آیا زمان فروش بیت کوین به پایان رسیده است؟

تجزیه و تحلیل قیمت بیت کوین: آیا زمان فروش بیت کوین به پایان رسیده است؟ | همتاپی

بعد از یک هفته پرنوسان و پر از ترس، قیمت بیت کوین توانست میانگین متحرک 200 روزه و 21 هفته‌ای بحرانی را حفظ کند.

گرچه نمودارهای کوتاه مدت، نزولی به نظر می‌رسند، اما مهم است بدانیم که روند کلی بیت کوین و معیارهای درون زنجیره‌ای همچنان صعودی است. در حقیقت، در طول کاهش قیمت بیت کوین از 52.9 هزار دلار به 42.8 هزار دلار، روند معیارهای درون زنجیره‌ای همچنان به افزایش خود ادامه دادند.

بیت کوین در میانگین متحرک نمایی 21 هفته‌ای حمایت پیدا کرده است | همتاپی

بیت کوین در میانگین متحرک نمایی 21 هفته‌ای حمایت پیدا کرده است

ضعیف‌ها بیت کوین می‌فروشند، قوی‌ها می‌خرند

افت شدید و 20 درصدی قیمت بیت کوین باعث شد که این تصور بوجود بیاید که افراد قوی و سازمان‌های بزرگی که کوین‌های قدیمی‌تری دارند، اقدام به فروش بیت کوین‌های خود کرده‌اند. اما تجزیه و تحلیل درون زنجیره‌ای به وضوح تأیید کرد که این گونه نیست. بیشتر فروش‌های هفته گذشته، از لیکوئید شدن میلیاردها دلار اهرم، فروش ناشی از ترس بیت کوین‌های جدیدتر و ریسک‌پذیری در سطح کلان حاصل شده است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در حال حاضر، داده‌های درون زنجیره‌ای هیچ نشانه‌ای از خروج نقدینگی نهنگ‌ها نشان نمی‌دهد، این همان چیزی است که در بازار خرسی (نزولی) 2018 رخ داد و نهنگ‌ها به صورت جمعی از بازار خارج شدند.

با توجه به معیار توزیع سنی UTXO کریپتوکوانت (CryptoQuant)، مشخص است که بیت کوین‌های جدیدتر، به خصوص گروه 3 تا 6 ماهه، همان‌هایی بودند که هفته گذشته وحشت زده شده بودند. توجه داشته باشید که افزایش سن گروه‌ها، به خصوص بیت کوین‌های 12 تا 18 ماهه به بیت کوین‌های 18 ماهه تا 2 ساله ادامه دارد.

بیت کوین‌های با عمر 3 تا 10 سال / بیت کوین‌های با عمر 2 تا 3 سال / بیت کوین‌های با عمر 18 ماه تا 2 سال / بیت کوین‌های با عمر 12 تا 18 ماه | همتاپی

نمودار بیت کوین‌های با عمر 3 تا 10 سال / بیت کوین‌های با عمر 2 تا 3 سال / بیت کوین‌های با عمر 18 ماه تا 2 سال / بیت کوین‌های با عمر 12 تا 18 ماه

بیتکوین‌های با عمر 6 تا 12 ماه / بیتکوین‌های با عمر 3 تا 6 ماه / بیتکوین‌های با عمر 1 تا 3 ماه / بیت کوین‌های با عمر 1 هفته تا 1 ماه | همتاپی

نمودار بیتکوین‌های با عمر 6 تا 12 ماه / بیتکوین‌های با عمر 3 تا 6 ماه / بیتکوین‌های با عمر 1 تا 3 ماه / بیت کوین‌های با عمر 1 هفته تا 1 ماه

به طور کلی، بیت کوین‌های 12 ماهه و قدیمی‌تر، در طول اصلاح، انباشت (تجمع) خالص داشته‌اند و بیت کوین‌های 3 تا 6 ماهه فروخته شدند. این داده‌ها نشان می‌دهند که این فشار توسط افراد ضعیف ایجاد شده و افراد قوی همچنان به نگه داشتن کوین‌ها ادامه می‌دهند و حاضر نیستند آن‌ها را به قیمت کنونی بفروشند.

سن (عمر) متوسط بیت کوین‌ها، نشان‌دهنده انباشت قوی است

یک معیار دیگر به نام Mean Coin Age (عمر یا سن متوسط کوین‌ها)، به توزیع یا تجمع (انباشت) مجدد دارندگان بلندمدت بازار کمک می‌کند. با نگاه به تاریخ می‌توان دریافت که در بازارهای صعودی، دارندگان بلندمدت به آرامی بیت کوین را با افزایش قیمت توزیع می‌کنند. این اتفاق تا زمانی که قیمت نزدیک قله بازار صعودی است ادامه می‌یابد.

بعد از اینکه قیمت بیت کوین به حداکثر خود می‌رسد و دارندگان بلندمدت مقدار زیادی از دارایی‌های خود را توزیع کردند، قیمت بیت کوین به شدت کاهش یافته و دارندگان بلندمدت را ترغیب به تجمع (انباشت) مجدد می‌نماید.

بازار صعودی 2013 از دو افزایش قیمت و یک کاهش در میانه سیکل تشکیل شده بود. معیار سن (عمر) متوسط بیت کوین (خط آبی)، توزیع ناشی از افزایش قیمت بیت کوین در اوایل سال 2013 را نشان می‌دهد. سپس، کاهش میان چرخه (سیکل) رخ می‌دهد، و سن (عمر) متوسط بیت کوین شروع به افزایش می‌کند، که نشان‌دهنده شروع تجمع (انباشت) مجدد دارندگان بلندمدت است.

پولبک میان چرخه 2013 / توزیع (Distribution) / انباشت مجدد (Re-accumulation) | همتاپی

نمودار پولبک میان چرخه 2013 / توزیع (Distribution) / انباشت مجدد (Re-accumulation)

در اواخر سال 2013، بیت کوین وارد فاز سهمی‌وار شد. در آن زمان قیمت بیت کوین به طور قابل توجهی افزایش یافت و باعث شد سن (عمر) متوسط بیتکوین‌ها کاهش یابد و توزیع تایید شود.

با توجه به معیار سن (عمر) متوسط بیتکوین، چرخه بازار صعودی 2013 مشابه چرخه فعلی است. در اوایل سال 2021، این معیار نشان‌دهنده توزیع بود، زیرا دارندگان بلندمدت به آرامی سودآور شدند و قیمت بیت کوین از 30 هزار دلار به 64.8 هزار دلار رسید. در ماه می، کاهش شدید نقدینگی باعث کاهش 55 درصدی قیمت بیت کوین، و افزایش معیار سن (عمر) متوسط بیتکوین گردید و این نشان داد که دارندگان بلندمدت شروع به تجمع (انباشت) مجدد کرده‌اند.

بازار صعودی 2011/  پولبک میان چرخه 2021/ توزیع (Distribution)/ انباشت مجدد (Re-accumulation) | همتاپی

نمودار بازار صعودی 2011/  پولبک میان چرخه 2021/ توزیع (Distribution)/ انباشت مجدد (Re-accumulation) 

تا به امروز، معیار سن (عمر) متوسط کوین همچنان روند صعودی خود را دارد و نشان می‌دهد که دارندگان بلندمدت همچنان در حال انباشت (تجمع) هستند و حاضر به فروش بیت کوین‌های خود در این شرایط نیستند.

انباشت (تجمع) ماینرهای بیت کوین

ماینرهای بیت کوین همچنان به انباشت (تجمع) خالص ادامه و اندوخته‌های خود را افزایش می‌دهند. خروجی کلی ماینرها به صرافی‌ها نسبت به اوایل سال جاری که بین 10 تا 40 هزار بیت کوین بود، بسیار کم شده است. میانگین خروجی ماینرهای بیت کوین کمتر از 2000 بیت کوین در روز است. از همه مهم‌تر اینکه، اندوخته ماینرها به آرامی افزایش می‌یابد، که این امر نشان‌دهنده این است که ماینرها حاضر به فروش بیت کوین‌های خود با قیمت‌های فعلی نیستند.

تحلیل تکنیکال کوتاه مدت بیت کوین

تکنیکال‌های کوتاه مدت نشان‌دهنده علائم اولیه و بالقوه تشکیل کف (a bottom forming) می‌باشند. نمودار 4ساعته نشان‌دهنده واگرایی صعودی است که در آن قیمت به پایین‌ترین سطح خود می‌رسد؛ در حالی که شاخص‌های حرکت رو به افزایش هستند. نتیجه‌گیری دقیق مستلزم زمان زیادی است اما نمودارهای 4ساعته همچنان نشان‌دهنده واگرایی صعودی می‌باشند.

حجم در حال کاهش است که نشان‌دهنده فشارهای ناشی از فروش می‌باشد. بولینگر (Bollinger) چهارساعته در آخر هفته تحت فشار قرار گرفته و این امر نشان می‌دهد که یک حرکت بزرگ در آینده نزدیک رخ خواهد داد. میزان لیکوئید شدن پوزیشن‌های لانگ کاهش یافته و سود باز (Open Interest) حدود 9 میلیارد دلار است.

با توجه به این موضوع که بیشتر فروش‌ها مربوط به بیت کوین‌های 3 تا 6 ماهه‌ای هستند که با قیمت 50 تا 64.8 هزار دلار خریداری شده‌اند، می‌توان انتظار داشت که این گروه در نهایت تسلیم شده و عقب‌نشینی کنند. پس از اتمام عرضه، قیمت بیت کوین به احتمال زیاد افزایش می‌یابد و تلاش می‌کند مجددا به سطح 47.2 هزار دلار و 50 هزار دلار برسد.

در حال حاضر، بیت کوین در این هفته در کلوز تایم هفتگی، کمتر از سطح بحرانی 200 روزه است. با توجه به ساختار تکنیکال، در صورت تداوم فشار فروش کوتاه مدت، بسیار مهم است که بیت کوین قیمت 42.8 هزار دلار، 42.6 هزار دلار و 41.3 هزار دلار را حفظ کند. اگر قیمت بیت کوین در کمتر از 41.3 هزار دلار بسته شود، این امر می‌تواند به ساختار تکنیکال آسیب رسانده، ریسک نزولی را افزایش داده و محدوده معاملاتی 30 تا 40 هزار دلار را باطل کند.

چشم‌انداز قیمت بیت کوین همچنان صعودی است

با وجود کاهش 20 درصدی قیمت بیت کوین از حداکثر قیمت کوتاه مدت 52.9 هزار دلاری، روند کلی آن، تحلیل‌های تکنیکال و داده‌های درون زنجیره‌ای آن همچنان صعودی است. زیرا داده‌ها نشان‌دهنده انباشت قوی و افراد ضعیفی که خواستار فروش هستند می‌باشد. باید ببینیم که در این هفته پس از ورود به یک اصلاح کوتاه مدت، بورس جهانی چگونه عمل می‌کند.

محیط کلان (Macro) همچنان از دارایی‌های ریسک‌پذیر استقبال می‌کند، زیرا توقف تدریجی خرید اوراق قرضه برای بانک مرکزی ایالات متحده کاری دشوار است.

در ضمن، ترازنامه بانک مرکزی ایالات متحده در تلاش است تا قیمت‌های حداکثری جدید تاریخ خود را رقم بزند و به 8.3 تریلیون دلار برسد. این امر کاملا نشان‌دهنده صعود بیشتر دارایی‌های ریسک‌پذیر از جمله سهام و ارزهای دیجیتال است، زیرا تریلیون‌ها دلار نقدینگی به دنبال ذخیره ارزش است.

چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدت همچنان صعودی است، زیرا روند داده‌های درون زنجیره‌ای همچنان صعودی است و از ادامه بازار صعودی حمایت می‌کند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *