انتشار دستورالعمل اجرایی طرح خود اظهاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال

انتشار دستورالعمل اجرایی طرح خود اظهاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال | همتاپی

براساس ماده 7 دستورالعمل اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک می‌بایست تا یک ماه آینده ارزش و حقوق و عوارض دولتی دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را مشخص کند و اطلاعات جمع آوری شده را در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد. 

هیئت‌وزیران تابستان سال جاری مصوبه‌ای را در خصوص تعیین تکلیف دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال تصویب کرد. براساس این مصوبه تمامی دارندگان دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال موظف شدند ظرف مدت یک ماه مشخصات هویتی خود را به همراه تعداد و نوع دستگاه‌هایی که در اختیار دارند در سامانه وزارت صمت ثبت کنند. استخراج‌کنندگان می‌بایست از طریق سامانه تعیین شده توسط وزارت صمت و مطابق با فرم موجود در سامانه نحوه ثبت اطلاعات را انجام داده و از طریق درگاه اینترنتی تعیین شده حقوق و عوارض دولتی را پرداخت نمایند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

براساس مصوبه اعلام شده وزارت صنعت، معدن و تجارت ملزم است جهت اجرای طرح خوداظهاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال درگاه‌ها و قسمت‌های مختلف را راه‌اندازی کند. از طرفی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز باید دستورالعمل و آیین‌نامه مرتبط با این حوزه را تدوین کند. پس از گذشت بیش از 4 ماه، دستورالعمل مذکور منتشر شده است.

در تاریخ 20 آبان ماه و در حاشیه نخستین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که با هدف تهیه گزارش‌ پیرامون استخراج ارز دیجیتال برگزار شد، علی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تصویب و ابلاغ دستورالعمل‌های خوداظهاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در کشور را اعلام کرد. ایشان در این جلسه با اشاره به جواب دفتر رئیس‌جمهور به نامه نظام صنفی رایانه‌ای کشور اظهار داشت طرح خود اظهاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال به زودی آغاز خواهد شد و در حال حاضر دستورالعمل اجرایی این ستاد منتشر شده است.

طبق ماده ۷ دستورالعمل اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گمرک ملزم است ظرف یک ماه ارزش، حقوق و عوارض دولتی دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال را تعیین کند و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهد. مجموع ارزش، حقوق و عوارض دولتی دستگاه‌ها نباید از قیمت واردات قانونی دستگاه‌ها کمتر باشد. در ماده ۱۰ دستورالعمل اجرایی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است تنها دستگاه‌هایی که موارد زیر برای آنها رعایت شده است می‌توانند در کشور فعالیت کنند:

  •         محل بکارگیری این دستگاه‌ها باید دارای مجوز باشد
  •         دارنده دستگاه باید مجوز داشته باشد
  •         دستگاه‌ها باید از سرزمین اصلی خارج شده باشند یا به صورت صادراتی باشند.

در ماده ۱۲ آن نیز ذکر شده است در صورتی که سازمان ملی استاندارد برای بکارگیری این دستگاه‌ها استانداردهای لازم را اعلام کند، وزارت صمت می‌بایست مانع بکارگیری دستگاه‌های فاقد استاندارد شود. براساس ماده 14 این دستورالعمل مرکز تحویل گیرنده مجاز باید رسید واگذاری دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در سامانه بارگذاری کند و در صورت لزوم اصلاحات لازمه را در مجوز خود لحاظ کند. در ادامه این دستورالعمل‌ها در ماده ۱۶ آن آمده است کسانی که قصد صادر کردن دستگاه‌های خود را دارند باید سند مربوط به آن را نیز در سامانه بارگذاری کنند.

در این دستورالعمل در خصوص شیوه تعیین تکلیف دستگاه‌هایی قاچاق نیز صحبت شده است. بر این اساس در ماده 21 ذکر شده است پرونده‌هایی که محکوم شده‌اند اما جریمه نقدی آنها وصول نشده است. در صورت درخواست، شعب اجرای احکام می‌توانند مجوز صادر کرده و رای تا پایان مهلت قانونی مشخص شده اجرا می‌شود. در صورت عدم ارائه گواهی، حکم مجددا اجرا می‌شود.

در تبصره 1 این ماده ذکر شده است دستگاه‌هایی که ضبط شده‌اند قابل ‌استرداد نمی‌باشد. پرداخت و عدم پرداخت جرایم نقدی نیز تاثیری در این امر ندارد. در ماده ۲۵ این دستورالعمل آمده است دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال کسانی که قصد فروش یا واگذاری آنها را دارند توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت جمع‌آوری شده و در صورت داشتن استانداردهای مورد تایید سازمان ملی استاندارد، به اشخاصی که مجوز دارند واگذار می‌شود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *