آیا نقدینگی بازار می‌تواند صنعت ارز‌‌دیجیتال را ارتقا ببخشد؟

آیا نقدینگی بازار می‌تواند صنعت ارز‌‌دیجیتال را ارتقا ببخشد؟ | همتاپی

یک نقدینگی دو‌طرفه، می‌تواند همان کاتالیزگری باشد که موج بعدی رشد معاملات ارز‌‌دیجیتال را به دنبال دارد. نقدینگی دنیای ارز‌های دیجیتال می‌تواند فرصت‌های بهتری را برای این مدل کسب‌ و کار به ارمغان آورد.

بازار‌های دوطرفه چیزی بیشتر از یک مدل پیشرفته کسب و کار هستند. این پلتفرم‌ها می‌توانند به همه دسترسی مساوی بدهند و وضعیت اقتصادی گسترده‌تری را فراهم آورند حتی به کسانی که در گذشته به این بازارها دسترسی نداشته‌اند، خدمات‌رسانی کنند. آن‌ها همین حالا هم در مراحل بی‌شماری فوق‌العاده بودند، مثل مبادلات سهام. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

پلتفرم‌های جدید و موفق مانند صرافی‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، فروشنده‌ها و خریدارها را گرد هم می‌آورند. آنها در خارج از این پلتفرم‌ها نمی‌توانستند به یکدیگر متصل شوند. همچنین این پلتفرم‌ها جریان ارزش کاملا جدیدی را برای فروشنده‌هایی که به دنبال درآمد بیشتری هستند رقم می‌زنند. به علاوه، این پلتفرم‌ها به خریدارها نیز اجازه دسترسی به امکانات بیشتر و جدیدی را می‌دهند و فضای برد-برد را برای تمام افراد مشارکت‌کننده فراهم می‌کند. تحقیقی در شرکت coresight نشان می‌دهد که درآمد بازار‌های دو‌طرفه، مثل Airbnb ،Fiverr، eBay و Uber می‌تواند در سال 2022 به 40 میلیارد دلار برسد. 

گوگل AdSense یک مثال بارز از ارزشی است که یک بازار دوطرفه می‌تواند برای خریدار و فروشنده خلق کند. راه‌حلی که این برنامه ارائه داده است هم به ناشران و هم به تبلیغ‌کنندگان کمک کرده است تا آن‌ها بتوانند یک کسب و کار جدید را سریع‌تر رشد دهند و یک کسب و کار پیشرو در صنعت امروزی بسازند. سرویس تبلیغاتی Google Ads در سال 2019 مبلغ 134.8 میلیارد دلار درآمد داشت (این درآمد شامل دیگر سرویس‌های تبلیغاتی گوگل نیز می‌شود). بیش از 11 میلیون وبسایت جزو کاربر‌های AdSense (فروشندگان) شده‌اند. گوگل منابع تقاضای بیشتری را برای فهرست تبلیغات در سایت‌های پربازدید به وجود آورده است و فضایی را به تبلیغات بسیاری از کسب‌ و کار‌های کوچک تخصیص داده است. که در نهایت به درخواست‌های بیشتر، تبلیغات بیشتر و فروش بیشتر این تبلیغات ختم می‌شود.

AdSense برای تمام وب سایت‌ها در هر اندازه‌ای که هستند این امکان را فراهم کرده است تا همه بتوانند با فروش آسان فضای تبلیغات، از مخاطبان خود درآمد کسب کنند. مهم‌تر از همه AdWords به کسب و کار‌های کوچک که به روشی راحت برای تبلیغات نیاز داشتند کمک کرد تا به سرعت به جهانی که در گذشته برایشان قابل دسترسی نبود، دسترسی پیدا کنند. چیزی که در گذشته به تیم تبلیغات در رسانه و بودجه‌ی زیادی برای تبلیغ در تلویزیون، رادیو یا پرینت گرفتن آگهی نیاز داشت به سادگی از طریق چند کلیک و قیمتی معقول قابل دسترسی شد. 

چالش‌های غیرمنتظره ارز‌‌دیجیتال

خلق‌کنندگان ارز‌‌دیجیتال مثل بیت‌کوین محصولاتشان را به صورت گسترده بر پایه‌ی توانمند‌سازی اقتصادی بنا کردند. با پیدایش بیت‌کوین یک سامانه الکترونیکی پرداخت همتا به همتا (peer-to-peer) به وجود آمد به این معنا که افراد با هر فرد دیگری که بخواهند به صورت الکترونیکی و مستقیم معامله کنند. بنابراین، این امکان به آنها اجازه می‌دهد که پرداخت خود را بی‌واسطه، دقیق، امن و از طریق بلاک‌چین‌های غیر‌قابل تغییر و قابل بازرسی انجام دهند.

خالق بیت‌کوین ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) احتمالا پیش‌بینی نکرده بود که در بیش از یک دهه بیت‌کوین به ارزشی 200 میلیارد دلاری در بازار می‌رسد. ساتوشی احتمالا ظهور تعداد بی‌شماری از ارز‌های دیجیتال دیگر را هم پیش‌بینی نکرده بود؛ که به دنبال آنها صدها صرافی ارز‌‌دیجیتال در جهان تاسیس شد و سرمایه‌گذاران می‌توانند ارزهای دیجیتال و فیات خود را به یکدیگر تبدیل کنند.

همانطور که صرافی‌های جدید در سرتاسر جهان ظهور می‌کنند و هر‌کدام در یک فضای مجزایی ساخته می‌شوند، بازار ارز‌های دیجیتال را نیز به بخش‌های بیشتری تبدیل می‌کنند و نابسامانی‌ را در بازار به شدت افزایش می‌دهند. با رشد سرمایه کلی بازار این نابسامانی نیز از تجمع نقدینگی جلوگیری ‌می‌کند. در نتیجه صرافی‌ها امروزه با چالش‌های زیادی مواجه هستند تا قیمت، زمان و ترتیب سفارش‌ها را رعایت کنند. این تنگنای نقدینگی مانعی در راه رشد خرید و فروش ارز‌های دیجیتال می‌باشد.

دسترسی همگانی

بازارها باید اول بالغ شوند و درصد مشخصی از مشتریان را داشته باشند تا بتوانند وارد پلتفرم‌های دو‌طرفه شوند. امروزه معاملات ارز‌های دیجیتال به این مرحله رسیده است. با افزایش صرافی‌ها و معامله‌کنندگان تقاضا برای نقدینگی بالاتر رفته است.

معتقدم که پلتفرم‌های دو طرفه می‌توانند راه‌حلی برای این مشکل باشند. صرافی‌های ارز دیجیتال به افرادی که قیمت‌های خرید و فروش ارز‌‌دیجیتال را در بازار تعیین می‌کنند (maker) بستگی دارد. این سفارش‌ها به نقدینگی صرافی می‌افزایند و در نهایت مشتری این صرافی‌ها سود می‌برند. در همین حین فراهم‌کنندگان این نقدینگی (معروف به سازندگان بازاریا میکرها) باید متناسب با حجم و سرمایه بازار به انجام معاملات ارز دیجیتال بپردازند. سود یا پاداش (reward) آن‌ها می‌تواند بالا باشد، چرا که سازندگان بازار می‌توانند تفاوت‌‌ها و گستردگی را بین بالاترین قیمت خرید و پایین‌ترین قیمت فروش در ارزهای دیجیتال متوجه شوند.

سازندگان بازار نه تنها به سرمایه بلکه به تکنولوژی و مهارت‌های معامله‌گری نیاز دارند تا از الگوریتم‌های معامله سر در بیاورند. با اینکه بازارسازی می‌تواند برای افراد تازه‌وارد یک روش جذاب در استفاده از سرمایه باشد؛ اما این افراد معمولا به دلیل نداشتن سرمایه، حجم معاملات کم یا مهارت کافی در ارزهای دیجیتال موفق نمی‌شوند.

درست مثل AdSense یک بازار دو طرفه به تمام معامله‌کنندگان، چه بزرگ چه کوچک، اجازه می‌دهد تا با صرافی‌های ارز دیجیتال مشخصی یا جفت ارزهای خاصی به انجام معاملات ارز‌دیجیتال بپردازند (مثل مدل ناشران AdSense که به فهرست تبلیغات اختصاص داده شده است). در عین حال سفارش‌های درخواست‌ صرافی‌ها متناسب با حجم معامله به میکرها کارمزد پرداخت می‌کند (درست مثل تبلیغ‌کنندگان AdSense). گرچه بازارسازی تاکنون مختص معامله‌کنندگان فعال، تمام وقت، شناخته شده و حرفه‌ای بوده است اما با ساخت بستری دو طرفه مثل AdSense این حیطه می‌تواند گسترش بیابد و هر نوع معامله‌کننده‌ای می‌تواند هر نوع ارز دیجیتال یا هر مقدار دلخواهی را معامله کند.

دگرگونی بازار‌سازها

چه می‌شد اگر بستری خرده‌فروش‌های زیرک را به صرافی‌ها وصل می‌کرد تا به عنوان بازارسازهای ارز‌‌دیجیتال فعالیت کنند، یا برای یک‌ سری از ارز‌ها نقدینگی بیشتری فراهم کنند؟ یک پلتفرم دو طرفه که خوب طراحی شده باشد می‌تواند به سرمایه‌گذاران خرده‌فروش ارز دیجیتال قدرت ببخشد تا در بازاری که قبلا برای آن‌ها قابل دسترسی نبوده است، مشارکت و فعالیت کنند.

در آینده یک پلتفرم دو طرفه می‌تواند به صرافی‌ها و صادرکنندگان ارزهای دیجیتال این اجازه را بدهد که لیستی از فرصت‌های میکر (بازارسازی) را همراه با پاداش متناسب آن در پلتفرم خود منتشر کنند. سرمایه‌گذاران خرده‌فروش می‌توانند سرمایه‌ای را در حساب بازارسازی خود بگذارند و آن را در صرافی‌ ارز‌‌دیجیتال مورد نظرشان تبدیل کنند و یا با جفت ارز خاصی مثل بیت‌کوین/ دلار معاملات خود را انجام دهند.

هر‌چقدر نقدینگی یک صرافی ارز دیجیتال بالاتر برود، مشتریان این‌ صرافی از قیمت‌های بهتر، انجام فوری خرید و فروش و تکمیل سفارش‌شان با قیمت‌های بالاتر لذت می‌برند. انجام بهتر معاملات حتی می‌تواند به صرافی‌ها کمک کند تا سرمایه‌گذاران قدرت‌مندتر بیشتر جذب شوند و یک چرخه‌ی سالم در رشد بازار بسازند.

تغییر یک سرمایه‌گذار یا معامله‌‌گر به یک بازار‌ساز ممکن است کار سختی باشد، ولی یک پلتفرم دو طرفه که به خوبی طراحی شده است این طرح را کاملا عملی می‌کند. این امر دور از ذهن نیست که بگوییم چنین سیستم موثری ‌می‌تواند جرقه‌ای برای جهشی عظیم در زمینه ارز‌‌دیجیتال باشد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *