چه مواقعی یک رمزارز می‌تواند از بیت کوین سبقت بگیرد؟

چه مواقعی یک رمزارز می‌تواند از بیت کوین سبقت بگیرد؟ | همتاپی

آیا پیشرفت‌های خلاقانه در بلاک چین‌های رقیب، برای سبقت گرفتن از بیت کوین کافی خواهد بود؟

هنگامی که ساتوشی ناکاموتوی معروف برای اولین بار بیتکوین، شاهکار خود، را طراحی کرد، احتمالاً افراد اندکی می‌توانستند رکوردی در حدود 63,500 دلار را تصور کنند که این موضوع شور و هیجان سرمایه گذاران را به دنبال داشت. در حال حاضر، نیز گاهی باور کردن قیمت این رمز ارز دشوار شده و سرمایه گذاران را بسیار شگفت‌زده می‌کند. علاوه بر بیت کوین (BTC)، آلت کوین‌هایی مانند لایت کوین (LTC)، اتر (ETH) و بیت کوین کش (BCH) نیز روند صعودی داشته و اخیراً غول‌های دیفای (DeFi)، پولکادات (DeFi Polkadot) و کاردانو، نیز به این جریان پیوسته‌اند.

خرید و فروش بیت کوین

برای خرید و فروش بیت کوین همین حالا اقدام کنید.

می خواهم بیت کوین بخرم

پیش بینی آینده یک کوین دشوار است. ری دالیو (Ray Dalio) در انتقاد از بیت کوین نکات منصفانه‌ای را مطرح و استدلال کرد که واکنش دولت‌ها به جایگزینی دارایی‌های دیجیتال با پول فیات قابل پیش بینی نیست و همین عدم ‌قطعیت، نگرانی‌هایی را در مورد آینده آن ایجاد می‌کند. وی همچنین استدلال کرد که بلاک چین بیت کوین به زودی منسوخ شده و از آنجا که هیچ حاکمیت مرکزی برای انطباق آن با فناوری‌های نوظهور بلاک چین وجود ندارد، یک کوین برتر می‌تواند از آن سبقت بگیرد.

توجه به این نکته نیز ضروری بوده که پروتکل‌های اصلی بلاک چین بیتکوین از نظر توانمندسازی برنامه‌های مالی گسترده‌تر، بسیار محدود هستند. با توجه به الگوریتم اجماع اثبات کار (proof-of-work) بیت کوین، فعالیت یک اکوسیستم عظیم دیفای در بالای بلاک چین بیت کوین، بعید به نظر می‌رسد.

با وجود محدودیت‌های بلاک چین بیت کوین، پیش بینی اینکه آیا بلاک چین‌های رقیب می‌توانند از آن سبقت بگیرند یا خیر، دشوار است. همه این موارد در گرو آن است که: آیا بیتکوین همچنان به عنوان یک ذخیره ارزش مطرح خواهد بود و یا به گزینه‌ای مناسب برای مبادله ارزش تبدیل خواهد شد؟

فناوری‌های نوظهور بلاک چین و موفقیت دیفای

از ظهور بیت کوین بیش از یک دهه می‌گذرد و از آن زمان، صنعت بلاکچین صدها پروژه مختلف را ایجاد نموده است. هدف هر یک از آنها، ارائه یک کوین جدید و برتر است. بسیاری از آنها در دراز مدت موفق شدند. اتر(ETH)، دومین ارز نزدیک به بیت کوین از نظر ارزش، در ماه آوریل همچنان به کسب رکوردهای جدید ادامه داده است. این امر، نه تنها پتانسیل اتریوم را به عنوان ذخیره ارزش، بلکه قابلیت آن را به عنوان یک شبکه بلاک چین تأیید نمود.

هدف تعدادی از پروژه‌ها نظیر کاردانو (Cardano)، ای‌اوس (EOS) و اخیراً پولکادات (Polkadot)، تقلید از اتریوم بوده که توسط ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) و همکارانش ارائه شده است. هر پروژه سعی می‌کند محدودیت‌های پروژه دیگر را تا حد امکان برطرف کند. در مورد کارایی این پروژه‌ها بزرگنمایی صورت گرفته است، لذا تنها با گذر زمان اعتبار واقعی این پروژه‌ها آشکار خواهد شد.

پروژه‌های مختلف بلاک چین، اکوسیستمی از توسعه مشترک را ایجاد کرده‌اند. برنامه‌های غیرمتمرکز یا  Dapps ارائه شده، برای افرادی که از خدمات بانکی استفاده نمی‌کنند (unbanked) نیز مفید بوده و فرصت سرمایه گذاری در حوزه‌های جدید و استثنایی را در اختیار افراد باهوش قرار می‌دهد.

رونق کوین‌ها و DApps، خوش بینی زیادی را در بسیاری از افرادی که هنوز وارد دنیای کریپتو نشده‌اند، ایجاد می‌کند. همچنین، توسعه آنها امکان تقویت اکوسیستم مالی غیرمتمرکز روبه رشد- یا حداقل ترکیبی از آن با بازارهای متمرکز- را نوید می‌دهد. همه اینها در نتیجه اعتقاد به ارزش بیت کوین بوده که مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران است.

بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش

آنچه کنجکاوی سرمایه گذاران، توسعه دهندگان و علاقه مندان به حوزه رمزارز را برانگیخت، جذابیت بیت‌کوین به عنوان ذخیره ارزش بود. بیتکوین، برخلاف ارزهای فیات، تورم زا است. بنابراین، در دوره‌هایی مانند همه‌گیری بیماری کووید 19، بیت کوین بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

در حالی که بحث در مورد اتریوم، پولکادات و سایر پلتفرم‌های بلاک چین توجه دنیای دیفای را به خود جلب نموده، اما بسیاری از افراد تمایلی نسبت به آن نداشته و قیمت بیت کوین را دنبال می‌کنند. به همین دلیل در بیشتر موارد، بیت‌کوین به عنوان ذخیره ارزش همچنان مطرح است.

بسیاری از سرمایه گذاران خرده فروشی معمولی و سرمایه گذاران سازمانی درک درستی از عملکرد درونی رمز ارز ندارند. طبق نظرسنجی کاردیفای (Cardify)، تنها 16.9 درصد از سرمایه گذاران رمزارز آن را کاملا درک می‌کنند. در حالی که بیش از 33 درصد آنها دانش محدود یا «در حد صفر» دارند. بیش از 40 درصد از سرمایه گذاران رمز ارزها افراد تازه واردی هستند که تحت تاثیر شرایط جامعه هستند. موانع ورود به دنیای دیفای و کسب دانش مربوط به آن را در آینده مورد بررسی قرار خواهیم داد.

علاوه بر این، سرمایه گذاران نهادی با پیش بینی‌های مداوم قیمت‌ها، نسبت به نوسانات بیتکوین و سایر رمز ارزها همچنان محتاط عمل می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که فناوری‌های اساسی بلاک چین از اولویت کمتری برخوردار هستند. دقیقاً به همین دلیل است که سایر کوین‌ها از بیت کوین سبقت نخواهند گرفت. مادامی که افراد کوین را به بلاک چین ترجیح دهند، بیت کوین در راس سایر رمز ارزها قرار خواهد داشت. کسب سواد بیشتر درباره عملکرد داخلی دنیای دیفای، میزان استقبال سرمایه گذاران از فناوری‌های اساسی کوین‌های جدید و نوظهور را تعیین خواهد کرد.

در حال حاضر، بیت‌کوین در صدر قرار داشته و احتمالاً با ادامه بازار گاوی و روند صعودی قیمت، برای مدت طولانی به همین ترتیب خواهد ماند.

ترجمه و جمع‌آوری: تیم خرید و فروش بیت کوین صرافی ارز دیجیتال همتاپی

اشتراک گذاری

پیام شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *