تشکیل نخستین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره رمز ارز‌ها 

تشکیل نخستین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس درباره رمز ارز‌ها

روز سه‌شنبه 20 آبان ماه 1399 اولین جلسه کمیسیون اقتصادی درباره رمز ارزها با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف کشور مثل بانک مرکزی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مناطق ویژه تجاری و اقتصادی، وزارتخانه‌های اطلاعات، نیرو، امور اقتصادی و دارایی و دیگر دستگاه‌های مرتبط در مجلس یازدهم برگزار شد.

محمد پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، در خصوص این جلسه در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت:

با برنامه ریزی درست، از ظرفیت رمز ارزها در این شرایط اقتصادی می‌توان استفاده کرد، اما برای این کار، باید یک مصوبه جامع در این خصوص تدوین شود.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

او هم‌چنین افزود موضوعات مربوط به رمزارزها حدود یک دهه است که در فضای اجتماعی و اقتصادی بین کشورها مطرح شده و متاسفانه در کشور ما خیلی دیر به این مسئله پرداخته شده است. رمز ارزها هیچ حدومرزی ندارند به همین دلیل لازم است قوانینی برای آن تعبیه شوند.

 پور ابراهیمی در صحبت‌های خود افزود:

نخستین مصوبات هیئت وزیران در خصوص رمز ارزها در سال ۹۸ در دستور کار قرار گرفت. طی یک سال و نیم گذشته هم ۳ مصوبه در خصوص این موضوع از طرف دولت و دستگاه‌هایی مثل وزارت امور اقتصادی و بانک مرکزی مطرح شده است. اما با وجود شرایط کنونی می‌توان مشاهده کرد که این مصوبات نتوانسته است به طور کامل ابعاد و تمامی جوانب این موضوع را پوشش دهد.

در این جلسه مقرر شد همه دستگاه‌ها، مشکلات خود را در این زمینه مطرح کنند و پیشنهادات خود را بصورت مکتوب در اختیار این کمیسیون قرار داده تا در جلسات بعدی، این کمیسیون بتواند با استفاد از این پیشنهادات طرح اولیه پیش‌نویس قانون تولید رمز ارزها در کشور را آماده کند.

در این جلسه محمود واعظی، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و رئیس دفتر رئیس‌جمهور، در نامه‌ای از ستاد مبارزه با قاچاق کالا درخواست کرد تا به مشکلات طرح خود اظهاری دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال کشور رسیدگی کند.

بعد از تصویب مصوبه هیئت دولت مبنی بر سازماندهی وضعیت استخراج رمز ارز در کشور، دو نهاد وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف شدند به وضعیت فعالان حوزه استخراج رمزارزها رسیدگی کنند. براساس این مصوبه، تمام ماینرهای ایرانی ملزم شدند دستگاه‌های خود را در سامانه بهین‌یاب ثبت‌نام کنند. هم‌چنین دستگاه‌هایی که پیش از ابلاغ این مصوبه وارد کشور شده بودند باید عوارض واردات را پرداخت می کردند. ماینرها نیز براساس این ابلاغیه عمل کردند؛ اما به دلیل طولانی شدن روند اداری مصوبه مذکور، بسیاری از استخراج کنندگان علی‌رغم ثبت‌نام در سامانه بهین یاب مشمول جریمه‌های سنگینی شدند.

این عدم هماهنگی‌ میان نهادهای مختلف قانون‌گذاری کشور باعث سردرگمی ماینرها شد؛ بنابراین آن‌ها مجبور شدند جلوی سازمان مبارزه با قاچاق کالا تجمع کنند و خواستار بررسی وضعیت دستگاه‌های خود باشند. 

در این راستا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان نهاد ارتباطی بین بخش خصوصی و قانون گذاران، در نامه‌ای به دکتر محمود واعظی، خواستار بررسی وضعیت ماینرها در ایران شود. تصویر زیر نامه این سازمان به دفتر ریاست جمهوری است که در آن جهت رسیدگی به وضعیت ماینرهای رمز ارز در ایران اعلام همکاری نموده است.

نامه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به دفتر ریاست جمهوری | همتاپی

 در تاریخ 19 آبان ماه سال جاری، محمود واعظی طی نامه‌ای به ستاد مبارزه با قاچاق کالا خواستار تعیین تکلیف تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال موجود در کشور شد. متن این نامه به صورت زیر است:

 نامه محمود واعظی درباره تعیین تلکیف دستگاه های استخراج به ستاد مبارزه با قاچاق | همتاپی

امیدواریم با کمک مصوبه هیئت دولت و ابلاغیه رسمی دفتر رئیس‌جمهوری کشور بتوانیم شاهد برطرف شدن مشکلات و مسائل ماینرهای ارز دیجیتال کشور باشیم؛ زیرا بسیاری از ماینرها اعلام کردند ستاد مبارزه با قاچاق کالا جریمه‌های سنگینی را برای آن‌ها در نظر گرفته است؛ بنابراین با ابلاغیه ‌این مصوبه مشکلات آن‌ها هر چه سریع‌تر حل شود.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *