین جفت‌ ارزهای تجاری خود ایجاد کنند.

دلار آمریکا بخشی جدایی‌ناپذیر از سیاست خارجی آمریکا است. چرا که دولت فدرال آمریکا می‌تواند کشورهای تحریم شده را از سیستم مبتنی بر دلار محروم کند.

در حال حاضر، همه چیز به ایالات متحده بستگی دارد. اگر این کشور ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را معرفی نکند، ممکن است در آینده نتواند اطلاعات زیادی در مورد معاملات برون‌مرزی دریافت کند. اگر سایر کشورها از ارزهای دیجیتالی برای معاملات خود استفاده کنند، دیگر نیازی به استفاده از شبکه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (که آمریکا بر آن نظارت دارد) نیست.

واکنش آمریکا در قبال ارزهای دیجیتال چه خواهد بود؟

یک نقطه ضعف بزرگ در خصوص ارز دیجیتال ملی وجود دارد و آن عدم رعایت حریم خصوصی است. شاید بسیاری از آمریکایی‌ها این واقعیت را دوست نداشته باشند که دولت می‌تواند به راحتی معاملات انجام شده با پول دیجیتال ملی را زیر نظر داشته باشد. دولت ایالات متحده می‌تواند نقش مهمی در کاهش این نگرانی ایفا کند. آن‌ها می‌توانند ارز دیجیتالی را ایجاد کنند که حریم خصوصی را نقض نکند. به گفته کریس جانکارلو، بنیان‌گذار پروژه دلار دیجیتال:

اگر این فناوری آینده باشد، ما می‌خواهیم مطمئن شویم که آیا ایالات متحده بر ارزش‌های دموکراتیک پایبند خواهد بود یا خیر؟

سخن پایانی درباره استفاده از ارزهای دیجیتال

بررسی دقیق سناریوی کنونی نشان می‌دهد که ارز دیجیتال برای ماندن و جایگزین شدن پول‌های کاغذی آمده است. ارزهای دیجیتال می‌توانند به بانک های مرکزی کمک کنند تا مستقیماً با مردم هماهنگ شوند. این امر در زمان بحران بسیار مفید است.

استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال ممکن است هزینه‌های فیزیکی و عملیاتی صنعت مالی جهان را کاهش دهد. به طوری که می‌تواند به راحت‌ترین روش ممکن برای انجام معاملات مالی تبدیل شود و ما را به سوی جامعه‌ای بدون پول نقد سوق دهد.

اما سوال اصلی اینجاست! آیا پول نقد به طور کامل حذف می‌شود؟ درواقع، برای پیش بینی خیلی زود است، زیرا پول نقد هنوز مرسوم‌ترین و امن‌ترین شکل پول است. بانک‌های مرکزی حذف کامل پول نقد را توصیه نمی‌کنند.

سوال دیگر این است که آیا جایگزین بیت کوین (BTC) یا سایر ارزهای دیجیتال می‌شود؟ تفاوت اساسی بین ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و ارزهای رمزنگاری شده این است که مورد اول ارز دیجیتال دولتی است و مورد دوم یک ارز دیجیتال غیر دولتی است. در حال حاضر، ارزهای دیجیتال بانک مرکزی به احتمال زیاد جایگزین ارزهای رمزنگاری شده نخواهند شد، چرا که آنها برای معاملات خصوصی بسیار امن‌تر و مناسب‌تر هستند. (اگرچه که تحت نظارت هیچ نهادی نیستند و در برابر هکرها آسیب‌پذیرند.)

سوال بعدی این است که جایگاه آمریکا در بین ارزهای دیجیتال بانک مرکزی چه خواهد بود؟ پاسخ ساده است. اگر آمریکا خود را برای پذیرش ارزهای دیجیتال آماده نکند، در حاشیه خواهد ماند. به طوری که شانس ایجاد یک ارز دیجیتالی دموکراتیک و متمرکز بر حریم خصوصی را از دست خواهد داد. به گفته مایکل سانگ (Micheal Sung) یکی از سران مرکز تحقیقات Fudan Fanhai Fintech در شانگهای:

شما شاهد تحول عظیمی در سیستم پولی بین‌المللی خواهید بود.

اگر این امر صادق باشد و از ارز دیجیتال استفاده گسترده‌ای شود، ارزش دلار آمریکا به عنوان واحد پول جهانی کاهش می‌یابد. اگر آمریکا عاقلانه عمل کند و ارز دیجیتال ملی خود را هر چه زودتر راه‌اندازی کند، می‌تواند حدود 14 میلیون کاربر حقیقی از سرتاسر جهان را وارد سیستم مالی خود کند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *