در سال ۲۰۲۰، بیت کوین دیگر پرمصرف‌­ترین رمز ارز جهان نیست

در سال 2020، بیت کوین دیگر پرمصرف‌­ترین رمزارز جهان نیست | همتاپی

شاید بیت کوین اولین رمز ارز و دارای بیشترین ارزش بازار باشد، اما از نظر حجم معاملات، تتر از این ارز دیجیتال پیشی گرفته است. همچنین حجم معاملات تتر از اتریوم (ETH) و ریپل ([XRP) نیز بیشتر است.

وقتی صحبت از رمز ارزها می‌شود، بدون شک بیت کوین (BTC) اولین موردی است که به ذهن انسان خطور می‌­کند. بیتکوین نه تنها اولین رمزارز است، بلکه از نظر سرمایه بازاری بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین رمز ارز محسوب می‌شود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

با این وجود، بیت‌کوین پرمصرف‌­ترین رمز ارز نیست. این افتخار متعلق به استیبل کوین تتر (USDT) با پشتوانه دلار است. طبق گزارشات کوین‌مارکت‌کپ (CoinMarketCap)، حجم معاملات تتر تقریباً به اندازه مجموع سه رمز ارز محبوب بعدی یعنی بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و ریپل (XRP) می‌­باشد.

این استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا به عنوان توکن در بیش از نیمی از بلاک چین‌­های مختلف از جمله اُمنی (Omni)، اتریوم (Ethereum )، ایاس (EOS)، لیکوئید (Liquid) و الگورند (Algorand) در دسترس می‌باشد. عملاً این رمز ارز پایدار به هر گوشه‌ای از دنیای رمز ارزها راه یافته است.

اکنون، با توجه به اینکه Tether در هر ماه بیش از قبل عرضه می‌­شود، اما در حال حاضر به وضعیت فعلی پلتفرم این استیبل ­کوین با سابقه نگاهی می­‌اندازیم.

وضعیت فعلی تتر  

Tether ادعا می‌­کند که هر واحد USDT با معادل پول نقد دلار پشتیبانی می‌­شود.

هنگامی که Tether در ژوئیه 2014 برای اولین بار راه‌اندازی شد، بلافاصله با انتقاداتی روبرو گردید. بیشتر آنها بر این موضوع تاکید داشتند که آیا کل تتر در گردش، با دلار آمریکا پشتیبانی می‌­شود. به عبارت دیگر آیا به ازای هر تتر یک دلار آمریکا در خزانه این شرکت وجود دارد؟

تا نوامبر 2020، هنوز ثابت نشده است که این استیبل ­کوین، کسری ذخایر دارد یا نه. در سال 2019،  شرکت تتر در اسناد دادگاه اعتراف کرد که استیبل­ کوین آن 74٪ با پول نقد و بقیه آن با معادل‌های نقدی پشتیبانی می‌­شود. اگرچه وب سایت Tether اعلام کرده است که ذخایر این استیبل کوین شامل مطالبات دریافتی از وام‌­های Tether به اشخاص ثالث می‌باشد.

این مطالبات ممکن است شامل بخش باقیمانده بدهی 700 میلیون دلاری صرافی بیتفینکس (Bitfinex) به شرکت Tether باشد که از سال 2019 با پرداخت 100 میلیون دلار، بخشی از آن را پرداخت کرده است. این موضوع که آیا این بدهی قابل پرداخت است یا خیر، هنوز جای بحث دارد. اما شرکت Tether موفق شده است که پایه دلار خود را در همه شرایط حفظ کند و همچنان یکی از پایدارترین استیبل­ کوین‌های USD باشد.

از سال 2017، این استیبل‌ کوین درگیر یک شکایت جمعی است که شرکت Tether را به عنوان نوعی کلاهبرداری و پولشویی جزیی توصیف می‌­کند. در این شکایت عنوان شده است که شرکت اصلی تتر به نام iFinex در تلاش است از سرمایه‌­گذاران کلاهبرداری کرده و بازار را دستکاری کند.

آخرین وضعیت این پرونده، درخواست انصراف در سپتامبر 2020 بود. زیرا شاکیان هنوز هیچ مدرک واقعی در اثبات ادعاهای خود ارائه نکرده‌اند.

رشد Tether در سال 2020

علی رغم این مشکل، شرکت تتر در سال 2020 نه تنها از نظر حجم معاملات، بلکه از لحاظ ارزش بازار نیز به رشد سرسام‌آوری دست یافته است.

مدیرعامل Bithumb Global، خاویر سیم (Javier Sim)، به خبرگزاری دیکریپت گفت:

به نظر می‌­­رسد نگرانی‌­ها در مورد تتر در حال کاهش است. و صرافی­‌هایی که قبلاً از USDT فاصله گرفته بودند، مانند FTX، اکنون تتر را در میان جفت ارزهای معاملاتی خود قرار داده‌اند.

از آغاز سال 2020، تعداد تترهای در گردش رشد چشمگیری داشته است. در ابتدای سال، ارزش بازار تتر 4.1 میلیارد دلار بود. این رقم تاکنون تقریباً پنج برابر شده است. اکنون تتر بالاترین ارزش بازاری خود، حدودا  20 میلیارد دلار، را دارا می‌باشد.

در این مدت، حجم متوسط معاملات این رمز ارز پایدار نیز به شدت افزایش یافته است. بین ژانویه و نوامبر سال 2020، حجم معاملات تتر بیش از دو برابر شد و توانست جایگاه بیشترین رمز ارز معامله شده را تثبیت کند.

دلایل رشد تتر چیست؟ 

چند دلیل اصلی برای رشد تتر وجود دارد. اولین دلیل این است که تتر در آسیا بسیار محبوب می­‌باشد. طبق گزارش چینالیسیس (Chainalysis) در اوت 2020، تتر 33 درصد از کل ارزش معاملات درون زنجیره‌ای را در کشور چین تشکیل می‌­دهد. این رقم تقریبا برابر است با دو برابر معاملاتی که در آمریکای شمالی انجام می‌شود (17 درصد). به این دلیل که علی رغم تمام ممنوعیت‌­های چین برای مبادله یوان با رمز ارزها، تتر کماکان یکی از محبوب‌­ترین رمز ارزها برای معاملات OTC از طریق کارگزاران و سایر روش‌های دیگر است.

 تتر 93 درصد از کل میزان استیبل‌­کوین جا‌به‌­جا شده در شرق آسیا را تشکیل می­‌دهد | همتاپی

 تتر 93 درصد از کل میزان استیبل‌­کوین جا‌به‌­جا شده در شرق آسیا را تشکیل می­‌دهد. منبع: Chainalysis

در گزارش ژوئن 2020، شرکت سینو کپیتال (Sino Capital) آمده است:

USDT روش بسیار محبوبی برای ورود سرمایه‌­گذاران رمز ارز چینی به بازار می‌باشد. در بیشتر صرافی­‌ها با استفاده از این ارز طیف وسیعی از معاملات OTC ارائه می‌­شود.

مدیر عامل این شرکت، متیو گراهام (Matthew Graham) به خبرگزاری دیکریپت گفت:

معاملات OTC مخصوصا با USDT، یک راز آشکار در چین است.

علاوه بر این، در پنجشنبه سیاه مارس 2020، هنگامی که اکثریت قریب به اتفاق رمز ارزها در یکی از بزرگترین فروش‌­های اخیر تاریخ سقوط کردند، تتر افزایش سود چشمگیری را مشاهده کرد. در حالی که افراد و شرکت‌ها به دنبال خروج از موقعیت­‌های ناپایدار خود بودند، تقاضا برای تتر افزایش یافت. و تا امروز نیز ادامه داشته است، زیرا معامله‌­گران از آن برای جلوگیری از نوسانات استفاده می‌­کنند.

الکس الکساندروف (Alex Alexandrov)، مدیرعامل شرکت‌ Velas و بنیان‌گذار CoinPayments، در این باره می‌گوید:

به عبارت ساده، یک بحران نقدینگی در مشتقات ارزی وجود داشت به دنبال آن تقاضا برای استیبل‌­کوین­‌ها ایجاد شد …. عرضه تتر توسط چندین پروژه برتر پشتیبانی شده است که دارای سرعت پردازش بلاک چین بسیار سریع هستند. این موضوع دقیقا چیزی است که بنفع USDT است. زیرا آن­ها توکن‌­های خود را در طیف گسترده‌­ای از بلاک چین­‌ها فراهم آورده‌اند و استفاده از  آن را برای همه قابل دسترس کرده‌اند.

رقبای تتر

به غیر از تتر، تعداد انگشت‌شماری استیبل‌­کوین‌ با پشتوانه USD وجود دارد. همچنین برخی از استیبل‌کوین‌ها با دلار آمریکا مرتبط هستند اما توسط دارایی‌­های دیگر پشتیبانی می‌­شوند. با این حال، هیچ کدام از آنها نتوانستند موفقیت تتر را کسب کنند. در عوض بسیاری از آن­ها در سایر حوزه­‌های کلیدی از این رمزارز پیشی گرفته‌­اند.

یو‌اس‌‌دی کوین (USDC) دلار دیجیتالی است سریع‌ترین رشد را داشته و کاملاً پشتوانه‌های آن ذخیره شده‌اند. | همتاپی

یو‌اس‌‌دی کوین (USDC) دلار دیجیتالی است سریع‌ترین رشد را داشته و کاملاً پشتوانه‌های آن ذخیره شده‌اند. منبع: Circle

به عنوان مثال، یو‌اس‌‌دی کوین (USDC)، از ابتدای سال 2020، توانست عرضه در گردش خود را شش برابر کند. یا در مدت زمان مشابه ارزش سرمایه بایننس یو‌اس‌دی (BUSD)، از 17 میلیون دلار به 670 میلیون دلار  رسیده است. این امر ناشی از آن است که بخش عمده­‌ای از آ­ن­ها به سرعت در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده می‌شوند.

در حال حاضر، USDC محبوب‌­ترین استیبل‌­کوین برای برنامه­‌های کاربردی دیفای است و پس از آن استیبل کوین دای (DAI) با پشتوانه‌­ی اتریوم قرار دارد. از طرف دیگر، با توجه به کل ارزش قفل شده در برنامه­‌های DeFi، تتر سومین استیبل‌­کوین پر مصرف در این حوزه می‌باشد.

در ماه‌­های اخیر تعدادی از استیبل‌­کوین‌­های USD با محوریت DeFi نیز به وجود آمده‌­اند، از جمله استیبل ­کوین CHIP توسط BXTB تولید و با سایر استیبل‌­کوین­‌ها (مانند تتر) پشتیبانی می‌­شود و همچنین استیبل‌­کوین USDX. هر دو این استیبل کوین‌ها به طور مستقیم توسط کاربران DeFi استفاده می‌شوند و تتر در این زمینه بیشتر به چالش کشیده می‌­شود.

هنگامی که تتر با مسائل چالش­‌‌برانگیز روبرو می‌شود، اعتبار سنجی، یکی از مفاهیم گسترده‌­ استیبل‌­کوین‌­ها می‌باشد. خاویر سیم (Javier Sim) می‌گوید تقاضا برای استیبل­‌کوین­‌ها با رشد متناسب بازار سایر استیبل­‌کوین‌­های وابسته به ایالات متحده مانند Binance USD تأیید می‌­شود.

سایر استیبل‌­کوین­‌ها، تنها رقبایی نیستند که تتر با آن­ها روبرو است. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در این زمینه نیز حضور دارند.

دولت­‌ها و نهادهای نظارتی نیز توجه خود را به استیبل­‌کوین­‌ها معطوف کرده­‌اند. در نوامبر سال 2020 ، وزیر دارایی انگلیس در توییتر خود نوشت:

ارزهای جدیدی که به طور خصوصی منتشر می‌شوند مثل استیبل‌­کوین‌­ها، از استانداردهای بالایی برخوردار هستند که ما از دیگر روش‌‌های پرداخت نیز چنین انتظاراتی داریم.

در ایالات متحده، لایحه پیشنهادی کنگره، ناشران استیبل‌­کوین را ملزم می‌­داند که منشور بانکی را رعایت کنند و از فدرال رزرو، FDIC و سایر آژانس‌ها تاییدات لازم را دریافت نمایند. نام این لایحه، قانون استیبل (STABLE) می‌باشد که مخفف «Stablecoin Tethering and Bank Licensing Enforcement Act» است. به نظر می‌رسد این موضوع کاوشی نه چندان پنهان در تتر باشد.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *