وضعیت داده‌های روی زنجیره و تحلیل بازار بیت کوین در هفته اول خرداد

وضعیت داده‌های روی زنجیره و تحلیل بازار بیت کوین در هفته اول خرداد

بازار بیت کوین با بیش از 50 درصد افت قیمت و زیان‌های تاریخی کاربران این بازار، یک خسارت بزرگ را تجربه کرد.

اخیرا، بازار بیتکوین از مارس 2020، بیشترین ضرر و زیان تاریخ خود را تجربه کرده است. تراکنش‌های این بازار با بیش از 47 درصد کاهش، از بالاترین قیمت هفتگی یعنی 59,463 دلار به پایین‌ترین قیمت خود یعنی 31,327 دلار رسید.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

در حال حاضر، این کندل هفتگی بزرگترین کندل این محدوده قیمت در طول تاریخ است (طول این کندل بزرگ 28,136 دلار ‌می‌باشد).

نمودار قیمت بیت کوین. منبع: گلسنود

نمودار قیمت بیت کوین. منبع: گلسنود

حرکت قیمت (پرایس اکشن) به شدت تحت تأثیر چیزی به نام FUD یا ترس است. این ترس شامل موارد مهمی است که @nlw در توییتر خود به طور خلاصه آنها را آورده است. این کاهش شدید قیمت به قدری شدید بود که این سوال را در ذهن بسیاری ایجاد کرد که آیا بازار صعودی سال 2021 همچنان ادامه خواهد داشت یا خیر؟ این هفته به بررسی میزان اصلاح و پاسخ‌های گوناگونی که در زنجیره وجود دارد، خواهیم پرداخت.

ناتانیل ویتمور (Nathaniel Whittemore) در 19 ماه مه در توییتر خود ترس‌ها را اینگونه دسته‌بندی کرد: 

ترس ناشی از انرژی توسط ایلان ماسک.

ترس از ظهور مجدد تتر.

ترس از تحریم چین.

ترس‌های نظارتی.

به جنگ با آنها خوش آمدید.

افت قیمت بیت کوین، بزرگترین تسلیم تاریخ 

میزان ضرر و زیان موجود در این هفته، همه وقایع قبلی تسلیم (capitulation) از جمله مارس 2020، نوامبر 2018 و کاهش شدید قیمت در آخرین بازار صعودی ژانویه-فوریه 2018، را تحت الشعاع قرار داده و آنها را محو کرده است.

نمودار زیر نشان‌دهنده ارزش دلاری ضرر و زیان حاصل از کوین‌های مصرف شده می‌باشد و همچنین نشان می‌دهد که بیشترین ضرر در تاریخ 19 مه، 4.53 میلیارد دلار بوده است. ضرر فعلی از ضررهای قبلی، مارس 2020 و فوریه / آوریل 2021 بیشتر بوده و تقریبا به بیش از 300 درصد رسیده است و همچنین بیشترین ضرر 14.2 میلیارد دلاری هفتگی اتفاق افتاده است.

نمودار ضررهای تحقق یافته با افت قیمت بیت کوین. منبع: گلسنود

نمودار ضررهای تحقق یافته با افت قیمت بیت کوین. منبع: گلسنود

با توجه به کوین‌های سودآوری که خرج شده‌اند، این رویداد تسلیم هنوز هم بزرگترین ضرر تحقق یافته با یک حاشیه قابل توجه است.  در 19ام ماه مه، بیش از 2.56 میلیارد دلار ضرر برآورد شده است. این مقدار 185 درصد بیشتر از زیان ناشی از ترس کووید-19 در ماه مارس 2020 است. نمودار زیر نشان می‌دهد که این تسلیم، پس از یک دوره قوی از دریافت سود خالص (جهش‌های سبز رنگ) به وجود آمده است، بنابراین می‌توان آن را یک عکس العمل برابر اما در جهت مخالف در نظر گرفت.

در این نمودار مشاهده می‌کنیم که بخش بزرگی از بازار، با این اتفاق غافلگیر شدند.

نمودار سود و زیان خالص تحقق یافته. منبع: گلسنود

نمودار سود و زیان خالص تحقق یافته. منبع: گلسنود

این ضررهای خالص در بازار منجر به کاهش سرمایه شده است، زیرا بیت کوین‌هایی که با قیمت بالاتر خریداری شده‌اند، دچار کاهش قیمت شده‌اند. سرمایه مورد نظر این هفته، از بالاترین میزان خود یعنی 377 میلیارد دلار، 7 میلیارد دلار کاهش (1.8- درصد) داشته است.

نمودار کاهش سرمایه. منبع: گلسنود

نمودار کاهش سرمایه. منبع: گلسنود

با مشاهده‌ی کاربران منحصر به فردی که اکنون در این بازار در سود هستند، می‌توان دریافت که ترس (FUD) فعلی،  تعداد آنها را به 76٪ کاهش داده است. این بدان معنی است که 24 درصد از کل کاربران بازار در حال حاضر تراکنش‌های خرج نشده دارند. بازار صعودی فعلی را، می‌توان با سه دوره قبلی در سال‌های 2011، 2013 و 2016 مقایسه کرد. همچنین، این معیار نسبت افرادی که با مبالغ بالاتر بیت کوین خریده‌اند و افرادی که از روی ترس دست به فروش بیت کوین‌های خود زده‌اند را نیز نشان می‌دهد.  

نمودار کاربرانی که در سود هستند. منبع: گلسنود

نمودار کاربرانی که در سود هستند. منبع: گلسنود

تجزیه و تحلیل فروشندگان بیت کوین

سه گروه اصلی از شرکت‌ها هستند که احتمالا اقدام به فروش بیت کوین‌های خود می‌کنند:

  1.     افرادی که دچار ضرر شده‌اند که احتمالا در 3 تا 4 ماه اخیر بیت کوین خریده‌اند.
  2.     افاردی که سود کرده‌اند، و معتقدند که بالاترین قیمت بیت کوین اتفاق افتاده است. 
  3.     ماینرهایی که برای تأمین هزینه‌ها، می‌بایست بیت کوین‌های خود را بفروشند یا به دلیل مقررات جدید چین، مجبور به فروش شده‌اند.

تردیدی وجود ندارد که بخش عمده‌ای از فروش‌های اخیر بیت کوین، توسط دارندگان کوتاه مدت و کسانی که در 6 ماه گذشته بیت کوین خریداری کرده‌اند، انجام شده است. در بازه‌های زمانی که برای فروش در نظر گرفته شده است نشان می‌دهند که به طور خاص بازه‌های 1-3 ماه و 3-6 ماه فروش بیشتری نسبت به فروش‌های معمول و مواقع فوری صورت گرفته است.

نمودار فروش بیت کوین با توجه به مدت زمان خرید بیت کوین. منبع: گلسنود

نمودار فروش بیت کوین با توجه به مدت زمان خرید بیت کوین. منبع: گلسنود

اگر این را با فروش سرمایه گذاران بلندمدت، به ویژه کسانی که بیت کوین‌های 1 ساله تا 3 ساله دارند (خریداران چرخه‌های قبلی) مقایسه کنیم، برعکس آن را می‌بینیم. در واقع دارندگان کوین‌های 1 ساله تا 3 ساله، کوین‌های خود را خیلی قبل‌تر فروخته‌اند. احتمالا به دلیل عملکرد خوب اتریوم در آن زمان سرمایه در گردش خود را به اتریوم تبدیل کرده‌ بودند.

با این حال، در طی این تسلیم و فروش، فروش بیت کوین‌های 1-3 ساله به طور قابل توجهی کمتر و در کل فعالیت آنها کمتر شده است. این امر نشان می‌دهد که افراد قدیمی و حرفه‌ای، بخاطر ترس دست به فروش بیت کوین‌های خود نمی‌زنند و برای خارج شدن عجله‌ای ندارند. 

نمودار دارندگان بیت کوین. منبع: گلس‌نود

نمودار دارندگان بیت کوین. منبع: گلس‌نود

یک سوال مهم دیگر این است که میزان ضرر و زیان‌های تحقق نیافته چقدر است، یا به عبارت دیگر، چند کوین دیگر ممکن است بخاطر ترس و وحشت، فروخته شود؟ برای پاسخ به این سوال می‌بایست معیار خسارات نسبی تحقق نیافته (Relative Unrealised Losses) را که نسبت بین ارزش کل سرمایه نامشخص و سرمایه فعلی بازار است را بررسی کنیم.

با استفاده از این معیار، می‌توان دید که حدود 9.0 تا 9.5 درصد از سرمایه فعلی بازار (700 میلیارد دلار) به صورت ضرر غیرواقعی است و حدودا برابر با 65 میلیارد دلار می‌باشد . علی رغم اینکه این اتفاق یک تسلیم است، و کاملا به میزان بازار بستگی دارد، اما ارزش موقعیت‌های نامشخص نسبتاً کم است.  این اتفاق را می‌توان با خسارات و ضررهای نسبی تحقق نیافته 44 درصد در مارس 2020 و  114 درصد در نوامبر 2018 مقایسه کرد.

توجه داشته باشید که قبل از فروش‌های عظیم و فوری، بیت کوین‌ها با مبالغ بالاتری خریداری شده‌اند و اساساً در یک بازار با سرمایه‌ی بیشتر، دارای «ذخیره ارزش» بوده‌اند. پس از فروش‌های عظیم و فوری، سرمایه‌ی جدید کل بازار کمتر خواهد بود و بنابراین، می‌توان بیش از 100% زیان نسبی تحقق نیافته داشت.

نمودار ضررهای نسبی تحقق نیافته. منبع: گلس نود

نمودار ضررهای نسبی تحقق نیافته. منبع: گلس نود

در کل بازار، معیار سود و ضرر خالص تحقق نیافته کمتر از 0.5 است و این امر نشان می‌دهد در مجموع 50 درصد از کل بیت کوین‌های بازار در سود می‌باشد. این سطح در سه دوره صعودی قبلی سطح حمایت بوده است و در واقع این اولین بار در بازار سال 2021 است.

نمودار سود و زیان خالص تحقق نیافته (NUPL). منبع: گلسنود 

نمودار سود و زیان خالص تحقق نیافته (NUPL). منبع: گلسنود 

در مورد دارندگان کوتاه مدت، می‌توان دید که یک تسلیم بزرگ اتفاق افتاده است. دارندگان کوتاه مدت در حال حاضر یک خسارت تحقق نیافته 33.8- درصدی از کل سرمایه بازار را روی کوین‌های خود متحمل شده‌اند. این اتفاق را می‌توان با شدیدترین افت در تاریخ بیت کوین مقایسه کرد، از جمله:

  •       اولین افزایش صعودی در سال 2013
  •       سه رویداد در بازار نزولی 15-2014
  •       چهار رویداد در بازار نزولی 2018
  •       مارس 2020

نمودار سود و زیان خالص تحقق نیافته برای دارندگان کوتاه مدت. منبع: گلسنود

نمودار سود و زیان خالص تحقق نیافته برای دارندگان کوتاه مدت. منبع: گلسنود

در مورد ماینرها، شاخص‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد فشار فروش ماینرها به دلیل تغییرات صنعت ماینینگ در چین، در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت.

آیا ماینرها بیت کوین‌های خود را فروخته‌اند؟ برخی از آنها از روی ترس و وحشت فروختند و برخی دیگر چاره‌ای جز فروش نداشتند. همه افراد به سایت‌های غربی دسترسی ندارند. همچنین ناامنی بیشتری در کانال‌های معاملاتی فرابورسی (OTC) چینی وجود دارد. زیرا، آنها برای تأمین هزینه‌های عملیاتی روزانه به فیات نیاز دارند.

Mustafa Yilham (@MustafaYilham) May 23, 2021

فروش ماینرها نشان می‌دهد که جریان بیت کوین‌های ماینرها به صرافی‌ها در حال افزایش است و از 100 بیت کوین در روز به 300 بیت کوین در روز رسیده است، اما همچنان این مقدار بخش نسبتاً کمی از ایجاد 900 بیت کوین در روز می‌باشد.

نمودار حجم انتقال از ماینرها به صرافی‌ها. منبع: گلسنود

نمودار حجم انتقال از ماینرها به صرافی‌ها. منبع: گلسنود

معیار تغییر پوزیشن خالص ماینر (Miner Net Position Change) این موضوع را تأیید می‌کند. در این هفته می‌توان کاهش اندکی در انباشت کل را مشاهده کرد، اما نرخ کوین‌های استخراج شده و نگهداری شده سهم بیشتری نسبت به کوین‌های استخراج شده و فروخته شده دارند. باید دید که آیا ماینرها با ادامه تغییرات، بیت کوین‌های بیشتری می‌فروشند یا خیر؟

نمودار تغییر پوزیشن خالص ماینرها. منبع: گلسنود

نمودار تغییر پوزیشن خالص ماینرها. منبع: گلسنود

صرافی‌ها و مشتقات

در آخر، گلسنود تأثیر این هفته بر جریان صرافی‌ها، موجودی حساب‌ها و بازارهای مشتقه اهرمی را بررسی کرده است. هم در هفته‌های قبل از فروش و هم در حین فروش، افزایش قابل توجهی در سپرده‌های خالص صرافی‌ها وجود داشت. اوج جریان خالص ورودی به صرافی‌های ارز دیجیتال  بیش از 30 هزار بیت کوین در روز (در تاریخ 17 مه) بود. در همان زمان، میزان جریان‌های خروجی به طور مداوم در حال کاهش بود و کاهش قیمت‌ها کمتر می‌شد، و این امر نشان می‌دهد که حتی در صورت سقوط این بازار گسترده، همچنان خریدار وجود دارد.

نمودار جریانات ورودی و خروجی به صرافی‌های ارز دیجیتال

نمودار جریانات ورودی و خروجی به صرافی‌های ارز دیجیتال

آنچه در بازار معاملات ارزهای دیجیتال بسیار جالب است جداسازی صرافی‌ها می‌باشد، برای اینکه بدانیم کدام صرافی ارز دیجیتال در حال افزایش بیت کوین خود می‌باشد. در نمودار زیر به راحتی می‌توان مشاهده کرد که موجودی حساب اکثر صرافی‌ها طی هفته‌های گذشته، کاهش یکنواختی داشته است. جدا از افزایش ناچیز فروش در یک ماه اخیر، تمامی صرافی‌های ارز دیجیتال از ماه مارس 2020 به طور موثر روند نزولی افزایش موجودی حساب صرافی خود را حفظ کرده‌اند.

نمودار موجودی صرافی های ارز دیجیتال. منبع: گلس نود

نمودار موجودی صرافی های ارز دیجیتال. منبع: گلس نود

با این وجود سه صرافی که تقریباً همه ورودی‌های خالص را دریافت کرده‌اند عبارتند از: بایننس (Binance) ، بیترکس (Bittrex) و بیتفینکس (Bitfinex). موجودی حساب این سه صرافی ارز دیجیتال در طول سال 2021 در حال افزایش است، گرچه صرافی ارز دیجیتال بایننس سهم بیشتری از ورودی‌ها را به خود اختصاص داده است. در طی فروش اخیر، هر سه صرافی با افزایش قابل توجه بیت کوین (BTC) در حساب خود روبرو بوده‌اند.

با توجه به اینکه خدمات مشتریان این سه صرافی در خارج از ایالات متحده هستند، ممکن است بازارهایی متفاوت با حوزه‌های قضایی مختلف داشته باشند. توضیح دیگر این است که بایننس، بازار معاملاتی وسیع، بازار مشتقات و زنجیره هوشمند بایننس (Binance Smart Chain) دارد و همین امر باعث شده است این صرافی ارز دیجیتال مکانی مناسب برای فروش اخیر خرده فروشی باشد.

نمودار موجودی صرافی‌های بایننس، بیترکس و بیتفینکس. منبع: گلسنود

نمودار موجودی صرافی‌های بایننس، بیترکس و بیتفینکس. منبع: گلسنود

در آخر، در بازارهای مشتقه، سود باز معاملات آتی بیت کوین از زمان اوج قیمت بیت کوین در ماه آوریل افت چشمگیری داشته است. بهره باز تمام بازارهای آتی، بیش از 16.4 میلیارد دلار (60 درصد) کاهش یافته است که این سطح اخرین بار در فوریه 2021 مشاهده شد.

نمودار سود باز قرارداهای آتی. منبع: گلسنود

نمودار سود باز قرارداهای آتی. منبع: گلسنود

به همین ترتیب، بازارهای آپشن (بازار اختیار معامله) نیز با کاهش 52 درصدی در کل معاملات، به 6.4 میلیارد دلار کاهش یافته‌اند و این بازار نیز به سطح ماه فوریه برگشته است. 

به طور کلی، این گمانه زنی‌ها در مورد سود و اهرم کاملا روندی سالم و ضروری است. زیرا این امر باعث می‌شود تا حدس و گمان‌های دیگر از بین برود و همچنین فروشندگان را مجبور می‌کند تا حرکت قیمت را به مسیر اصلی خود بازگردانند.

نمودار سود باز معاملات آپشن. منبع: گلسنود

نمودار سود باز معاملات آپشن. منبع: گلسنود

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *