بررسی عوامل موثر در بروز سودجویی در صنعت ماینینگ

بررسی عواملی موثر در بروز سودجویی در صنعت ماینینگ | همتاپی


مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت طی اطلاعیه‌ جدیدی اعلام کرد، این مرکز در حوزه صنعت ماینینگ هیچ‌گونه مجوزی صادر نکرده است؛ براساس این اطلاعیه همه مجوزهایی که به اسم این سازمان منتشر شده‌اند، جعلی هستند؛ اما چرا این روزها شاهد جعل مجوز در حوزه خرید و فروش دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در کشور هستیم؟ در ادامه نظرات برخی از فعالان حوزه استخراج ارزهای دیجیتال را جویا شدیم.

عامل اصلی جعل مجوزهای استخراج ارزهای دیجیتال، ضعف در اطلاع‌رسانی است

عباس آشتیانی، رئیس کمیسیون رمز ارز و بلاکچین سازمان نظام صنفی کشور، با بیان اینکه مهم‌ترین دلیل جعل مجوزهای مختلف در حوزه صنعت ماینینگ ضعف اطلاع‌رسانی و عدم آگاهی مردم در این حوزه بیان می‌باشد، خاطر نشان کرد:

افرادی که در حوزه استخراج رمز ارز در حال فعالیت هستند یا می‌خواهند فعالیت کنند، هنوز تفاوت بین پروانه بهره‌برداری و جواز تأسیس را نمی‌دانند. جواز تأسیس دال بر وجود یک هویت اقتصادی و در حال کار نیست.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

آشتیانی تاکید کرد امروز تنها مجوز راه اندازی از طرف وزارت صمت صادر می‌شود و تاکنون بیشتر از دو مجوز پروانه صادر نشده است خاطر نشان کرد: مردم با افکت‌های اقتصادی و واقعیت‌های این صنعت آشنا نیستند، از سوی دیگر چون در این شرایط به دنبال حفظ ارزش پولشان هستند، فکر می‌کنند صنعت ماینینگ می‌تواند برای آن‌ها معجزه کند. در همین راستا برخی افراد سودجو از ضعف اطلاع‌رسانی مردم سوءاستفاده می‌کنند و عده‌ای هم در دام آن‌ها می‌افتند.

وی در مورد سامانه بهین یاب گفت: سامانه بهین یاب در زمینه تمام صنایع، کار خود را به‌درستی انجام می‌دهد اما بخش خوداظهاری دستگاه‌های بلاتکلیف ماینینگ ماینرها، به‌صورت کامل راه‌اندازی نشده و در روند مجوز گیری این صنعت وقفه ایجاد شده است. این وقفه آسیب بزرگی را به ماینینگ می‌زند، چرا که عده‌ای سودجو در این شرایط به فکر ارائه مجوزهای جعلی افتاده‌اند و مردم هم به‌ دلیل ضعف اطلاعات در دام آن‌ها می‌افتند. این فعال حوزه صنعت ماینینگ از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خواست تا سریع‌تر جلسات را در زمینه تکمیل سامانه بهین‌یاب در خصوص تعیین تعرفه‌ها و… برگزار کرده و این سامانه تکمیل و فرآیند مجوزدهی انجام شود. 

آشتیانی در مورد ضررهای ضعف اطلاع‌رسانی در حوزه ماینینگ بیان کرد:

انتشار اخبار منفی به‌دلیل ضعف اطلاع‌رسانی می‌تواند منجر به برداشت‌های اشتباه نهادهای قانون‌گذار، مجریان و دیگر نهادها از این صنعت شده و به ضرر ماینینگ تمام شود، از این‌رو باید پرچم اطلاع‌رسانی را دولت به دست گرفته و برای رونق این صنعت از بخش خصوصی کمک بگیرد.

راه‌اندازی ماینینگ ارزهای دیجیتال در کشور بستر شفافی ندارد

محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران، بر این باور است که برخی از مسئولان به جای این که ‌دنبال ایجاد بستری شفاف و ایجاد مسیر آسان برای راه‌اندازی کسب و کارها باشند، با قوانین زائد و دستورالعمل‌های مشکل‌ساز بر سر راه صنعت استخراج ارزهای دیجیتال سنگ می اندازند. او در این خصوص افزود:

برای عرضه دستگاه‌های استخراج رمز ارز هنوز مسیر مشخصی در کشور موجود نیست و به‌دلیل همین نقصان، شاهد شکل‌گیری چنین مواردی هستیم. 

شرفی عامل دوم مشکلات صنعت استخراج ارز‌های دیجیتال را معضل قاچاق کالا می‌داند:

وقتی یک فناوری در کشور شکل می‌گیرد تصمیم گیران و مجریان امر باید شروع و راه‌اندازی کسب و کار را تسهیل کنند و از سوی دیگر با احترام به حقوق مردم و قانون اساسی می‌توان نتایج کم هزینه‌تر و مفیدتری به دست آورد، بنابراین بهتر است به جای تأکید بر ایجاد محدودیت به سبب واگذاری امتیازات به افرادی خاص، بر رفع موانع فعالیت مردم اقدام کنند.

شرفی معتقد است بسیاری از هزینه‌هایی که به فعالان صنعت ماینینگ تحمیل می‌شوند، به خاطر تصمیمات اشتباه است؛ بنابراین باید تصمیمات مدیران و تصمیم‌سازان کشور در مرجعی تخصصی، بی‌طرف و غیر قابل نفوذ بررسی شوند. در غیر این صورت هزینه این تصمیمات اشتباه از محل منابع ملی، اعتماد عمومی و نظام پرداخت خواهد شد. لذا تلاش برای اصلاح آن‌ها مانند آب در هاون کوبیدن است که هیچ فایده‌ای ندارد.

آخرین اخبار تحلیل قیمت بیت کوین

شرفی در ادامه بیانات خود افزود:

قاچاق کالا در حوزه صنعت ماینینگ معضلی شده است و هنوز عزم جدی برای مبارزه با آن شکل نگرفته و برخورد نامتعارف با مصرف‌کننده و صنعتگر را در صنعت ماینینگ شاهد هستیم و بانیان امر همچنان با فراغ بال در حال فعالیت هستند.

استفاده سودجوهای پیشتاز از ضعف قوانین صنعت ماینینگ

مسعود نیلی، دبیر هیأت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین، در مورد این مشکلات صنعت ماینینگ گفت:

وقتی وضعیت قانون‌گذاری شفاف نبوده و برخوردهای سلیقه‌ای با این صنعت و بحث واردات و خرید و فروش تجهیزات آن صورت می‌گیرد، افراد سودجو زودتر از دولت دست به کار می‌شوند و سعی در صید ماهی از این آب گل‌آلود می‌کنند. نقطه اوج این ناهماهنگی عدم اطلاع‌رسانی در این حوزه است که موجب می‌شود تا مصرف‌کنندگان نهایی و فناوران علاقه‌مند به هنگام ورود به این صنعت در دام آن شیادان بیفتند.

نیلی ادامه داد: برای حل هرچه سریع‌تر مشکلات فعالان این صنعت و البته حل مشکلات پیش آمده برای حاکمیت در این باره، بهترین راهکار بهره‌گیری از مشاوران علمی بخش خصوصی برای ارتقای اطلاعات و آگاهی بدنه تصمیم‌ساز این حوزه است تا با درک دقیق فرصت‌ها و تهدید‌های این صنعت بتوانند بهترین و دقیق‌ترین تصمیمات را برای این حوزه اتخاذ کنند. قطعاً انتظار از مجموعه‌ای که اطلاعات و آگاهی کافی در مورد این فناوری ندارند برای اخذ تصمیم جامع و بی‌نقص انتظار نابجایی است.

این فعال حوزه ماینینگ بر این باور است که فناوری‌های روز دنیا معمولا خیلی سریع وارد جامعه می‌شوند و به مرحله همه‌گیری می‌رسند؛ بنابراین قانون گذاری درباره آنها در کشورهایی دچار سردرگمی می‌شوند.

دبیر هیأت رئیسه کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین توضیح داد:

فناوران فعال در زمینه فناوری‌های روزآمد نیز نمی‌توانند چنین فرصت‌های طلایی را نادیده بگیرند و منتظر تصمیم‌گیری قانون‌گذار ناآگاه و کند بمانند. موضوع ارزهای دیجیتال و صنعت استخراج آن‌ها از مسائلی است که قانون‌گذار به‌دلیل نداشتن شناخت کافی به بدترین شکل نسبت به آن واکنش نشان داده است.

نبود یک سازوکار مشخص برای فعالان صنعت ماینینگ

سجاد کرمی، عضو هیأت رئیسه کارگروه استخراج رمز ارز، دلیل وجود مجوزهای تقلبی و سوءاستفاده‌های صورت گرفته در این صنعت را عدم وجود سازوکار کامل و روشن برای استخراج ارزهای دیجیتال دانست.

کرمی بیان کرد:

با توجه به شمار زیادی از فعالان این حوزه و البته ناآگاه به موارد قانونی و فنی حوزه ماینینگ، برخی افراد سودجو با هدف کلاهبرداری از افراد مشتاق، اقدام به صدور اسناد و مدارک جعلی به ‌نام سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی کرده‌اند که متأسفانه این اسناد به هیچ عنوان معتبر نبوده و تنها باعث ایجاد گرفتاری‌های بیشتر برای دارندگان آن‌ها خواهد شد.

عضو هیأت رئیسه کارگروه استخراج رمز ارز کشور تاکید کرد: وزارت صمت تا به امروز صرفاً به اعلام صنعتی شدن این حوزه و صدور جواز تأسیس بسنده کرده و حتی صدور این جواز به‌دلیل توجه نکردن به مستندات درخواست‌کننده، نتوانسته است راهکاری جامع برای این صنعت ایجاد کند.

کرمی اعتقاد دارد کسانی که برای دریافت مجوز تاسیس درخواست داده‌اند، به دلیل گیر کردن درخواستشان در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یا به‌دلیل غیرمنطقی بودن تعرفه برق موفق نشده‌اند کار خود را به اتمام برسانند. او در ادامه صحبت‌های خود اشاره کرد: تمام این موارد و حتی موضوعاتی دیگر نظیر اعلام نظر قطعی نکردن بانک‌ مرکزی نسبت به نحوه تبادل رمز ارز حاصله از استخراج باعث شده، شبهاتی در خصوص نحوه فعالیت در این صنعت ایجاد شود.

او در مورد حل این مشکل بزرگ گفت:

تنها راهکار مشخص برای حل این معضل ایجاد سازوکار‌ مشخص از مفاهیم اولیه تا مراحل اجرایی این حوزه است و همکاری و حضور شورای اجرایی فناوری اطلاعات به‌دلیل ماهیت وجودی و اعضای حاضر در آن می‌تواند این امر را تسهیل کند. گفتنی است با مسئولان بخش استخراج رمز ارز (ماینینگ) وزارت صمت درباره این اتفاق، ارتباط برقرار کردیم اما با وجود پیگیری‌ها و قولی که برای پاسخگویی داده بودند تا لحظه ارسال گزارش، پاسخی از سوی مسئولان مربوطه دریافت نکردیم.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *