آیا استخراج بیت کوین سرانجام با محیط زیست سازگارتر خواهد شد؟

آیا استخراج بیت کوین سرانجام با محیط زیست سازگارتر خواهد شد؟ | همتاپی

درخواست‌­ها برای اینکه استخراج بیت کوین با محیط زیست سازگارتر شود، بیشتر شده است. نشانه‌­هایی از پیشرفت وجود دارد و این همان چیزی است که ایلان ماسک (Elon Musk) به دنبال آن است.

با افزایش قیمت بیت­ کوین در یک سال گذشته، انتقادها در مورد تاثیرات زیست محیطی استخراج بیت ­کوین (BTC) نیز افزایش یافته است. این فرآیند که به شدت پرمصرف است، رایانه‌­های بزرگ برای حل مسائل ریاضی و کسب حق بارگذاری مجموعه‌­ای از داده‌­های تراکنش در شبکه، می‌بایست با یکدیگر رقابت ­‌کنند.

استخراج بیت ­کوین از روشی به نام اثبات کار (PoW) استفاده می‌­کند، از این رو انتقاد نهادهای نظارتی و دوست­داران محیط زیست عجیب نمی‌­باشد. بحث اصلی آن­ها بر سر مصرف مقدار زیاد انرژی (توان محاسباتی) برای اثبات کار است. این مصرف انرژی همراه با افزایش قیمت بیت ­کوین افزایش یافته است، زیرا مشوق‌­های سودآور ماینرها منجر به فعالیت ماینینگ بیشتر می‌­شود. این بدان معناست که ماشین­‌های بیشتری از برق بیشتری استفاده می‌­کنند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

رویداد مجازی B-Word که هفته‌ی گذشته با حضور مدیرعامل تسلا، ایلان ماسک، مدیرعامل اسکوئر (Square)، جک دورسی، و کتی وود از آرک اینوست (Ark Invest)، برگزار گردید، نقطه عطفی در گفتگوهای استخراج بیت ­کوین محسوب می‌­شود. مخصوصا هنگامی که در ماه مه ایلان ماسک به طور ناگهانی اعلام کرد تسلا به دلیل نگرانی­‌های زیست محیطی پذیرش پرداخت‌های بیت کوینی را متوقف کرده است. همین امر باعث حیرت دارندگان بیت ­کوین (Hodlers) شد. وی از آن زمان گفته است در صورتی که حداقل 50 درصد از استخراج جهانی بیت ­کوین از انرژی تجدیدپذیر استفاده کنند، تسلا مجدداً پرداخت‌های بیت ­کوینی را از سر خواهد گرفت.

البته در این زمینه پیشرفت‌­هایی نیز صورت گرفته است.

به گفته‌ی دانشگاه کمبریج، شبکه‌ی بیت ­کوین (Btc) در حال حاضر سالانه حدود 74 تراوات ساعت (TWh) انرژی مصرف می­‌کند (تراوات ساعت یک واحد اندازه‌­گیری است که معادل با یک تریلیون وات در ساعت می‌باشد و برای اندازه‌­گیری مصرف انرژی کل کشورها استفاده می‌­شود). این مقدار از مصرف انرژی سالانه کشورهایی مانند کلمبیا (70.2 تراوات ساعت در سال) و بنگلادش (70.6 تراوات ساعت) کمی بیشتر است. 

در حالی که این مقدار ممکن است به طرز نگران­‌کننده­‌ای بالا به نظر برسد، مدافعان بیت ­کوین خاطر نشان می­‌کنند که مقایسه مصرف انرژی کل پرداخت­‌های جهانی با مصرف انرژی یک کشور چندان درست نیست و مقایسه­‌های منطقی زیادی برای ترسیم مصرف انرژی بیت کوین وجود ندارد.

نکته مهم این است که بر اساس گزارش کمبریج در ماه سپتامبر 2020 (جدیدترین رقم موجود)، تنها 39 درصد از مصرف انرژی فعلی بیت ­کوین بر اساس انرژی تجدیدپذیر می‌­باشد. بنابراین، اگر 61 درصد از مصرف انرژی تجدیدناپذیر بیت ­کوین (45 تراوات ساعت) را به گاز گلخانه‌­ای معادل آن تبدیل کنیم، متوجه می‌­شویم که معادل حدود 35 میلیارد پوند زغال سنگ سوزانده شده است.

حدودا چهار ماه پیش، درست قبل از اینکه چین ماینینگ بیت­ کوین را ممنوع کند، اثرات کربن این شبکه تقریباً دو برابر این مقدار (61 میلیارد پوند) بود. به عبارت دیگر، اثرات کربنی بیت­ کوین در چهار ماه گذشته تقریباً به نصف کاهش یافته است، اگرچه این امر با افت قیمت بیتکوین نیز همزمان شده است.

البته، در مورد سهم بیت­ کوین از انرژی­‌های تجدیدپذیر، تخمین­‌های دیگری نیز وجود دارد. شورای استخراج بیت ­کوین که در هنگام پیوستن اعضا، آن­ها را ملزم به ارائه اطلاعات مصرف انرژی خود نمی‌­کند گزارشی در ماه جولای منتشر کرد که نشان می‌­دهد ترکیب انرژی پایدار صنعت استخراج جهانی بیت ­کوین در سه ماهه دوم سال 2021، از 56 درصد عبور کرده است، در حالی که این میزان در سه ماهه قبل 36.8 درصد بوده است. البته از آنجایی که این نظرسنجی داوطلبانه بود، سوالاتی در مورد قابل اطمینان بودن نتایج مطرح شده است.

ایلان ماسک در رویداد B-Word اذعان داشت: 

به نظر می‌­رسد روند مثبتی در مصرف انرژی بیت ­کوین وجود دارد.

اما وی در نهایت شرایط خود را که در توییت ماه ژوئن بیان کرده بود، تکرار کرد. وی ادامه داد: 

تا زمانی که یک تلاش آگاهانه و مصمم از سوی جامعه ماینینگ برای حرکت به سمت انرژی‌­های تجدیدپذیر وجود داشته باشد، تسلا از آن حمایت خواهد کرد.

وود (Wood)، نیز در این رویداد گفت: 

من واقعاً معتقدم بیت ­کوین در مقایسه با استخراج سنتی طلا یا بخش خدمات مالی سنتی، بیشتر می‌تواند با محیط زیست سازگار باشد. در حال حاضر، در بسیاری از جهات این چنین است.

لازم به ذکر است، در ماه آوریل، شرکت‌های آرک اینوست (ARK Invest) و اسکوئر (Square) مقاله مشترکی را منتشر کردند که از بیت ­کوین به عنوان راهی برای انرژی پاک آینده حمایت می­شود، اما منتقدان این گزارش را قانع‌کننده نمی‌دانند.

پیش شرط­‌های تسلا برای پذیرش پرداخت­‌های بیت ­کوینی می‌­تواند در استخراج اجتناب‌­ناپذیر باشد، زیرا تسلا بشدت آن­ها را درخواست می‌­کند.

نقشه ماینینگ کمبریج نشان می‌­دهد که در پی ممنوعیت گسترده‌ی چین، بخش قابل توجهی از صنعت ماینینگ در حال حاضر به سمت منابع تمیزتر انرژی حرکت کرده‌اند. راه­‌حل‌­های جایگزین و سبزتر مانند انرژی باقیمانده (stranded energy)- انرژی باقی­مانده پس از مصرف سوخت، مانند زغال سنگ هدر رفته- چیز جدیدی نیست. بر اساس گفته کمبریج در آوریل، آمریکای شمالی تقریباً 17 درصد از کل استخراج بیت کوین را تشکیل می­دهد که تقریباً 50 درصد آن از منابع تجدیدپذیر استفاده می‌کند.

اما در صنعتی که ماینرها در تامین مقرون‌به‌صرفه­‌ترین راه­‌حل‌­های انرژی در رقابت هستند، تمرکز طولانی مدت برای تسریع بیشتر تلاش­های آگاهانه محیط زیستی را می‌طلبد. 

در مصاحبه­‌ای با خبرگزاری CNBC، مایک کولیر (Mike Colyer)، مدیرعامل شرکت ماینینگ فاندری (Foundry)، رویکرد سخت­گیرانه‌ی پکن را در مجبور کردن ماینرها به سمت منابع تمیزتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر، یک مزیت بزرگ برای بیت­ کوین عنوان کرد. کولیر می‌­گوید: 

ماینرها در سراسر جهان به دنبال انرژی تجدیدپذیر هستند […] که همیشه کمترین هزینه برای شما خواهد بود و یک پیروزی بزرگ برای بیت ­کوین محسوب خواهد شد.

یکی از شرکت‌­های متعددی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌­کند، شرکت کانادایی بلاک استریم (Blockstream) است. همانطور که مشاهده می‌­شود این شرکت به جای اینکه خود را به مکان‌­های دور افتاده با تقاضای کمی انرژی محدود کند، در حال استخراج بیت­ کوینی است که از انرژی­‌های تجدیدپذیری مانند انرژی خورشیدی، بادی و برق آبی استفاده می‌­کند. شرکت بلاک استریم با افزایش مداوم نوآوری در بخش انرژی سبز برای ساخت تاسیسات استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی سرمایه ­گذاری 5 میلیون دلاری در شرکت اسکوئر انجام داده است و با شرکت سی‌تی (Seetee) (زیرمجموعه جدید شرکت Aker) نیز همکاری می‌کند.

اگرچه مناطقی مانند آمریکای شمالی با هجوم شرکت­‌های ماینینگ روبرو شده­‌اند، اما تا زمانی که جهان مشخص نکند که اکثر ماینرها پس از خروج از چین محل کار خود را کجا راه‌­اندازی می‌­کنند، سوالات پیرامون کاربرد عملی انرژی­‌های باقیمانده­‌ی تجدیدپذیر برای استخراج بیت کوین در مقیاس بالا، همچنان باقی می‌­ماند. اما پیشرفت‌­های انجام شده امیدوارکننده است.

همانطور که دورسی در جریان رویداد B-Word گفت:

اینکه بتوانید این انرژی را بدست آورید و آن را به یک سیستم پولی مطمئن و بی‌­عیب برای کره زمین تبدیل کنید، یک معامله ارزشمند است و قوی‌­ترین انگیزه می‌­باشد. اما چگونه می­‌توانیم آنچه را که در حال حاضر روی زمین رها می‌­شود و هدر می‌­رود، مورد توجه قرار داده و مجدداً استفاده کنیم و چگونه این کار را در مقیاس بزرگ انجام دهیم؟ این یک موضوع بسیار مهم  است که مورد توجه واقع نشده است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *