بعد از اتریوم ۲.۰ چه اتفاقی برای ماینرهای اتریوم خواهد افتاد؟

بعد از اتریوم 2.0 چه اتفاقی برای ماینرهای اتریوم خواهد افتاد؟

شبکه‌ی اثبات سهام (proof-of-stake) که بزودی برای اتریو‌م راه اندازی می‌شود، ماینرهای اتریوم را کنار می‌زند. اما آیا این به معنای از بین رفتن آن­هاست؟

در حال حاضر اتریوم (ETH)، مانند بیت ­کوین، از یک فرآیند بسیار پرمصرف انرژی به نام «ماینینگ» (mining) برای ایجاد و توزیع کوین‌های جدید استفاده می‌کند. هزاران نفر در سطح جهان که به این رخداد کمک می­کنند، و به ماینرها معروف هستند، در مسابقه‌­ای برای حل مسائل محاسباتی و به دست آوردن ارز دیجیتال اتر (ETH)، رمزارز بومی شبکه، دستگاه­‌هایی به ارزش چندین میلیون دلار را به کار گرفته‌­اند.

اما در سال آینده، اتریوم یک به روزرسانی بزرگ خواهد داشت که اساساً نحوه عملکرد شبکه و نحوه ایجاد اتر (ETH) جدید را تغییر می‌­دهد و ماینینگ اتریوم منسوخ خواهد شد.

بنابراین ماینرهای اتریوم چه خواهند شد؟

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

نحوه‌ی اثبات در شبکه‌ی اتریوم

هنگامی که وایت پیپر بیت ­کوین (BTC) در سال 2008 منتشر شد، برای ارسال پول به طور امن یک مفهوم رمزنگاری به نام اثبات کار (proof-of-work) به عنوان راهی برای ایجاد یک شبکه غیر متمرکز بکار گرفته شد.

بلاکچین اتریوم که در سال 2015 راه‌اندازی شد، از همین پروتکل اجماع استفاده کرد. به طور خلاصه، با استفاده از این روش می‌توان از توافق کامپیوترها در تراکنش­‌ها و وضعیت پایگاه داده در هر زمانی اطمینان حاصل کرد. این روش، شبکه را از حملاتی که ممکن است موجب خرج شدن چندین باره‌­ی وجوه شوند، محافظت می‌­کند.

در حالی که اثبات کار یک الگوریتم است، اما بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) توضیح می‌­دهد، ماینینگ کاری است که انجام می‌شود. ماینینگ یک کار است که عمل افزودن بلوک‌­های معتبر به زنجیره (Blockchain) را شامل می‌شود. این کار که با استفاده از قدرت محاسباتی انجام می‌شود، برق زیادی مصرف کرده و دائما انتقادهایی علیه رمزارزها از طرف دوستداران محیط زیست مطرح می‌­شود.

توسعه‌­دهندگان اصلی اتریوم در حال کار بر روی تغییر پروتکل اجماع شبکه از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) هستند که به برق بسیار کمتری نیاز دارد و در عین حال امکان انجام تراکنش در مقیاس بسیار بزرگتری را نیز فراهم می‌­کند. این شبکه اتریوم 2.0 نامیده می‌­شود. در این شبکه امنیت از طریق افرادی که توکن‌­های خود را گرو می‌­گذارند، حفظ می‌شود. با این کار حملات دفع خواهد شد، زیرا سپرده­‌های افراد خرابکار گرفته خواهد می‌شود.

به گفته تیم بیکو (Tim Beiko)، توسعه‌­دهنده‌ی هسته اتریوم، هنگامی که زنجیره‌ی اثبات کار فعلی در زنجیره اثبات سهام  ادغام شود و اتریوم 2.0 به صورت جدی آغاز می‌شود. احتمال می‌رود این امر قبل از پایان امسال انجام شود. در این صورت، ماینینگ به طور موثر قطع خواهد شد. بیکو به خبرگزاری دیکریپت (Decrypt) گفت:

ماینرها باید تصمیم بگیرند که قبل از آن زمان خارج شوند.

اما، بعد از آن ماینرها کجا خواهند رفت؟

ادغام در شبکه‌ی اتریوم

مایکل کارتر (Michael Carter)، استخراج‌کننده رمزارزها و صاحب کانال BitsBeTrippin در یوتیوب، کاهش گسترده ماینینگ را قبل از «ادغام» پیش ­بینی نمی‌­کند.

او با توجه به یک سری مسائل و محاسبات، سوددهی ماینینگ اتریوم را طی ماه­‌های آینده در 10 سناریوی مختلف (از جمله قیمت بالا و حجم بالا، قیمت بالا و حجم کم و غیره) مطرح کرده است. اگرچه او به طور کلی طرفدار نگرش اتریوم است، اما آماده است که اگر بلاکچین دیگری سودآورتر شد، منابع ماینینگ خود را تغییر دهد.

او عجله‌­ای برای انجام این کار ندارد. استخراج‌­کنندگانی که جریان نقدی مناسبی دارند با نگه داشتن اتر و انتظار برای بالا رفتن قیمت این ارز دیجیتال می‌­توانند بازی طولانی را انجام دهند.

او معتقد است پس از ادغام، استخراج کنندگان این بلاکچین دو انتخاب آسان دارند. وی به خبرگزاری دیکریپت (Decrypt) گفت: 

در حال حاضر به نظر می‌­رسد که رویکرد جدید، ترکیبی از اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic) و ریون کوین (Raven Coin) خواهد بود. اتریوم کلاسیک که در 22 ژوئن ارزش بازار 4.7 میلیارد دلاری داشت، زنجیره دیگری است که از یک هارد فورک شبکه اتریوم در سال 2016 بوجود آمده است. همچنین، ریون کوین با ارزش بازار 436 میلیون دلار در 22 ژوئن و قیمت فروش  0.05 دلاری، نوعی دارایی بومی شبکه برای انتقال دارایی‌های­‌ دیجیتال و غیردیجیتالی است.

هیچ یک آنها به اندازه بلاکچین اتریوم شناخته شده و مورد استفاده گسترده نیستند. البته این مسئله چندان مهم نیست، آنچه مهم است، توکن­‌های آن­ها را می‌­توان مانند اتریوم با ریگ‌­های ماینینگ ( با استفاده از واحدهای پردازش گرافیک (GPU)) استخراج کرد. با اینکه ماینرهای ای سیک (ASIC) یا مدارهای مجتمع با کاربرد خاص، از قدرت بیشتری برخوردار هستند، اما اتریوم از الگوریتمی استفاده می‌­کند که بیشتر مزیت‌­ها را بدست می‌آورد.

بنابراین، ماینرهای GPU استراتژی خروج دارند. اما طبق گفته کارتر، ماینرهای ای سیک کار سخت‌­تری پیش رو دارند. وی گفت: 

آنچه جالب خواهد بود این است که ای سیک‌ها در اتریوم همه چیز را از دست می‌­دهند […] آن­ها واقعاً نمی­‌توانند راه دیگری در پیش گیرند.

یا همانطور که یکی از کاربران ردیت (reddit) گفته است: 

آن­ها دیگر استفاده نخواهند شد.

هشدار

اما، به این دلیل که کارتر و دیگران لزوماً نمی­‌خواهند قبل از اتریوم 2.0 روند خود را تغییر دهند، به این معنی نیست که همه ماینرها از این ترتیب راضی هستند.

در ماه جولای، شبکه اتریوم بروزرسانی اساسی در پیش خواهد داشت که نحوه (و مقدار) پرداخت ماینرها را تغییر می‌­دهد. هارد فورک لندن (London Hard Fork) که شامل طرح پیشنهادی بهبود اتریوم 1559 (EIP) می‌باشد، میزان کارمزدهای پرداختی کاربران (گس) شبکه‌ی بلاک چین را خودکار می­‌کند و سپس … در شبکه سوزانده می‌شود.

کارمزد تراکنش‌های اتر دیگر به ماینرها تعلق نمی­‌گیرد، بلکه در عوض با ارسال به آدرسی که هیچ کس نمی‌­تواند به آن دسترسی پیدا کند، به خاکستر دیجیتالی (digital ash)  تبدیل می‌­شود. بنابراین ماینرها فقط اترهای تازه عرضه شده را به عنوان پاداش دریافت می‌­کنند. در حالی که طرفداران طرح EIP-1559 استدلال می‌­کنند که این به نفع همه خواهد بود، زیرا کاهش عرضه باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت می‌­شود، اما همه استخراج کنندگان اینگونه فکر نمی­‌کنند. استخرهای ماینینگ (mining pools) رقیب به نتایج مختلفی رسیده­‌اند. برخی از آنها از این طرح حمایت کرده و برخی دیگر به شدت انتقاد می‌کنند.

طرح EIP-1559 زما را به صورت غیررسمی برای ادغام تنظیم می‌­کند، همین امر باعث می‌شود که استخراج­‌کنندگانی که می‌خواهند شروع به ترک شبکه اتریوم کنند. (هِک (Heck): شبکه‌ای که به هر حال در طی چند ماه آتی ماینینگ را کنار می‌­گذارد.) اما در صورتی که شبکه را ترک کنند، برای دریافت پرداخت خوب ریسک می‌کنند.

بیکو به خبرگزاری دیکریپت گفت: 

اگر استخراج کنندگان قبل از ادغام شروع به خارج شدن کنند، فقط هش ریت پایین می­‌آید و سایر ماینرها سود بیشتری خواهند داشت.

به عبارت دیگر، با ماینینگ کمتر، دریافت اتر برای کسانی که می‌­مانند آسان‌تر خواهد شد.

با توجه به مقیاس ماینینگ، که باید توزیع شود تا شبکه ایمن بماند، این مسئله لزوماً خطری ایجاد نمی‌­کند.

بیکو می‌گوید: 

ما تا زمان ادغام به برخی از ماینرها احتیاج داریم، اما اگر آن­ها قبل از ادغام به آرامی خارج شوند، خطر امنیتی رخ نمی‌­دهد. […] به هر حال حقیقتاً، بیشتر ماینرها برای زیرساخت­‌های خود هزینه پرداخت کرده‌­اند. بنابراین، با توجه به اینکه هزینه ثابت آن­ها صرف شده، انگیزه استخراج تا آخرین بلوک را دارند.

اگرچه این امکان وجود دارد برخی از گروه­‌های ماینینگی که از سخت ­افزار قدیمی استفاده می‌کنند، با نزدیک شدن به زمان ادغام از بین بروند. اما، ویل فاکسلی از Compass Mining به دیکریپت گفت: 

بسیاری از افراد تصور می‌­کنند که یک تجمع واقعا بزرگ در قدرت ماینینگ به وجود می‌­آید که به ادغام منتهی می‌شود، زیرا آن­ها می‌­خواهند قبل از اینکه ادغام انجام شود، تا می­‌توانند اتر بگیرند؛ برای اینکه می‌دانند که ادغام باعث افزایش قیمت اتر می‌­شود.

چه کسی برای اتریوم 2.0 آماده است؟

کارتر می گوید: 

همه می‌­دانند که تغییر به اثبات سهام رخ خواهد داد.

اما برخی از افراد بیشتر از دیگران خود را آماده کرده‌­اند.

فاکسلی گفت: 

بهترین استخرهای اجرایی که دیده‌­ام … این رویداد را پیش ­بینی کرده­‌اند و در چند سال اخیر این توسعه را جدی گرفته‌­اند.

به عنوان مثال، استخر F2Pool، دومین استخر بزرگ ماینینگ اتریوم، در حال حاضر یک استخر اعتبارسنج اتریوم 2.0 ایجاد کرده است.

احتمالا استخر F2Pool نیز در ژانویه با طرح EIP-1559 موافقت کرده است. حتی با وجود کاهش پاداش‌­های بلاک، به افزایش قیمت اتر با گذشت زمان اشاره کرده است.

همچنین، جی کی (JK) از استخر F2Pool ، نوشت: 

ما قبلاً از پیامدهای عدم همراهی با کاربران و مشارکت­ کنندگان اصلی، درس گرفته‌ایم و بهای سنگینی را پرداخت کرده‌ایم. هارد فورک DAO، که مربوط به توسعه‌دهندگان کلیدی و مشارکت‌کنندگان اصلی می‌شود، باعث پیشرفت و رشد وضعیت فعلی شده‌اند.

او اشاره می‌­کند، توسعه اتریوم کلاسیک کندتر بوده است و نمی‌­خواهد دوباره عقب بماند.

استخر SparkPool، که تقریباً یک چهارم هش ریت را کنترل می‌­کند (یعنی از هر چهار بلوک می‌­تواند یکی را استخراج کند)، مخالف طرح EIP-1559 است و آن را توزیع ثروت و استبداد اکثریت می‌نامد.

همچنین، طبق گفته‌ی فاکسلی، استخر SparkPool به شدت علیه ادغام است. اما، او گفت، 

فکر نمی‌­کنم کارهای زیادی بتوانند انجام دهند. فکر می‌­کنم آن­ها این را می‌دانند.

این اساساً درست است، اما به معنای واقعی کلمه درست نیست. طبق گفته‌ی بیکو، ماینرهای اتر می‌­توانند به سادگی یک فورک از اتریوم بسازند که به اثبات سهام تبدیل نشود و «اتریوم کلاسیک 2.0» را ایجاد کنند.

به احتمال زیاد استخر SparkPool و دیگران با توجه به زمان- و پروتکل اتریوم- تغییر خواهند کرد یا عقب خواهند ماند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *