آیا شرایط دردناک برای گاوها به پایان رسیده؟

آیا شرایط دردناک برای گاوها به پایان رسیده؟

4 میلیارد دلار لیکوئید شدن، بازار مشتقات را در هم کوبید که باعث شد قیمت بیت کوین دیروز 19 درصد سقوط کند. 

ترس سراسر دنیای کریپتو را در توییتر فرا گرفت، زیرا سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات در صرافی‌ها به مشکل خوردند و صرافی‌ها هم پاسخگو نبودند و ترس از بازار خرسی حتی بیشتر شد.

ریزش‌های مشابه دیروز به راحتی باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران از روی ترس و بدون فکر کردن شروع به فروش کنند. 

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

اگرچه نمودارها وحشتناک به نظر می‌رسند اما داده‌های درون زنجیره‌ای سیگنال‌های کاملاً متفاوتی را نشان می‌دهند. این داده‌ها بیانگر این هستند که هولدرهای قدیمی و گروه‌های بزرگ در این پولبک (عقب‌نشینی) همچنان قصد فروش ندارند. 

مقایسه قیمت بیت کوین با سود باز معاملات آتی و فاندینگ ریت | همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین (نمودار نارنجی)، نمودار سود باز معاملات آتی (نمودار سبز رنگ)، فاندینگ ریت (نمودار آبی). منبع: تریدینگ ویو

از چند هفته گذشته سودهای آتی همچنان در حال افزایش است و از 9 میلیارد دلار به 12.8 میلیارد دلار افزایش یافته است. چند ساعت پس از سقوط بیت کوین، سود باز (Open Interest) از 12.8 میلیارد دلار به 9 میلیارد دلار کاهش یافت و از آن زمان همچنان ثابت مانده است.

سرعت بالای ریزش باعث شد که به نظر برسد نهنگ‌ها و هولدرهای بزرگ بازار را دامپ کرده‌اند، ولی علت این موضوع عمدتاً به خاطر لیکوئید شدن معاملات اهرمی بود که به یکباره اتفاق افتاد و باعث کاهش قیمت‌ها تا سفارشات بعدی فروش شد. به طور خلاصه در آن زمان تقاضا برای خنثی کردن میلیاردها دلار لیکویید وجود نداشت. این بهایی است که بازار برای افزودن اهرم‌ها و مشتقات می‌پردازد. هنگامی که سود باز به سرعت افزایش می‌یابد یا معاملات انباشت اتفاق می‌افتد، اهرم تمایل به حذف شدن دارد.

آیا هولدرهای قوی فروخته‌اند؟

جواب کوتاه نه است. مهم‌تر از آن، هولدرهای بلندمدت با کوین‌های با قدمت بیش از 12 ماه، در تمام مدت این ریزش بی‌تغییر ماندند. این را می‌توان با معیار توزیع سن UTXO CryptoQuant مشاهده کرد که رفتار گروه‌های مختلف را بر اساس قدمت هولد کردن بررسی می‌کند.

آیا هولدرهای قوی فروخته‌اند؟ | همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین (نارنجی)، شاخص خروجی‌های خرج نشده بیت کوین با طول عمر بین 3-5 سال (بنفش)، شاخص خروجی‌های خرج نشده بیت کوین با طول عمر بین 2-3 سال (زرد)، شاخص خروجی‌های خرج نشده بیت کوین با طول عمر بین 18 ماه تا 2 سال (سبز)، شاخص خروجی‌های خرج نشده بیت کوین با طول عمر بین 12 تا 18 ماه (آبی). منبع: کریپتو کوانت

گروه‌های مختلفی از دارندگان کوین‌های قدیمی‌تر از 12 ماه، سود خود را تا حدی افزایش دادند؛ زیرا بیت کوین در چند هفته گذشته به 42 تا 50 هزار دلار رسید، اما عرضه متوقف شد و این گروه‌ها دوباره شروع به انباشت کردند. ریزش 19 درصدی طی یک روز هیچ تاثیری بر روی این کوین‌های قدیمی نداشت. توجه داشته باشید کوین‌های با قدمت 18 ماه تا 3 سال در حال قدیمی شدن هستند که باعث افت همزمان کوین‌های با قدمت 2 تا 3 ساله نیز می‌شوند.

بالاخره که بود که بیت کوین فروخت؟

در اصل کوین‌های با قدمت کمتر و معامله‌گران کوتاه‌مدت، عوامل فروش در این ریزش ناگهانی بودند که باعث لیکوئید شدن برخی از معاملات خرید هم شد. همان‌طور که در چارت زیر می‌بینید، قدمت فروشندگان اخیر بین 3 تا 6 ماه بوده است. این گروه، بیت کوین را در اوایل سال جاری بین 50 هزار دلار تا 64.8 هزار دلار انباشت کردند که وحشت از ریزش باعث شد در 30 هزار دلار بفروشند و اکنون وارد گروه 3 الی 6 ماهه شده و بطور مشابه اخیرا در قیمت 42.8 هزار دلار نیز دوباره شروع به فروش ناشی از ترس ریزش کردند.

بالاخره که بود که بیت کوین فروخت؟ | همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین (نارنجی)، شاخص خروجی‌های خرج نشده بیت کوین با طول عمر بین 6-12 ماه (بنفش)، شاخص خروجی‌های خرج نشده بیت کوین با طول عمر بین 3-6 ماه (زرد)، شاخص خروجی‌های خرج نشده بیت کوین با طول عمر بین 1-3 ماه (سبز)، شاخص خروجی‌های خرج نشده بیت کوین با طول عمر بین1 ماه تا 1 هفته (آبی). منبع: کریپتو کوانت

ماینرها 2,855 بیت کوین فروختند ولی همچنان 1,847,000 بیتکوین ذخیره دارند

علیرغم ریزش 55 درصدی ماه می، ماینرها در کل این سال در حال انباشت خالص بوده‌اند.

با وجود خروج اخیر 2,855 بیت‌کوین از کیف ماینرها به صرافی‌ها، این رویداد یک سیگنال صعودی را به ما می‌دهد.

شاید اگر دیروز بررسی می‌کردیم خروج 2,855 بیت کوین از ماینرها برای ما یک سیگنال فروش بود، ولی در مقایسه با جریان‌های سال 2020 که 40,000 بیت کوین برای فروش وارد صرافی‌ها شد (یک خروج 10 هزار تایی و یک خروج 30 هزار تایی)، این جریان خروجی اخیر اصلاً حتی به حساب هم نمی‌آید. 

مهم این است که بر روند کلی تمرکز کنید، نه بر جهش‌های ناگهانی قیمت. روند ماینرها همچنان صعودی است، زیرا آن‌ها بیشتر از آنکه بیت کوین بفروشند، انباشت می‌کنند که این امر باعث افزایش ذخایر در سال جاری با کمترین میزان خروج به صرافی‌ها جهت فروش در چند ماه گذشته شده است.

در حال حاضر، اندیکاتور aSOPR یا نسبت سود مصرفی تعدیل شده کمی به زیر 1 رفته است. به این معنا که سود و ضرر کلی بازار اندکی متمایل به ضرر است. در روند صعودی، این را می‌توان به عنوان فرصتی جذاب برای افزایش سرمایه در نظر گرفت.

اندیکاتور LTH SOPR که وضعیت سودآوری هولدرهای بلندمدت را اندازه‌گیری می‌کند، بالای 1 قرار دارد؛ حتی  با وجود ریزش 55 درصدی ماه می 2021 که یک سیگنال قوی برای هولدرها است. زیرا تحت تأثیر لیکوئید شدن خریداران قرار نگرفتند. با اصلاح قیمتی اخیر، اندیکاتور STH SOPR دوباره به زیر 1 برگشت که نشان‌دهنده این است که معامله‌گران کوتاه‌مدت در ضرر فرو رفتند.

ماینرها 2,855 بیت کوین فروختند ولی همچنان 1,847,000 بیتکوین ذخیره دارند | همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین به دلار (نارنجی)، شاخص SOPR (زرد)، شاخص SOPR برای دارندگان بلندمدت (سبز)، شاخص SOPR برای دارندگان کوتاه مدت (آبی). منبع: کریپتوکوانت

گاه کوردیرو (Gaah Cordeiro) تحلیل‌گر درون زنجیره‌ای شرکت تحلیلی کریپتو کوانت (CryptoQuant) می‌گوید زمانی که اندیکاتور STH SOPR بالای 1 است بهترین فرصت برای انباشت بیت کوین می‌باشد. اندیکاتور STH SOPR اکنون در این روند صعودی زیر 1 است، یعنی معامله‌گران کوتاه‌مدت با ضرر مواجه شده‌اند. درحالیکه معامله‌گران بلندمدت در حین اصلاح بازار به انباشت بیت کوین ادامه می‌دهند. نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که بازار خرسی زمانی شروع می‌شود که اندیکاتور STH SOPR به مدت طولانی زیر 1 قرار داشته باشد. مفهوم آن این است که معامله‌گران بلندمدت در ضرر هستند. حتی ریزش 55 درصدی ماه می 2021 هرگز LTH SOPR را به زیر 1 نرساند. نشان‌دهنده این است این یک روند نزولی نبوده است، بلکه فقط یک اصلاح میان سیکلی بود. 

بازار متزلزل از نظر تکنیکالی، اما روند صعودی در تایم‌فریم‌های بزرگتر 

لیکوئید شدن گسترده اخیر باعث شد که دیروز قیمت بیت کوین تا میانگین متحرک 50  روزه در قیمت 44.2 هزار دلار بریزد. ولی امروز قیمت در 44.4 هزار دلار قرار گرفت. قیمت یک سایه نزولی به این سطوح زد اما توانست که دوباره به سمت بالا برگردد که نشان دهنده این است بازار توسط خریداران حمایت شده است. 

بازار متزلزل از نظر تکنیکالی، اما روند صعودی در تایم‌فریم‌های بزرگتر  | همتاپی

نمودار قیمت بیت کوین. منبع: تریدینگ ویو

تا به اینجای کار بیت‌کوین قادر بود که در رنج دو هفته‌ای سطح قیمتی 43.6 هزار دلار را نگه دارد و قیمت در تایم روزانه بالاتر از این سطح بسته شده است که در کل یک سیگنال صعودی محسوب می‌شود. 

برای بیت کوین حیاتی است که حمایت 200 روزه 46 هزار دلار را تا آخر هفته نگه دارد و به صعود مجدد خود تا قیمت 47.2 هزار دلار ادامه دهد. این یک سطح کلیدی درون زنجیره‌ای UTXO برای عرضه می‌باشد (مقاومت). تاکنون منطقه سبز بین 50.5 هزار دلار تا 47.2 هزار دلار در تایم هفته‌ای توسط قیمت شکسته شده است. به همین جهت مهم است که لیکوئید شدن‌ها از بین برود تا بیت کوین فضای بهتری برای صعود داشته باشد و دوباره وارد محدوده سبز رنگ شود. 

به محض این که این اتفاق بیفتد، می‌توان انتظار داشت که فشار فروش تضعیف شود و قیمت بالاتر رود. 

خرید در کف‌های جدید قیمتی

از دیروز، خروج خالص ذخایر صرافی‌ها تا 3,366 بیت کوین کاهش یافت. جمع کل ورودی‌های اسپات 16,178 بیت‌کوین و خروجی‌های اسپات 19,544 بیت کوین می‌باشد. با کاهش قیمت و خروج بیت کوین از صرافی‌ها، این جریانات به شدت نشان‌دهنده این است که بیت کوین در حال انباشت شدن است. طبق اطلاعات داده‌های درون زنجیره‌ای، هولدرهای قدرتمند در جریان کاهش قیمت دست به فروش نزدند، زیرا فشار فروش ناشی از لیکوئید شدن معاملات خرید و فروش ناشی از وحشت توسط دست‌های ضعیف‌تر صورت می‌گیرد.

در آینده چه انتظاری می‌توان داشت؟

لیکوئید شدن قیمت‌ها باعث کند شدن حرکت و رنج قیمتی می‌شود. در حالت ایده آل، با توجه به این که دست‌های قوی و نهادهای قدرتمند همچنان دست به فروش نزده‌اند، می‌توان انتظار داشت که پس از اتمام لیکوئید شدن معاملات خرید، قیمت دوباره شروع به بازیابی روند کند. اگر در حوالی 46 هزار دلار دوباره معاملات خرید اهرمی صورت گیرد، باید انتظار لیکویید شدن بیشتر را داشت.

بهترین حالت این است که معاملات شورت وارد بازار شود، زیرا پس از آن می‌توان انتظار پامپ به سمت بالا را داشت. 

صرف نظر از ریزش اخیر، بازار همچنان در شوک عرضه قرار دارد ولی اکثر موسسات بزرگ همچنان به ارزهای خود (برای فروش) دست نزده‌اند‌. این بدان معناست که تا زمانی که فاز انباشت بیت کوین ادامه داشته باشد، بیت کوین کمتری در صرافی‌ها موجود خواهد بود، که به افزایش قیمت در موج‌های صعودی پیش رو کمک می‌کند. 

اگرچه عملکرد قیمت در کوتاه‌مدت نزولی به نظر می‌رسد، اما تحلیل فاندامنتال، تحلیل تکنیکال در تایم‌فریم بلندمدت و داده‌های درون زنجیره‌ای و همچنین روند قیمت که صعودی است، نشان‌دهنده این هستند که ریزش اخیر ناشی از لیکوئید شدن معاملات خرید می‌باشد و آغازکننده روند نزولی نمی‌باشد. برای قیمت بسیار مهم است که در روزهای آتی بهبود پیدا کند. همچنین داده‌های درون زنجیره‌ای باید نشانگر انباشت باشد و خروج نهنگ‌ها را نشان ندهد. در صورت ادامه این روند صعودی، می‌توان انتظار داشت که گاوها قیمت‌ها را به منطقه سبز رنگ برسانند و در نهایت 50 هزار دلار دوباره تست کنند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *