پور ابراهیمی: مجلس به دنبال قانونمند کردن ارزهای دیجیتال است

پور ابراهیمی: دولت به دنبال استفاده از ارزهای دیجیتال داخلی به جای خارجی است |همتاپی

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس در گفت و گو با خبرنگاران از ارائه گزارش این کمیسیون در خصوص بررسی وضعیت استخراج ارزهای دیجیتال و مبادلات داخلی دولت در صحن علنی مجلس خبر داد.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس، در گفت و گو با خبرنگاران ضمن اشاره به ارائه گزارش این کمیسیون در مورد بررسی وضعیت صنعت استخراج ارزهای دیجیتال و مبادلات داخلی آن در صحن علنی مجلس خاطر نشان کرد:

ما قصد داریم پس از ارائه این گزارش بر اساس ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی آن را به طرحی تبدیل کنیم که در آن سازوکار‌های جدیدی برای ارزهای دیجیتال و فعالیت در این زمینه در نظر گرفته شود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

وی در ادامه اظهار داشت:

وزارت صنعت معدن و تجارت به عنوان متولی صدور مجوز برای فعالیت‌های اقتصادی،

وزارت نیرو به عنوان دستگاهی که برق مورد نیاز این مجموعه‌ها را تأمین می‌کند،

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بستر فضای مجازی که امکان تبادلات را فراهم می‌نماید،

وزارت اقتصاد مجموعه تصمیماتی که در بحث مبارزه با پولشویی در کشور می‌گیرد

و نیز بانک مرکزی به عنوان رابط در تبدیل ارز‌های دیجیتالی از محور‌های اصلی بحث رمز ارزهاست که در طرح مجلس برای هر کدام از این مجموعه‌ها تکالیفی در نظر گرفته خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس در ادامه با اشاره به اینکه هدف کمیسیون اقتصادی این است که مجموعه‌ای از تصمیمات کشور که در نهایت به قانون تبدیل خواهند شد را مشخص و براساس آن وظیفه هر کدام از دستگاه‌ها در زمینه ارزهای دیجیتال را تعیین کند، افزود: ظرفیت ایجاد شده توسط ارزهای دیجیتال می‌تواند در خدمت اقتصاد ملی باشد و منابع ارزی کشور را در مقیاس خرد تامین نماید.

ایشان همچنین خاطر نشان کرد در شرایط کنونی که کشورمان تحریم است، استفاده از ارزهای دیجیتال می‌تواند یکی از روش‌های خنثی سازی این تحریم‌ها باشد. 

به عقیده پور ابراهیمی به دلیل شفاف نبودن مجموعه‌ای از ارکان‌های تصمیم‌گیری در مورد ارز‌های دیجیتال، نیازمند تنظیم قانون در این خصوص هستیم. این قانون با هدف تولید ثروت در اقتصاد کشور تدوین و براساس آن صرافی‌های تخصصی در حوزه ارز‌های دیجیتال ایجاد خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص استفاده از ارزهای دیجیتال تصریح کرد: استفاده از ارزهای دیجیتال داخلی به جای خارجی می‌تواند تعهدات مردم را در زمینه صنعت ارز‌های دیجیتال عملی کند.

پور ابراهیمی ضمن اشاره به ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به این حوزه خاطرنشان کرد: اساسا ارزهای دیجیتال می‌توانند ابزاری برای دور زدن تحریم‌ها و خنثی کردن آن‌ها باشند و شرایطی را در کشور فراهم کنند تا از ظرفیت انرژی به خوبی استفاده شود و برای کشور درآمدزایی کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس افزود: پیش‌بینی ما این است که در فاز اول اجرای این فعالیت‌ها بتوانیم حدود 2 میلیارد دلار در سال ارز دیجیتال تولید کنیم.

ایشان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خرید و فروش بیت کوین مخاطر آمیز است؟ گفت: ریشه، محور و تصمیم‌گیری در مورد بیت‌کوین در اختیار ما نیست؛ اما ارزهای دیجیتالی که در داخل کشور با نظارت دستگاه‌ها و در چارچوب‌ قانون تولید می‌شوند، خوب هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی بر اینکه آیا ارز دیجیتال تولید داخلی مشتری هم خواهد داشت گفت:

بله. اگر ما خودمان اقدام به تولید ارزهای دیجیتال آن هم با نظارت و در چارچوب قانون کنیم، رمز ارز تولید داخل قطعاً مشتری خواهد داشت، این در حالی است که ما رمز ارز خارجی را تایید نمی‌کنیم چرا که در آن حوزه ریسک فعالیت بالاست.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم معاملات بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *