بررسی مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال

بررسی مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال | همتاپی

سرمایه‌گذاران نهادی، بحران عرضه و ترس از دست دادن فرصت (FOMO) خرده فروشی همگی افزایش بی‌سابقه قیمت بیت کوین را در این روزها به دنبال داشته‌اند.

بیت کوین، بازار گاوی بی‌سابقه‌ای را در پیش گرفته است و اخیراً از مرز 40,000 دلار گذشته است.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

در 12 ماه گذشته، قیمت بیت کوین با سرعت بی‌سابقه‌ای از حدود 4,000 دلار به بیش از 40,000 دلار افزایش یافته است. همچنین از ابتدای سال 2021 نیز، قیمت بیت‌کوین بیش از یک سوم افزایش داشته است. دلایل متعددی برای افزایش قیمت روزافزون این ارز دیجیتال وجود داشته که تفاوت فاحشی با رالی بزرگ سال 2017 دارد.

سام بانکمن فرید (Sam Bankman-Fried)، مدیرعامل صرافی رمزارز FTX، اظهار داشت:

برخلاف رشد قیمت سال 2017 که ناشی از افزایش جهانی خرده فروشی بود، امسال موسسات به حوزه رمزارزها وارد شدند. به طوری که شرکت‌های سهامی عام، ده‌ها میلیارد دلار بیت کوین خریداری کردند.

هجوم سرمایه‌گذاران سازمانی بیت کوین از زمانی آغاز شد که شرکت هوش تجاری مایکرواستراتژی از ماه اوت تا سپتامبر 2020 (MicroStrategy) بیش از 400 میلیون دلار بیت کوین خریداری کرد.

به دنبال آن، نیز جک دورسی (Dorsey Jack)، مدیرعامل شرکت اسکوئر، در ماه اکتبر 50 میلیون دلار بیت کوین خریداری کرد. در زمان نگارش این مقاله، کل دارایی بیت کوین هر شرکت، به ترتیب، ارزش تقریبی برابر با 2.8 میلیارد دلار و 188 میلیون دلار را نشان می‌دهد که هر دو شرکت به طور قابل توجهی به خرید بیت کوین پرداخته‌اند.

همچنین، خرید بیت کوین مورد توجه شخصیت‌های بزرگ دیگری در دنیای مالی سنتی قرار گرفت. سرمایه‌گذار میلیاردری به نام استنلی دراکنمیلر (Stanley Druckenmiller) اظهار داشت بیت کوین می‌تواند شرط‌بندی بهتری نسبت به طلا باشد. به علاوه، رائول پال (Raoul Pal)، مدیر سابق صندوق هجینگ، در نوامبر سال گذشته 75 درصد دارایی خود را به خرید بیت کوین اختصاص داده است.

اما دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت بیت کوین، فراتر از خریدهای چشمگیر برخی از افراد مشهور است. در واقع، سرمایه‌گذاران خرده فروشی هنوز هم نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کنند.

ترس از دست دادن بیت کوین

در ماه‌های اخیر، در حالی که بیت کوین سرمایه‌گذاران نهادی بسیاری را به خود جلب کرده است، اما این رمزارز توانسته است سرمایه‌گذاران خرده فروشی جدیدی را نیز به این بازار صعودی جذب کند.

ناتانیل ویتمور (Nathaniel Whittemore)، میزبان پادکست Breakdown، اظهار داشت: 

چرخه FOMO خرده فروشی مجددا آغاز می‌شود…. صرف اینکه قیمت بیت کوین بالاتر از گذشته می‌باشد، به این معنی نیست که در حال حاضر بدرستی قیمت‌گذاری نشده است.

اگرچه سرمایه‌گذاران خرد در طی رالی سال 2017، به سمت خرید بیت کوین هجوم آوردند، اما موانعی نیز در این راه وجود داشت. در آن مراحل شناسایی مشتری به کندی انجام می‌گرفت و کاربران را با مشکل مواجه می‌ساخت. همچنین، صرافی‌های بسیار کمتری، خصوصاً موارد تحت نظارت ایالات متحده، وجود داشت. با این حال، در حال حاضر خرید بیت کوین برای تازه‌واردان بسیار آسان‌تر از قبل شده است.

جف مورفی (Geoff Morphy)، مدیر بیت‌فارمز (Bitfarms) که یک شرکت استخراج بیت کوین است، اظهار داشت:

امروزه، گزینه‌های بسیار پیچیده و فنی به افراد و موسسات ارائه می‌شود که می‌تواند جایگزینی برای فروشگاه‌های سنتی ارز باشد.

شاید تاکنون قابل توجه‌ترین امکان خرید بیت کوین و ورود به این حوزه، غول پرداخت بین‌المللی پی‌پال باشد. این شرکت در نوامبر سال گذشته اعلام کرد کاربران آمریکایی می‌توانند خرید و فروش بیت کوین را در پلتفرم خود آغاز نمایند. کمتر از یک ماه بعد، 17 درصد از مشتریان پی‌پال اظهار داشتند که از جدیدترین ویژگی شرکت پی‌پال استفاده می‌کنند.

بیت کوین بدون شک در ماه‌های اخیر سرمایه‌گذاران جدیدی را به خدمت گرفته است، چرا که از راه‌های آسان‌تری نیز برای سرمایه‌گذار خرده فروشی روزمره، بهره‌مند شده است.

حرکت به سوی جریان اصلی بیت کوین باعث شده است تا در برخی از بزرگترین صرافی‌ها کاربران جدیدی به خرید بیت کوین بپردازند.

بابی زاگوتا (Bobby Zagotta)، مدیر ارشد بازرگانی کراکن، در گفتگو با دیکریپت اظهار داشت:

صرافی کراکن در ماه گذشته، با تعداد اکانت‌های ایجاد شده در یک روز، افزایش قابل توجهی را در ثبت‌نام مشتریان خود تجربه کرد که رکوردهای ثبت شده بازار گاوی سال  2017 را شکست… و همچنان شاهد گرایش افراد بیشتری به این نوع از دارایی‌های دیجیتال هستیم.

علاوه بر این، بیت کوین در بحران عرضه قرار گرفته است. همین امر شکستن رکوردها را نیز در پی داشته است.

داده‌های مرتبط با بازار گاوی بیت کوین

اگرچه بزرگترین شاخص داده برای بازار گاوی بیت کوین، افزایش تقاضا برای این ارز دیجیتال است، اما میزان عرضه موجود بیت کوین در صرافی‌ها در حال کاهش می‌باشد.

طبق اظهارات رافائل شولتزه-کرافت (Rafael Scheultze-Kraft)، مدیر ارشد فناوری گلس‌نود، در سال 2020 مقدار کل بیت کوین در صرافی‌ها 20٪ کاهش یافته است.

بررسی مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت بیت کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال

نمودار موجودی بیت کوین صرافی‌ها منتشر شده در ماه دسامبر. منبع: گلس‌نود 

کرافت در دسامبر سال 2020 در گفتگو با خبرگزاری دیکریپت اظهار داشت:

به عقیده من اگرچه بحران عرضه، قیمت را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما لزوماً مانع ورود سرمایه‌گذاران یا خریداران خرد به این حیطه نخواهد شد.

اما او این روزها اخطار می‌هد که امکان یک اصلاح قیمت وجود دارد.

در آن زمان، قیمت بیت کوین حدود 24,000 دلار بود ولی در حال حاضر در بازه 40,000 دلار در نوسان است. ( 40 درصد کمتر از قیمت فعلی بیتکوین).

با این حال، حداقل تاکنون شواهد حاکی از صحت اظهارات کرافت می‌باشد.

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *