آیا در سال ۲۰۲۰ هنوز هم بیت‌کوین دارایی ارزان قیمتی محسوب می‌شود؟

آیا در سال 2020 هنوز هم بیت‌کوین دارایی ارزان قیمتی محسوب می‌شود؟

علی رغم رشد 60 درصدی بیت‌کوین از ابتدای سال تاکنون، باز هم طبق اصول بنیادی بیت کوین و وضعیت اقتصادی کنونی این سوال مطرح می‌شود که آیا بیتکوین هنوز هم ارزان‌تر از آنچه که باید باشد معامله می‌شود یا خیر.

در ماه گذشته، بیت‌کوین رشد قیمتی چشمگیری داشت، یک جهش قیمتی یک ماهه از 9,000 دلار به بالای 12,000 دلار. با 5 رقمی شدن قیمت بیت‌کوین و این رشد 33%، شاید بسیاری با خود اینگونه بیندیشند که قیمت این رمز ارز رتبه اول دنیای ارزهای دیجیتال بیش از اندازه زیاد است، و برای همراه شدن با آن دیگر دیر شده یا به قولی «قطار دیگر ایستگاه را ترک کرده است».

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

اما باید به شما بگوییم که با توجه به مکانیسم از پیش برنامه‌ریزی شده قیمت و بسیاری از فاکتورهای اقتصاد کلان، در حقیقت قیمت بیت‌ کوین در حال حاضر (هنوز) کم است.

قبل از شروع بد نیست چند مورد را بررسی کنیم. در هنگام نوشتن این مقاله سرمایه کلی بازار بیت‌کوین چیزی در حدود 220 میلیارد دلار است، در حالی که سرمایه کل بازار ارزهای دیجیتال 370 میلیارد دلار می‌باشد. در حباب ارزهای دیجیتال در سال 2017، بیشترین حد سرمایه به‌ 800 میلیارد دلار رسید.

حال در نظر داشته باشید که ارزش کل طلاهای جهان 12 تریلیون دلار است (55 برابر بیت‌کوین)، کل دارایی 2000 میلیاردر مطرح جهان تنها 8 تریلیون دلار محاسبه شده است. همچنین فراموش نکنید که ارزش بازار سهام تقریبا 100 تریلیون دلار می‌باشد.

بسیاری از افراد معتقدند که سرمایه کلی بازار بیت‌کوین بیش از حد ارزش‌گذاری شده است؛ اما این آمار به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که بازار بیت‌کوین در مقایسه با سایر روش‌های سرمایه‌گذاری چقدر کوچک است.

دارایی‌های جهان در مقایسه با بیت‌کوین. منبع: ردیت (reddit)

دارایی‌های جهان در مقایسه با بیت‌کوین. منبع: ردیت (reddit)

تاریخچه و چرخه‌های بازار بیت‌کوین

با در نظر گرفتن تاریخچه کوتاه مدت بیت کوین (کمتر از دو دهه) می‌توان به نتایج جالبی رسید. به عنوان مثال، این ارز به شدت نوسان دارد و حتی ممکن است در یک ساعت یا حتی یک دقیقه معادل یک درصد دو رقمی از قیمت پیشین خود نوسان داشته باشد.

علیرغم افت مکرر قیمت بیت کوین، افزایش قیمت از نزول قیمت مشهودتر است و در دهه‌ی اخیر بیت‌کوین با نرخ بازگشت سرمایه 8.900.000 (ROI) درصدی یکی از کارآمدترین دارایی‌ها برای سرمایه‌گذاری بوده است.

گذشته از حرکات شدید کوتاه مدت قیمت، بیت‌کوین تمایل دارد به سمت چرخه‌های گسترده‌تر حرکت کند. تئوری‌ای در این رابطه هست که می‌گوید، بیت‌کوین دائما چرخه‌های خود را توسعه‌ می‌دهد. یعنی، هر چرخه آن از چرخه قبلی طولانی‌تر است. تاکنون سه چرخه کامل اتفاق افتاده است که آخرین چرخه همزمان با حرکت گاوی سال 2017 بود که قیمت بیت‌کوین تا 20,000 دلار هم رسید.

بعد از آن بازار خرسی شد و در سال گذشته قیمت آن تا 3,100 دلار هم افت کرد. این افت شدید قیمتی آغازگر چهارمین چرخه بیت‌کوین، یعنی چرخه کنونی است و انتظار می‌رود تا اواخر سال 2022 ادامه داشته باشد.

براساس این تئوری قیمت بیت‌کوین در آخر این چرخه تا 100,000 دلار هم خواهد رسید. همانطور که می‌بینید قیمت کنونی در مقایسه با این عدد چندان زیاد نیست.

روانشناسی چرخه بازار. منبع: Yahoo Finance

روانشناسی چرخه بازار. منبع: Yahoo Finance

اصول اولیه برجسته بیت‌کوین در اقتصاد کنونی

از آنجا که عرضه و تقاضا تاثیر بسزایی در قیمت‌ دارایی‌های مختلف دارند، بد نیست به برخی از ویژگی‌های بیت‌کوین اشاره کنیم. به یاد داشته باشید که بیت‌کوین در طی آخرین ورشکستگی مالی‌ جهانی ایجاد شد؛ در حالی که دولت‌ها اقدام به چاپ حجم بالایی از پول کردند، ساتوشی ناکاماتو خالق (یا گروه خالقین) بیت‌کوین تصمیم گرفت عرضه خود را کاملا به صورت متفاوت و برعکس انجام دهد.

یعنی برخلاف عرضه نامحدود، در کل تعداد از پیش تعیین شده‌ای بیت‌کوین، که عدد آن 21 میلیون است، وجود دارد. به علاوه، نرخ تولید توکن‌های جدید نیز از پیش تعیین شده است و به هیچ نهاد مرکزی (همچون دولت‌ها یا بانک‌های مرکزی) وابسته نیست. بعد از رخدادی تحت عنوان هاوینگ بیت کوین (نصف شدن پاداش ماینرهای شبکه بیت‌کوین) که هر چهار سال یکبار به وقوع می‌پیوندد، تعداد سکه‌های جدید ایجاد شده در شبکه به نصف کاهش می‌یابد.

با این اقدام در حقیقت به مرور زمان عرضه بیت‌کوین کاهش می‌یابد، که این امر به خودی خود نرخ تورم را کاهش می‌دهد. از طرفی همان طور که دیدیم در پی رخدادهای غیرمنتظره‌ای همچون شیوع ویروس کرونا، دولت می‌تواند حجم بیشتری از ارزهای سنتی چاپ کند، که با این اقدام نه تنها ارزش آن ارز در مقایسه با سایر ارزها و دارایی‌ها کاهش می‌یابد بلکه در افزایش نرخ تورم نیز موثر است.

بدین ترتیب، بانک‌ها برای بسیاری از سپرده‌ها هیچ نرخ سودی در نظر نمی‌گیرند و در برخی از کشورها سپرده‌گذاری در بانک نه تنها برای افراد سود ندارد که ضرر رسان نیز هست. به گفته کارشناسان، این یکی دیگر از عوامل گاوی شدن بازار بیت‌کوین است که براساس آن می‌توان ادعا کرد قیمت این ارز هنوز پایین است.

ریچارد کیوساکی، نویسنده کتاب «پدر پولدار، پدر فقیر»، اخیرا در این باره گفته است زمانی که افراد متوجه شوند بیت‌کوین در حال رشد است تنها افراد ثروتمند قدرت خرید آن را خواهند داشت. این ارز حتی تا جایی با ارزش‌ می‌شود که صندوق بین‌المللی پول تریلیون‌ها دلار باید به خاطر آن چاپ کند.

بازار را زمان‌بندی نکنید

با اینکه قیمت بیت‌کوین از ابتدا تاکنون 60% افزایش داشته، باید بدانید که این دارایی در بازه‌های زمانی متعدد افت شدید قیمتی را هم تجربه کرده است. در اواسط ماه مارس، در شدیدترین روزهای همه‌گیر شدن ویروس کرونا، قیمت بیت‌کوین با کاهش 50% به کمتر از 4,000 دلار نزول کرد.

تحولات این چنینی در قیمت بیتکوین سرمایه‌گذاران و دارندگان این ارز دیجیتال را به شدت می‌ترساند و فرصت خوبی را برای خرید در قیمت‌های پایین فراهم می‌کند. با این وجود باید بدانید که وقتی قیمت نزولی می‌شود نمی‌توان در مورد تغییر مسیر آن یا بهترین زمان برای خرید به درستی نظر داد.

در نتیجه، بهترین راهکار استفاده از استراتژی متوسط قیمت دلاری است. در این استراتژی سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن متوسط قیمت دلاری در نقاط و بازه‌های زمانی مشخص اقدام به خرید بیت کوین می‌کنند. به عنوان مثال، فرد تصمیم می‌گیرد به صورت ماهیانه در روزهای مشخصی از ماه 100 دلار بیت‌کوین بخرد.

به مرور زمان ثابت شده که استراتژی میانگین قیمت دلاری عملکرد مطلوبی دارد. طبق تحقیقات انجام شده در صورتی که افراد از قیمت 20,000 دلار تا سال 2017 روزانه 1 دلار بیت‌کوین می‌خریدند، حتی با وجود افت 40% قیمت‌ها، در حال حاضر موقعیت آن‌ها 60% رشد کرده بود.

عملکرد متوسط قیمت دلاری بیت‌کوین از سال 2017 تاکنون. منبع: Coinmetrics

عملکرد متوسط قیمت دلاری بیت‌کوین از سال 2017 تاکنون. منبع: Coinmetrics

نگه‌داری و مدیریت ریسک: مفاهیمی که باید به خوبی با‌ آن‌ها آشنایی داشته باشید

همانطور که در بالا اشاره شد، نمی‌توانید زمانبندی مطلوبی برای بازار قائل شوید. استراتژی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید استراتژی نگه‌داشتن (HODL) است. این رویکرد مختص آن دسته از افرادی است که اصرار دارند قیمت بیت‌کوین در بلند مدت افزایش خواهد یافت.

بنابراین، آن‌ها دارایی خود را نگه می‌دارند (یا به اصطلاح هودل (HODL) می‌کنند)‌ و بی‌توجه به اینکه بازار در چه مرحله از چرخه خود قرار دارد،‌ به هیچ عنوان بیت‌کوین‌های خود را نمی‌فروشند. در کنار تمام این موارد، باید در نظر داشته باشید بسیاری از ما دانش لازم برای ترید علی‌الخصوص ترید ارزهای دیجیتال را نداریم.

پس در صورتی که استراتژی نگه‌داشتن طولانی مدت را انتخاب می‌کنید، دارایی شما برای مدت زمان طولانی در دسترس نخواهد بود. بنابراین بهتر است با پول اجاره خانه‌تان بیت‌کوین نخرید.

تنها میزانی در این بازار سرمایه‌گذاری کنید که اگر کاملا از دست رفت، به زندگیتان آسیب جدی نرسد. همانطور که این احتمال وجود دارد که روزی قیمت بیت‌کوین به 1 میلیون دلار برسد،‌ این احتمال نیز وجود دارد که روزی به طور کلی ارزش خود را از دست بدهد. اگر از این فکر که در حال حاضر 80% از ارزش دارایی شما کم شده است خوابتان نمی‌برد، باید بدانید که زیادی در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اید.

نتیجه‌گیری:

دقیقا در زمان‌هایی که اقتصاد متزلزل می‌شود، سرمایه‌گذاران به دنبال روش‌های ممکن، و در بسیاری از موارد غیرمعمول برای سرمایه‌گذاری می‌گردند تا هم دارایی خود را از خطر نجات دهند و هم در صورت ممکن سود کنند. در برهه‌ای از زمان که بانک مرکزی با چاپ مقادیر بسیاری پول نقد ریسک بالا رفتن سطح تورم را زیاد کرد، بیت‌کوین با تعیین حداکثر سرمایه 21 میلیون دلاری برای بازار و کاهش تولید در هر چهار سال، در حقیقت رویکرد دفعی از پیش تعیین شده ای ارائه داد.

شکی نیست که این ارز رتبه اول دنیای ارزهای دیجیتال در چرخه‌های مشخصی حرکت می‌کند، و مقیاس‌های مرتبط با آن با دیگر بازارها متفاوت است. نهایتا از نظر تئوری، باید در طی این‌ ماه‌ها و سال‌ها تقاضا برای آن افزایش پیدا کند. علاوه بر این، کاهش عرضه با اجرای هر چهار سال یکبار برنامه هالوینگ، باز هم از نظر تئوری قیمت بیتکوین را افزایش خواهد داد، بنابراین خرید بیت‌کوین حتی با قیمت بالای کنونی نیز منطقی به نظر می‌رسد.

یا به گفته مدیرعامل صرافی جمینی (Gemini)، تایلر وینکلوس (Tyler Winklevoss)

بیت‌کوین هنوز هم در پایین‌ترین پله ایستاده است.

در 11 آگوست 2020،‌ تایلر وینکلوس در توئیتر خود می‌نویسد:

افراد دائما از من می‌پرسند که آیا برای خرید بیت‌کوین دیر شده و من به آن‌ها می‌گویم، بیت‌کوین هنوز در پایین‌ترین پله قرار دارد و یک روز برمی‌گردند و به عقب نگاهی می‌اندازند و متوجه می‌شوند که برای خرید بیت‌کوین نه تنها دیر نبوده که خیلی زود هم بوده است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *