ایران در بین ۶ کشور برتر استخراج‌ کننده ارز دیجیتال جهان

ایران در بین 6 کشور برتر استخراج‌ کننده ارز دیجیتال جهان | همتاپی

معاون شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق کشور با اعلام خبر قرار گرفتن ایران در بیت 6 کشور برتر استخراج کننده ارز دیجیتال در جهان، گفت: قیمت یارانه‌ای برق در کشور، فضا را برای سوءاستفاده و سودجویی برخی افراد فراهم کرده است.

مصطفی رجبی مشهدی، معاون شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق، در گفتگو با خبرنگاران خاطر نشان کرد:

ایران جزء شش کشور اول استخراج کننده ار‌ز دیجیتال در دنیا است که متاسفانه عمدتا استخراج آن به صورت غیرمجاز صورت می‌گیرد.

به گفته رجبی مشهدی قیمت یارانه‌ای برق باعث سودجویی برخی افراد از حوزه استخراج ارز دیجیتال شده و سودهای کلانی را نصیب آنها کرده است.

معاون شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق در ادامه افزود: در حال حاضر در کشور ما نیروگاه‌ها می‌توانند 52 تا 53 هزار مگاوات برق تولید کنند که این رقم از میزان مصرف کشور کمتر است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

رجبی مشهدی اظهار داشت: هم‌اکنون همکاران ما به صورت تمام وقت برای تامین برق مورد نیاز کشور تلاش می‌کنند. اگر مراکز استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال وجود نداشتند، حتما میزان خاموشی‌هایی که به صورت پراکنده در ادوار مختلف رخ می‌دهد، کمتر خواهد بود یا حتی اصلا اتفاق نخواهند افتاد.

وی گفت: در حال حاضر در کشور ما 56 مرکز استخراج ار‌ز دیجیتال مجاز وجود دارد که این مراکز با افزایش گرما دستگاه‌های خود را خاموش کردند؛ اما به محض این که شرایط تامین برق، پایدار شد، برق مورد نیاز آن‌ها را تامین خواهیم کرد.

رجبی مشهدی در ادامه توضیح داد: تاکنون حدود 5 هزار مرکز استخراج ارز دیجیتال غیرقانونی در کشور کشف شده است که مصرف برق دستگاه‌های ماینر آن‌ها به 606 مگاوات می‌رسد.

خرید و فروش بیت کوین بدون کارمزد

معاون شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق میزان برق مصرفی مراکز استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال در کشور را بیش از 2 هزار مگاوات تخمین زد و اظهار داشت:

سه استان خراسان جنوبی، رضوی و شمالی 3 هزار و 700 تا 800 مگاوات برق مصرف می‌کنند که دو هزار مگاوات برق مصرفی مراکز استخراج ارز دیجیتال برابر با 60 درصد مصرف این سه استان پهناور است که یک پنجم تا یک ششم جغرافیای ایران را به خود اختصاص می‌دهند.

او اظهار کرد:

علی رغم اینکه امسال محدودیت جدی در تولید برق نیروگاه‌های برق آبی داشتیم، اما اگر مراکز غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال فعالیت نداشتند بیش از 80 درصد خاموشی‌ها، اعمال نمی‌شد.

در این میان علیرضا هادی، مدیرکل سرمایه‌گذاری و طرح‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن برقراری ارتباط تصویری با خبرنگاران در مورد چگونگی اخذ مجوز برای فعالیت مراکز استخراج ارز دیجیتال بیان کرد: تمام علاقه‌مندان به حوزه ارزهای دیجیتال می‌توانند از طریق سامانه بهین یاب اقدام به اخذ مجوز استخراج ار‌ز دیجیتال کنند. سهولت دریافت مجوز، فرآیندی برای کاهش مراکز غیرقانونی استخراج ار‌ز دیجیتال می‌باشد.

وی در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه توان نیروگاه‌های تولید برق کشور حدود 60 هزار مگاوات است، افزود: با وجود اینکه میزان برق مصرفی 2 هزار مگاواتی مراکز استخراج غیرمجاز ار‌ز دیجیتال را قابل قبول نیست، اما اگر چنین چیزی ممکن باشد، آنگاه مراکز استخراج غیرقانونی ارز دیجیتال در کشور کمتر از 3 درصد برق کل کشور را مصرف می‌کنند.

هادی در پایان افزود: میزان برق مصرفی مراکز استخراج قانونی ارز دیجیتال در کشور 400 مگاوات است که تا پایان شهریور ماه نیز غیرفعال خواهند بود.

رضا قربانی، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی یارانه‌ای، در مورد سازوکار مقابله با مراکز استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال خاطر نشان کرد: رفتار ما با صنعت ارز دیجیتال به گونه‌ای بوده است که این فرصت ایجاد شده را به علت کمبود برق به یک تهدید تبدیل شده است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *