تحلیل قیمت تتر؛ آیا تتر (USDT) در سال ۲۰۲۱ اهمیت خواهد داشت؟

تحلیل قیمت تتر؛ آیا تتر (USDT) در سال 2021 اهمیت خواهد داشت؟

تتر، بزرگترین استیبل کوین جهان، در برابر نوسانات قیمتی که سایر کوین‌های بازار دارا می‌باشند، بسیار باثبات است. اما در طول تاریخ خود نوسانات جزیی را تجربه کرده است. در این مقاله از صرافی ارز دیجیتال همتاپی به اهمیت تتر و نوساناتی که این رمزارز می‌تواند در سال‌های آینده داشته باشد، می‌پردازیم.

تتر (USDT)، بزرگترین استیبل کوین جهان است. این رمزارز در برابر نوسانات قیمت که سایر کوین‌های بازار را با مشکل مواجه کرده، بسیار باثبات است. تتر اولین بار در اوایل سال 2018، پس از افت بازار رمزارز و نیاز سرمایه‌گذاران به یک دارایی امن رواج یافت، اما سرمایه‌گذاران آن تمایلی به برداشت پول خود از صرافی‌ها نداشتند، زیرا هنوز منتظر فرصت‌های جدیدی در این صنعت بودند.

در عوض، آنها جای خود را به استیبل کوین‌ها دادند- رمزارزها با پشتوانه دارایی‌های دنیای واقعی، می‌توانند حتی در دوره‌هایی که ارزهای دیجیتال بیشترین نوسان را داشته، ثابت بمانند. از آنجا که تتر تا به امروز بزرگترین رمزارز جهان بوده، لازم است که بیشتر به آن پرداخته و خدمات آن به صنعت رمزارز را بررسی نماییم.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

تتر (USDT) چیست و چرا برای سرمایه گذاران اهمیت دارد؟

مقاله پیشنهادی: تتر چیست

تتر، بزرگترین استیبل کوین جهان بوده که بیشترین حجم معاملات صنعت رمزارز را به خود اختصاص داده است. بنابراین، اگرچه ارزش بازار تتر نسبت به بیت کوین و اتریوم پایین‌تر می‌باشد، اما حجم معاملات آن از این دو رمزارز بیشتر است.

در زمان نگارش این مقاله، تتر با ارزش بازار 50 میلیارد دلار در جایگاه پنجم جدول رمزارزهای جهان قرار گرفته است و حجم معاملات این ارز دیجیتال محبوب در 24 ساعت گذشته، 104.7 میلیارد دلار می‌باشد. در دوره‌هایی که قیمت رمزارزها افت می‌کند و سرمایه گذاران برای حفظ ارزش سرمایه‌گذاری‌های خود به استیبل کوین‌ها روی می آورند، اغلب حجم معاملات تتر نیز بسیار افزایش می‌یابد. در چنین مواقعی، افراد رمزارزهایشان – بیت کوین یا آلتکوین را با تتر مبادله کرده و منتظر می‌مانند تا در یک فرصت مناسب مجدداً روی کوین‌های مورد علاقه‌شان سرمایه گذاری کنند.

استیبل کوین تتر متصل به دلار آمریکا بوده و هر کوین آن با 1 دلار پشتیبانی می‌شود. اتصال تتر به دلار سبب شده که این دارایی از ارزش و امنیت لازم در دنیای واقعی برخوردار باشد و ارزش هر کوین تتر نیز همیشه معادل 1 دلار است. لذا، ارزش هر استیبل کوین تتر نباید تغییر کند، در حالی که گاهی مواقع ممکن است نوسانات کمی داشته باشد.

از نظر تئوری، 1 تتر برابر با 1 دلار است. با این حال، در برخی مواقع، مردم در مورد کم و بیش بودن تعداد کوین‌های پشتیبانی شده توسط شرکت تتر سوالتی را مطرح می‌کنند. این امر سبب نوسان قیمت تتر شده و باعث می‌شود که گاهی اوقات قیمت آن کمی بالاتر یا پایین‌تر از 1 دلار باشد.  اگرچه شرکت حامی تتر به سرعت وارد عمل شده و این مشکل را با افزودن پول بیشتر به ذخایر خود و یا با حذف آن کوین مرتفع می‌کند.

نمودار قیمت تتر از گذشته تاکنون

نمودار قیمت تتر از گذشته تاکنون

روش دیگر برای کنترل ارزش تتر، تغییر دارایی در گردش آن (circulating supply) است. بنابراین، اگر موجودی حساب‌های شرکت تتر نسبت به کوین‌های در گردش آن بیشتر باشد، این شرکت می‌تواند عرضه را متناسب با وجوه موجود در بانک و بالعکس افزایش دهد و یا چنانچه تعداد تترها بیشتر از دلارهای آن باشد، می‌تواند برخی از توکن‌ها را بسوزاند. به این ترتیب، شرکت پشتیبان تتر می‌تواند تا حدی از تورم جلوگیری کند، اما این بدان معنی است که تتر هرگز نمی‌تواند غیرمتمرکز شود.

بدون شک، متمرکز بودن تتر بارها مورد انتقاد قرار گرفته است و حتی جنجال‌هایی نیز در این زمینه پدید آمده است، زیرا به نظر می‌رسد که شرکت دائماً از انجام ممیزی‌ها سرباز می‌زند. این امر برخی از کاربران را از تتر دور کرده و به سمت سایر استیبل کوین‌ها سوق داده است. در کل بسیاری از کاربران از این موضوع بی‌اطلاع بوده و یا به آن اهمیت نمی‌دهند.

مزایای استفاده از تتر

تتر، علاوه بر ثبات قیمت، مزایای متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به در دسترس بودن آن اشاره کرد. تتر در صنعت رمزارزها به طور گسترده‌ای مورد پذیرش قرار گرفته و در اکثر صرافی‌ها موجود است. لذا، برای کاربرانی است که قصد دارند در رمزارزها سرمایه‌گذاری کنند، استیبل کوین تتر گزینه‌ی مناسبی برای خرید دیگر رمزارزها می‌باشد. زیرا در برخی از صرافی‌ها تبدیل رمزارزها از طریق رمزارزهای معروفی چون بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و لایت کوین (LTC) میسر نمی‌باشد. 

همچنین، تبدیل تتر به دلار و بالعکس آن بسیار آسان است. لذا، می‌توان آن را یکی از بزرگترین دروازه‌های ورود به صنعت رمزارزها بشمار آورد. در برخی از صرافی‌ها، خرید مستقیم رمزارز با استفاده از ارزهای فیات امکان‌پذیر نیست. اما این پلتفرم‌ها نیز از تتر پشتیبانی می‌کنند، بنابراین، به راحتی می‌توان USDT را از یک صرافی خریداری و به صرافی دیگر منتقل کرد. و در نتیجه، در آلتکوین‌های مورد نظر سرمایه‌گذاری نمود.

ثبات تتر به این معنی است که از نوسانات در امان است و هنگامی که قیمت آلت کوین‌ها شروع به کاهش قیمت می‌کنند، می‌توان به این رمزارز باثبات تبدیل کرد. از این رو، افراد برای جلوگیری از ضرر و زیان مالی به سراغ تتر می‌روند، زیرا انتظار برای افزایش مجدد قیمت بیت کوین یا آلتکوین‌ها و مطابقت آن با قیمت زمان خرید، ممکن است سال‌ها طول بکشد.

سرانجام، میزان عرضه تتر می‌تواند با توجه به نیاز بازار تغییر کند، این ویژگی امکان ثبات قیمت آن را در هر شرایطی فراهم می‌کند.

نکات منفی تتر و اختلاف نظرها

پیشتر در مورد نکات منفی تتر سخن گفتیم که از آن جمله می‌توان به عدم شفافیت آن اشاره کرد. تتر تمام تلاش خود را برای جلوگیری از حسابرسی انجام می‌دهد و هیچ کس دلیل این کار را نمی‌داند. لذا، این موضوع اعتماد به آن را کمی دشوار می‌کند.

همچنین، استیبل کوین تتر متمرکز است. در حالی که تمرکززدایی در وهله اول هدف اصلی صنعت رمزارزها بشمار می‌آمد.

سرانجام، تتر در نوامبر 2017 توسط افرادی ناشناس هک شد و نزدیک به 31 میلیون دلار را از دست داد. این هک به سرمایه مشتریان آسیبی وارد نکرد، اما اعتبار آن را خدشه‌دار کرد. البته می‌توان این مسئله را از جهات دیگر نیز بررسی کرد. معمولاً، پروژه‌هایی که هک شده و سپس بازیابی می‌شوند، امکان هک مجدد آنها کمتر است، زیرا احتمالاً ایرادات موجود را برطرف و امنیت خود را تقویت می‌کنند. بنابراین، هک شدن تتر در گذشته، این رمزارز را به نوعی قوی‌تر کرده است.

همچنین اشاره کردیم که تتر وارد جنجال‌های خاصی شده و همچنان با آنها درگیر است. چندی پیش این اتهام مطرح شد که شرکت تتر با همکاری بیتفینکس (Bitfinex) در سال 2017 بازار رمزارز را دستکاری کرده تا قیمت بیت کوین در 20,000 دلار در هر کوین باقی بماند. این توطئه دادستان کل لتیا جیمز (Letitia James) را وادار کرد که بیتفینکس و شرکت تتر را از ادامه فعالیت در نیویورک منع کند.

همچنین، هر دو شرکت متهم به ارائه اظهارات نادرست در جهت حمایت از تتر شدند. این امر نشان می‌دهد که ممکن است تتر دارایی با ارزشی نباشد. با امتناع تتر از اجازه ممیزی، هیچ کس به جز مقامات آن از موجودی این شرکت اطلاع ندارند.

حتی جی‌پی‌مورگان (JPMorgan) به گروه منتقدان تتر پیوست، اگرچه هنوز هیچ اتهامی در مورد آن ثابت نشده است. در حال حاضر، تنها مورد اثبات شده این است که تتر معامله‌ای را با ایالت نیویورک انجام داده که این موضوع در حدود 23 فوریه گزارش شد. بیتفینکس اعتراف کرد که هیچ تخلفی صورت نگرفته و اعلام نمود که تنها به دنبال حل و فصل امور و پایان دادن به مرافعات است. این صرافی تصمیم گرفت 18.5 میلیون دلار بپردازد و یکبار برای همیشه به این موضوع خاتمه دهد.

پیش بینی قیمت تتر: آیا تتر از مرز 1 دلار  خواهد گذشت؟

معمولاً پیش بینی قیمت استیبل کوین‌ها چندان دشوار نیست. به عنوان مثال، ارزش تتر همیشه 1 دلار است به همین جهت به آن استیبل کوین می‌گوییم. با این حال، پیش بینی قیمت اخیر تتر ( USDT / USD) نشان داد که ممکن است این کوین در سال 2021 چندان پایدار نباشد. بنابراین، بایستی پیش بینی قیمت تتر را دنبال کرده تا از قیمت آن در آینده مطلع شویم.

طبق پیش بینی سایت Trading Beasts، تتر واقعاً افزایش قیمت را تجربه خواهد کرد و تا آوریل 2021 به طور متوسط به ​​1.2827 دلار خواهد رسید. همچنین بهای این استیبل کوین تا دسامبر 2021، به 1.2829 دلار  می‌رسید. طبق همین پیش بینی، قیمت تتر می‌تواند تا 1.60710 دلار هم افزایش یابد.

جدول پیش بینی قیمت تتر در سال 2021

جدول پیش بینی قیمت تتر در سال 2021. منبع: سایت Trading Beasts

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که متوسط قیمت تتر تا دسامبر سال 2022 به 1.28655 دلار و تا دسامبر سال 2023 به 1.28832 دلار برسد. متأسفانه، در سایت Trading Beasts، به عوامل تحریک‌کننده قیمت تتر اشاره‌ای نشده است.

آیا قیمت تتر در سال 2021 افزایش می‌یابد؟ وب سایت دیگری (Wallet Investor) قیمت تتر را نیز پیش بینی کرده است. پیش بینی‌های این سایت با اظهارات سایت Trading Beasts در تناقض است. آنها پیش بینی می‌کنند که قیمت تتر در طول سال به 0.9999 دلار کاهش یابد.

نمودار پیش بینی قیمت تتر در سال 2021

نمودار پیش بینی قیمت تتر در سال 2021. منبع: سایت Wallet Investor

با این حال، وب سایت محبوب Crypto Ground هیچ پیش بینی از قیمت آینده تتر ارائه نمی‌دهد، احتمالاً انتظار آنها این است که قیمت این استیبل کوین در 1 دلار ثابت بماند.

آیا تتر (USDT) افزایش قیمت خواهد داشت؟

ممکن است. چنانچه صنعت رمزارزها مجدداً با افت قیمت روبه رو شود، این احتمال وجود دارد که افراد به سمت تتر و سایر استیبل کوین‌های پایدار گرایش پیدا کنند. اما بعید است که قیمت تتر بنا بر پیش بینی‌های سایت Trading Beasts همچنان بالا بماند. در عوض، احتمال اینکه کوین‌های جدیدی عرضه و وارد چرخه شوند، بسیار بیشتر است.

چه آینده ای در انتظار تتر است؟

اگرچه مناقشات تتر مرتفع شده، اما حقیقت در مورد این جنجال‌ها هرگز فاش نشده است. با این حال، صنعت رمزارز با سرعت به جلو حرکت کرده و تتر هنوز هم یک برند مهم آن به حساب می‌آید. بنابراین، تردیدی نیست که تتر همچنان بزرگترین استیبل کوین جهان بوده و یک گزینه قابل اعتماد برای سرمایه گذاران باشد.

نه تتر و نه شرکت سازنده‌ی آن، هرگز صراحتاً به سرمایه گذاران آسیب نرسانده‌اند. اما هنوز هم با این قبیل پرسش‌ها مواجه می‌شویم: «آیا آنها در دستکاری قیمت‌ها شرکت داشته‌اند؟» ، «آیا سایر مناقشات حقیقت دارند؟» هیچ کس جز خود آنها نمی‌تواند به این پرسش‌ها پاسخ دهد و آنها نیز همچنان این اتهامات را رد می‌کنند. در پایان، سرمایه گذاران واقع‌بینانه با این موضوع برخورد کرده و مادامی که تتر انتظارات و نیازهای آنها را برآورده کند، به استفاده از آن ادامه خواهند داد. بنابراین، احتمالاً آینده روشنی در انتظار تتر است، مگر اینکه اقدامات آن سبب ضرر و زیان سرمایه گذاران و تجار شود.

آیا تتر سرمایه گذاری خوبی در سال 2021 خواهد بود؟

این احتمال وجود دارد. مطمئناً تتر در زمان افت بازار رمزارز مفید خواهد بود. با این حال، توکن تتر نباید نوسان داشته باشد و قیمت آن بایستی همیشه ثابت بماند. بنابراین، با هدف درآمدزایی در این حوزه سرمایه گذاری نکنید. تتر، می‌تواند برای پس‌انداز و یا دستیابی به جایگاه‌های بیشتر در صنعت رمزارزها مفید باشد و پیشرفت آن تنها محدود به پذیرش و استفاده از آن است.

آیا به دنبال افزودن تعدادی رمزارز به پورتفولیوتان هستید؟ می‌توانید محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال جهان از جمله بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، لایت کوین (LTC)، ریپل (XRP)، بیت کوین کش (BCH)، ترون (TRX) و چین لینک (LINK) را برگزیده و آنها را با تتر و ریال در سایت صرافی ارز دیجیتال همتاپی معامله کنید.

معاملات تتری این امکان را فراهم می‌سازد تا از نوسانات قیمت ریال به دلار در امان باشید. همچنین، می‌توانید به امید افزایش قیمت رمزارزها وارد پوزیشن خرید شده و یا با احتمال افت قیمت پوزیشن شورت (فروش) بگیرید.

با این حال، بازار رمزارز در حال حاضر به یکی از پر طرفدارترین بخش‌های سرمایه گذاری تبدیل شده است، اما به دلیل نوسانات این بازار، معاملات آن ریسک بالایی دارند. لذا، پیشنهاد ما به سرمایه گذاران و معامله‌گران این است که پیش از سرمایه گذاری در هر یک از رمزارزها، احتیاط کرده و جوانب کار را به دقت بسنجند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش تتر صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *