تنها ۵ درصد از مدیران مالی قصد خرید و نگهداری بیت کوین را دارند

تنها 5 درصد از مدیران مالی قصد خرید و نگهداری بیت کوین را دارند

طبق نظرسنجی اخیر، تا پایان سال 2021 بیشتر مدیران مالی ترجیح می‌دهند از بیت کوین دور بمانند. زیرا افزایش نوسانات دارایی‌های رمزنگاری شده، ریسک زیادی را به همراه دارد.

گرچه چند شرکت مشهور اخیراً بودجه خود را به خرید بیت کوین (bitcoin) اختصاص داده‌اند، اما نظرسنجی بین 77 مدیر مالی نشان داد که تنها 5 درصد شرکت‌ها قصد خرید بیت کوین را دارند. همانطور که انتظار می‌رفت، افراد بدبین، تصمیم خود را با نوسانات بیت کوین توجیه کردند.

بیشتر مدیران ارشد مالی برنامه‌ای برای خرید و نگهداری بیت کوین ندارند

تسلا هفته گذشته، پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه ایلان ماسک 1.5 میلیارد دلار بیت کوین خریده است، دنیا را شوکه کرد. علاوه بر افزایش فوری قیمت بیت کوین، تخصیص این مقدار سرمایه به این ارز دیجیتال، اثرات بیشتری در بیت کوین داشت، زیرا بسیاری از شرکت‌ها و مدیران دیگر در مورد پیروی یا عدم پیروی از تسلا بحث می‌کردند.

مقاله پیشنهادی: بیت کوین چیست؟

با این حال، به نظر می‌رسد که اکثر شرکت‌ها قصد ندارند ارزهای دیجیتال را در ترازنامه خود قرار دهند. این نتیجه از نظرسنجی‌هایی انجام شده توسط شرکت Gartner بدست آمد.

این شرکت تحقیقاتی از 77 مدیر مالی (از جمله 50 مدیر ارشد مالی) در مورد رویکرد شرکت‌های آنان در قبال خرید و نگهداری بیت کوین سوالاتی کرد. علی رغم علاقه روزافزون افراد به بیت کوین، هنوز درصد افرادی که مزایای احتمالی خرید بیت کوین را بدانند، بسیار کم است.

در فوریه 2021، فقط 5 درصد از مدیران اعلام کردند که بیت کوین را به عنوان دارایی شرکت خرید و نگهداری خواهند کرد. در مقابل، 84 درصد از مدیران یا در واقع شرکت‌ها هیچ برنامه‌ای برای خرید و نگهداری بیت کوین ندارند.

ریسک‌های مالی و نوسانات قابل انتقاد در خرید بیت کوین

مدیران مورد نظر، ضمن اظهار نظر در مورد اینکه چرا بیت کوین نمی‌خرند، دلایل اصلی خود را نیز بیان کردند. اولین دلیل اصلی آنها، بی‌ثباتی و نوسانات زیاد قیمت بیت کوین بود، زیرا خرید این ارز دیجیتال ریسک زیادی برای سرمایه‌گذارها ایجاد می‌کند.

رئیس تحقیقات مالی گارتنر (Gartner)، الکساندر بانت (Alexander Bant) اشاره کرد:

هشتاد و چهار درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که نوسانات قیمت بیت کوین، یک خطر مالی برای آنها محسوب می‌شود. اصلا نمی‌توانیم بگوییم که کاهش نوسان قیمت این ارز دیجیتال در پنج سال گذشته بسیار کم بوده است.

نمودار نگرانی‌های اصلی شرکت‌ها برای خرید و نگهداری بیت کوین

نمودار نگرانی‌های اصلی شرکت‌ها برای خرید و نگهداری بیت کوین. منبع: Gartner 

با توجه به نمودار بالا، دلایل دیگر عبارتند از: عدم ریسک‌پذیری هیئت مدیره، تصمیم‌گیری کند و آهسته، نگرانی‌های نظارتی و قانونی، و عدم دانش کافی.

بانت توضیح داد که این ارز دیجیتال هنوز در مراحل اولیه چرخه پذیرش و توسعه است. همین امر باعث می‌شود سرمایه‌گذاران سنتی نسبت به تخصیص هرگونه بودجه به آن، مردد باشند. با این حال، او اذعان کرد که رشد قیمت بیت کوین توجه‌ها را به خود جلب کرده و اگر این دارایی همچنان افزایش یابد و تصور خوبی در افراد ایجاد کند، در آینده می‌تواند نقش مهمی در ترازنامه شرکت‌ها بازی کند. 

به نظر شما اگر بیت کوین توسط افراد و شرکت‌های بیشتری پذیرفته شود، قیمت این ارز دیجیتال چه رقمی خواهد شد؟ 

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش اتریوم صرافی ارز دیجیتال همتا پی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *