روش سرمایه‌گذاران باهوش؛ خرید در کف‌ قیمت بیت کوین و استراتژی میانگین هزینه دلاری

خرید در کف‌ قیمت بیت کوین و استراتژی میانگین هزینه دلاری روش سرمایه‌گذاران باهوش | همتاپی

علیرغم اینکه بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال از بالاترین سقف خود خیلی افت داشته‌اند، ولی هنوز بهترین راه برای کسب سود بلند مدت استراتژی میانگین هزینه دلاری (DCA) است.

از زمان ریزش قیمت بیت کوین در تاریخ 19 آوریل در بازار رمز ارزها رفتار پر تلاطم بسیاری به چشم خورده است. بازار بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بلاتکلیف مانده است. این امر سبب می‌شود صبر و تحمل حتی جدی‌ترین معامله گران و تحلیل گران را سنجیده شود، به ویژه هنگامی که تحلیل تحلیلگران مختلف برای پیش بینی کف بازار همواره با شکست مواجه می‌شود و بازار افت قیمت بیشتری را تجربه می‌کند.

زمانی که حجم معاملات کم و حرکات قیمتی رو به پایین است، شرایط مناسبی برای نهنگ‌هاست تا وارد بازار شوند. در این شرایط شانس موفقیت برای سرمایه گذاران معمولی  بیت کوین و ارزهای دیجیتال کم می‌شود، در اینگونه مواقع، اکثر نهنگ‌ها با سرمایه‌های چند میلیون دلاری وارد بازار می‌شوند.

داده‌ها نشان می‌دهد به جای معاملات روزانه (day trading) و تلاش برای تعیین کف قیمت بازار، از استراتژی میانگین هز‌ینه دلاری (DCA) استفاده کنیم. این استراتژی بهترین روش برای سرمایه گذاران خرد است که به دنبال سود دراز مدت در بازارهای سنتی و همچنین بازار رمز ارزها هستند.

در سال 2020، کوین‌متریکس (Coin Metrics) به این نکته اشاره کرد، سرمایه گذارانی که از سقف قیمت دسامبر سال 2017 با استفاده از استراتژی میانگین هزینه دلاری در بازار رمزارزها معامله کرده‌اند، همچنان پس از 3 سال در سود هستند.

کوین متریکس در توییتی اعلام کرد:

علی رغم اینکه بیت کوین هنوز 30 درصد زیر اوج قیمت خود خرید و فروش می‌شود، بازدهی سالانه انجام معامله با استفاده از استراتژی هزینه دلاری به طور متوسط ​​از اوج بازار در دسامبر 2017 بین 61.8 درصد تا 20.1 درصد می‌باشد. به طور مشابه برای اتریوم (ETH) (که حدود 71 درصد نسبت به اوج قیمت خود پایین‌تر است)، میزان بازدهی با استفاده از میانگین هزینه‌ی دلاری به طور متوسط ​​از ژانویه سال 2018، بین 87.6 درصد تا 27.9 درصد می‌باشد.

خط رسم شده در نمودار نشان‌دهنده‌ی بازدهی مثبت بیت کوین بر اساس استراتژی هزینه ارزش دلاری می‌باشد. | همتاپی

خط رسم شده در نمودار نشان‌دهنده‌ی بازدهی مثبت بیت کوین بر اساس استراتژی هزینه ارزش دلاری می‌باشد. منبع: کوین متریکس

در حالی که این نمودار کمی قدیمی شده است، ولی همچنان می‌توان دریافت که در طولانی مدت سرمایه گذاری‌های مداوم که به مرور زمان افزایش یافته‌اند، منجر به افزایش کلی ارزش سبد سرمایه گذاری می‌شوند.

سود سرمایه گذاری بیشتر از خریدن در کف قیمت است

در ادامه نگاهی به نتایج استراتژی هزینه دلاری در چندین ارز رمزنگاری شده از سال‌های 2017–2018 تا پایان ژوئن سال 2021 می‌اندازیم.

نقطه شروع تحلیل، اوج قیمت تاریخی آلت کوین‌ها در سال 2017-2018 می‌باشد و سرمایه گذاری‌های انجام شده، هفته‌ای 10 دلار از آن نقطه به بعد است.

طبق داده‌های سایت کوین مارکت کپ  (CoinMarketCap) سقف قیمت قبلی بیتکوین در 15 دسامبر 2017 در قیمت 19,497 دلار رخ داده است. با استفاده از ابزار سنجش میانگین هزینه‌ی دلاری (DCA) در سایت CostAVG.com، می‌توان دریافت که اگر 10 دلار به طور روزانه از 15 دسامبر 2017 تا 30 ژوئن 2021 در بیت کوین سرمایه گذاری شود، کل سرمایه گذاری 1850 دلاری، 306 درصد سود داشته است که ارزش بیت کوین‌های خریداری شده را به 7,195 دلار می‌رساند.

نمودار سوددهی پرتفولیو بر اساس استراتژی هزینه دلاری در سرمایه گذاری بیت کوین. منبع: سایت CostAVG.com

نمودار سوددهی پرتفولیو بر اساس استراتژی هزینه دلاری در سرمایه گذاری بیت کوین. منبع: سایت CostAVG.com

از نقطه نظر اکثر مدیران صندوق‌های سرمایه گذاری یا تاجران بازارهای سنتی، افزایش 306 درصدی ارزش پرتفوی طی یک دوره چهار ساله، بازده چشمگیری است.

استراتژی میانگین هزینه دلاری در اتریوم و بازدهی بالاتر

قیمت اتریوم (ETH) از اواخر سال 2020 تا اوایل سال 2021 صعود شدیدی داشت، زیرا دیفای (DeFi) و توکن‌های غیرمثلی (NFT) به طور تصاعدی استفاده از بلاک چین قرارداد هوشمند اتریوم را افزایش داد و تقاضا برای اتریوم نیز بالا رفت. افزایش تقاضا باعث شد که قیمت اتریوم را در تاریخ 12 مه 2021 به 4,363 دلار برساند، اما از آن زمان قیمت این رمزارز تقریباً 50 درصد کاهش یافته است و در زمان نوشتن این مقاله به حدود 2200 دلار رسیده است.

در طول بازار صعودی 2017، اتریوم در 12 ژانویه 2018 به بالاترین رقم یعنی 1,339 دلار رسید. سرمایه گذارانی که از استراتژی DCA استفاده کردند، با سرمایه گذاری تنها 10 دلار در ماه از سقف تاریخی 1,339 دلار، در مجموع 1810 دلار سرمایه گذاری کردند و در نهایت ارزش سرمایه آنها تا 15,507 دلار رسید. این نشان‌دهنده‌ی افزایش 757 درصدی است.

نمودار سوددهی پرتفولیو بر اساس استراتژ‌ی هزینه دلاری در سرمایه گذاری اتریوم. منبع: سایت CostAVG.com

نمودار سوددهی پرتفولیو بر اساس استراتژی هزینه دلاری در سرمایه گذاری اتریوم. منبع: سایت CostAVG.com

درصد سوددهی اتریوم بیش از دو برابر بیت کوین بوده است که به طرفداران اتریوم اعتبار و سود بیشتری داده است.

با استفاده از استراتژی DCA ‌می‌توان از آلت کوین‌هایی که مارکت کپ کوچکی دارند نیز سود برد

برای نشان دادن قدرت استفاده از استراتژی DCA در آلتکوین‌هایی با مارکت کپ کوچکتر، یک تجزیه و تحلیل کوچک از ارز تتا  (Theta)، در ادامه انجام می‌دهیم. در واقع، باید بگوییم که ارز دیجیتال تتا یکی از ستاره‌های سال 2021 بوده است.

ارز دیجیتال تتا در دسامبر 2020 افزایش قیمت خود را از حدود 0.80 دلار آغاز کرد و در تاریخ 1 ژانویه 2021 به 2.40 دلار رسید. سپس در 15 آوریل قیمت این ارز دیجیتال به 14.28 دلار رسید که بالاترین سطح قیمتی این ارز دیجیتال تاکنون بوده است.

طبق آماری که سایت Blockchaincenter.net برای استراتژی میانگین هزینه دلار‌ی انواع توکن‌ها با سرمایه گذاری مشخص 10 دلار در روز ارائه می‌دهد، اگر یک سرمایه گذار از 1 ژانویه 2018 سرمایه گذاری در ارز دیجیتال تتا را شروع کرده باشد، سرمایه گذاری تجمعی 12,480 دلاری وی اکنون ارزشش بیش از 638,000 دلار یعنی معادل 5000 درصد سود است.

نمودار سوددهی پرتفولیو بر اساس استراتژی هزینه‌دلاری در سرمایه گذاری ارز دیجیتال تتا. منبع: سایت Blockchaincenter.net

نمودار سوددهی پرتفولیو بر اساس استراتژی هزینه دلاری در سرمایه گذاری ارز دیجیتال تتا. منبع: سایت Blockchaincenter.net

گرچه واضح است که در آن دوره همه آلتکوین‌ها به خوبی ارز دیجیتال تتا عمل نکرده‌اند، اما این یک مثال خوب است که چگونه سرمایه گذاری مداوم در یک پروژه با مارکت کپ کمتر می‌تواند به سرمایه گذاران صبور سود دهد.

مزیت استراتژی میانگین هزینه دلاری این است که احساسات را از روند سرمایه گذاری حذف می‌کند و به سرمایه گذار اجازه می‌دهد تا روی چیزهای دیگر تمرکز کند. در حالی که معامله گران روزانه ساعت‌ها را پشت مانیتور می‌گذرانند و بیشتر از سود کنند، ضرر می‌کنند.

این کار همچنین نیاز به تحلیل جامع بازار را از بین می‌برد و به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا انواع دارایی‌های دیجیتال را به روشی سنجیده و سازگار برای خود تهیه کنند.

هیچ تکنیکی کامل نیست و هر پروژه بلاکچینی لزوما سود قابل توجهی نخواهد داشت، اما استراتژی میانگین هزینه دلاری یک رویکرد است که نتایج مطلوبی را برای سرمایه گذاران آماتور و متخصص فراهم می‌کند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *