سه دلیل برای اینکه قیمت اتریوم در آینده نزدیک به ۵,۰۰۰ دلار نخواهد رسید

سه دلیل برای اینکه قیمت اتریوم در آینده نزدیک به 5,000 دلار نخواهد رسید | همتاپی

ممکن است اتریوم (ETH) در کوتاه مدت صعودی باشد، اما عوامل متعددی وجود دارد که می­تواند قیمت را در محدوده فعلی ثابت نگه دارد.

از زمان حضور ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیانگذار اتریوم، در جشنواره StartmeupHK 2021، قیمت اتریوم (ETH) در مسیر نزولی قرار گرفته است.

ویتالیک در یک جلسه گفتگوی دوستانه و غیر رسمی در 27ام ماه مه، اظهار داشت که برخی کشمکش‌­های داخلی تیم باعث شده است تا مهاجرت به اثبات سهام (Proof of-Stake) به تاخیر بیفتد.

همانطور که خبرگزاری کوین ­تلگراف (Cointelegraph) قبلا گزارش کرده بود، «فاز یک» این به ­روزرسانی که مقیاس­ پذیری را از طریق شاردینگ معرفی می­‌کند، به سال 2022 موکول شده است. علاوه بر این، ماهیت غیرمتمرکز DeFi  ممکن است کاملاً سودمند نباشد، زیرا پردازش به سبک شاردینگ نیاز به انجام تراکنش‌­ها از طریق ریلی­چین (relay chain) دارد.

نمودار قیمت اتریوم/ دلار در صرافی ارز دیجیتال کوین بیس | همتاپی

نمودار قیمت اتریوم/ دلار در صرافی ارز دیجیتال کوین بیس. منبع: تریدینگ ویو

نمی‌­توان دلیل سقوط شدید قیمت اتر را از زمان اوج آن کاملا مشخص کرد، اما مطمئناً افزایش کارمزد­های گس (GAS)، انتظارات سرمایه­ گذاران را تحت تأثیر قرار داده است. با این افزایش، نه تنها مشخص شد که شبکه چقدر محدود است، بلکه معامله­ گران نیز تشویق شدند تا شبکه‌­های جایگزین مانند بایننس­ اسمارت ­چین (Binance Smart Chain –BSC) و راه­کارهای لایه دوم پالی گان (Polygon) را تجربه کنند.

متوسط 7 روزه کارمزد گس اتریوم به دلار آمریکا | همتاپی

متوسط 7 روزه کارمزد گس اتریوم به دلار آمریکا. منبع : CoinMetrics

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌­شود، یک ماه پس از اجرای ارتقاء برلین (Berlin) در 15 آوریل، میانگین کارمزد گس به 45 دلار رسید. بیشتر کاربران جامعه اتریوم بر این باورند که ارتقا برلین در کوتاه مدت تأثیر کمی داشته است؛ اما راه را برای پروتکل EIP-1559 هارد فورک لندن در 4 اوت هموار کرده است.

این مسئله یکی از 3 عاملی است که می‌تواند بر قیمت اتر در کوتاه مدت تأثیر منفی بگذارد.

تاخیر هارد فورک لندن

هارد فورک لندنِ اتریوم بخشی از نقشه راه انتشار نهایی اتریوم 2.0 در سال 2022 می‌­باشد. این به روزرسانی که ابتدا برای اواخر ژوئیه در نظر گرفته شده بود، تا 4ام ماه اوت به تعویق افتاد.

ماینرها بواسطه طرح EIP-1159 که هدف آن سوزاندن بخشی از کارمزدهای ایجاد شده در بلاک ­چین اتریوم است، بیشتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت؛ و از این رو درآمد آن­ها کاهش می‌­یابد. علاوه بر این، طرح EIP-3554 اصلاح تدریجی سختی شبکه را معرفی می‌­کند که مهاجرت به بلاک­ چین جدید اثبات سهام (Proof-of-Stake) را ترویج می‌­دهد.

از طرفی، سابقه تحویل به ­روزرسانی­‌ها نیز اطمینان لازم را برای کاربران ایجاد نمی‌­کند. اگر فقط ارتقاء جزئی صورت گیرد و تغییرات بحث برانگیزتر به تأخیر بیفتند، قیمت اتر کماکان سقوط می­‌کند، زیرا بخشی از روند صعودی فعلی بر اساس تبلیغات پیرامون هاردفورک لندن ایجاد شده است. 

خروج ماینرهای اتریوم

این بار، نگرانی اصلی در مورد مباحث فنی نیست، بلکه موضوعی اجتماعی در میان است. هنگامی که برای ماینرهای اتریوم مشخص شود که منبع درآمد آ­ن­ها به تدریج قطع می‌­شود، باید انتظار داشت که آن­ها به سمت برخی از شبکه­‌های رقیب که از مزایای شبکه برخوردارند، بروند.

حتی اگر اکثر بلاک چین‌­های قراردادهای هوشمند برای مدل اجماع اثبات سهام طراحی شده باشند، تنها برخی از پروژه­‌های  ناشناخته‌تر می‌­توانند الگوریتم خود را برای پشتیبانی از ماینینگ Ethash تغییر دهند.

تحلیلگران نباید این احتمال را که بایننس ­چین (Binance Chain) یا سولانا (Solana) می‌­توانند با استفاده از قدرت هش اضافی ناشی از خروج ماینرهای اتریوم، یک لایه امنیتی بیشتر ایجاد کنند، را نادیده بگیرند. اگرچه این سناریو بسیار بعید است، اما بدون شک این تحرکات، قیمت اتر (ETH) را تحت فشار قرار می‌­دهد. 

اپلیکیشن‌­های غیرمتمرکز چند زنجیره­‌ای

هر چه پیاده‌­سازی کامل اتریوم 2.0 مدت زمان بیشتری به طول انجامد و مدت زمان طولانی‌تری برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) کد خود را برای پشتیبانی از قابلیت پردازش موازی (shardin) ارتقا دهند، انگیزه بیشتری برای افزودن پشتیبانی مالتی چین (multi-chain) یوجود خواهد آمد.

کرو (Curve) و آوی (AAVE) ، دو پروتکل پیشرو دیفای (DeFi) با بیش­ترین ارزش کل قفل شده، پشتیبانی از بلاک­ چین­‌های دیگر به غیر از اتریوم را به شبکه‌­های خود اضافه کرده‌­اند. همچنین، بر اساس داده‌­های DeFi Llama، پالی گان (Polygon) دارای 550 میلیون دلار قرارداد کرو و آوی شامل 1.8 میلیارد دلار قرارداد می‌­باشد.

در نهایت، می‌­توان محتمل‌­ترین «قاتل اتریوم» را خود شبکه دانست، زیرا به تعویق انداختن راه حل مقیاس ­پذیری، کاربران و برنامه‌های غیرمتمرکز را به سمت راه­‌حل‌­های جایگزین سوق می‌­دهد. در همین حال، انتقال به الگوریتم اثبات سهام نیز شرایط را برای تقویت بلاک­ چین‌­های رقیب مهیا می­‌کند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *