هر آنچه که باید در مورد هارد فورک لندن اتریوم بدانید

هر آنچه که باید در مورد هارد فورک لندن اتریوم بدانید | همتاپی

در هارد فورک لندن اتریو‌م که برای ماه اوت برنامه‌ریزی شده است، کاربران و ماینرها باید منتظر چه تغییراتی باشند؟

بررسی هارد فورک لندن اتریوم بسیار حائز اهمیت است، زیرا پروپوزال‌های مهم بهبود اتریوم (EIP) از جمله موارد 1559 و 3554 در این هارد فورک اعمال خواهند شد.

البته این هاردفورک قرار بود در ماه ژوئیه برگزار شود، ولی طبق بیانیه اخیر یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم، این رویداد به 4ام ماه اوت 2021 موکول شد.

مقاله پیشنهادی: اتریوم چیست

چرا بلاک چین اتریوم نیاز به ارتقا دارد؟

بلاکچین اتریوم (Ethereum) در سال 2015 شروع بکار کرد و طی 6 سال توانست جایگاه قدرتمندی در بین کاربران پیدا کند و در حال حاضر بلاک چین اتریوم، پر مصرف‌ترین بلاک چین در دنیای رمزارزها می‌باشد.

امروزه بلاک چین اتریوم میزبان بسیاری از استیبل کوین‌هاست. همچنین توکن‌های غیرمثلی (NFT‌های) بی‌شمار و پروژه‌های دیفای (Defi) متعددی بر روی این بلاکچین راه‌اندازی شده‌اند.

لازم به ذکر است که ارز دیجیتال بومی این بلاک چین یعنی اتر (ETH) دومین ارز دیجیتال از نظر مارکت کپ می‌باشد.

در عین حال، با این جایگاه قوی، همچنان عیوبی برای الگوریتم اثبات کار (PoW) این بلاک چین وجود دارد، که شامل تراکنش‌های کند و کارمزدهای بالای غیر ضروری است. در برخی از موارد حتی کارمزد تراکنش‌های اتریوم به بیش از 1000 دلار آمریکا نیز رسیده است.

به منظور رفع این عیوب، توسعه‌دهندگان بلاک چین اتریوم تصمیم گرفتند که الگوریتم این شبکه را از اثبات کار به اثبات سهام (PoS) تغییر دهند.

با این حال این یک کار پیچیده است که قبل از عملی شدن نیاز به سال‌ها آزمون و خطا و آزمایش دارد.

تا آن زمان، توسعه‌دهندگان، الگوریتم PoW را رها نکرده و چندین هارد فورک را پیشنهاد کرده‌اند که می‌تواند عملکرد آن را بهبود بخشد.

در ابتدا هاردفورک‌های استانبول و برلین و حالا هارد فورک لندن

بعد از هارد فورک‌های استانبول (Istanbul) و برلین (Berlin)، حالا نوبت به هارد فورک لندن (London) رسیده است. نام این هارد فورک از دومین کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان در سال 2015 گرفته شده است.

این هارد فورک قرار بود در ماه ژوئیه 2021 برگزار شود که پیشرفت آن به خوبی انجام شده بود، زیرا پیش از ارائه نهایی، در چندین شبکه آزمایشی تست شده بود که آخرین آنها شبکه آزمایشی راپستن (Ropsten) بود.

با این حال، این امر به تأخیر افتاد. اوایل هفته‌ی گذشته یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم به نام تیم بیکو (Tim Beiko) اعلام کرد که انتظار می‌رود در تاریخ 4ام اوت بین ساعت 13:00 و 17:00 (به وقت جهانی) در بلوک شماره 12,965,000 این رویداد اتفاق بیفتد.

هارد فورک لندن حاوی چندین پروپوزال EIP خواهد بود که مهمترین آنها 1559 و 3554 است. همانطور هم که در EIP-1 دیدیم، هر پروپوزال باید طبق دستورالعمل‌های زیر عمل کند:

EIP باید توضیحات فنی مختصری از ویژگی‌های مختلف ارائه کند و همچنین باید علت منطقی برای هر ویژگی بیان کند. نویسنده پروپوزال EIP باید کاربران را متقاعد کند و همچنین نظرات مخالف را جمع‌آوری کند.

روش EIP-1559 برای کاهش کارمزد تراکنش‌ها تاحدی بحث برانگیز است. در واقع EIP-1559 می‌گوید به جای اینکه گس فی (کارمزد تراکنش) برای ماینر ارسال شود، دوباره به خود شبکه برگردد.

اساساً این مکانیسم جدید، کارمزد تراکنش‌ها را شدیدا کم می‌کند که باعث کاهش عرضه کلی اتر (ETH) می‌شود. البته کارمزد پایه (base fee) برای هر بلوک متغیر خواهد بود که به میزان شلوغی هر بلوک در شبکه بستگی خواهد داشت، مثلا اگر حداقل نصف ظرفیت یک بلوک پر باشد، طبیعتا کارمزدها نیز بالا می‌رود و بالعکس.

از طرف دیگر، پروپوزال EIP-3238 افزایش سختی شبکه اتریوم را در دستور کار خود قرار داده است. این ارتقا باعث می‌شود استخراج اتریوم به طور فزاینده‌ای دشوارتر شود.

هدف اصلی این است که استخراج چنان سخت شود که ماینرها چاره‌ای جز خروج از اتریوم 1.0 و ورود به اتریوم 2.0 نداشته باشند.

نمودار سختی شبکه‌ی اتریوم | همتاپی

نمودار سختی شبکه‌ی اتریوم. منبع: اتراسکن

با وجود سختی شبکه موجود، رسیدن به این هدف چندان دور از دسترس نیست. برنامه‌های اولیه نشان می‌دهد که پروپوزال EIP-3238 افزایش سختی شبکه اتریوم را تا سه ماهه دوم سال 2022 به تأخیر خواهد انداخت.

با این حال دوره بررسی نهایی پروپوزال EIP-3554 در 14 ژوئیه به پایان رسید که افزایش سختی شبکه اتریوم را تا اولین هفته‌ی ماه دسامبر 2021 به تأخیر می‌اندازد.

توسعه‌دهندگان هدف پروپوزال EIP-3554 را اینگونه توصیف می‌کنند:

تا قبل از ماه دسامبر 2021، هدف، ارتقاء هارد فورک شانگ‌های (Shanghai) و/یا ادغام با پروپوزال EIP-3238 است، که در آن زمان یا باید سختی شبکه مجدد تنظیم شود و یا به طور کلی حذف شود.

آن روی سکه…

به طور کل، ممکن است که این ارتقاءها خوب به نظر بیایند ولی لزوما تمام کاربران از این طرح‌ها راضی نیستند، مخصوصا برای پروپوزال EIP-1559.

اساساً سوزاندن کارمزد تراکنش‌ها تورم منفی بر روی دومین رمز ارز بزرگ جهان ایجاد می‌کند.

اگرچه این امر می‌تواند شانس اتریوم را برای تبدیل شدن به یک دارایی رایج با ارزش به دلیل عرضه کمتر افزایش دهد، اما باعث کاهش سود ماینرها نیز می‌شود.

در واقع استخراج اتریوم کاری پرسود است. در طول سال‌های گذشته میزان سودها حتی بیشتر نیز شده‌اند، اما بعد از هارد فورک لندن، سودها حاصل از ماین اتریوم تغییر خواهد کرد و کاربران در صورت تمایل می‌توانند به ماینرها انعام دهند.  

همانطور که انتظار می‌رفت، بسیاری از مزارع استخراج با اجرای پروپوزال EIP-1559 مخالفت کرده‌اند.

برخی نیز معتقدند اگرچه پروپوزال EIP-2656، که هدفش کاهش کارمزدها با استفاده از MODEXP است، می‌تواند امنیت شبکه را بالا ببرد، اما این امر با مشکلاتی همراه خواهد بود.

همچنین طبق گزارش اخیر کوین متریکس (CoinMetrics)، پروپوزال EIP-1559 ممکن است به هیچ وجه در کاهش کارمزدها موثر نباشد. این مشکل اساساً مربوط به توسعه‌پذیری اتریوم است و تا زمانی که ساخت و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) مبتنی بر اتریوم مدام افزایش یابد، کارمزدها بدون تغییر باقی خواهد ماند.

البته مقاله‌ی اتریوم راه‌حل دیگری برای این مسئله نیز ارائه کرده است که می‌تواند تا قطعی شدن اتریوم 2 مفید باشد.

در هر صورت، هارد فورک لندن یکی از رویدادهای مهمی است که تمامی رمز ارزها منتظر آن هستند و به احتمال زیاد تأثیر مهمی در بلاک چین اتریوم خواهد گذاشت.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *