آیا هندی‌ها به جای طلا بیت کوین خواهند خرید؟

آیا هندی‌ها به جای طلا ارز دیجیتال بیت کوین خواهند خرید؟ | همتاپی

ارزهای دیجیتال بویژه بیت کوین در ماه‌های اخیر جهش پر زرق و برقی داشته‌ و از هر نوع دارایی دیگری، عملکرد بهتری داشته‌اند. آیا هر چیز پر زرق و برقی طلاست؟

پس از همه‌گیر شدن ویروس کرونا در هند، بیتکوین با بازگشت سرمایه‌ 160% از آوریل تاکنون، از هر نوع دارایی دیگری، از جمله طلا، عملکرد بهتری داشته است. که البته دور از ذهن هم نیست، چرا که طبق باور عمومی ارزهای دیجیتال با اقتصاد کلان، که در سال اخیر در بدترین روزهای خود قرار دارد، ارتباطی ندارند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

این بازگشت سرمایه آنقدر مطلوب بوده است که در حال حاضر برخی از هندیان ارز‌های دیجیتال را جایگزین هدایای سنتی خود همچون طلا کرده‌اند. در فستیوال‌های Dhanteras (که مطابق با 13 نوامبر سال جاری است) و دیوالی (14 نوامبر) که مرسوم است افراد برای عزیزان خود طلا بخرند نمونه‌هایی  از خرید بیت کوین به جای طلا به چشم می‌خورد.

نیسچال شتتی (Nischal Shetty)، مدیرعامل محبوب‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال هند به نام WazirX، در این رابطه می‌گوید:

روزانه شاهد آن هستیم که افراد زیادی به صرافی ما مراجعه می‌کنند و در نظر دارند برای دوستان و آشنایان خود ارزهای دیجیتال بخرند. در این میان علی‌الخصوص جوان‌ترها در نظر دارند ارزهای مجازی را جایگزین طلا کنند.

نمونه دیگری صرافی CoinDCX است که در روز دیوالی برای مشتریان خود امکان چند ساعت ترید رایگان (بدون نیاز به پرداخت هیچ گونه کارمزد) را فراهم کرده است. مشابه کاری که هر ساله در بورس و اوراق بهادار هند در روز دیوالی انجام می‌شود. این در حالی است که در این روز سایر بازارها تعطیل می‌باشند.

جدای از تمام این نمایش‌های پرزرق و برق، پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا واقعا ارزهای دیجیتال می‌توانند مشابه طلا برای ذخیره ارزش عمل کنند؟ 

آیا ارز‌های دیجیتال می‌توانند جایگزین طلا شوند؟

زمانی که بیت‌ کوین در سال 2009 ایجاد شد، ارزی بود که به نظام اقتصادی جهان مرتبط نبود، که همین ویژگی آن را بسیار به طلا شبیه می‌کرد. مردم در دوران رکود اقتصادی به طلا روی می‌آورند چرا که به درآمد یا هیچ‌گونه فعالیت کلان اقتصادی مرتبط نیست.

اما این تشابه تا چه حد است؟ ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین (که شناخته شده‌ترین آن‌هاست) بسیار پرنوسانند و در طی سال‌ها، بالا و پایین‌های بسیاری داشته‌اند؛ اما قیمت طلا در طی سالیان دراز نسبتا ثابت مانده است.

قیمت بیت کوین نوسانات زیادی دارد. منبع: CoinDesk | همتاپی

قیمت بیت کوین نوسانات زیادی دارد. منبع: CoinDesk

افراد آشنا با بازار ارزهای دیجیتال نیز این نوسانات را تائید می‌کنند؛ اما ادعا می‌کنند که به مرور از این نوسانات کاسته خواهد شد. آن‌ها معتقدند با رشد سرمایه، بازار این ارزها بهبود خواهد یافت.

ویکرام وانگالا (Vikram Rangala)،‌ مدیر ارشد بازاریابی صرافی ZebPay در این باره می‌گوید:

با افزایش سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال همچون اتر، این ارزها جذابیت خود را (که در حقیقت همان نوسانات شدید است) را از دست خواهند داد.

او اضافه می‌کند که:

در سال 2020 شاهد آن بودیم که بیت‌کوین برای ذخیره ثروت در بلند مدت، سرمایه‌گذاری فارغ از تورم و روشی برای حفظ ارزش پول مورد استفاده قرار گرفته است. از زمانی که سرمایه‌گذاران آن را به عنوان روشی ایمن برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌اند رفتاری مشابه طلا پیدا کرده است.

همچنین شتتی از صرافی WazirX به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی به جای طلا، بیت‌کوین می‌خرند. او می‌گوید:

این سرمایه‌گذاران همواره به دنبال روش‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت بوده‌اند. روی آوردن این گروه به ارزهای دیجیتال بدان معناست که این ارزها به تدریج می‌توانند به یک دارایی با ثبات و مطلوب با آینده‌ای روشن تبدیل شوند.

در حقیقت، سامیت گوپتا (Sumit Gupta)، مدیرعامل و بنیان‌گذار CoinDCX، معتقد است که ارزهای دیجیتال در مقایسه با طلا ایمن‌تر هستند و ثبات بیشتری دارند.

 گوپتا با تاکید بر مزایای عرضه محدود در منابع ذخیره ارزش می‌گوید:

اینکه تنها مقدار مشخصی طلا در جهان وجود دارد یک افسانه است. تا زمانی که تمام طلاهای موجود در جهان استخراج نشود، مقدار دقیق طلای موجود در جهان مشخص نیست و روشی برای محاسبه آن وجود ندارد. در حالی که تنها 21 میلیون بیت کوین‌ در جهان وجود دارد. هیچ فرد یا نهادی نمی‌‌تواند بیش از این بیتکوین استخراج کند و منبع استخراج آن در کدهای بیت‌ کوین ثبت شده است.

او همچنین اضافه می‌کند که این امکان وجود دارد که طلای عرضه شده مقداری ناخالصی داشته باشد، که تشخیص این امر در لحظه برای مشتریان دشوار است. در حالی که این موضوع در مورد بیت‌کوین صدق نمی‌کند. چرا که تراکنش‌های آن لحظه به لحظه بر یک روی دفتر کل عمومی ثبت شده و هر فردی که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند صحت این معاملات را تائید کند.

با وجود اینکه حامیان صنایع نسبت به جایگزینی بیت کوین با طلا دیدگاه مثبتی دارند، هنوز هم نگرانی‌های جدی در این مسیر وجود دارد که می‌تواند جایگزینی ارزهای دیجیتال را به عنوان دارایی برای ذخیره ارزش به چالش بکشد.

سنجش ارزهای دیجیتال با آزمون لیتموس

 صرافی‌ها برای جایگزین کردن ارزهای دیجیتال با دارایی‌هایی همچون طلا دلایل موجهی دارند. بعلاوه، جدای از سرمایه‌گذاران، بخش اعظم درآمد صرافی‌ها از ارزهای دیجیتال است. در هند، همزمان با برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال صرافی‌ها شاهد اقبال عمومی مطلوبی بودند.

با این حال نباید از این واقعیت غافل شد که ارزهای دیجیتال علیرغم محبوبیت روزافزون فاقد ارزش بنیادی هستند.

سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال امیدوارند که با ایجاد زمینه مطلوب برای استفاده این ارزها این مشکل نیز برطرف شود. اما در شرایط کنونی، با توجه به اینکه دولت‌های سراسر جهان دید مثبتی نسبت به ارزهای دیجیتال ندارند،  این ماجرا به سرعت به وقوع نخواهد پیوست.

موضوع دیگر امکان دستکاری در بازار است. که طبق گفته‌های جان گریفین (John Griffin) استاد دانشگاه تگزاس و امین شمس (Amin Shams) از دانشگاه ایالتی اوهایو‌، در سال 2017 دستکاری بازار عامل تحرک شدید قیمت بیت کوین بود.

بنابراین علیرغم اینکه این ارزها بازگشت سرمایه بالایی دارند و از بسیاری جهات مشابه طلا هستند، برای رقابت با این فلز زرد رنگ باید این موانع را نیز پشت سر بگذارند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *