تخلف وزارت نیرو در قانون‌گذاری حوزه استخراج ارزهای دیجیتال

تخلف وزارت نیرو در قانون‌گذاری حوزه استخراج ارزهای دیجیتال

وزارت نیرو با ابلاغ تعرفه برق و مقررات جدید استخراج ارزهای دیجیتال فعالیت قانونی این حوزه را بسیار سخت‌تر از فعالیت زیرزمینی کرده است و توجیه پذیری استخراج غیرقانونی ارزهای دیجیتال را افزایش داده است. 

وزارت نیرو در روزهای اخیر تعرفه جدید برق برای استخراج ارز‌های دیجیتال را ابلاغ کرده است. این در حالی است که این تعرفه‌ها قانونی کار کردن ماینرها را دشوارتر از فعالیت غیرقانونی کرده است و به نظر می‌رسد این ابلاغیه سرمایه‌گذاران این صنعت را به دام انداخته است. بسیاری از سرمایه‌گذاران که از یک سال قبل با خرید تجهیزات به امید کسب سود شروع به فعالیت در این حوزه کردند، اکنون و با ابلاغ تعرفه جدید برق در چند قدمی خاموشی، مهاجرت و فعالیت غیرقانونی قرار گرفته‌اند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

محمدرضا شرفی، رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران، با اشاره به اینکه وزارت نیرو خود، فعالان صنعت ارزهای دیجیتال را به سمت فعالیت‌های زیرزمینی سوق می‌دهد، خاطر نشان کرد وزارت نیرو با دست بردن در مصوبه هیئت دولت تخلف کرده است.

تعرفه استخراج ارز دیجیتال در کشور 2 برابر میانگین جهانی است

به عضو انجمن بلاک‌چین ایران تعرفه‌ سنگین استخراج ارزهای دیجیتال می‌تواند زمینه را برای فعالیت غیرقانونی ماینرها فراهم کند. محمدرضا شرفی در گفتگو با خبرنگاران خاطر نشان کرد: تعرفه گذاری خدمات، در هر کشوری بسته به قوانین آن کشور، دارای توازنی میان مصرف‌کننده و فروشنده می‌باشد؛ خروج از این توازن می‌تواند زمینه را برای استفاده غیرمجاز از منابع فراهم کند.

شرفی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه مواردی که فعالان حوزه ارزهای دیجیتال درباره آن نگران بودند با ابلاغیه جدید وزیر نیرو به وقوع پیوسته، افزود:

تعرفه برق استخراج رمز ارز در کشور ما در حالی به صورت نجومی بالا رفته که میانگین این نرخ در دنیا در حدود ۳ سنت است. این در حالی است که بعد از کاهش ارزش ریال در سال گذشته این نرخ در کشور به توازن نزدیک شد؛ اما در حال حاضر با ابلاغیه جدید وزارت نیرو به صورت نجومی افزایش یافته که ضربه‌ای به پیکره این صنعت در کشور وارد خواهد کرد.

عضو انجمن بلاک‌چین در ادامه تصریح کرد: قیمت‌گذاری برق براساس درآمد نهایی صنعت استخراج ارزهای دیجیتال روش درستی نیست؛ زیرا هر صنعت بسته به نوع فعالیت با ریسک‌ و نیازمندی به تجهیزاتی جهت ادامه فعالیت خود مواجه است. لذا نباید تنها به درآمد نهایی توجه کرد.

شریف افزود:

با افزایش نرخ ارز اعتراض فعالان حوزه استخراج ارز دیجیتال نسبت به تعرفه گذاری صنعت برق تا حدودی کاهش یافت، اما باید در نظر گرفت که قیمت ارز بسته به شرایط خاصی می‌تواند تا ۵۰ درصد نیز کاهش پیدا کند و این موضوع ریسک سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر را افزایش می‌دهد.

عضو انجمن بلاک‌چین ایران در ادامه این گفت و گو توضیح داد:

در حال حاضر در زمینه تامین قطعات مورد نیاز برای دستگاه‌های ماینر و همچنین دستگاه‌هایی که میزان بازدهی استخراج ارز‌های دیجیتال در آن مناسب باشد مشکلات فراوانی وجود دارد و این موضوع می‌تواند هزینه سرمایه‌گذاری را افزایش دهد.

به عقیده شرفی توجه به تعرفه برقی که برای فعالان استخراج ارزهای دیجیتال در کشور در نظر گرفته شده است، ماینرها طی یک سال تنها 8 ماه می‌توانند فعالیت داشته باشند و روشن نگه داشتن دستگاه ها در 4 ماه پیک مصرف برق چیزی جز ضرر برای آنها نخواهد داشت. در واقعا ماینرها می بایست درآمد 8 ماهه خود را بر 12 ماه تقسیم کنند.

شرفی ادامه داد:

بسیاری از فعالان در گذشته اقدام به احداث واحد استخراج ارزهای دیجیتال کردند و به دلیل سرمایه‌گذاری و نصب دستگاه شرایط سخت‌تری برای انتقال دستگاه‌ها به کشور‌های دیگر دارند و به همین منظور در داخل ادامه می‌دهند، اما با شرایط فعلی که برق تنها برای هشت ماه تامین می‌شود بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید کشور‌های همسایه را برای استخراج ارز دیجیتال انتخاب خواهند کرد. در صورتی که قیمت ارز‌های دیجیتال هم چنان بالا باشد و نرخ تسعیر ریال به دلار نیز به همین میزان فعلی باشد باز هم روشن کردن دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در چهار ماه از سال که پیک مصرف برق است و با تعرفه دو برابری با زیان ۴۰ درصدی همراه است.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران در ادامه گفت و گو اظهار داشت ما همچنان شاهد هستیم که وزارت نیرو صحبت از تعرفه صادراتی وزارت نیرو برای صنعت استخراج ارزهای دیجیتال می‌کند. گویی استخراج ارزهای دیجیتال نوعی صادرات به داخل کشور است. بدعتی که در تعریف صادرات برق توسط وزارت نیرو گذاشته شده است به شکلی است که ارزش یک شهروند ایرانی از اتباع خارجی پایین‌تر است.

سوق دادن ماینرها به فعالیت غیرقانونی

شرفی در خصوص تاثیر این ابلاغیه بر ادامه فعالیت قانونی ماینرها باظهار داشت: نوع نگرش، وزارت نیرو به صنعت ارز دیجیتال بسیار نگران‌کننده است؛ این وزارت خانه واردکنندگان برق از ایران را حتی برتر از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال می‌داند. تعرفه برقی که برای استخراج ارزهای دیجیتال در نظر گرفته شده است حتی بالاتر از نرخ صادرات آن به برخی از کشورها محاسبه می‌شود.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه در ابلاغیه جدید وزارت نیرو هیچ‌ توجهی به تعرفه گذاری برق، مقررات گذاری به هزینه‌های صنعت استخراج ارزهای دیجیتال و ریسک‌های آن نشده است، و محاسبه تعرفه صادراتی بدون در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی ماینر محاسبه شده است. افزود:

صادرات برق متحمل هزینه‌های مشهود و نامشهود است. هزینه‌های زیرساخت انتقال، بازاریابی، قرارداد و … به عنوان هزینه‌های مشهود و تاخیر دریافت وجه، انتقال آن و… به عنوان هزینه‌های نامشهود در این میان در زمان‌های بسیاری دریافت وجه صادرات به طور میانگین با ۶ ماه تاخیر مواجه می‌شود، در حالی که این هزینه‌ها در تعرفه وزارت نیرو دیده نشده و مسئولان تنها به دنبال کاهش از میزان بدهی سازمان متبوعه هستند.

وی در ادامه این گفت و گو خاطر نشان کرد نتایج تصمیمات نادرست وزارت نیرو در ماه‌های آینده مشخص خواهد شد؛ زیرا این تعرفه‌گذاری اشتباه علاوه بر اینکه هزینه اقتصادی به بار خواهد آورد و سرمایه‌گذاری در این حوزه را به صفر خواهد رساند، باعث ایجاد فرهنگ‌سازی اشتباه و روی آوردن ماینرها به فعالیت زیرزمینی یا فرار به کشور‌های همجوار دعوت خواهد شد؛ این یک اخطار برای مسئولان کشور است که باید آن را جدی بگیرند.

خروج سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال از کشور

شرفی با اشاره به اینکه نگاه مدیران وزارت نیرو به صنعت استخراج ارزهای دیجیتال نگاه مدیریتی خرد است نه مدیریت کلان. بیان کرد:

به طور مثال اگر هزار نفر خواهان فعالیت در این حوزه هستند با تعرفه گذاری جدید ۵۰ نفر قانونی و ۲۰۰ نفر غیرقانونی فعالیت خواهند کرد. در میان ۷۵۰ نفر باقیمانده نیز نیمی عطای کار کردن در ایران را به لقای آن می‌بخشند و به سایر کشور‌ها مهاجرت کرده یا جذب بازار‌های غیرمولد و فعالیت‌های دلالی و سوداگرانه می‌شوند.

ایشان در ادامه افزود: وزارت نیرو تعرفه برق را بر اساس سلیقه خود تقسیم‌بندی و مدیریت می‌کند. آیا وزارت نیرو حق دارد در خصوص مصوبه دولت اظهارنظر و تعرفه گذاری کند؟ آیا این وزارت می‌تواند مصوبه دولت را تفسیر و تغییر دهد؟ در صورتی که چنین چیزی ممکن بود. این اختیارات در مصوبه دولت به وزارت نیرو تفویض می شد.

رئیس کارگروه استخراج انجمن بلاک‌چین ایران در ادامه صحبت‌های خود خاطر نشان کرد فعالان ارز دیجیتال سال گذشته نیز به تعرفه برق کشور اعتراض داشتند؛ اما با کاهش ارزش ریال این تعرفه برای ماینرها توجیه‌پذیر شد و با ادامه این روند سرمایه‌گذاران زیادی وارد این صنعت شدند. در این میان به نظر می رسد وزارت نیرو از این فرصت استفاده کرده و دامی برای آن‌ها پهن کرده است.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم معاملات تتر صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *