بیت کوین می‌تواند به عنوان جایگزین دلار به ارز ذخیره جهان بدل شود

بیت کوین می‌تواند به عنوان جایگزین دلار به ارز ذخیره جهان بدل شود | همتاپی

بیت کوین پیش از این با چالش‌های زیادی روبرو بود، اما به نظر می‌رسد که بازار آزاد بارها و بارها راه حل‌های ابتکاری برای آنها ایجاد می‌کند.

بیتکوین کماکان در عمل بهترین دارایی محسوب می‌شود. این رمزارز با موفقیت سخت‌گیرترین منتقدانش را راضی کرده و به پیشرفتش در پذیرش، کارآمدی و مبادله‌پذیری ادامه می‌دهد. اینکه بیتکوین تمام این موفقیت‌ها را تنها در ظرف 12 سال کسب کرده شگفت‌انگیز است. با وجود این، کابوسی از همان ابتدا بلای جان بیت کوین بوده است: سرعت.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

با افزایش ورود میلیاردها دلار پولِ سازمانی، خرد، سرمایه‌گذاری و حتی دولتی به بیت کوین، شاهد مشکلات ازدحام و اشباع ظرفیت مبادلاتی هستیم که بسیاری از افراد همیشه نگران بوده‌اند که عامل توقف رشد بیت کوین و دست‌یابی به اهداف انقلابی‌اش شود. علیرغم این موضوع و رشد دیگر ارزهای دیجیتال و مشکلات مقیاس‌پذیری، بیتکوین به رشد و موفقیتش ادامه خواهد داد و به زودی تبدیل به ارز ذخیره اقتصاد جهانی خواهد شد. اما چگونه؟ به کمک شبکه لایتنینگ (Lightning Network).

مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین

اگر یک شبکه بلاکچین نتواند متناسب با تقاضای جهانی عمل کند، در پذیرش همگانی شکست خواهد خورد. اقدامات متفاوتی برای حل مشکل مقیاس‌پذیری وجود دارند، اما رایج‌ترین‌شان توانش زمانی یا تعداد تبادل بر ثانیه (TPS) است. برای مثال، شبکه ویزا کارت قادر به انجام 24,000 تراکنش در ثانیه است؛ گرچه در عمل حدود 1,700 تراکنش در ثانیه این ظرفیت استفاده می‌شود.

اما این عدد برای بیت کوین حدود چهار یا پنج تراکنش در ثانیه است. در واقع بیت‌کوین به شدت کم‌سرعت است. این ضعف بیت کوین یکی از عوامل ظهور رمزارزهای دیگر همچون کاردانو (Cardano)، نانو (Nano) و سولانا (Solana) است. این ارزهای دیجیتال از سرعت تبادل بالاتری نسبت به بیت‌کوین برخوردارند.

بسیاری از کاربران بیت کوین ادعا می‌کنند که سرعت هدف اصلی این رمز ارز اولیه نمی‌باشد و اهداف اصلی این ارز دیجیتال، ذخیره‌ی ارزش و روشی برای مقابله با تورم است. اینکه نیاز اساسی به حفظ سرمایه در برابر نوسانات پول دولتی و تورم وجود دارد غیرقابل‌انکار است، اما به‌هرحال طرفداران اصلی بیت کوین انتظار دارند که این رمزارز اهداف و وعده‌های مربوط به تبادل فردبه‌فردی که بنیان‌گذار بیتکوین، ساتوشی ناکاموتو، در نظر داشته است برآورده کند. 

بیت کوین چگونه قادر به برآورده کردن لازمه‌های مبادلاتی یک ارز جهانی خواهد شد؟

هاردفورک بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash) یکی از راه‌حل‌های بالقوه معضل مقیاس‌پذیری بود. این رمز ارز با افزایش اندازه بلاک، تراکنش‌های بیشتری را در یک بلاک جا می‌دهد. با این حال، در عمل بیت کوین کش تنها توانست تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه را به‌اندازه 116 تراکنش افزایش دهد. اینجاست که شبکه لایتنینگ (Lightning Network) وارد عمل شد.

روش کار شبکه‌ی لایتنینگ این‌گونه است که بار ظرفیتی زیادی را از دوش شبکه بلاک چین بیت کوین برداشته و به لایه دومی از کانال‌های پرداختی برده است. معضلات مقیاس‌پذیری بیت‌کوین ناشی از این واقعیت است که هر مبادله بایستی در تمام شبکه پخش شده و در شبکه بلاک چین اصلی بیت کوین وجود داشته باشد. اما با به‌کارگیری شبکه لایتنینگ، دو کاربر می‌توانند کانال پرداختی را بین خود راه‌اندازی کنند که امکان تبادل لحظه‌ای و فوری را فراهم می‌کند.

تراکنش‌ها زمانی در کل شبکه پخش می‌شوند که کاربران کانالی را باز کرده یا می‌بندند. جادوی اصلی لایتنینگ در این واقعیت نهفته است که برای انجام تراکنش با فرد دیگری لازم نیست که کانالی راه‌اندازی کنید. شبکه به صورت هوشمند خود از مسیر کانال‌های موجود ارز را از فرستنده به گیرنده انتقال می‌دهد.

فرض کنید آلیس و باب ازیک‌طرف و باب و چارلی از طرف دیگر کانالی دارند. حال آلیس و چارلی می‌توانند از مسیر دوست مشترکشان باب، با یکدیگر مبادله انجام دهند. بدین ترتیب، 4.5 تراکنش در ثانیه به میلیاردها تراکنش افزایش می‌یابد. حال اهداف اولیه ساتوشی برای بیتکوین محتمل می‌شود؛ چراکه بیت کوین می‌تواند به ارز دیجیتال قابل‌استفاده در مبادلات روزمره بدل شود.

انجام تراکنش با استفاده از شبکه‌ی لایتنینگ به‌صورت تصاعدی افزایش‌یافته است. حدود 13,000 نود (node) و 60 میلیون دلار بیتکوین در آن معامله‌شده و بهترین راه‌حل مقیاس‌پذیری را برای کشورهایی مثل السالوادور، ویتنام، فیلیپین و کشورهای دیگری که نیازمند جایگزینی برای ارز ملی‌شان هستند، ارائه می‌دهد. به نظر می‌رسد که شبکه‌ی لایتنینگ توجه رسانه‌های تراز اولی چون توییتر را نیز به خود جلب کرده است. توییتر در حال را‌ه‌اندازی پروتکل‌های لایتنینگ در شبکه‌ی خود می‌باشد.

با وجود اینکه شبکه‌ی لایتنینگ روز‌به‌روز گسترده‌تر و محبوب‌تر می‌شود، کماکان موانع دیگری در مسیر تبدیل‌شدن بیت کوین به ارز ذخیره جهانی وجود دارند. از زمانی که رئیس‌جمهور نیکسون (Nixon) در سال 1971 دلار را جدا و مستقل از نرخ طلا اعلام کرد، دلار آمریکا درگیر تورم شد و اکنون سالانه حدود 4 درصد ارزشش کاهش می‌یابد. در واقع، هر ارز فیزیکی مانند دلار لاجرم دچار تورم می‌شود، اما ظهور و رشد ارزهای دیجیتال همچون بیتکوین، راه‌حلی مقاوم در برابر چنین تورمی ارائه می‌کنند. 

بیت‌کوین پادشاه رمزارزها

با رشد پذیرش شبکه‌ی لایتنینگ، مبادلات بیت کوین، رویای ساتوشی ناکاموتو را، مبنی بر تبدیل بیت کوین به ارز رایج سرمایه‌گذاری و مبادلات، برآورده می‌کند. تاکنون دیدیم که دلایل متعددی برای تبدیل بیتکوین به ارز رایج جهانی وجود دارد. بیتکوین عموماً اولین گزینه‌ایست که به ذهن تازه‌واردان جهان رمزارزها می‌رسد.

همچنین، بیت‌کوین شناخته شده‌ترین، مورد توجه‌ترین و رایج‌ترین ارز رمزنگاری شده در جهان است که تقریباً در تمام صرافی‌های متمرکز، غیرمتمرکز (DEX) و دیفای (DeFi) در دسترس است. حال با وجود شبکه‌ی مبادلاتی پرسرعتی همچون لایتنینگ، بیت کوین در آینده نزدیک می‌تواند به ارز ذخیره رایج جهانی بدل شود. 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش لایت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *