آیا استخراج بیت کوین هنوز سودآور است؟

آیا استخراج بیت کوین هنوز سودآور است؟ |همتاپی

سختی شبکه بیتکوین به بالاترین سطح خود در هفته گذشته رسید و درآمد استخراج بیت کوین از اکتبر 2021 تقریباً 50 درصد کاهش یافته است.

چالش‌های صنعت استخراج بیت کوین در حال افزایش است. سختی شبکه به بالاترین سطح تاریخ خود یعنی 28.587 تریلیون واحد و قیمت بیت کوین به حدوداً 42,000 دلار رسید؛ در این شرایط، حفظ سطوح بالای سود برای ماینرها دشوار شده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

عرضه کل بیت کوین 21 میلیون و عرضه در گردش (circulating supply) آن اخیراً از 19 میلیون بیت کوین عبور کرده است. این نشان می‌دهد که در 100 سال آینده تنها 2 میلیون کوین برای استخراج باقی می‌ماند. نزاع بزرگی میان کمبود بیت کوین و پاداش‌های استخراج آن وجود دارد.

نمودار سختی شبکه بیت کوین | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار سختی شبکه بیت کوین. منبع: Blockchain.com

بنابراین، با افزایش چالش‌ها، پرسش مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا استخراج بیت‌ کوین همچنان سودآور است؟ بله، همین طور است، اما حجم سود آن طی چند ماه اخیر به شدت کاهش یافته است. در چند سال آینده، سودآوری ماینرهای کوچک بیت کوین بسیار دشوار خواهد بود. با این حال، شرکت‌های بزرگ ماینینگ تا چند دهه آینده در این صنعت موفق خواهند بود.

وبسایت فایننس مگنتز (Finance Magnates) این فرصت را داشت که با برخی از افراد برجسته در اکوسیستم ارزهای دیجیتال مصاحبه کند تا از نظرات آن‌ها درباره مشکلات فزاینده در بخش استخراج بیت کوین آگاه شود. این افراد اعتقاد داشتند که قیمت جهانی برق و راه حل‌های مبتنی بر فناوری، بر آینده استخراج بیت کوین تاثیر خواهد گذاشت.

فرح مراد (Farah Mourad)، تحلیلگر ارشد بازار در XTB MENA گفت:

با افزایش سختی استخراج بیت کوین (یا نرخ هش)، تراکنش ماینینگ کاهش می‌یابد. بسیاری از منابع نشان می‌دهند که درآمد جمعی در شبکه بیت کوین حدود 40 میلیون دلار در روز است که از میانگین 60 میلیون دلاری، که در پایان سال گذشته شاهد بودیم، تنزل پیدا کرده است؛ این نتیجه روند صعودی نرخ هش است.

نمودار درآمد ماینرهای بیت کوین | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار درآمد ماینرهای بیت کوین. منبع: Blockchain.com

تأثیر قیمت بیت کوین بر استخراج بیتکوین

به گفته فرح مراد، روند نزولی اخیر در قیمت بیت کوین به حاشیه‌های عملیاتی و دارایی‌های دیجیتال ماینرها نیز آسیب می‌رساند. از زمانی که قیمت بیت کوین در ماه نوامبر به بالاترین حد خود یعنی 68,000 دلار رسید، تقریباً 40 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

نمودار قیمت بیت کوین به دلار | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین به دلار. منبع: Coinmarketcap.com

وی افزود:

قیمت بیت کوین نقش مهمی برای ماینرها دارد و مشاهده افزایش قیمت این ارز دیجیتال و رسیدن به رکوردهای سال 2021، تأثیر مثبت زیادی بر سودآوری ماینرها خواهد داشت. کسانی که بیت کوین را در خانه استخراج می‌کنند، هرگز به این اندازه سود کسب نخواهند کرد. اما دنیای ارزهای دیجیتال در حال گسترش است و سایر پروژه‌های در حال پیشرفت می‌توانند جایگزین بهتری برای استخراج‌کنندگان/ ماینرهای خانگی باشند.

بازیابی نرخ هش شبکه بیتکوین

چین در سال گذشته فعالیت‌های استخراج ارز دیجیتال را ممنوع کرد و نرخ هش بیت کوین ظرف چند هفته بیش از 50 درصد کاهش یافت. نرخ استخراج پس از جابجایی شرکت‌های بزرگ ماینینگ به سرعت بهبود یافت و در سال 2022 به بالاترین حد خود یعنی بیش از 214 EH/s رسید.

در حال حاضر، نرخ استخراج (mining rate) نزدیک به EH/s 200 در نوسان است.

نمودار هش ریت شبکه بیت کوین | صرافی ارز دیجیتال همتاپی

نمودار هش ریت شبکه بیت کوین. منبع: Blockchain.com

مارک پی برنگر (Marc P. Bernegger)، یکی از بنیان‌گذاران صندوق ارزهای دیجیتال فاند الت آلفا دیجیتال (Crypto Fund AltAlpha Digital)، معتقد است که نوآوری در استخراج بیت کوین، این بخش را در سال‌های آینده تقویت خواهد کرد.

صنعت ماینینگ ارزهای دیجیتال به سرعت با تغییراتی مانند ممنوعیت ماینینگ در چین یا الزامات ESG سازگار می‌شود و این بسیار شگفت‌انگیز است. به نظر من، صنعت استخراج ارزهای دیجیتال بسیار نوآورانه و سریع است و همچنان اساس کل اقتصاد ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد. شخصاً علاقه دارم که روند تکاملی مکان‌های استخراج نوظهوری مانند پاراگوئه را در این بازار بسیار رقابتی ببینم.

استخراج بیت کوین همچنان سودآور است

بسیاری از شرکت‌های بزرگ مایننینگ در جهان هنوز در تلاش برای پیدا کردن مکان‌هایی با قیمت برق پایین‌تر هستند تا از کسب سودهای بالا عقب نمانند. علی رغم کاهش پاداش‌ استخراج بیت کوین، ماینرها راه‌های مختلفی برای حفظ سود پیدا کرده‌اند.

جانی مک کملی (Johnny McCamley)، بنیان‌گذار و مدیرعامل کریپتو کلییر (CryptoClear) گفت:

برای استخراج بیت کوین، هر چه قیمت برق کمتر باشد، سود بیشتری عاید ماینرها خواهد شد. به طور کلی، قیمت برق بین %26 تا %30 از پاداش استخراج‌کنندگان متغیر است. سودآوری ماینرها در حدود سال 2021 به اوج خود رسید و از آن زمان تا کنون حدود 40 درصد کاهش یافته است، با این حال، در سال 2021 سود بسیار بالا بود.

مک کملی در مورد درآمدهای استخراج سالانه گفت:

در سال 2021، درآمد ماینرهای بیت کوین به 0.0006 در روز کاهش یافت، اما به دلیل افزایش قیمت بیت کوین، این میانگین به 30 دلار در روز رسید. در سال 2022، به دنبال 0.0004 بیت کوین برای ماینرها در روز هستیم که، بر اساس قیمت بیت کوین 40 هزار دلار، حدود 16 دلار در روز است. امیدواریم که سودآوری استخراج بیت کوین در سال‌های آینده ادامه یابد.

برای اطلاع از آخرین اخبار بیت کوین، به مقاله تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین مراجعه نمایید.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. در یکی از مجموعه ها، اخباری خوندم در مورد اینکه محدودیت استخراج ۲۱ میلیون بیت کوین برداشته خواهد شد،ایا درسته؟؟؟!!

    1. سلام دوست عزیز

      تعداد واحدهای بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد می‌باشد و این ویژگی در کد بیت کوین نوشته شده است. تغییر در کد می‌بایست با موافقت کل اعضا شبکه بیت کوین انجام شود بنابراین این تغییر غیر ممکن به نظر می‌رسد.

    1. سلام دوست عزیز

      با توجه به ماهیت ارزهای دیجیتال و نوسانات زیادی که این رمزارزها دارند امکان پیش بینی دقیق قیمت این دارایی‌ها وجود ندارد. اما شما می‌توانید با دنبال کردن صفحه اخبار و بلاگ سایت همتاپی آخرین اخبار تحلیل و پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتال که برگرفته از نظرات تحلیل گران برتر این حوزه می‌باشد را مطالعه نموده و با بررسی ابزارهای تحلیلی هنگام خرید و فروش دارایی‌های خود تصمیمات درستی بگیرید.