دامیننس بیت کوین با افزایش قیمت آلت کوین‌ها، مجددا کاهش یافت

دامیننس بیت کوین با افزایش قیمت آلت کوین‌ها، مجددا کاهش یافت | همتاپی

همزمان با افزایش بیشتر قیمت آلتکوین‌ها نسبت به بیت کوین در روند صعودی اخیر، دامیننس (تسلط) بیت کوین (BTC) طی دو روز گذشته به شدت کاهش یافت. 

به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، علت روند صعودی اخیر ترکیبی از خریدهای نهادی و علاقه روزافزون  افراد به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال است.

دامیننس بیت کوین در روز شنبه به 40.9 درصد رسید که این رقم نسبت به دامیننس 42 درصدی این ارز دیجیتال در روز پنجشنبه اختلاف قابل توجهی دارد. علت کاهش دامیننس بیت کوین این است که علی‌رغم افزایش 5 درصدی قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی، آلتکوین‌ها افزایش قیمت بیشتری را نسبت به بیت کوین تجربه کرده‌اند. این وضعیت نشان دهنده توزیع گسترده‌تر سرمایه در بازار ارزهای دیجیتال است و می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری و خرید بیت کوین و آلتکوین‌ها ایجاد کند، به ویژه برای کسانی که به دنبال تنوع‌بخشی به پورتفولیوی خود هستند.

با این حال، بیت کوین نقطه عطف و علت اصلی افزایش قیمت چشمگیر ارزهای دیجیتال در ماه مارس بود. با جهش بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان به بالاترین سطح قیمتی خود از دسامبر (48,000 دلار)، احساسات بازار ارزهای دیجیتال تقویت شد و آلتکوین‌ها افزایش مناسبی را تجربه کردند.

نمودار قیمت بیت کویت به دلار | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار قیمت بیت کویت به دلار. منبع: تردینگ ویو

آلت کوین‌ها بیشتر از بیت کوین، افزایش قیمت داشتند

اتریوم (ETH)، سولانا (SOL)، ترا (LUNA) و آوالانچ (AVAX) عملکردهای قابل قبولی در هفت روز گذشته داشته‌اند و بین 11٪ تا 38٪ افزایش یافته‌اند. درحالی که درصد سود اتریوم در این طیف جزو پایین‌ترین‌ها بود، انتقال قریب الوقوع اتریوم به مدل اثبات سهام (PoS) علاقه‌ی معامله‌گران بازار را به چند آلتکوین دیگر افزایش داد.

افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال و پذیرش نهادی بیت کوین، عامل اصلی رالی صعودی بازار ارزهای دیجیتال در سال 2021، که علاوه بر افزایش بیت کوین باعث تقویت و پذیرش بیشتر بعضی از آلت کوین‌ها نیز شد. شاهد این ادعا  گنجاندن برخی از آلتکوین‌ها مانند سولانا (SOL)، آرکید (ARD) و سایر آلت‌کوین‌ها بعنوان محصولات جدید معرفی شده در بازار ارزهای دیجیتال، به سبد سرمایه گذاری توسط مدیران صندوق‌های کوینشیر و گری اسکیل است.

توکن مبتنی بر اثبات سهام (PoS) سولانا (SOL) افزایش قیمت بیشتری را نسبت به ارزهای دیجیتال برتر تجربه کرد، با ثبت رکورد 40 میلیارد دلاری در ارزش بازار، به ششمین ارز دیجیتال بزرگ تبدیل شد.

همزمان با خریدهای بزرگ بیت کوین توسط بنیاد لونا برای ذخایر استیبل کوین ترا، قیمت این ارز دیجیتال با افزایش قیمت چشمگیر به رکورد قیمتی 117 دلار رسید. بنیاد گارد لونا (LFG) بیت کوین را خریداری می کند تا از آن به عنوان ذخیره‌ای برای استیبل کوین خود، TerraUSD استفاده کند. این استراتژی بخشی از فشار تهاجمی بنیاد لونا برای دستیابی به هدف تبدیل ترا یو اس دی به بزرگترین استیبل کوین دنیای ارزهای دیجیتال است.

انباشت در آلتکوین‌ها دامیننس بیت کوین را کاهش خواهد داد

بیت کوین کمترین دامیننس خود تاکنون را (37 درصد) در سال 2017 و همزمان با عرضه اولیه چندین آلتکوین (ICO) در بازار ارزهای دیجیتال تجربه کرده است. پس از آن دامیننس بیت کوین حتی به بیش از 70 درصد بهبود یافته بود. رالی بزرگ سال 2021 شاهد بازگشت تسلط بیت کوین به حدود 42 درصد شد و از آن زمان همچنان در نوسان است.

شایان ذکر است با افزایش طولانی مدت قیمت یا رالی‌های صعودی طولانی مدت، معمولا تسلط بیت کوین کاهش می‌یابد. آخرین روند صعودی با نتایج مشابهی، این فرضیه را قویا تایید می کند. با این حال ادامه تداوم رالی اخیر نامشخص است، بنابراین نمی‌توان پیش بینی دقیقی از دامیننس بیت کوین در روزها و هفته‌های آتی داشت.

برای اطلاع از آخری اخبار قیمت بیت کوین، به مقاله تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین مراجعه نمایید. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *